I slutet av november lanserar brittiska Topshop en smyckeskollektion som ska hjälpa till att bekämpa våld i hemmet. Designern Solange Azagury-Partridge har tagit fram fyra smycken där delar av intäkterna ska gå till ”Eliminate Domestic Violence” (EDV Global Foundation) i Storbritannien.
Halsband och örhängen, som föreställer en knäböjande kvinna som skyddar sitt huvud med sina händer, finns i butik den 25 november.
I Storbritannien drabbas en av fyra kvinnor av våld i hemmet under sin livstid.
I Sverige har mer än var tredje kvinna någon gång utsatts för våld eller hot om våld någon gång i en parrelation och var tionde barn har upplevt våld mot närstående i hemmet. Kanske bör svenska H&M ta efter Topshops kampanj?


Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.























