Davines uppdaterar hårserier med nya hållbarhetsstrategier
avItalienska Davines uppdaterar sina schampo med nytt innehåll- och ny förpackningsstrategi
10 år efter att Essential haircare lanserades är det dags för en uppdatering både av förpackningar och innehåll i företagets storsäljande hårvårdssuccé. Bort med sulfater och in med slowfoodproducenter och naturnära ämnen. Davines vill göra skillnad.
Produkterna är framställda av naturliga och ekologiska ingredienser som t ex ruccola, linser, morötter, valnötter, tomater, grapefrukt, meloner och oliver. Förpackningarna är återvinningsbara och uppdaterade för att göra zero impact på miljön. På varje förpackning kan man även läsa om ursprungsgården där råvarorna odlas. Alla schampon är numera sulfat- och parabenfria utom alchemic-serien som fortfarande har sulfater som aktiv tensid.
Davines är anslutna till LIFE GATE som är ett ekokulturellt närverk där projektet ”Zero Impact” går ut på att sänka koldioxidutsläppen i alla led. Från fabrik till producent och slutkonsument. Davines bidrar genom att skydda och återplantera skog och producerar t ex sina produkter med grön el. De jobbar även tillsammans med certifierad slowfood aktörer runt om i Italien.
När jag besökte Parma i somras fick jag möjligheten att växla några ord med Maria Vittoria som är den kreativa hjärnan bakom samtliga kommunikationsstrategier i familjeföretaget Davines. Alla små figurer, krumelurer, ritningar och origamiinpackade produkter ni ser är sprugna ur Maria Vittorias fantastiska hjärna. Hon ser ut som en filmstjärna och när hon öppnar munnen blir man helt förstummad. Först fattar man inte vad hon säger men bakom den där fantastiska italienskengelska dialekten finns ett djup som bara en orb kan förstå.
Hon har flera gånger lämnat det familjeägda företaget i Parma, men alltid återvänt, övertygad om att hon kan förändra, inte bara Davines utan hela världens syn på hållbarhet och förnyelsebara tekniker. Med lekfullhet vill hon upplysa.Hon tror inte på pekpinnar.
”Det finns alltid mer man kan göra när det kommer till sustainability. Jag vill hela tiden skjuta fram gränserna till något som inte är någon gräns. Ständigt utvecklka Davines och synen på hållbarhet. Vi har ett ansvar. Alla har ett ansvar att göra så lite avtryck på planeten som möjligt,” förklarar hon.
Var kommer din kreativa sida ifrån?
” Åh jag har alltid varit intresserad av att uttrycka mig i bilder. Jag är nog född sådan och sedan får jag väldigt mycket stimulans från min omgivning. Det kan vara en blomma, växter, film, en person eller en händelse i mitt liv som påverkar mig just då”.
Vad är din framtidsvision för Davines?
”Att vi ska ge så lite avtryck som möjligt på den här planeten. Vi ska inte bidra till att smutsa ner och vi ska aldrig luta oss tillbaka och tro att vi är färdiga med någonting. Man blir aldrig färdig med utveckling. Jag tycker bara att det går lite sakta ibland”, säger hon med ett snett leende.
Essential Haircare består av schampo, balsam och styling. Produkterna innehåller naturliga och ekologiska ingredienser från slowfoodcertifierade gårdar runt om i Italien. Säljs i Sverige på utvalda Davines salonger och webshopar som Beautytheyouway.
Priser för schampo 250 ml: 239 kr
balsam 250 ml, 259 kr
hårmasker 250 kr 289 kr.