Clean 15 år – firar med rebranding
avDet är femton år sedan Clean kom ut med sin första doft. Boom. Det var något helt nytt. Man kunde lukta nytvättade lakan (men en fågel viskar i vårt öra att det egentligen tvålen Dove som var förlagan…). Dofterna blev extremt populära i Norden framför allt i Sverige.
Nu firar Clean 15 år och på plats i Sverige för att promota nylanseringen var Greg Black som ville presentera företagets filosofi för utvald press.
”Vi är ett varumärke som vill förknippas med orden enkelhet, pålitlighet och medvetenhet och vi vill göra det ännu tydligare och bestämt när vi nylanserar varumärket, berättar han.
Essentiella oljor och syntetiskt framställda doftmolekyler som inte tär på planeten är Cleans prioritet. Och de fokuserar på en No list (som ju EU tyvärr har förbjudit och som de inte kan använda framöver) eftersom de vill att att konsumenter snabbt ska få veta vad som är dåligt i en parfymformulering.
”Vår filosofi är också att det ska också vara så få ingredienser som möjligt och No toxic”, förklarar Greg Black.
I Sverige är Clean väldigt populär och Greg tror att det beror på att vi i Sverige är väldigt medvetna och bryr er om den här typen av frågor som enkelhet och hållbarhet.
”Du får respekt om du är transparent därför ska vi utöka vår ingredienslista och inte bara skriva ”alkohol” och”fragrance” vilket ju räcker idag. Vi vill vara ett Clean Beauty företag och då måste vi leva upp till det.Vi var pionjärer i parfymindustrin och nu vill vi verkligen vara i fronten av Clean Beauty, säger Greg Black.
Cleans No to list finns på deras hemsida och de menar att den bör vara vägledande för hela branschen tycker Greg. Och hemligheten menar han är att använda få ingredienser och ingredienser som är väldigt lika varandra i karaktären.