Zlatan släpper nytt! 2 dofter på ingång

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Två nya dofter från Zlatan Ibrahimovich Parfumes. Lansering 25 maj 2016
Två nya dofter från Zlatan Ibrahimovic Parfumes. Lansering 25 maj 2016

Zlatans första doft som kom förra året var för mig en liten besvikelse. Hade väntat mig något lika edgy som han själv! En doft som speglade hans personlighet. Tyckte helt enkelt att den var för mainstream vilket ju Zlatan verkligen inte är!

Därför blev jag extra glad på det hemliga presseventet som jag var inbjuden till för en månad sedan i lärkstaden i Amazing Brands lokaler. Där doftade helt nya toner nämligen. Supreme Homme och Supreme Femme heter de två uppföljarna från Zlatan Ibrahimovic Perfumes.

Träffade också näsan bakom doften, Olivier Pescheux från franska parfymframställaren Givaudan, som berättade för mig om hur dofterna kommit till.

Zlatan ville skapa en doft som han kan förknippa med sitt lediga jag.  Sin fritid utan krav och tävling. Han hade också en väldigt klar bild om hur han ville damdoften skulle vara. Sportig, somrig och fräsch. Herrdoften ville han skulle spegla den nordiska känslan med ljusa nätter, hav och ljumma nätter,  förklarar Olivier Pescheux.

Två fräscha dofter med mycket sommarkänsla. Nordisk touch!
Två fräscha dofter med mycket sommarkänsla. Nordisk touch!

Jag tycker att det här är två väldigt fina dofter av Zlatans team. Kommer själv att bära herrdoften som har trä i basen vilket jag gillar! Grattis Zlatan. Rätt upp i krysset faktiskt!

Doftnoterna i Supreme pour Femme: Grön mandarin, bergamot, päron och vit pion

I Supreme pour Homme: Citron, rosépeppar, ingefära och tränoter.

50 ml edt kostar 529 kr, Lanseras den 25 maj.

 

 

Vinnarna i Organic Beauty Awards 2016

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Alla vinnarna i Organic Beauty Awards 2016. Bild från sajten Naturligt Snygg
Alla vinnare i Organic Beauty Awards 2016. Bild från sajten Naturligt Snygg

Som ni kanske vet sitter jag i Sveriges grönaste skönhetsjury! Organic Beauty Awards som är initierat av NOC Sweden.

Under ett halvår har vi testat ett hundratal olika ekologiska produkter. Den ena bättre än de andra. Under Stockholm Beauty Week i Kungsträdgården korades vinnarna. Här kan du se alla som blev nominerade och här nedan är de bästa ekologiska produkterna på marknaden just nu. Om du frågar juryn. Katjing!


Bästa Familjeprodukt:

Me Anima Organic Baby Oil

Bästa Hårprodukt:
Eilas Shampo Ört

Bästa Ansiktsprodukt:
Esse Probiotic Serum Plus

Bästa Kroppsprodukt:
Weleda Arnica Sports Shower Gel

Årets Produkt 2016:
Maria Åkerberg Face Lotion More

Bästa Makeup-produkt:
Maria Åkerberg Cover Stick

Alla vi som sitter i Juryn!
Alla vi som sitter i juryn! Kayo, Susanne Hovenäs, Linda Öhrström, Mia Högfeldt, Katarina Johansson, Catherine Dichy, jag, Cecilia Folkesson

 

 

Kourtney Kardashians hemliga skönhetsknep – klarat smör

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Funderat på hur Kourtney Kardashian kan se så fantastisk ut? Tänk bort allt smink, HD-puder och andra artificiella skönhetsprodukter som gör jobbet. Hemligheten ligger i en tusenårig kunskap från Indien – klarat smör. Eller ghee som det också heter.
Kourtney Kardashian börjar varje dag med en slev av det renade smöret innan frukosten, skriver hon på sin blogg.
Ghee är det första jag stoppar i mig på morgonen. Jag värmer upp en stor tesked ghee i en liten panna och dricker det ur en söt lite keramikkopp. Efter jag har druckit upp det äter jag ingenting på 20 minuter. Efter det dricker jag ett glas vatten innan jag börjar äta”, tipsar hon på sin blogg.
I inlägget berättar hon också att kokosolja och ghee är det enda som kommer in i hennes kök.
”I min matlagning använder jag bara kokosolja och ghee. Jag använder det i alla mina recept, i mina quesadilljas, de grillade mackorna och i mina toast” skriver hon.

På sajten Style Caster berättar hälsogurun Joy McCarthy varför ghee är så fantastiskt för hälsan.
Ghee är oljornas superfood. Det är välgörande för matsmältningen, huden, skelettet och hjärta- och kärlsystemet. Det innehåller smörsyra, butyric acid, som hjälper till att hålla insidan i trim”, säger hon till Style Caster.

Vad är ghee?
Ghee är ett klarnat smör där proteinerna skummats bort och bara smörfettet återstår. Enligt ayurvedisk lära är fettet balanserande för kroppens Kapha dosha. Enligt vedisk lära används ghee som offergåva. Ghee tål hög upphettning och lämpar sig för fritering.
Källa: Wikipedia

Så här gör du ditt eget ghee
1. Smält smöret långsamt i en kastrull på låg värme (obs. använd ej margarin).
2. När smöret smält helt och hållet, låt det sjuda på plattan i ca en timme. Håll så låg värme som möjligt så att det inte bränns på botten. Rör ej. Meningen är att bottensatsen ska separeras från oljan.
3. Efter en timme har mjölk och skum separerats från smörfettet. Låt allting svalna.
4. När allting svalnat ska den vita mjölkiga massan ha sjunkit till botten. Skumma av ytan så att den blir helt blank.
5. Filtrera bort bottenmassan genom att hälla massan igenom ett filter. Man kan behöva byta filter ofta om blir det för trögt. Förvara den färdiga massan i kylskåp.
Recept från recepthjälpen.se

5 snälla sköna nyheter

av Petra Weiss

Ekologiska ansiktsoljorKerstin Florian/Ansiktsoljor
Det svenska spamärkets nya ekologiska ansiktsoljor är en riktig doftsensation med lavendel, neroli eller citronmeliss. Till skillnad från de flesta andra ansiktsoljor ska de klappas in i huden ovanpå makeupen för att ge ett naturligt fräsch känsla med extra lyster och skimmer. Perfekt på en vårblek, trött hud. Pris: 335-395 kr/15 ml.

25653297-origpic-30e012Ljung Hudvård/Deodorant Hjortronblom
Egentligen ingen nyhet, men den milda supersnälla deodoranten är högaktuell som nominerad till bästa kroppsprodukt 2016 av Organic beauty Awards på grund av sitt innehåll av ekologisk aloe vera och naturligt mineralsalt. Fri från aluminiumklorid, alkohol och parfym. Pris: 129 kr.

3679Solution by Victus/Stay Away serum
Nya svenska hudvårdsmärket Solution by Victus har skapats av ett gäng experter inom hudvård och kemister och har en del spännande produkter att bjuda på, bland annat ett anti-akne serum, ”Stay Away” som är ett djuprengörande serum som balanserar talgproduktionen, tar kål på bakterier och håller samtidigt huden mjuk och smidig. Pris: 549 kr. Samtliga förpackningar är återvinningsbara!

unnamed(6)Weleda/Jardin de Vie Onagre
Ekologiska Weledas doftnyhet är en varm, söt mix av äkta eteriska oljor av magnoliablomma, kardemummafrön och sandelträ. Den innehåller inga syntetiska ingredienser utan enbart helt naturliga doftextrakt och den är också är fri från hormonstörande ftalater. Doften släpps först i september och kostar då ca 299 kr/50 ml.

indexLulu DK/Flash Tattoos
Danska Lulus fantastiska smyckestatueringar är för dig som gärna vill ha en skimrande tatuering till festen – och sen kunna ta bort den när du tröttnar. Lätta att fästa och ta bort och de är otroligt vackra – använd istället för smycken! (Precis som Hollywoodstjärnor som Beyoncé) Pris: ca 295 kr/två ark

Knubbiga pandor årets sötaste nyhet

av Petra Weiss

TONYMOLY-Panda-s-Dream-White-Magic-Cream-50g-Korea-cosmetics-font-b-TONY-b-font-fontVårens sötaste nyhet måste utan tvekan vara det koreanska hudvårdsmärket Tony Moly. Istället för de klassiska enkla förpackningarna med rena linjer har Tony Moly valt att förpacka sina krämer och makeup i allt från små söta pandor och frukter till ägg, lattemuggar och bambu.
Företagets filosofi är att förena en trendig urban stil med kvinnors sanna skönhet, vilket kanske stämmer bra in på den oemotståndliga, knubbiga pandan?
Produkterna har hyfsat låga priser med till exempel ca 75 kronor för ett lipgloss, 95 för en handkräm, 165 för en nattmask och 50 kronor för ögonmask. Tony Moly kommer säljas exklusivt på Sephora.

tony-moly-petite-bunny-gloss-bar-colors -font-b-tony-b-font-font-b-moly-b-font-mask-TONYMOLY-Tomatox-Magic-Massage tony moly silky-900x900

Taggar Sephora, Tony Moly

Alla vinnarna i Swedish Beauty & Cosmetics Awards 2016

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Glada vinnare 2016
Glada vinnare 2016

Årets mest spännande event Swedish Beauty & Cosmetics Awards 2016 var spännande på många sätt. Många glada vinnare, en utpumpad jury (jag i alla fall!) och glada skratt på Münchenbryggeriet i Stockholm. Dresskoden var glitter och glamour och det blev det! Tack allihopa för att man får vara del av det här! Superkul!

 

Och här är alla vinnarna!

Årets ansiktsbas under 250 kr

Lumene – Nude Perfection Glow Foundation

En del varumärken skriker, det här varumärket viskar – en viskning om fantastiskt pris, fantastisk prestandaoch fantastisk gloweffekt. Tryggt och lugnt levererar varumärket superfoundation på superfoundation.

Årets ansiktsbas över 250 kr

Dior – Diorskin Nude Air

De viktlösa dropparna ger en jämn och naturligt naken finish, gömmer allt som skall glömmas. Perfekt hy i lyxförpackning, helt enkelt.

Årets ansiktshudvård under 200 kr

La Roche-Posay – Toleriane Ultra Eyes

Under en oansenlig yta döljer sig modernt smarta detaljer, från perfekt doserande pump till vakuumpåse som gör att du kan njuta av det snälla innehållet till sista droppen.

Årets ansiktshudvård 200-400 kr

Mette Picaut – Glorious Green Foaming Cleanser

Med ett krämigt och lent citrusdoftande lödder gör den här eco-cleansern rent hus utan att torka ut.

Årets ansiktshudvård 400-700 kr

Akademikliniken – Pure Triple Peel

Komplett, stimulerande och genomtänkt. Stramar upp och ger huden en välriktad kick utan att kompromissa.

Årets ansiktshudvård över 700 kr

Sisley – Sisleya Essential Skin Care Lotion

För dig som vill gå från torr till återfuktad, från glåm till glöd, från fina linjer till fyllighet är det här svaret på dina böner. Högteknologisk, effektiv och värd sin vikt i guld.

Årets damdoft under 500 kr

Marie Serneholt – Signature I

En varm exotisk doft som är lätt att falla för och kan bäras vid alla tillfällen, såväl till vardags som till fest.

Doften är tidlös och flaskan har en enkel klassisk design.

Årets damdoft över 500 kr

Hermès – Jour d’Hermès Absolu

Precis som allt annat detta märke tar sig för är doften ett hantverk från insidan och ut – från den eleganta notmixen till den fantastiska flaskan med subtilt lyxiga detaljer.

Årets herrdoft under 500 kr

Molton Brown – Tobacco Absolute

Den här vinnaren är ett utmärkt exempel på hur ”old school” kan bli ”new cool”. Tack vare nytänkande kring begreppet lyx har ett klassiskt varumärke slagit sig in på framtidens parfymmarknad.

Årets herrdoft över 500 kr

Dior – Sauvage

Precis så som vi vill att en man ska dofta och vara, spännande, personlig, modern och nytänkande – samt en aning vild och vågad.

Årets herrhudvård

GO247 – Bodywash

I en kategori där många bra produkter trängs har årets vinnare knockat konkurrenterna tack vare sin

funktionella förpackning, sin härliga känsla och sitt lyxiga utseende. Kompetent produkt med maskulin doft.

Årets hygienprodukt

Davines – Essential Ol Body Wash

Bjuder på en doftresa till Medelhavet. Spännande, visuell och mild som en bris. Ger dig habegär.

Årets kroppsvård under 150 kr

ACO – Special Care Protecting Body Cream

En fuktgivande snällis som snabbt smälter in för att trösta torr och lättirriterad hud. Och ja – vinnaren

är parfymfri.

Årets kroppsvård 150-300 kr

Vichy – Ideal Body Serum-Lotion

En härligt återfuktande tunn kräm som smälter in i huden och ger synligt förbättrad hudkvalitet. Krämen ger också lyster och livar upp en vintertrött hud. Ett plus är den snygga flaskan.

Årets kroppsvård över 300 kr

REN – Moroccan Rose Gold Glow Perfect Dry Oil

Med en perfekt utformad spray sveper dessa gyllene droppar in oss i en mild doft av ros och ger huden en fantastisk glow. Som ett lyxigt hemmaspa i förtjusande förpackning.

Årets läpprodukt under 180 kr

Artdeco – Beauty Balm Lip Base

En nytänkande produkt som trots att den inte syns ger ett fantastiskt resultat. En ”måste ha” produkt i alla lägen.

Årets läpprodukt över 180 kr

YSL – Volupte Tint-in-oil

I en silverglänsande hylsa gömmer sig en nyskapande formula som inte bara klär dina läppar i vackert färgad glans. I ett svep blir de också härligt lena och pussvänliga.

Årets mascara under 180 kr

Maybelline New York – Lash Sensational

En prisvärd goding som ger allt och lite till har tagit världen med storm. Inte undra på – fransarna får flörtig längd, fin separation och biffig volym utan att smula ett endaste dugg. Juryn säger: En klar sensation!

Årets mascara över 180 kr

Pür Cosmetics – Volume Vixen Mascara

Snabbt som ögat har vi svärta, längd och volym på en och samma frans. Inget för fina flickor – här får vi fransar som är fräcka, flirtiga och farliga. För att inte tala om festliga.

Årets nagelprodukt

Essie – Gel Setter Top Coat

För dig som har bråttom, för dig som har höga krav och för dig som gillar gloss – här är vinnaren som uppfyller alla dina behov! Extra plus för att produkten går att kombinera med lack från andra varumärken.

Årets serum

Estée Lauder – New Dimension Shape+Fill Expert Serum

Ett innovativt serum med banbrytande ”Shape and Fill” teknologi i en elegant och snygg förpackning.Med sin lätta konsistens ger den huden mycket fukt, ökad lyster och har en härligt uppfriskande känsla på huden.

Årets solprodukt

Nuxe – Sun Refreshing After-sun Lotion Face & Body

En effektiv reparatör som lugnar och svalkar nysolad hy. Den blir skönt återfuktad, får ett smickrande skimmer och doftar – mmmmmm!

Årets ögonmake-up

Dior – Backstage Pros Eye Reviver Palette

Ett ultimat och komplett lyxkit med de perfekta verktygen. För vilken stil som helst och för att användas varje dag är detta en ögonpalett för alla.

Made in Sweden

Transderma – Transderma O

Sammetslen hy med en närmast magisk lyster är effekten efter några veckor med dessa i Sverige formulerade

och producerade hightechdroppar.

Årets schampo & balsam frisör

GKHair Juvexin – Shield Color Protection

Årets keratinberikade toppduo är rena föryngringskuren, tack vare solskyddande och färgbevarande ämnen som håller håret friskt, mjukt och glansigt.

Årets schampo & balsam konsument

Sachajuan – Ocean Mist Volume Shampoo & Conditioner

Urban produkt som känns tidsenlig och inte faller för normer utan gör sitt jobb åt kräsna konsumenter.

Årets stylingprodukt frisör

Joico – Style & Finish Hair Shake Liquid-to-powder texturizer

Den innovativa stylingsprejen är ren magi för hår som faller platt. Skaka, spreja och vips har frisyren fått levande textur och maffig volym.

Årets stylingprodukt konsument

Björn Axén – Instant Root Lifter

Fixar det efterlängtade salongslyftet där hemma med en smart formula som känns ny, stabil och resultatinriktad.

Årets stylingserie frisör

R+Co – R+Co Styling

Spännande okonventionell stylingserie som möter moderna behov och skapar innovativa lösningar åt krävande kreatörer.

Årets stylingsserie konsument

Schwarzkopf – Styliste ULTIME

Priset må vara plånboksvänligt, men innehållet uppfyller kräsna konsumenters krav på ultimat kvalitet.

Årets hårvårdsprodukt frisör

Olaplex – Olaplex Hair Perfector no 3

Produkt som står ut i konkurrensen. Den levererar och ger en oefterhärmlig tidsresa åt håret.

Årets hårvårdsprodukt konsument

Sachajuan – Scalp Treatment

Hårvård i toppklass som svalkar, lugnar och läker irriterad och fjällande hårbotten, utan att tynga ner håret.

Made in Sweden HÅR

Waterclouds – Beard Junk Lubricant

Närproducerad genomtänkt produkt som möter sina konsumenters behov och ger en välförtjänt finish på de annars bortglömda stråna.

 

Pure Pots – Ciaté goes natural

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Det går att göra bra nagellack på potatis och spannmål...
Det går att göra bra nagellack på potatis och spannmål…

Fler och fler i skönhetsbranchen hänger sig till hållbart arbete i sin produktframställning. Det gillar vi! Fler produkter som inte skitar ner miljön är alltid välkommet. Ska man betala mycket pengar för en produkt vill man inte ha bidragit till en skitig produktion.

Brittiska Ciaté gör nu som Kure Bazaar och använder potatismjöl och stärkelse för att göra ett hållbat lack!
Ciaté Pure Pots är ett nagellack som består till 85 % av naturliga ingredienser, däribland potatis, majs och vete.

Pure Pots innehåller varken metylbensen eller formaldehyd vilket är två vanligt förekommande giftiga ämnen i nagellack och  formulan är varken skadligt för digeller miljön, föräkrar de i ett pressutskick. Katjing!

Pure Pots lanseras i fem våriga kulörer tillsammans med bas- och topplack. Kostar 149 kr/lack. Jag har dessväre inte testat de här så jag kan inte recensera dem!

Svensk modellagentur tar ställning mot smalhetsen i ny kampanj

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Skärmavbild 2016-04-12 kl. 15.46.32
#fucktheinches, #globalmodelsinc, #wegotthelove är bara några hashtag man kan använda för att stödja sin syn på ett sjukt ideal. Foto. Lisa Liljenberg

Svenska modellagenturen Global Model Scouting har länge tagit tydlig ställning mot de osunda kroppsidealen inom modellvärlden. Det gillar vi.

Nu har agenturen tagit ytterligare steg för att inte cementera ett alldeles för tunt modellideal. Och det gör de genom den globala kampanjen ’Fuck the Inches’.  Målet är att få regeringen till att följa Frankrikes och Spaniens regeringar som tydligt ifrågasätter problemet med undernärda/anorektiska modeller.

Maud Kerzendörfer som är grundaren till Global Models och har varit i modellbranschen i över 27 år och letat modeller åt flera av världens främsta agenturer, bland andra FORD, NEXT och IMG. Hon började tidigt att ifrågasätta idealen som råder och har försökt motverka de krav som sätts på modellerna.

– Det känns förlegat att man idag mäter redan smala tjejer och ber dem gå ner ännu mer i vikt för att passa in i en förutbestämd mall. Idag går det så långt att 88 cm på höften efterfrågas, vilket är skrämmande… berättar Maud i ett pressmeddelande.

Armbandet säljs i välgörenhetssyfte där 5 kr/armband går till utvald organisation som arbetar aktivt inom området. Smycket kostar 199kr och kommer säljas online via www.dmretro.se och hos utvalda återförsäljare runtom i landet.
5 kr/armband går till utvald organisation som arbetar aktivt med budskapet. Smycket kostar 199 kr och kommer säljas online via www.dmretro.se och hos utvalda återförsäljare runtom i landet.

Designern Lars Wallin, systrarna Hanna och Sara Montazami, modellen Agnes Hedengård och bloggaren och Nicole Falciani med flera kommer att på olika sätt sprida kampanjen i sina nätverk. Och nu gör vi det också på Skönhetsredaktörerna.se

Det sjuka är att de som företräder kampanjen som exempelvis Agnes Hedengård ÄR väldans smal redan. Just det faktum säger en hel del om idealet.

 

Agnes Hedengård väckte uppmärksamhet i Daily Mail som skrev om henne förra året då hon hävdade att hon var för tjock för catwalken
Agnes Hedengård väckte uppmärksamhet i Daily Mail som skrev om henne förra året då hon hävdade att hon var för tjock för catwalken
Sida 116 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda