Startsida / Inlägg

Intervju med Johan Lindeberg: ”Jag har hittat en ny passion”

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Lundensaren Johan Lindeberg har börjat plåta
Lundensaren Johan Lindeberg har börjat plåta.                                  Foto: Agneta Elmegård
utställningen på musik och teatermuseet i Stockholm
utställningen på musik och teatermuseet i Stockholm

Designern och konceptutvecklaren Johan Lindeberg har plåtat Chloe Sevigny i en kampanj för vodkamärket Absolut Elyx. På Mercedec Benz Fashion Week i Stockholm visade han upp de stora svartvita bilderna på den amerikanska skådespelerska. Jag fick en pratstund med honom på den exklusiva festen där han visade upp de gigantiska svartvita fotografierna för en utvald skara.

Skärmavbild 2013-09-06 kl. 14.17.46

– Jag fick förfrågan från Absolut att göra något tillsammans med deras lyxiga variant av vodka, Elyx. Jag sade till dem: okej, jag kan göra det om ni ger mig helt fria händer och inte lägger er i. Och de accepterade. Det blev ett gäng fotografier som representerar min tolkning av lyx, exklusivitet och styrka som ska visas i några utvald städer, berättar han.

Elyx, ny  vodka från Absolut
Elyx, ny vodka från Absolut

Varför valde du att fotografera skådespelerskan Chloe Sevigny?

– Jag gillar att arbeta med starka kvinnor. Jag vill plåta starka kvinnor som har ett eget uttryck. Starka personligheter som inte ber om ursäkt för sig själva. Chloe Sevigny representerar allt det där, men hon är inte den enda jag fotograferat. Jag har också plåtat Gisele Bündchen exempelvis.

Brasilianska toppmodellen Gisele Bündchen för BLK DNM  och Johan Lindeberg
Brasilianska toppmodellen Gisele Bündchen för BLK DNM och Johan Lindeberg. Från BKDDNM: hemsida.

Så nu kan du titulera dig både designer och fotograf.

– Ha ha, ja kanske det. Betänk att för två år sedan hade jag inte ens hållit i en kamera! Jag har hittat en ny passion, jag är alldeles uppslukad av den här uttrycksformen just nu och har en massa projekt på gång.

Vad är skillnaden mellan fotografi och design?

– Det går hand i hand. Är man designer gillar man att vara kreativ och att skapa både i bilder och material. Det är samma känsla och bakomliggande drivkraft. Är man en en kreativ person söker man hela tiden nya sätt att få utlopp för sina visioner och drömmar.

Från senaste kollektionen av BLK DNM
Från senaste kollektionen av BLK DNM

Vad är nästa steg för BLK DNM?

– Att fortsätta utveckla märket och att se det växa och ta nya uttryck. Att etablera mig i nya miljöer och medvetande.

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB