Doftgurun bakom Hugo Boss dofter – Will Andrews
av
Sitter tyst som ett ljus och lyssnar på Will Andrews som arbetar som är creative director och teamleader på Hugo Boss parfymfabrik; Fine Fragrance Design Team P&G Prestige. I arbetet med att ta fram sina Hugo Bossparfymer har de tidigt bestämt en policy att inte arbeta med bara en enda näsa.
”Vi har en kreativ pool istället som kommer från olika stora parfymproduktionsbolag runt om i världen. Vi har de finaste näsartisterna i världen som jobbat med framtagningen av våra parfymer genom åren. Vi tror på mångfald och att det kommer mer ut ur den här typen av konstellationer än av enstaka personer. Vi är lika många män som kvinnor i teamet och representanter från alla världsdelar”, berättar han.
Parfymdesignertemet bestämde sig också tidigt att de skulle vara på en neutral plats! ”Vi ville vara i London för att vara naturella och ha frihet att operera långt från New York och Paris som är städer där man har lång tradition runt parfymtillverkning. Vi har något som vi kallar för puschpool. Det krativa teamet ska jobba parallellt med fashion teamet och bärarna av parfymerna dvs konsumenterna”, förklarar han.
Hugo Boss senaste herrparfym The scent är skapad med en teknik som kallas “head space capture*. Head space capturetekniken använder en ”smell camera” som samlar in en massa olika molekyler från omgivningen och ser på molekylerna i slowmotion. Sedan kommer de ut i en skala av olika styrka som i ett diagram.
”Vi extraherar inte dofterna utan återskapar dem från molekylstrukturer som vi samlat in med en “smell camera”, berättar Will Andrews
Maninka från Sydafrika (en frukt som sprider sina frön i samband med bränder och som är en blandning av ylang ylang, trä, animaliska organiska undertoner används för första gången i Boss The Scent. ”Vi vil inte ta något från busken eller förstöra naturen och då är den här metoden helt överlägsen annan parfymtillverkning”, anser Will.
Han avslöjar att de nu arbetar på en feminin variant av The scent. Can’t wait!