Startsida / Inlägg

Manasi7 nytt indiemärke från Sverige

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Manasi7 har ett genomgående hållbarhetstänk såsom spårbarhet, förpackningsfilosofi och lågskalighet
Manasi7 har ett genomgående hållbarhetstänk såsom spårbarhet, förpackningsfilosofi och lågskalighet

Manasi 7 är ett nytt intressant indiemärke startat av makeup-artisten Susanne Manasi Persson.
I sin produktportfölj har hon fram tills idag 23 olika makeupprodukter.
Susanne Manasi Persson tillverkar i Italien och det har tagit tre år att ta fram. I framtagning av produkterna har hållbarhet och småskalighet varit centralt, förklarar Susanne.
Manasi är mitt indiska namn och 7:an står för det manifestet som jag tagit fram och följer och det betyder allt från att det är etiskt, hållbart, spårbart och lågskalig framställt”, berättar Susanne Manasi Persson på pressmötet.
Jag gör det i väldigt små batcher, jag gör 1000 produkter åt gången och de flesta producenter vill inte göra så få produkter”, förklarar Susanne.

Manasi7 Finns sedan tidigare på Goop, Colette och nu på NK. Produkterna är fria från onödiga kemiska ingredienser, men Susanne berättar att vissa av pigmenten är kemiskt framställda i laboratorium för att bli extra poppiga och färgstarka. På presslunchen kommer ämnet spårbarhet och arbetsförhållande i mica-gruvor upp.

”Det sociala ansvaret är viktigt för mig och jag vill ha insyn och garantier för att all tillverkning går schysst till. Det ska vara hållbart i alla led. För mig är hållbar konsumtion det som driver mig. Jag vill jobba småskaligt. Mina produkter innehåller dessutom bivax. Bivax är bra för miljön. Då hjälper vi bina och mångfalden, förklarar hon.

Susanne Manasi Persson har tagit fram Manasi eftersom hon ville ha kontroll över produktionen
Susanne Manasi Persson har tagit fram Manasi7 eftersom hon ville ha kontroll över produktionen och hade krav på lågskalig produktion. ”Jag vill ha så lite syntetiska ingredienser så möjligt och det är ett personligt etiskt ställningstagande att jag vill ha något som gör nytta på huden samtidigt”, säger Susanne Manasi Persson

Den senaste produkten som Manasi7 har släppt är mascaran, ”den separerar fransarna och är enkel och fin att jobba med,” berättar Susanne.

Förpackninsstrategin är noga genomtänkt och de produkterna som är plastförpackkade är plasten inte från petroliumindustrin utan tillverkad av andra källor
Förpackninsstrategin är noga genomtänkt och de produkterna som är plastförpackkade
är plasten inte från petroliumindustrin utan tillverkad av andra källor.

Susanne Manasi Persson erkänner att det var svårt att hitta en producent som bara gör 1000 produkter åt gången. När de är slutsålda beställer hon 1000 nya! Inget ska förfaras eller slängas.

Stjärnkocken Sayan Isaksson hade gjort maten som såg ut som konstverk
Stjärnkocken Sayan Isaksson hade gjort maten som såg ut som konstverk

Vad är ett indiemärke? Ett indiemärke är ett makeup- eller hudvårdsmärke som för det mesta kommer från en privat aktör som inte har något stort bolag bakom sig som pumpar in stålarna. Det finns fler parametrar. Oftast finns det ett hållbarhetstänk eller etiska ställningstagande kopplade till produkterna eller en speciell filosofi. En indieprodukt går heller inte in i en storskalig produktion. Den dagen de gör det slutar det att bli en indieprodukt. Det kan liknas vid nischdofter, men flera av de trendiga nischdofthusen har kanibaliserats av stora aktörer, så som Byredo (ägdes tidigare av GAP och numer av Manzanita Capital) och By Killian (LVHM)…

Mansi 7 ger ut en ekologisk olja också.
Mansi 7 ger ut en ekologisk olja också.
”Slow är den som är viktigast, för det minskar miljöpåverkan och bara för att det är ekologiskt behöver det inte vara tråkiga färger.
”Slow är den punkten i min tillverkning som är viktigast, för det minskar miljöpåverkan och bara för att det är ekologiskt behöver det inte vara tråkiga färger”, konstaterar Susanne Manasi Persson.

Priserna ligger på  39 euro till 65 euro beroende på produkter.

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Fred Balke, Christoffer Glader och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB