Fleur de Santé i ny kostym

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Screen Shot 2017-02-02 at 15.13.26

Malmöföretaget Fleur de Santé som startades av Knut Wulff 1980 har återlanserats med fokus på enbart hudvård.

Efter några år i dvala (bland annat uppköpta av Ellos) står nu Fleur de Santé på egna ben typ (ägs nu av The Scandinavian IMP group), och har sitt huvudkontor på Östermalm i Stockholm.

Det har varit tyst om märket flera år och det har inte hållits någon pressvisning om de nya produkterna så vitt jag vet! Så jag kan inte recensera innehållet. Men av deras hemsida så verkar företaget hålla fast vid konceptet (”hälsoblomma”) som Fleur de Santé betyder på franska.

1510_Single_French_Flower_Magnolia-1024x884
Magnoliablomma är en av de blommor och växter som företaget tar stamceller ifrån till sin hudvård. Bild från Fleur de Santé

 

Företaget uppger att innehållet är till 95 procent naturligt ursprung och flaskorna är syrebeständiga.
Företaget uppger att innehållet är till 95 procent naturligt ursprung och flaskorna är syreinsläppsbeständiga.

Deterra – Jacka gjord av bönor och nötter

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Den här fräsiga jackan från svenska Terra är gjord av bönor, trä och nötter. Foto: Terra
Den här fräsiga jackan från svenska Terra är gjord av bönor, trä och nötter. Foto: Terra

Det blir mycket mode de här dagarna men så är det ju Stockholms modevecka. Men det här är för bra för att inte uppmärksammas. Jackan Deterra från Terra är tillverkad i hundra procent biobaserade material som bönor, trä och nötter.

Yttertyget är gjort av olja från ricinfrö, fodret är av ull från tyska får och trådarna av Tencel som utvinns från träråvara. Knapparna är tillverkade av corozonötter från taguapalmen, enligt företaget som blivit tilldelade ISPO Award Eco Achievement Apparel .

Deterra är symbolen för hur teknisk man kan göra en jacka idag om den ska vara helt fossilfri. Vi kan så klart göra lättare, hållbarare, vattentätare och billigare jackor, men då är de inte 100 procent biobaserade, säger Erik Isaksson, som ansvarig för produktutvecklingen på Tierra, i en kommentar till tidningen Habit.

Ser du? – rött nästa höst

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Screen Shot 2017-02-01 at 16.44.00
Stylein visade rött inför hösten 2017 på Stockholms modevecka 2017

Har du inte något rött i garderoben ännu. Skaffa det! För i höst kommer det att vara en enda röd bonanza på galafesterna runt om i Sverige. Under Stockholms modevecka 2017 var röda kläder  dominant hos på flera visningar. Bland annat hos, J Lindeberg, Valerie och Stylein. Här kommer mina favoriter!

 

Screen Shot 2017-02-01 at 16.44.21
J LIndeberg har återtagit märket som bär hans namn. Thank God. Han spår också rött i kulan. Foto: Getty
Screen Shot 2017-02-01 at 16.43.25
Valerie visade vackra feminina kläder – i rött . Foto : Getty
Screen Shot 2017-02-01 at 16.46.08
Draperat och fransar i bohemisk finess från Valerie. Foto : Getty

 

Jag fuskade redan förra Idrottsgalan
Jag och längdhopperskan Khaddi Sagni fuskade med röda klänningar redan förra Idrottsgalan!

Thomas Hayes flirt med Daisy Grace

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

 

Sveriges hetaste snackis just nu är en norrman. ”Skam”-skådisen Thomas Hayes dök upp under Stockholms modevecka 2017. Men det var en tystlåten dräng. Inte ett pip sa han. Och oklart om han hade Daisy Grace-kläder på sig. För det var därför han var där. Dragplåster, på ren svenska.

Gillar de röda kängorna som ”William” – Hayes bar dock.  Inte ett ord sa han till oss journalister. ”Inga kommentarer” var det enda han fick ur sig.

Huvudpersonerna egentligen – borde vara Amanda Schulman och Hannah Widell själva.

Själva visningen var i form av en film, men handlingen (ett triangeldrama) överskuggade kläderna, men en snygg täckjacka i silver (?) flimmrade förbi.

 

Peg Parnevik dök upp med pojkvännen Filip Kaspersen Lamprecht

Svenska Agonist släpper ny parfym – White lies

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Screen Shot 2017-01-31 at 16.58.16

 

Det svenska niche-parfymhuset Agonist Parfums släpper sin tionde doft. White Lies.

Parallella världar, fransk chict, förseglade läppar – tänk 30-tal med en twist av framtid.

Det kom ett doftprov till redaktionen och White Lies är en kraftfull doft. Jag var väldigt förtjust i Solaris som var grön i sitt skelett men utan meseri och som vilade mot patchouli i basen. I White Lies är heliotropen och vaniljen den som griper tag i en. Doften känns som en retrodoft. Varför kan jag inte definiera just i denna stund, det är bara en känsla. Men den känns bekant på något vis.

Topnoter: Citron, hallon, lycheefrukt
Mellanotes: Jasmine absolute, Tuberose absolute, heliotrope
Basnoter: Patchouli, orcanox, vanilla

Pris: 1250kr för 50ml. Finns på NK

Planera en heliotrop i din trädgård och bina kommer att älska dig!
Planera en heliotrop i din trädgård och bina kommer att älska dig!

Deppigt på Berlins modevecka 2017

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Bild från TT
Bild från TT

Donald Trump bygger en 300 mil lång mur vid gränsen till Mexico. I Ryssland vill duman tillåta en lag som ger en man rätten att slå sin fru och barn… På Mercedes-Benz Fashion Week i Berlin Autumn/Winter 2017  kom modellerna ut med bombvästar och granater. What?

Det är svårt att blunda för hur världsläget påverkar modets skiftningar. Vet inte om det var en tillfällighet att det  var så dystert på den tyska modeveckan? De har ju haft en mur runt sig. Länge.

 

På visningen för Atelier About kom killarna ut i skyddsvästar

 

screen-shot-2017-01-26-at-11-22-52
På visningen för Atelier About kom killarna ut i skyddsvästar. Bild: Getty
screen-shot-2017-01-20-at-15-13-48
Berlin är känt för sina avantgardistiska visningar. Makeupen var sparsmakad, burgundy och vattenkammat hos Isabel Vollraths visning. Bild: Getty

 

Äntligen – Nasomatto lanseras i Sverige

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Italienska nischmärket Nasomatto är ett doftkoncept som har kultstatus i parfymkretsar
Holländska nischmärket Nasomatto är ett doftkoncept som har kultstatus i parfymkretsar. Duro för styrka, Black Afgano för lycka, Absinth för hysteri. Hittills har det blivit elva dofter för elva känslor.

Bor du i Helsingborg? Kul för dig, för då kan du kasta dig till Lilla Torggatan 3 och Gents barberarshop. Eller ta bussen till Väla centrum. För där händer det grejor. De släpper i veckan kultdoftmärket Nasomatto.

Näsan bakom det holländska nischmärket Nasomatto är Alessandro Gualtieri, en italiensk parfymör som kallar sig själv – just ”Näsan”. Så klart

Gaultieri har varit inblandad i dofter från Versace, Helmut Lang och Fendi, men sågs, enligt rykten, mest som en vildhjärna av de etablerade modehusen.

Sagt och gjort, han satte samman ett eget laboratorium där han fick total frihet att skapa en kollektion unika dofter. Alessandro Gaultieri skapar dofter som förstärker känslor. Definitvt, men det jag också gillar med hans koncept är de olika träkorkarna som öppnar upp för egna tolkningar av dofterna. Gaultieri gillar nämligen inte att prata doftnoter (precis som Zarko Ahlmann Pavlov, bakom Zarkoperfume som bara ville prata diffusa molekyler och upplevelser av danskt drivved när jag träffade honom).

Jag bara älskar den här flarran med björkkork . Blamage doftar av vitt trä, björk, läder och musk
Jag bara älskar den här flarran med björkkork . Blamage doftar av vitt trä, björk, läder och musk. Känslan? Varmt och tryggt

Gaultieri beskriver sitt skapande som en process av just känslor som man inte har kontroll över (väldigt osvenskt…jag vet).

”Jag börjar att skapa när skapandet tar det över och börjar göra egna val. Det är processen som intresserar mig och visar vägen. Jag gillar känslan av att inte längre vara i kontroll eller bestämma. Min roll är att skapa något som blir levande och säger nya saker. Jag vill att mina parfymer ska ha en egen intelligens och inte bara vara slavar under min vilja.” Alessandro Gualtieri

När jag doftat på Nasomatto-dofterna har jag fastnat för intensiteten i dem och hur olika de är. Tänk en busig Killian…Och man vill ha allihopa. Min absoluta favorit i samlingen är Hindu Grass. Gräs, tobak och patchouli. Retro så att det skriker.

HIndu Grass är min favvo.
Hindu Grass är min favvo. Känslan? Nu ska jag göra något spännande och busigt. Hoppas ingen kommer på mig…Edp (20-30 procent) kostar 1 295 kr

 

Den svarta parfymen « Black Afgano » är Nasomattos mest populära doft och förmodligen den mest vågade. Alessandro har skapat en tung dofttrip som för tankarna till hasch. Noter av cannabis, kaffe, oud och rök gör doften väldigt speciell. Doften tog Gualtieri 300 försök och sex år att färdigställa. Snygg är den också.

Inget för blyga violer. Ett sprut av black afgano och du kommer att bli ihågkommen för evigt. Promise...
Inget för blyga violer. Ett sprut av Black Afgano och du kommer att bli ihågkommen för evigt. Promise…

Pür – len som katten

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Hallå!

Jag bara måste få tipsa om den här rackaren. Pürs nya foundationborste. Alltså jag dör. ”Skin perfecting foundation brush” heter den och är en unik borste i sitt slag  med 300 000 syntetstrån som sveper underlagskrämen på plats så att det inte blir några synliga linjer. 395 kronor kostar den och lanseras snart. Känns som Zezars tassar! Älskar den!

Nya foundationfärger också! Du lägger en liten klick på borsten och fluffar runt. Blir bra!
Nya foundationfärger också! Du lägger en liten klick på borsten och fluffar runt. Blir bra!

 

Lynnette Cole från USA var på Kraft och Co:s pressträff där hon talade sig varm för Pürs nya foundation och andra nyheter som primers och riktigt snygga matta och glansiga läpp-gloss. Lynette tipsade speciellt om produkten ”get a grip ” som är en ögonlocksprimer som gör precis vad den heter. Håller ögonskuggan på plats!

”Det som är unikt med Pür är att makeupen är vårdande medan du bär den, det är inte ånga makeupserier i världen som är det”, tipsar hon. Sant!

img4789.jpg
Lynnette Cole vann Miss USA tävlingen 2005 och hon var du första kvinna från Tennessee att vinna den tävlingen. Nu är hon talesperson för Pür.

img4788.jpg

img4775.jpg

Världspremiär i Sverige för ekologiska parfymmärket 100bon

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
100bon finns i 10 olika fräscha doftkonstellationer, den här blev en av mina favoriter.
100bon finns i 10 olika fräscha doftkonstellationer, den här blev en av mina favoriter.

I veckan var det världspremiär i Sverige för det franska ekologiska parfymmärket 100bon. Det började egentligen som ett studieprojekt hos det välrenomerade parfyminstitutet Robertet (som gör dofter åt, &Other Stories, Byredo och Efva Attling). Robertet ville testa att göra helt ekologiska parfymer utan ftalater och syntetiska doftaromer. De har lyckats bra, det är en perfekt doftfamilj med många olika smakriktniningar men dofterna är ganska flyktiga. Tyvärr är det ju ftalater som får dofter att sitta på huden länge. Jag fastnade för Davana & vanille bourbon som jag bara älskar! Men man vill typ ha alla! Wow!


100bon är ett doftkoncept som är drygt ett år gammalt och ännu inte lanserat i hemlandet Frankrike. 10 finfina dofter som kan bäras av både män och kvinnor kommer inom kort  (vecka 8) att släppas på Kicks.

 

 

 

100 heter cent på franska och parfymen kallas ”centbon”. Här är en annan favorit. En upppiffad variant på 4711! Älskar den!

Hela doftkonceptet 100bon är framtaget i sann LOHAS-anda med så lite miljöpåverkan som möjligt. Förpackningarna är designade och framtagna för att inte belasta miljön mer än vad som behövs. Änsålänge har man bara hunnit ekocertifiera tre av dofterna, men ambitionen är att hela serien ska certifieras.

Den här doften Carvi&Jardin de Figuier med fikon i basen spås bli storsäljaren säger Joelina Claeson på Scandinavian Cosmetics som är den svenska distributören

Även prisbilden är bra, för det behövs sprayas flera gånger om dagen!  Alla dofter finns i tre storlekar och de är återvinningsbara och påfyllningsbara.
10ml – 150:-
50ml – 450:-
200ml – 660:-

img4649.jpg
Många hade samlats på Hotell Skeppsholmen för att vara med på världspremiären

Daisy Beauty expo 2017 fm

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Franska Cino Mondes är en spaserie med oljor inspirerade av olika världsdelar och dess specifika vegetation. I deras monter fick jag en härlig handmassage.

Daisy Beauty Expo på Tändstickspalatset i Stockholm är definitivt höjdpunkterna i januarimörkret. Ljuset i tunneln. Den här upplagan av 2017 var inget undantag. Massor av spännande utställare och i princip hela Sveriges blogg-elit och skönhetsjournalister var på plats. Nytt för i år var att eventgeneralerna Kicki Norman och Sam Bergenstråle hade valt att separera nyhetspresentationerna och föreläsningarna från själva mässan, vilket visade sig var ett smart drag!

I Ellos monter fick jag berättat för mig om ellos välgörenhetsprogram. Sense of Karma är ju deras yoga–klädmärke men även svensproducerade hudvårdsserie som samarbetar med Help@Hand organisationen som arbetar för att flickor på Filippinerna får en utbildning som gör att de kan få ett arbete och bli självförsörjande. Köper du någonting ur karmasortimentet så  skänker Ellos 3 kronor per såld Sense of Karma-produkt. Bra tycker jag.

I Akademiklinikens monter kunde man få gjort hudanalyser, dermapen eller fillerbehandlingar av utbildad personal. Kölapparna var slut så jag koncentrerade mig att lära mig mer om deras nya serum Pure Glow Oil som är deras nylanserade intensivbehandlande C-vitaminolja. Den innehåller dessutom extrakt från lakritsrot och rabarber som jämnar ut hudtonen och för första gången har Akademiklinikens kemister lyckats göra sheasmöret lättflytande som grädden på moset.

Inne i Max Factors rum fick Kicki Norman från Daisy Beauty makeupen på plats av Tomas Lenneryd som är deras egen makeupgud. Perfektionist ut i fingerspetsarna.

Tanja Bosilkovska från Lyx Cosmetics är den enda som får röra mina naglar... Typ
Tanja Bosilkovska från Lyx Cosmetics är den enda som får röra mina naglar… Typ. Den här gången skrek hon inte rätt ut när hon såg dem! Nöjd!

Jag var en av de första svenska skönhetsjournalisterna att uppmärksamma Tanja Bosilkovska och Tina Christanders första stapplande steg i nagellacksbranschen. Vilken resa de gjort och deras senaste vattenbaserade nagellack Lacqua  som jag skrivit om här är verkligen en innovation. I deras monter fick jag gjort nya trendiga kromnaglar av Laqua, Älskar den looken! Varför fanns inte den här tekniken på 90-talet du man klubbade sex av veckans sju dagar?

Krom tjejer och killar. Det är det som gäller nu!
Krom tjejer och killar. Det är det som gäller nu! Skrev jag krom? Bra!
Svenska agentiren Acasia som jobbar med Österrikista produkter har gjort en egen produktserie som de presenterade på mässan.
Svenska agentiren Acasia som jobbar med Österrikista produkter har gjort en egen produktserie som de presenterade på mässan.

Nästa stopp på Daisy Beautys Expo 2017 gjorde jag hos Anna Karin Wahlberg från Acasia skincare som tillsammans med kemister på Dr Temts Laboratories i Wien, tagit fram rengöringsprodukter och hudvård i eget namn som passar svenska förhållande. ”Bra basvård” beskriver Anna Karin dem som. Fick med mig hem att prova! Eftersom jag gillar Dr Temts grejor ser jag fram emot den här serien. Sallatspikblad (!), hyaluronsyra, B5 och mjölksyra i recepten bådar gott!

I samma monter presenterade Dr Temt sin nya ögonkräm Expert eye treatment ur Combinal-serien som använder micro patch tekniken bildar en osynlig hinna som täcker det känsliga området runt ögonen som en andra hud
I samma monter presenterade Dr Temt sin nya ögonkräm Expert eye treatment ur Combinal-serien som använder micro patch tekniken bildar en osynlig hinna som täcker det känsliga området runt ögonen som en andra hud.
Ekologiska märket Mette Picaut fick besök av Linda Hallberg i sin monter
Ekologiska märket Mette Picaut fick besök av Linda Hallberg i sin monter. Två stjärnor möttes. Det finns plats för många i universum!
Sida 100 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda