Startsida / Inlägg

Digital adventskalender – Lucka 1 – Chantecaille

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Chantecailles välgörenhetspaletter går åt som smör. Fem procent av försäljningen går till djurskyddsföreningar som Sylvie själv väljer

Det är första advent och nerräkningen till jul har börjat!

Här på bloggen kommer vi varje dag från och med idag att öppna en digital lucka i vår egenknåpade adventskalender. Vi kommer att tipsa om julklappar som är hållbara eller stödjer en cirkulär ekonomi så att en tredje part får stöd av ett köp.

1 december – lucka 1

Chantecailles djurpaletter – Köper du dessa stödjer du utsatta djur indirekt.

Wild Pair: Cheek and Lip Duo (Bliss and Honeypot) kostar 880 kr.

Alex Chantecaille med sin mor Sylvie som grundade Chantecaille 1997.

Sylvie Chantecaille  och Alex Chantecaille är filantroper och skapar makeupkollektioner som säljs till förmån för The Perfect World Foundation och andra välgörenhetsorganisationer.

Hallå där Sylvie Chantecaille, grundare av makeupmärket Chantecaille som varje år tar fram makeupprodukter som säljs till förmån för utsatta djur.

Du har hjälpt flera olika organisationer tack vare dina makeupserier där överskottet på fem procent av försäljningen går till djur som har det svårt eller är utrotningshotade.

Vilken serie ligger dig varmast om hjärtat?

Åh jag är förtjust i alla för var och en av dem har ett specifikt syfte. Jag var tidigt medveten om vildhästarnas utsatthet och ville hjälpa dem på något sätt. Jag har även länge varit bekymrad för elefanternas minskning i världen och bina också för den delen. Det är mångas organisationer som behöver hjälp”.

Vilken organisation eller djurart ligger näst på tur att få hjälp av dig?

”Jag var på ett föredrag nyligen som handlade om isbjörnarna på Svalbard och hur utsatta de är på grund av klimatförändringarna. Det oroar mig mycket just nu”.

Hur började ditt engagemang?

”Det kom helt naturligt bara. Om man kan ska man hjälpa till tycker jag”.

Hur rena är era produkter?

”Vi använder bara botaniska ingredienser som är hållbart och etiskt framställda.Vi ser till att de som odlar eller skördar mår bra och får nytta av produktionen”.

Vad har ni fokus på i era produkter just nu?

”Att de skyddar mot HEV-ljus och avgaser. Blåljusföroreningen ställer till det för huden”.

 

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Emma Lindström, Mikael Hedmark och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB