Systrarna Carita löste stjärnornas trassel
avBalsam har löst många trassliga härvor genom åren. Men visste du att det är två franska systrar som ligger bakom
den krämiga uppfinningen? Möt Rosy och Maria Carita som skapade stjärnornas lyxiga favoritmärke.
Systrarna Carita. Foto: Carita
För många är de driftiga systrarna Carita helt okända. Kanske känner du till deras exklusiva hudvårdsförpackningar i vita, lyxiga förpackningar som dyker upp i de glossiga magasinen då och då. Men bakom lyxmärket döljer sig en spännande historia.
Bland frisörer har namnet Carita varit välkänt i snart 70 år – ända sedan Maria och Rosy Carita öppnade sin första frisörsalong på 83 rue du Faubourg St Honoré i Paris 1946.
Systrarna förenades av samma passion: skönhet.
Det visade sig ganska snabbt att de var riktigt skickliga frisörer och deras rykte spred sig – främst i societeten bland Paris och Europas kändisar.
Stjärnorna vallfärdade till salongen för att få sitt hår fixat av systrarna och behandlat med deras egentillverkade mirakelmedel. De fick ofta åka
på hembesök runt om i Europa för att besöka de riktigt stora kändisarna som inte hade möjlighet att komma till Paris. De kontrakterades också för filminspelningar och modelluppdrag.
Rosy och Maria Carita var varandras motsatser på fler än ett sätt. Rosy, född 1913, var brunett, seriös och idérik och hjärnan bakom många av Caritas framgångar.
Maria var fyra år yngre, blond, handlingskraftig och den som hanterade kunderna bäst med sitt pratglada, sociala sätt.
Systrarna utökade konceptet och utvecklade hårsalongen till La Maison de Beauté, Skönhetens hus, där alla typer av behandlingar utfördes, inte bara för håret, utan också för kropp och ansikte.
Frankrikes första spa var därmed fött och systrarna hade förvandlats till skönhetspionjärer med kungligheter och stjärnor som Sophia Loren, Catherine Deneuve och Brigitte Bardot som trogna kunder.
Redan på 1940-talet skakade systrarna om Paris apotekare och skönhetsexperter och konkurrerade ut dem med sin stilkänsla och sina moderna produkter med spännande innehåll. Många kallade dem
”skönhetsmagiker” när de skapade sin sofistikerade, enkla stil för Paris kvinnor. Ett av deras största kännetecken på den tiden var faktiskt Bardots berömda hästsvans. Enkelt och sexigt men ack så elegant.
Tillsammans med sin stjärnstylist Christophe dominerade de länge omslagen på Vogue och Harper’s och än i dag är de många Hollywoodstjärnors favorit.