Startsida / Inlägg

Nu börjar Facebook-festen – dela!

av katlar

I morgon drar den stora Facebook-festen F8 igång i på Fort Mason i San Francisco. Utvecklare och designers ska få höra allt om Facebooks framtidsplaner och chansen att mingla med Facebookarna. Mark Zuckerberg själv står på scen och presenterar nyheter.

En del har redan sipprat ut. Som att Facebook släpper in botar i Messenger som kan hjälpa till med det mesta – boka hotell, beställa pizza och ringa mamma. Och att Instant Articles nu blir tillgängligt för alla tidningshus och publicister.

– Men det finns mer, försäkrar en Facebook-pressis. Du måste komma båda dagarna!

Ikväll har Facebook smörjt oss reportrar med korv och öl på restaurangen Hogwash, delat ut presspass och puffat för konferensen. Vi tuggar och sväljer.

IMG_3834

Det är svårt att värja sig för Facebook. Ett enormt företag, med en och en halv miljard användare världen över och som på drygt tio år blivit en självklar del i livet (hur många gånger om dan skrollar du genom din Facebook-feed?). Så när Mark Zuckerberg snackar lyssnar alla reportrar med blomkålsöron.

Ett problem som Facebook har ägnat kraft och tid åt är att vi delar med oss allt mindre av det personliga saker, som förlovningar, bebisbilder och semesterupplevelser. Den här typen av delningar föll med 21 procent från 2014 till 2015. Förklaringen? Kanske handlar det om att vi har fattat att det vi delar på Facebook inte är speciellt privat och kan nå långt utanför våra egna vänkretsar, trots inställningar. Över åren har vänskapsskaran på Facebook vuxit och blivit mindre intim. Många ”vänner” har man kanske bara träffat en gång och dessutom har föräldrar och till och med morföräldrar hittat till Facebook. De gillar, kommenterar och lägger sig i. Chefen vill också bli Facebook-kompis. Vill man verkligen att alla ska få ta del av romantiska middagar och semesteräventyr?

En annan analys om varför delningslusten dippat handlar om att Facebook blivit mer proffsigt. Facebook har jobbat målmedvetet för att få medieföretagen att lägga sina bästa artiklar på plattformen. Ju bättre innehåll, desto längre stannar folk kvar på Facebook. Och med det kan sociala medier- jätten tjäna mer pengar.

Men strategin har slagit tillbaka, tror vissa analytiker. För det känns som att komma in i ett rum där proffspratarna har tagit över. Så vad har lilla jag att komma med? Bilder på vårpicknick i gräset?

Vad det nu är som får oss att backa för att dela mer personliga poster så är trenden ett problem för Facebook.

Nostalgi kan vara ett sätt att sätta fart på inspirationen, tänkte Facebook. Och lanserade för omkring ett år sedan idén med att gamla inlägg flyter upp till ytan igen. Dessutom har påminnelserna om vem som fyller år blivit mer skräniga. Om det här räcker för att sätta fart på delandet får vi se.

Kanske kommer Zuckerberg med en pangnyhet på området imorgon.

På väg hem i en Uber pool (när man delar bilen med andra för att komma billigare undan, men faktiskt också för att man hamnar i massa kul samtal med random människor) träffade jag en nyinflyttad entreprenör. I vanliga fall är det Uber-föraren själv som brukar vara entreprenör och tjata om sin startup (”Jag ska snart sluta köra Uber”). Men den här gången var det alltså killen i baksätet. Han har uppfunnit en ”smart tallrik” som plåtar och väger maten och därefter räknar ut exakt hur mycket kalorier du petar i dig.

Honom måste jag skriva om snart. Ska bara klara av Zuckerberg först.

IMG_3836
  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Mikael Hedmark och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB