Startsida / Inlägg

Intervju: Angelo Seminara frisören bakom regnbågslooken

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Italienske Angelo Seminara är frisören som för fyra år sedan var först med att lansera regnbågslooken för Davines färgsystem som syns på var och varannan trendig tjej i dag. En look som kopierats i otaliga former världen över.
Jag trodde aldrig att det skulle få en sådan genomslagskraft. När det kommer till hår har ju allting redan gjorts. Det gäller att tänja gränserna. Det var det jag gjorde när jag skapade frisyrerna med de många färgerna, berättar han.

Angelo Seminara för Davines pratar hellre om struktur än lyxig finish när det kommer till hår och hårvård
Angelo Seminara för Davines pratar hellre om struktur än lyxig finish när det kommer till hår och hårvård

Till hösten jobbar han med det italienska hårföretagets höstlook, Woodland som kommer att presenteras vid Davines spektakulära världslanserin i London. Just närheten till naturen är väldigt central i sustainability-medvetna Davines.
Det finns inget vackrare än ljuset i skogen. Mellan 06.00 och 22.00 är ljuset helt annorlunda och det är det jag kommer att ha i åtanken när jag skapar höstens Woodlandlook. Att befinna sig i en skog är som att gå på en teaterföreställning. Så vill jag också se på håret. Håret som en levande organism som reflekterar ljuset vid dygnets olika timmar filosoferar han.

I Höst inspireras Angelo av skogens färger. Kanske en bambuskog?
I Höst inspireras Angelo av skogens färger. Kanske en bambuskog?

Han har precis gjort klart höstkampanjerna för Roberto Cavalli, Salvatore Ferragamo och stylat Suki Watherhouse för Vanity Fair. Italiens egen hårguru Angelo Seminara är creative director för Italienska hårföretaget Davinese och när hollywoodstjärnorna kallar är Angelo den första som checkar in vid Bolognas flygplats till diverse världsmetropoler för att fixa kändisarnas hår.
Jag arbetar mycket med vävtekniker under färgprocessen och transparenta färger för att skapa livfullhet i håret. I dag är det trendigt med mycket struktur i håret och det gäller att hitta kreativa lösningar som förstärker din personlighet, förklarar han.

Kanske är det därför färgstarka kvinnor som Tilda Swinton, Gwyneth Paltrow och Kate Bush anlitar honom.

Tilda Swinton är en väldigt stark personlighet och den korta frisserade looken passar henne. Det ska synas att du har levat och inte vara för perfekt. Jag stadgar upp hennes look med massor av saltspray som ”More Inside Sea Salt spray” från Davines, tipsar han.

Davines mest populära produkt bland både frisörer och kändisar är Oi Oil, en vårdande olja. Och i Sverige vann Oi/All in one milk pris i kategorin ”Årets hårvårdsprodukt” när Swedish Beauty & Cosmetics awards korade årets hårvårdprodukter 2014. Finns bland annat på BeautyTheYouWay!

Prisbelönta Oi Oil från Davines är en av Angelos favoritprodukter
Prisbelönta Oi Oil från Davines är en av Angelos favoritprodukter

Här är Angelo Seminaras tips till hur du bäst sköter ditt hår:

1. Se till att håret är återfuktat och använd inte produkter med alkohol i som torkar ut.

2. Identifiera tillsammans med din frisör den bästa formen på håret som passar ditt ansikte.

3. Var försiktig med att färga ditt hår.

4. Ta dig tid att diskutera fram vilka produkter som kan stärka just din hårtyp.

Håret  har inga gränser anser Angelo Seminara
Håret har inga gränser anser Angelo Seminara

 

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB