Startsida / Inlägg

Genderation – Make Up utan gränser från Glossofsweden

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Norrländsk sisu bakom svenska märket Gloss Cosmetics
Norrländsk sisu bakom svenska märket Gloss Cosmetics, Madelen Stenlund och Mariella Isaksson.

“Come as you are or who you want to be for the moment”

Bor du i Umeå. Grattis. För där finns Glossofsweden. Och där bor Marielle Isaksson. Det finns bara en av henne. Och det är hon. Så klart.

Marielle startade Glossofsweden när hon kom tillbaka från London och inte hittade rätt i grundvärderingar som konventionella säljorganisationer kunde erbjuda.

– När jag kom hem från London så klarade jag inte av allt spel bakom kulisserna. ” Det här är vad vi ska sälja just nu. Oavsett vad kunden vill ha”. Det där gillar inte jag. Så det blev startskottet för min verksamhet. Det handlar om nöjda kunder. Inte om att sälja som så mycket som möjligt, berättar Marielle Isaksson, grundare av Glossofsweden och ursprungligen från Piteå.

Hon bestämde sig för att starta Glossofsweden utifrån mångfaldsperspektivet och med gränslösa värderingar för openminded personer – och alla andra.

Man måste få uttrycka sig så som man önskar för stunden. Vi har väldigt mycket transexuella personer som kommer till oss. Vi hade Jan Åke här förr mpånaden. Nu heter han Maria och kom in med sin dotter häromdagen. Det är det som vi menar att vi jobbar utan könsgränser. Det som du känner för nu det är  den du är just nu. Är du något mittemellan? Det spelar ingen roll, säger Marielle Isaksson som vann SM i makeup 2015 .

Glossofsweden har 10 anställda och driver även en makeuputbildning under namnet Glossacademy
Glossofsweden har 10 anställda och driver även en makeuputbildning under namnet Glossacademy

Företaget, Glossofsweden vilar på tre värdegrunder:

Etiskt – Etiska grunder är en av värdegrunderna i Glossofsweden. ”Gloss dog” startades av Marielle Isaksson som agerar mot hundslakten i Kina. ”Vi köper ingenting från Kina överhuvudtaget”.

Humant  – De är emot mobbing så Glossof sweden jobbar med ungdomsgårdar där de stöttar ungdomar och synliggör mobbingstrukturer.

Kreativt – Företaget har startat ”Creative wednesday”. Där de träffas och går loss på alla produkter och looker.

Det finns ingenting från den kinesiska marknaden hos oss. Vi tror på bojkott. Det är ett ställningstagande vi gjort. Andra för göra vad de vill och tycka vad de vill, men vi gör så här, förklarar Marielle.

glosscosmetics
Marielle har även tagit hem en massa spännande märken som hon gillar själv och som man kan köpa genom webbshopen. Suwa Beauty är ettt sådant märke!

Till sin hjälp i den grafiska utvecklingen har Marielle knutit till sig Madelen Stenlund, årets Entreprenör i Norr 2016. Det ärungefär samma riv i den tjejen.

I höst kommer det att hända grejjor. Jag kommer från modevärlden och det här kommer att vara inspirerat från det vi kan hitta i garderoben och ni kommer inte att bli besvikna, säger Madelen Stenlund, ansvarig för den grafiska profilen hos Glossofsweden

Lägg den 23 oktober 2016 på minnet. Då fyller vi tre år och det är då vi kommer att ta över hela världen, säger Isaksson.

Var så säker!

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB