70- och 90-talsvibbar i sommarens frisyrer
av”Ett välskräddat klädesplagg blir aldrig omodernt”, är ett välkänt talesätt inom modeindustrin. Det samma gäller även en bra hårklippning, i alla fall om man ska tro den kreativa hårstylisten Antoinette Beenders från Nederländerna.
”Min åsikt är att modet uttrycks med frisyren du bär och jag ville visa att klassiska tekniker blandat med det senaste från catwalken gör att något gammalt plötsligt kan upplevas som nytt och fräscht” , säger hon.
Antoinette Beenders är global ambassadör för hårmärket Aveda och ansvarar för det visuella uttrycket på visningar under New York Fashion Week och i modereportage för Italienska Vogue. Inför sommaren 2020 hade hon tankarna på återanvändning och eftertanke när hon skapade looken ”The Revolution of Reinvention”
Hur tänkte du när du skapade looken?
”Anledningen var den att jag känner att vi inte alltid behöver uppfinna något nytt hela tiden. Vi behöver inte ha fler nya kläder, nya tekniker och nytt nytt hela tiden. Jag tror att bra saker handlar om kvalitet som kan stå emot tidens tand oavsett om det är i en frisyr eller ett klädesplagg. I looken var jag inspirerad av punk, teddy girl och 1950-talets French New Look och eran som präglades av politisk aktivism och kvinnlig företagsamhet”.
Vilka är trenderna för sommaren 2020?
”Jag tror att det finns en starkt comeback för enkelhet och de klassiska frisyrerna, efter pandemin. Det kommer att se fler lättskötta frisyrer. Frisyrer som man bara låter självtorka utan att fixa så mycket med håret. Vi frisörer kallar det för ”air styles”. Frisyrer som får självtorka, detta med anledning av att många salonger, världen över, inte har fått använda fönar under de rådande omständigheterna”.
Hur ska man på bästa sätt rädda sitt spröda sommarhår?
”Det bästa sättet att ta hand om om ett uttorkat hår är att använda hårmasker regelbundet i kombination med återfuktande schampon och balsam. Jag skulle vilja rekommendera Avedas Nutriplenish-system eller serien Damage Remedy Intensive Restructuring Treatment. Då får håret tillbaka sin lyster”.
Du har arbetat tätt intill Stella McCartney som har uttalade hållbarhetsstrategier för sina modekollektioner. Vad är dina tankar kring hållbarhet inom hårbranschen?
”För mig är det min andra natur. Jag har arbetat med Aveda i 24 år och vi har varit pionjärer inom hållbarhet sedan starten. Jag är lite förvånad att inte fler har vaknat ännu. Utan hållbarhet finns det ingen framtid. Vi måste tänka på vår planet och vår framtid och agera därefter. Jag märker en en helt ny politisk dagordning från ungdomar, hur de uttrycker sig genom kläderna de bär och frisyrerna och inte minst deras önskan att vara både medvetna och ansvarsfulla i sin konsumtion. Det är egentligen väldigt enkelt. Är du nybörjare lär dig tre enkla ord; återanvänd, reducera och återvinn”.
Creative director och hårstylist: Antoinette Beenders
Assistent, Michela Pezza
Hårfärgning: Bruno Elorrioroz
Makeup: Marco Antonio
Stylist: Elad Bitton