Startsida / Inlägg

– Hallå där, Michael Gegerfelt från eleven.se!

av Petra Weiss

Sveriges största skönhetsföretag på nätet, eleven.se öppnar snart sin första fysiska butik. Det skrev vi om tidigare här. Vi fick ett snack med Michael Gegerfelt, grundaren av eleven.se om varför.

susanne-michael-lotta
Susanne Najafi (VD), Michael Gegerfelt (Ehandelschef), Charlotta Dahlqvist (Head of Retail)
Eleven i fast form, vad kommer det sig?
– De flesta företag har gått den andra vägen, först fysisk handel, sen öppnat upp online. Men vi såg stora fördelar med att endast starta online. Många leverantörer av selektiv och semi-selektiv skönhet kräver dock fysiska butiker vilket har gjort att vi inte kunnat ta in vissa märken, men det ska det bli ändring på nu. Det är självklart inte den enda eller den viktigaste anledningen – vi ser mycket stora fördelar med att kunna erbjuda våra kunder möjligheten med en fysisk butik med salongsverksamhet. Nu säljer vi inte enbart produkterna, vi kan också ge behandlingar med dessa produkter, oavsett om det är inom hudvård eller hårvård. Vi hoppas att under 2014 ska de flesta svenskar kunna få uppleva eleven i fysisk form – utan att behöva resa alltför långt.
 
Varför just i Stockholm?
– Vi har en stor del av våra kunder i Stockholm, samt att vårt nya huvudkontor är där så blev det en självklar placering. Att vi valde just Vasastan för den första butiken är att vi redan idag har många kunder som bor i det området och önskan att finnas fysiskt för salongsbehandlingar har varit stort just där.
 
Hur ser en typisk eleven-kund ut?
– Det är en person som älskar det senaste, men samtidigt vill kunna välja bland alla sina favoritmärken.

Kommer vi få se fler eleven-butiker ploppa upp i landet?
– Absolut! Den första butiken är mer en ”proof of koncept” där vi även ska kunna testa att implementera nya tekniska lösningar för att verkligen göra ehandeln tillgänglig offline. Det pratas mycket om multikanal/omnikanal – men tanken är enkel. Oavsett hur och vad du vill shoppa så kan du göra det hos eleven.
 
Hur kommer de fysiska butikerna skilja sig från nätbutiken?
– Tyvärr kommer vi inte att kunna visa alla över 22 000 produkter från 850 varumärken i butiken men de kommer att vara tillgänglig på flera sätt för kunden som besöker en butik. Oavsett om du väljer att shoppa via iPads i butiken, med guidning av kunnig personal eller om du önskar hämta ut det i butiken så löser vi det åt dig. En annan stor skillnad är att vi i butikerna kommer erbjuda behandlingar, vilket har sina självklara utmaningar online…
 
Kommer ni ha ensamrätt på några produkter?
– Ja, absolut. Som säkert många redan känner till så att eleven.se introducerat flera stora märken på den svenska marknaden. Bland annat har vi introducerat märken som Too Faced, Smashbox, Philip B, Macadamia Natural Oil och Bdellium Tools som har byggts upp till välkända märken i Sverige. Självklart nöjer vi oss inte med det – vi kommer alltid att jobba på att ta in nya märken för att ge svenska kunder det senaste. Ett märke vi nu fått in exklusivt på eleven.se är det engelska Pixi som startades av en svenska. Vi har jobbat i flera år på att få in märket men kan äntligen säga att deras underbara produkter finns att köpa hos oss. Om det är ett nytt märke inom makeup som du ska testa i år, då ska du välja Pixi!
 
Bäst säljande produkt?
– En av de absolut topprodukterna hos oss idag är hårmasken och håroljan från Macadamia Natural Oil, som faktiskt vi har introducerat i Sverige. Men inom kort tror jag att det kommer vara någon av produkterna från Pixi-serien.
 
Hur gör du för att hitta alla de spännande märkena?
– Vi spenderar mycket tid att söka de senaste och de kommande heta märkena. Men exakt hur vi går tillväga kan jag nog inte gå in på djupare. Vi får dock mycket hjälp av alla “beauty junkies” bland våra kunder som har en fantastisk inblick i kommande trender. Vi är väldigt lyhörda för vad våra kunder önskar för märken.
 
Ni köptes upp av Parelle för en tid sedan – har det förändrat Elevens koncept?
– Unity Beauty Group AB heter bolaget som köpte upp eleven.se. UBG ägde sedan tidigare Parelle Cosmetics med deras 20-tal butiker. Den största förändringen i själva konceptet skulle jag nog vilja påstå är att detta möjliggör oss att bli ännu mer effektiva och professionella. Förutom det nya butikskonceptet kommer vi under början av nästa år att flytta hela vår lager till en ny distributionsterminal. Vad det innebär för kunden är extremt mycket bättre lagerhållning, ännu snabbare leveranser och en ännu mer tillgänglig kundtjänst. För våra butiker kommer det innebära att de alltid kan ha produkter på hyllorna, men även erbjuda supersnabba leveranser till privatkunder på de produkte som de inte för tillfället har i butiken.
 
Till sist – vad tror du blir årets julklapp?
– Jag skulle helst se att det blev ett presentkort på eleven.se, för att mottagaren själv ska kunna uppleva hur det är att shoppa bland tusentals produkter från världens alla hörn. Jag menar, vem vill egentligen ha en råsaftcentrifug?
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Emma Lindström, Mikael Hedmark och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB