Startsida / Inlägg

Mascaran – vår viktigaste skönhetsprodukt

av Petra Weiss
MascaraMistakes

79 procent av de svenska kvinnorna använder makeup varje dag, enligt en undersökning som Glossybox gjort med sina prenumeranter. 10,059 Glossybox–prenumeranter i åldrarna 18-60 år deltog i online-undersökningen under september 2014. 16 procent uppgav att de använder smink som ett verktyg för att uttrycka sin personlighet, 45 procent att det är för att framhäva sina naturliga ansiktsdrag och 36 procent att de använder smink för att känna sig mer självsäkra.82 procent av kvinnorna berättade att smink gör att de känner sig mer attraktiva och 12 procent erkände att de aldrig skulle gå ut med ett osminkat ansikte.

På frågan om de endast fick använda en skönhetsprodukt för resten av livet svarade 50 procent mascara. 49 procent säger att de väljer smink baserat på märket och 34 procent baserar sitt val på recensioner från media och bloggare. Morgonrutinerna går snabbt bland svenskarna. 36 procent sminkar sig på 5 – 10 minuter. 22 procent svarade att läppglans är det värsta de kan glömma att lägga ner i handväskan innan de går ut eller till jobbet.

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Emma Lindström, Mikael Hedmark och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB