I veckan var det Sverigepremiär för Amberly Cosmetics som är baserat i Stavanger, Norge. Sverige är andra land ut att få möjlighet att botanisera bland företagets stora utbud av make up och hudvård. Lanseringen skedde på Vasateatern i Stockholm inför ett hundratal beautyjunkisar och influensers.
Amberly Cosmetics är ett ganska nystartat företag och det var den tidigare oljemagnaten Björn Erik Björnsen som för två år sedan fick en snilleblixt om att starta ett eget kosmetikmärke.
”Bara det bästa är gott nog. Ska vi göra något så ska vi göra det med kvalité. Vi ska bara ha det bästa när det kommer till design och innehåll. Det var min vision när jag bestämde mig för att satsa på det här”, säger Björn Erik Björnsen.
Amberly Cosmetics tillverkar sina produkter i Italien och Tyskland och det syns på paletterna och skuggorna. Italien bredvid Kanada är de bästa producenterna när det kommer till att baka snygga ögonskuggor.
Transparens är ett annat ledord för företaget. Utvecklingsbudgeten har legat på 15 miljoner norska kronor Ett team på tolv personer har skapat hela serien. Företaget testar inte på djur och har flera veganska produkter i sitt sortiment. Inga tensider eller alkoholer används i rengöringsprodukterna och filosofin är ”så få ingredienser som möjligt för att minimera riskerna för allergier”.
Amberly Cosmetics är ett direktförsäljningsföretag i stil med Mary Kay och Oriflame, men vi kommer också få se Pop – up butiker med märket framöver i Sverige.
”Våra produkter är för alla, det viktigaste är att man brinner för det”, säger Lilian Facht, VD för Amberly Cosmetics i Sverige.
Glimt i kinden får du garanterat av Amberly Cosmetics rouge.
Amberly Cosmetics arbetar enligt ett mångfaldskoncept där man utgår från 10 så kallade arketyper där man tittar på kundens färgpigment i ögonen.
Stephan Ulvund Øien, MUA och konceptutvecklare på Amberly Cosmetics förklarar:.
”Jag hatar konceptet Looks därför jobbar vi istället med 10 arketyper som speglar alla världens befolkningar. Personer vet inte alltid vilken färgton som de behöver och där kommer individuell anpassning in som är en av hörnstenarna i Amberly Cosmetics. För mig har det varit viktigt att ta fram färger som passar individen i hela världen oavsett ursprung. Det skulle dessutom vara enkelt, funktionellt och stilrent.”, berättar Stephan Ulvund Øien
Arketyperna utgår från ögonfärgen, hudton och läpparnas färgnyans. Namnen på paletterna är bland andra Nora, Noor, Alexandra, Fiona, Elisabeth, Sofia. Jag fick reda på att jag var en Fiona!
Namn på ögonskuggorna är bland andra: ”Fake tan”, ”Skål”, ”sommarfling”, ”21 december”, ”Jack Daniels”, ”Wintertime”, ”Im bored” och ”Please call me!”.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.