Patyka lanserar i Sverige
avFranska apoteksmärket Patyka är ett av Frankrikes äldsta apoteksmärken och ansiktsoljan, Huile absolue, var den första produkten som tog fram i märkets namn 1922. Oljan blev snabbt en succé bland den franska societén. Men under kriget föll märket i glömska fram till 1999, då Filippe Gunell köpte Patyka Pharmacy och blåste liv i märket igen.
Patyka har ett eget laboratorium i Lyon och doftessenserna i produkterna kommer från Grasse. Patyka är ekocertifierade av Cosmetic bio och var det första märket som fick ekocertifiering 2002.
När jag träffar märkets exportansvarig Dorothee Denniel berättar hon för mig att den etiska hållningen har varit en central punkt i märket under alla år.
”Alla produkter är dessutom veganska utom två produkter som innehåller bivax.”, förklarar Dorothee Denniel.
En av företagets stjärnprodukt är, Advanced plumping serum, med ren hyaluronsyra i fyra fraktioner där hyaluronsyran utvinns ur vetegroddar.
Patyka har även produkter med den eftertraktade kaktusoljan pricky pear oil, från Marocko. En olja som spås bli nästa stora grej efter arganoljan.
”Vi använder peptider från ärter i våra produkter! Det är den enda vegetabiliska peptiden som finns att tillgå just nu och i vår exfoliation finns det enzymer, bambupuder och jojobavaxkulor”, förklarar Dorothee Denniel.
Dorothee Denniel berättar för mig att hennes stora favoriter i bland Patykas hurdvård är replumpingserumet och nightrepairserumet. För kroppen gillar hon Marine crystals revitalising body scrub som är en peeling med havssalt med alger.
”Jar en ritual på kvällen med skrubben där jag tar ett varmt bad och ett glas vin på badkarskanten! Den ritualen gör jag varje söndag. Den doftar fantastiskt av rosmarin, eukalyptus och vallmofrö.”förklarar Dorothee.
Produkterna konserveras tack vare naturliga konserveringsmedel som essentiella oljor, askorbinsyra, potassiun sorbat och håller cirka 12 månader efter att de öppnats lovar Dorothee. Anledningen till att de lanserar stort i Sverige med smyglansering på The Lobby i Stockholm är att märket mottagits mycket bra i Finland och nu hoppas man på ett genomslag även i Sverige.
”Svenskar är väldigt trendiga och brinner för återvinningskoncept och min uppfattning är att de vill göra medvetna val. För oss är det viktigt att märket är effektivt men att det också är etiskt och ekologiskt, och där tror jag vi har något gemensamt med svenska köpare”, spår hon.