Startsida / Inlägg

Upcircle gör hudvård av skräp

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Brittiska Upcircle gör tvål med kanel och chiafrön som blivit över från livsmedelsindustrin. Foto: Agneta Elmegård

”Repurposed beauty”, ”upcycling” och ”reused” är engelska ord som ännu inte har fått några bra svenska motsvarigheter.  Men faktum är att de sedan ett bra tag har varit på mångas läppar inte minst inom modeindustrin. Nu börjar det dyka upp hudvårdande produkter som är gjorda på ingredienser som annars skulle slängts. Upcircle är ett sådant märke som landat på redaktionen.
Kaffesump, kärnmjöl och juicer är bara några exempel på ingredienser som tar en omväg till soptippen för att göra oss snygga. Syskonparet Anna och William Brightman från England tröttnade på att det dagligen slängs varor som potentiellt skulle kunna användas i skönhetsprodukter. Sagt och gjort 2016 startade de märket Upcircle- ett varumärke vars idé bygger på att återanvända biprodukter från andra industrier som annars skulle blivit skräp. I sitt hemland har de gjort sig kända då de deltog i tv-serien ”Dragon’s Den” där de pitchade sin affärsidé för juryn och vann sin första finansiering för att sjösätta varumärket som nyligen lanserades i Sverige.

Grundarna av Upcircle, syskonparet William och Anna Brightman förvandlar skräp till skönhetsprodukter. Allt från kärnmjöl, juicer och kaffesump finns i parets prisbelönta hudvård.
”Fram till idag har vi räddat 400 ton kaffesump från att slängas”

Vilka är de vanligaste ingredienserna som ni räddar till skönhetsindustrin?
Vi använder ett tjugotal olika biprodukter från livsmedelsindustrin. Allt från arganproduktionen till te- , dadel-, juice- och träindustrin. Vi återanvänder exempelvis fruktvatten som blir över efter framställning av juicekoncentrat. Vatten är ofta den första ingrediensen i hudvård och det går utmärkt att ersätta med ett mer hållbart alternativ. Vi upcyclar även kaffe. Vi samlar in över 100 kilo kaffesump om dagen och kan göra 42 000 ansiktsskrubbar per månad med den mängd vi för närvarande samlar in. Vi samarbetar med över 100 oberoende kaféer runt om i London som förser oss med kaffesump.Vår ansiktsmask är gjord med finmalt puder från kasserade olivkärnor. Kärnorna blir över när de pressar olivolja och vi hämtar vi dem från Benamejí i Andalusien”.
I modebranschen har det upcyclats länge nu, varför tror ni att det inte är lika vanligt i skönhetsbranschen ännu?
”För att skönhetsindustrin är ytlig och föråldrad. Folk troratt ordet upcycled betyder gammalt, orent eller av sämre kvalitet. Men så är det ju inte alls. Det är dags att göra skönhetsbranschen mer cirkulär. Människor tror ofta att ett varumärkes fokus på miljöhänsyn innebär att de är mindre fokuserat på hudvårdsprestanda och effektivitet. Hudvårdsprodukter kan vara både bra för miljö och vara bra för din hud”.


Vilka utmaningar har ni haft? Vad kan gå fel?
”Efter som vår idé bygger på cirkulära ekonomiska strömmar måste vi förlita oss på andra industriers produktion för att få in de ingredienserna som vi återanvänder. Under covidpandemin var det färre som fikade exempelvis och det påverkade ju vår insamling. Butiker som hade stängt i månader påverkade vår leveranskedja. Men vi lyckades komma ut den andra sida starka”.
Vad är ni mest stolta över?
”Att vi är ett varumärke som sätter planeten först. B Corp- certifieringen är ett bevis på att vi är transparenta och den visar vad vi står för.”

Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktör: Wayne Seretis
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB