Startsida / Inlägg

Jimmy Choos Flash

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Ibland önskar man att ett märkes grundare gör en Jil Sander och köper tillbaka sitt eget namn och återupptar hedern i ett designermärke. I ren självbevarelsedrift. Ordningen återställd. En gång för alla. Bra Jil.

Jag tänker på skogurun Jimmy Choo och ja; Johan Lindeberg du kan läsa det här också. Det är liksom inte ment-to-be-, att dessa vildhjärnor ska lämna sina kreativa blodådror att tolkas – av andras hjärnor. Vind för våg. Jag blir rädd. Som att dofta på Jimmy Choos nya doft. ”Flash”.  En Flashback, enligt näsan Christine Nagel som har gjort  en stor del av Jo Malones dofter, såhär beskriver hon nämligen tanken hon haft med doften:

”Jag föreställde mig ljudet av klackar som klickar på asfalten i Paris eller New York”

Jimmy Choos "Flash" i påkostad flacon.   Foto: Agneta Elmegård
Jimmy Choos ”Flash” i påkostad flacon. 40 ml edp kostar 395 kr.  Foto: Agneta Elmegård

Jag ser den malaysiske Jimmy Choos pillemariska ögon framför mig och frågar mig själv. Hur tänker han?

Den här petimetern. Spillevinken. Två äpple hög, – utköpt av tidigare polaren Tamara Mellon. Han har förvisso kontrollen över haute couture-skotillverkningen fortfarande, men sedan är banden kapade. Någon annan styr hans namn. Hur det ska se ut. Tolkas. Doftas. Allt i hans namn. Vad hände?

Hade han varit nöjd med den nya doften? En jordgubbesöt doft i en fejkad diskoboll som ska gnistra likt kristallkulan på studio 54. Det doftar inte diskots förfall 1981. Men inte heller den stjärngnistrande premiären 1977. Då Andy Warhol och Bianca Jagger dansade på borden. Om det varit så bra. Jag som längtat så efter den starka debuten ”Jimmy Choo” 2011. Dur blev till moll. ”Flash” beskrivs i reklamen som djärv och farlig. Vardå?

Studio 54 när det begav sig...
Studio 54 när det begav sig…

Jag har haft chansen att träffa den londonbaserade designern Jimmy Choo och fråga honom hur det känns att inte längre ha kontrollen över sitt eget namn.

choo2
Jimmy Choo himself. Foto: Agneta Elmegård

Hur känns det att inte äga sitt eget namn längre?

”Det är inget jag funderar över längre. Jag gör ju fortfarande haute coutourskor i mitt eget namn. Och vem vet. En dag kan jag får råd att köpa tillbaka rätten till mitt namn, vi får se säger han och ler kryptiskt när jag träffar honom backstage efter en modevisning”.

Vad inspirerar dig i ditt arbete?

”Mina föräldrar. Min pappa är också skodesigner och han har lärt mig allt jag kan om skor. Utan honom hade jag inte varit där jag är i dag. Uppskatta dina föräldrar och se upp till dem”. 

 
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB