Startsida / Inlägg

Inga svettlökar, Mark Zuckerberg

av katlar

 

Mark F8 2 2016

 

När Mark Zuckerberg snackar lyssnar världen. Han är 31 bast och har byggt ett företag är värt svindlande 290 miljarder dollar. Hans idé har revolutionerat relationer och sättet vi umgås. När Facebook gick från studentrums-bygge till regelrätt startup tvivlade Zuckerberg själv på om han skulle klara uppgiften. ”Jag har aldrig drivit företag. Well, inte ens jobbat på ett företag”, sa han då.

Hursomhelst, det har gått bra för killen som gick från student till vd över en natt.

När han ställde sig på scen på F8 idag (en utvecklarkonferens som Facebook håller nästan varje år) gjorde han det självsäkert och avslappnat. Musiken dunkar, publiken jublar och det är bara rökmaskinen som fattas för att han ska vara rockstjärna på riktigt. Zuckerberg är klädd sin vanliga uniform – jeans och grå t-shirt. Han klär sig aldrig i något annat. Garderoben hemma består av ett hav med likadana grå t-shirts och lika många par jeans. Varför? För att han inte vill lägga energi på att besluta vad han ska ha på sig varje dag. Det finns viktigare beslut för en Facebook-höjdare att lägga energi på, har han räknat ut (bara en sann nörd resonerar sådär).

Han är känd för att svettas ymnigt när han keynote-snackar och lägger pads i armhålorna för att inte få svettlökar under armarna .

Hans uppgift där på scenen är såklart att få folk att hissna och åååååhhh-a över Facebooks framtidsplaner.

Han fixade det idag. Han rullade ut sina visioner om en mer sammankopplad värld: Om internet åt alla, om drönare och satelliter, om virtual reality som ska ge oss nya upplevelser, om en ny värld av hjälpsamma botar som räddar oss från tröttsamma kontakter med företag och – här fick jag puls – ett nytt redskap som gör att du aldrig mer behöver minnas ett användarnamn eller lösenord (Yay! Go Facebook!)

– Du måste var optimist för att förändra världen. Och människor kommer alltid kalla dig naiv, säger Mark Zuckerberg framme på scen.

Jag hör ingen som kallar honom naiv. Tvärtom. Facebook har darlingstatus i Silicon Valley. Jag har aldrig pratat med någon här som inte gillar Facebook. Företaget beskrivs som hyvens. Och trots att de är gamla i gården lyckas de hålla sig i framkant. De jobbar snabbt och de vill mycket.

Allra mest av allt vill Facebook ta över hela världen, låter det som. Speciellt planerna på internet åt alla känns som en världsdominans-idé. Runt fyra miljarder människor i världen har idag inte tillgång till internet. Facebook vill ändra på det. Med drönare i luften, specialbyggda flygplan med slanka vingar och en gratisversion av nätet ska massorna kunna koppla upp sig. Från scenen förklarar Zuckerberg hur allt det här gör skillnad och förändrar människors liv.

– Vi är en stor stor global community, säger Zuckerberg och slår ut med armarna.

Vi applåderar. Hurra, hurra! Hade vi pratat med emojis på Facebook hade Zuckerbergs tal pepprats med Wow-och-gilla-figurerna.

Det känns lite gnälligt mitt i glädjeyran och den mysiga stämningen med tusen visioner – men visst finns det något mindre mysigt i att tänka på att en enda aktör blir superstark? Eller är det ok om den superstarka aktören är Facebook?

  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Mikael Hedmark och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB