Selfies i virtual reality – precis vad vi behöver
avSilicon Valley har en dröm om virtual reality som nästa stora trend, lika omvälvande som när mobiltelefonen gjorde entré. Om jättarna i Silicon Valley får som de vill kommer vi snart leva våra liv bakom klumpiga VR-glasögon.
Företagen som satsar prestige i att göra VR till “the next big thing” ser stora möjligheter i det som kallas social virtual reality. Det handlar att umgås med andra – snacka, uppleva, och turista ihop – trots att man befinner sig i helt olika världsändar.
På Facebooks utvecklarkonferens F8 demonstreras de senaste ideérna. Med vr-glasögon på näsan kan två kompisar tillsammans transportera sig till London och ta en selfie framför Big Ben.
Yaser Sheikh, chef över Oculus reserach-lab, har själva sin familj på andra sidan jordklotet. En gång om året träffar han släkten under några jetlaggade dagar,
– Än finns ingen teknik som kan ge oss samma känsla som att träffa nära och kära rent fysiskt. Men vi jobbar hårt på att det ska bli så, förklarar han.
Idag har VR-tekniken kommit så långt att du kan träffa din kompis avatar i ett VR-rum. Hand och-huvudrörelser klarar tekniken av. Till exempel kan man spela ping-pong ihop eller göra en high-five.
– Nu jobbar vi på att knäcka problemet med det övriga kroppsspråket, säger Yaser Sheikh.
Speciellt krångligt är det att få avataren att härma subtila ansiktsrörelser. En rynka i pannan, plutande läppar eller snabb blinknig säger mer än vi tror. Det är ansiktsrörelser som vi rent automatiskt registrerar och som hjälper oss att förstå den andre. För att sociala VR-upplevelser ska bli tillräckligt intressanta krävs lösningar, och det vet utvecklarna.
Att Facebook satsar på varenda aspekt av VR-trenden blir tydligt på utvecklar-konferensen F8 i San Francisco i veckan. Precis som en rad andra tech-jättar har Facebook lanserat ett VR-headset i år. Dessutom lanserar man en egen ufo-liknande 360-kamera. Utan bra 360-film och upplevelser kommer virtual reality- trenden falla platt till marken. Att få med filmskapare och medieföretag på båten är ett måste.
– Att filma en historia i 360 är ett helt nytt sätt för oss att tänka och möjligheterna är enorma, säger filmaren Paul Raphael som besöker utvecklarkonferensen i San Francisco.