Startsida / Inlägg

Urban Decay följer inte trenderna utan skapar dem

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Molina Shahin, makeupartist för svenska Urban Decay gör makeupen på Viola under Daisy Beautys skönhetskonferens på Hotell One Aldwych i London
Molina Shahin, makeupartist för svenska Urban Decay gör makeupen på Viola under Daisy Beautys skönhetskonferens på Hotell One Aldwych i London

Det amerikanska digital- och socialmediamärket Urban Decay ber verkligen inte om ursäkt för sig. Det har inte funnits jättelänge i Sverige (drygt två år), men i USA och England har det funnits sedan 1996. Bara fyra år senare köptes märket upp av Hennessy Louis Vuitton och numer ägs märket av L’Oreal.

Urban Decay är det mest omtalade makupmärket för riktiga nördar och makeupjunkies som gillar att leka och experimentera. De här tjejerna är inte ute efter trender utan de vill vara individuella. I Skandinavien är vi är tvåa efter MAC på marknaden och är inte de närvarande är vi nummer ett. Och ändå är vi inget makeupartist-märke”, förklarar Hildur Arsaelsdottir, Scandinavian product manager.

Urban Decays Naked Illuminated shimmering powder är ugnsbakade i 22 timmar. Kan användas både torr och lätt fuktad.
Urban Decays Naked Illuminated shimmering powder är ugnsbakade i 22 timmar. Kan användas både torr och lätt fuktad.

”När våra kunder kommer till oss så vill vi inte pracka på en speciell look utan vi jobbar mer med ledord som Feminin, Farlig och Rolig. Allt vi gör i vår makeup ska spegla de här ledorden. Beauty with an edge. Vi gör inte vad som förväntas av oss utan vi tittar mer på koncept. Lite mer rock´n roll,” säger Hildur Arsaelsdottir,

Deras kultprodukt som skapades 1996 är Eye shadow Primer Potion Originlal som innehåller den hemliga ”Space-age polymer teknologin” som grundaren Wende Zomnir uppfann innan hon skulle flyga från LA till London. Den höll i 24 timmar då. Och gör fortfarande!

Urban Spectrum Shades Vice med pigment infusion teknologi som ger extra stark färgspridning och hållfasthet. Kommer i Holiday 2015 utgåvan i december
Urban Spectrum Shades Vice med pigment infusion teknologi som ger extra stark färgspridning och hållfasthet. Kommer i Holiday 2015 utgåvan i december

Vi är det mest kopierade makeupmärket i världen. Vi fokuserar inte bara på ’naked palette’ utan vi har fyra olika linjer ’Beauty with an edge’, ’Naked effect’, ’Ultra definition skin’ och ’Make up that lasts all day’”, förklarar Hildur Arsaelsdottir.

Urban Decays hela produktkatalog innehåller 400 olika produkter

49 olika läppstift med 3 olika
58 olika ögonskuggor.
20 olika läppennor.

Skärmavbild 2015-11-07 kl. 16.23.24
UD är kända för sina rika pigment i ögonskuggorna
Entusiastiska  Hildur Arsaelsdottir presenterar nyheterna från Urban Decay
Entusiastiska Hildur Arsaelsdottir presenterar nyheterna från Urban Decay

Till julen kommer bland mycket annat 5 nya vattenfasta kajalpennor:
”Det man gjort är att Urban Decay har fått testad och godkänd av oftalmologer för att inte irritera ögonen och området innanför ögonfransarna och med halvmatt finish”, berättar Molina Shahin, makeupartist för svenska Urban Decay

 

Skärmavbild 2015-11-07 kl. 16.12.41

 

I december kommer Urban Decay att släppa en speciell serie tillsammans med Gwen Stefani bland annat en fin palett och fyra olika läppstift. Yay!

 

 

 

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB