Bloom and Blossom lanserat i Sverige
avEtt nytt smart mamma/bebis-märke har lanserats i Sverige. Brittiska Bloom and Blossom. De har en speciell filosofi som går ut på att ha så få ingredienser på INCI-listan som möjligt för att inte utsätta kroppen (på mamma eller det nya lilla livet) för onödiga ingredienser som kan vara tveksamma. Vem tilltalas inte av ett sådant koncept?
– När jag blev gravid började jag leta efter produkter som det inte var en massa onödiga tillsatser i. Som vår nipplebalm exempelvis. Det var den första produkten vi tog fram och nu kan jag inte vara utan den, trots att jag inte ammar längre. Nu använder jag den som en universalkräm, berättar Christina Moss på pressträffen som hölls på Dayspa i Stockholm (som varit vakna nog att ta in det här märket i Skandinavien).
Märket har fått extra draghjälp av flera kändisar som hajpat märket i pressen och i sociala medier som Kate Middleton, Victoria Beckham och Kate Winslet. Serien är på bara 11 märken och trots att de inte har ekologisk märkning så är de så rena och innehåller självfallet inga parabener, sulfater, syntetiska dofter eller färgämnen och testas aldrig på djur.
– Vi funderade på den ekologiska märkningen ett tag, men kom fram till att istället förlita oss på vårt och våra kemisters omdöme om rena produkter eftersom en ekologisk certifiering är väldigt kostsam, förklarar Julia Yule.
Produkterna tillverkas i Storbritannien och innehåller helt naturliga och aktiva ingredienser. Många av dem odlas till och med på tjejrnas egna marker. Aprikoskärnolja, aloe vera, kamomill, kokosnötsolja, ekologisk gurka, lavendel, limeolja, passionsfruktblomma, rosmarin och klöver återfinns i produkterna.