Startsida / Inlägg

Clean 15 år – firar med rebranding

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Det är femton år sedan Clean kom ut med sin första doft. Boom. Det var något helt nytt. Man kunde lukta nytvättade lakan (men en fågel viskar i vårt öra att det egentligen tvålen Dove som var förlagan…). Dofterna blev extremt populära i Norden framför allt i Sverige.
Nu firar Clean 15 år och på plats i Sverige för att promota nylanseringen var Greg Black som ville presentera företagets filosofi för utvald press.

Clean var en av de första att skippa djurförsök och arbetar för att minska avtrycket de gör i parfymindustrin.

Vi är ett varumärke som vill förknippas med orden enkelhet, pålitlighet och medvetenhet och vi vill göra det ännu tydligare och bestämt när vi nylanserar varumärket, berättar han.

Essentiella oljor och syntetiskt framställda doftmolekyler som inte tär på planeten är Cleans prioritet. Och de fokuserar på en No list (som ju EU tyvärr har förbjudit och som de inte kan använda framöver) eftersom de vill att att konsumenter snabbt ska få veta vad som är dåligt i en parfymformulering.

”Vår filosofi är också att det ska också vara så få ingredienser som möjligt och No toxic”, förklarar Greg Black.
I Sverige är Clean väldigt populär och Greg tror att det beror på att vi i Sverige är väldigt medvetna och bryr er om den här typen av frågor som enkelhet och hållbarhet.

Flaskorna är framställda av returglas i fabriker som drivs med el från solpaneler. Alla förpackningar görs av återvunnen pappersmassa.

Du får respekt om du är transparent därför ska vi utöka vår ingredienslista och inte bara skriva ”alkohol” och”fragrance” vilket ju räcker idag. Vi vill vara ett Clean Beauty företag och då måste vi leva upp till det.Vi var pionjärer i parfymindustrin och nu vill vi verkligen vara i fronten av Clean Beauty, säger Greg Black.

Visste du att 20 procent av världens befolkning kan inte känna doften av mysk?

Cleans No to list finns på deras hemsida och de menar att den bör vara vägledande för hela branschen tycker Greg. Och hemligheten menar han är att använda få ingredienser och ingredienser som är väldigt lika varandra i karaktären.

 

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB