Under modeveckan i Paris som nyligen avslutades var Björn Axéns team involverade i flera visningar. Deras Creative Director Jack Lawrence ansvarade bland annat för håret på Stephane Rollands modeller.
”Inför Stéphane Rollands visning fokuserade vi på att skapa wet look-frisyrer vilket är en av de framträdande hårtrenderna i år. En trend som jag tror kommer att vara stor under våren och sommaren 2023”, förklarar Jack Lawrence i ett pressmeddelande.
Vilka hårstylingar gjorde ni till Stéphane Rollands visning? Vi skapade olika looks beroende på modellens hårkvalitet, längd och kläderna som hon skulle bära på catwalken. Modellerna med längre hår fick frisyrer där håret nästan liknade ett vattenfall. Två andra stylingar som vi också gjorde var backslicks och den klassiska chinjongen. Gemensamt för alla stylingar var uttrycket av blött hår och detaljer i håren som imiterade vattnets rörelser.”
Varför tror du att wet looken kommer att vara en av de stora trenderna? ”Wet look-frisyrer förmedlar känslan som du får av att slänga bak håret när du stiger upp ur poolen eller havet. Det är en trend som passar bra in i bilden av vad många associerar med sommaren och som dessutom är väldigt vacker. Det som också är bra är att den är mångsidig look, så länge håret ser ut att vara vått kan du ha vilken frisyr som helst”.
Hur gör man den trendiga wet looken hemma? ”Det viktigaste att tänkta på är produkterna, så länge du använder rätt produkter är det väldigt enkelt. Inför visningen blandade vi Salt Water Gel och Argan Oil Smooth Cream. På så sätt fick håren den blöta finishen och blev lätta att forma utan att kännas klibbiga. Vill du göra det hemma så ska du börja med att finfördela 50/50 blandningen i fuktigt hår. Styla håret som önskat och torka sedan försiktigt. När håret väl har torkat avslutar du genom att spraya Just Right Hairspray över hela håret för att få frisyren att hålla och addera lite extra glans”.
Australiska Inika Organic levererar i vanlig ordning snyggt, hållbart förpackad och resultatinriktad ekologisk skönhet. Denna gång i form av Inika Organic Lash & Brow Set där inte mindre än tre ögonfokuserade produkter ryms.
Vad? Ekologisk, vegansk och cruelty-free-certifierad mascara, ögonbrynspenna samt frans- och ögonbrynsserum.
”Triangle of sadness” kammade hem storslam på årets Guldbaggegala på Cirkus. Ruben Östlunds film var nominerad i hela nio kategorier, och vann sex av dem, bland annat i kategorierna bästa regi (Ruben Östlund), bästa kvinnliga biroll (Dolly de Leon), bästa manliga biroll (Zlatko Buric) och bästa film. Filmen är dessutom nominerad i tre Oscars-kategorier. Men på röda mattan var det svart som natten. Guldbaggegalan är en av Sveriges mest prestigefyllda galor. Men den svenska kultureliten sticker inte ut nämnvärt i sina festliga klädval när det vankas filmpriser. Svart var mantrat för kvällen. Med några uppstickare som beige, vitt och blått. Många valde svenska designers!
+++++ Lena Endre
Skådespelerskan Lena Endre kammade hem en gulbagge förra året för bästa biroll och är det någon av våra skådespelerskor som vet hur man gör en entré, så är det hon. Den kimonoinspirerande klänningen från Luise Xin i genombruten taft fyllde hela lokalen med sin vidd.
+++++ Christer Lindarw
Dragshow-artisten och designern Christer Lindarw i en fantastisk ensemble som flörtar både med kvinnlighet och manlighet. Och till det chunky skor. Top notch.
++++ Carolina Gynning
Konstnären och entreprenören Carolina Gynning valde transparent längklänning av designern Sara Poul. Skånskan blir alltid kvällens stora blickfång när hon anländer till röda mattan. Guldbaggegalan var inget undantag, där hon även kunde ta äran åt sig för sitt medverkade i en roll – i vinnarfilmen ”Triangle of sadness”.
++++ Alexander Karim med frun Malin Karim
Det är så här det ska se ut. En av kvällen stiligaste par. Exakt längd på Malins långklänning och väl avvägd urringning. Hade Karim valt en fluga till tuxedon hade jag klämt till med fem plus.
++++
Mia Jorpes
PR-gurun Mia Jorpes var en av de få som hade mod nog att klä sig i något annat än svart, beige eller blått. Hon klämde till med en Barbiecoreoutfit i paljetter. Och snyggt blev det.
++++ Skådespelaren Edvin Ryding
Edvin stack ut i sin Bowie-inspirerade ljusa kostym med långa 70-tals slag och oversize i axelparti. Ledigt men ändå elegant.
+++++ Katarina Sandström
Nyhetsankaret Katarina Sandström återanvände sin Ida Sjöstedt– klänning som hon bar på Elle-galan 2020. Extra plus för det.
+++ Clara Hallencreutz och Fares Fares
Matchande paret Fares Fares (th) och konstnärinnan Clara Hallencreutz är alltid stiliga, men klänningen i silverlamé designad av Diana Orving satt inte som en smäck den här gången.
+++ Bianca Kronlöf och Tiffany Kronlöf
Mjukt och hårt. Syskonparet och skådespelarna Bianca Kronlöf och Tiffany Kronlöf valde helt olika stilar för kvällen men båda hade genomtänkta looker hela vägen som gjorde dem till ett självklart blickfång även var för sig. Biancas klänning var av återbrukat 70-talstyg designad av Helena Lundström.
++
Gizem Erdogan
Tidigare Kristallen-vinnaren Gizem Erdogan, blev vald till ”Sveriges bäst klädda kvinnliga skådespelerska 2022” av magasinet Elle. Till Guldbaggegalan hade ”Tunna blå linjen”-skådisen valt en stickig råskuren kappa med nitar. Vad som fanns under den vågar jag mig inte ens på.
+ Moa Lundqvist – Dilan Apak
Satirikern Moa Lundqvist och radioprataren Dilan Apak delade ut priset för bästa klippning under Guldbaggegalan men hade missat klädkoden fullständigt. Eller så var det just det som var hela grejen.
I en 3 miljoner år gammal grotta i Mallorca har spanska forskare hittat en unik mikrob som de menar har specifika egenskaper för att boosta hudens mikroflora så att huden håller sig frisk och vital. Man har valt att kalla den lilla rackaren för Æenom efter det latinska ordet Æon eller Eon som på latin betyder ”vital kraft och evighet”. Ursprunget till namnet kommer från antikens grekiska mytologi och den tidens Gud, ”Aion”, även känd som Chronos.
Grottan är stängd för allmänheten för att bevara och skydda den från mänsklig påverkan. Bara forskare har tillgång till grottans unika mikrobiella flora, rapporterar Cosmetic Business. Æonome, presenterades för snart ett år sedan av ett forskarteam på Lipotrue som specialiserat sig på att utvinna råmaterial från växtriket och extrema miljöer i jakten på ouptäkta ingredienser. De kallar Æenom för ett åldersbiotikum (agebioticum).
Æonome har i studier visat sig balansera mikrobiotan genom att frisätta antioxidanter, bland annat kumarinsyra (ibland kallad kanelsyra) som är mumma för överhudens mikrobiota och sägs skydda hudcellerna från oxidativ stress. Detta ökar förmågan hos keratinocyterna att minska produktionen av nedbrytande proteiner involverade i hudens försvar och återfuktningen i huden ska förbättras. Med denna upptäckt kommer vi osökt in på fyndet av sötvattenplanktonet 1994 i Pyrenéerna, som producerade jästbakterien vitreoscilla filiformis som Biotherm tog patent på och döpte till Life Plankton. Mer om detta snart.
”Repurposed beauty”, ”upcycling” och ”reused” är engelska ord som ännu inte har fått några bra svenska motsvarigheter. Men faktum är att de sedan ett bra tag har varit på mångas läppar inte minst inom modeindustrin. Nu börjar det dyka upp hudvårdande produkter som är gjorda på ingredienser som annars skulle slängts. Upcircle är ett sådant märke som landat på redaktionen.
Kaffesump, kärnmjöl och juicer är bara några exempel på ingredienser som tar en omväg till soptippen för att göra oss snygga. Syskonparet Anna och William Brightman från England tröttnade på att det dagligen slängs varor som potentiellt skulle kunna användas i skönhetsprodukter. Sagt och gjort 2016 startade de märket Upcircle- ett varumärke vars idé bygger på att återanvända biprodukter från andra industrier som annars skulle blivit skräp. I sitt hemland har de gjort sig kända då de deltog i tv-serien ”Dragon’s Den” där de pitchade sin affärsidé för juryn och vann sin första finansiering för att sjösätta varumärket som nyligen lanserades i Sverige.
Vilka är de vanligaste ingredienserna som ni räddar till skönhetsindustrin?
”Vi använder ett tjugotal olika biprodukter från livsmedelsindustrin. Allt från arganproduktionen till te- , dadel-, juice- och träindustrin. Vi återanvänder exempelvis fruktvatten som blir över efter framställning av juicekoncentrat. Vatten är ofta den första ingrediensen i hudvård och det går utmärkt att ersätta med ett mer hållbart alternativ. Vi upcyclar även kaffe. Vi samlar in över 100 kilo kaffesump om dagen och kan göra 42 000 ansiktsskrubbar per månad med den mängd vi för närvarande samlar in. Vi samarbetar med över 100 oberoende kaféer runt om i London som förser oss med kaffesump.Vår ansiktsmask är gjord med finmalt puder från kasserade olivkärnor. Kärnorna blir över när de pressar olivolja och vi hämtar vi dem från Benamejí i Andalusien”. I modebranschen har det upcyclats länge nu, varför tror ni att det inte är lika vanligt i skönhetsbranschen ännu? ”För att skönhetsindustrin är ytlig och föråldrad. Folk troratt ordet upcycled betyder gammalt, orent eller av sämre kvalitet. Men så är det ju inte alls. Det är dags att göra skönhetsbranschen mer cirkulär. Människor tror ofta att ett varumärkes fokus på miljöhänsyn innebär att de är mindre fokuserat på hudvårdsprestanda och effektivitet. Hudvårdsprodukter kan vara både bra för miljö och vara bra för din hud”.
Vilka utmaningar har ni haft? Vad kan gå fel? ”Efter som vår idé bygger på cirkulära ekonomiska strömmar måste vi förlita oss på andra industriers produktion för att få in de ingredienserna som vi återanvänder. Under covidpandemin var det färre som fikade exempelvis och det påverkade ju vår insamling. Butiker som hade stängt i månader påverkade vår leveranskedja. Men vi lyckades komma ut den andra sida starka”. Vad är ni mest stolta över? ”Att vi är ett varumärke som sätter planeten först. B Corp- certifieringen är ett bevis på att vi är transparenta och den visar vad vi står för.”
Svenska FÄRG bjuder på ett generöst utbud av snygga, högpigmenterade och multiflexibla skuggor. Du bestämmer själv vilka färger du vill ha – och var du vill ha dem.
Glöm alla pekpinnar och tråkiga normer. Dina handplockade skuggor funkar lika fin-fint att använda som ögonskugga och rouge och/eller highlighter, eyeliner och contouring. Det här är en multiprodukt som faktiskt håller vad den lovar. Blanda valfri skugga med ett läppbalsam och vips har du dessutom ett skräddarsytt färgat läppglans.
Jag fick förmånen att välja ut sex skuggor, praktiskt placerade i FÄRGs snygga palett.
OBS! Det här är hur (något konservativa) jag har valt att använda dessa multiflexibla skuggor. Jag är övertygad om att någon med lite mer äventyrslusta hittar nya, spännande sätt att utforska FÄRGs generösa färgkarta.
Vi gillar dessutom att FÄRG har färgtoner som gör att alla, oavsett hudfärg, kan skräddarsy sin perfekta färgpalett. Tjusigt!
Trenden med att knyta spokespersoner, kändisar och influensers till sitt märke verkar inte mattas av när vi går in i 2023. Det bara vimlar av dem. Även egna produktsläpp och makeup-kollektioner kommer vi att se mycket av under det kommande året. Bland annat kommer två kända svenska profiler att släppa egen makeup snart. Vi har fått en sneak-peak och kan säga att det ligger helt i linje med deras personligheter och vad de själv gillar och står för. Samarbetet släpps tillsammans med LetsFaceit och så fort embargot släpps kommer vi att lägga upp det på bloggen. Kanske kan ni redan nu gissa på personerna?
Och här är fler internationella samarbeten:
NYX gör flera samarbeten i år. Det kanske mest uppmärksammade är en ny sminkkollektion inspirerad av Avatar-filmen, ”The way of water” . Sortimentet omfattar highlighters, läppstift, gloss, färger och en setting spray, med självlysande (!) nyanser baserade på filmens utomjordiska ras, na’vi.
Färgpaletten med 24 nyanser har inspirerats av skogarna och oceanerna i Pandora, huvudmiljön för berättelsen. Paletterna, läppstiften, ansiktsmisten och färgen alla är skapade med återvunnet material. Dessvärre släpps kollektionen bara i USA, skriver Cosmetic Business.
Skådespelerskan och producenten Sydney Sweeney kommer vara med i Armanis nya My Way-parfymkampanjen tillkännager LÓreal i ett pressmeddelande.
Popstjärnan Harry Styles släpper fyra nya nyanser av sina biologiskt nedbrytbara nagellack under sitt varumärke Pleasing. Nyanserna Syrupberry, Pea in the Punch, Pinechrome och Bottoms Up finns i kollektionen The Super Magic Family Time.
Styles säger att sortimentet är inspirerat av de ”kitschiga, campiga underverken som dyker upp i slutet av varje år”, vad han nu menar med det? Någon?
Ytterligare ett kändisparfymsläpp kommer i vår och det är Arianna Grande som släpper två parfymer. Mod Vanilla och Mod Blush och formspråket på parfymerna är inspirerade av 60-talets space-age- era och modsen. Ska bli spännande att dofta. Hennes förra doft ”God is a woman” var riktigt bra men så var den också gjord av Robertet och Jerome Epinette.
Makeupartisten Hannah Martin lanserar en kollektion av sminkborstar i samarbete med Ciaté London. 24-sets pro borstkollektion är färgkodad i tre distinkta nyanser med användning för antingen hy, ögon och bryn eller läppapplikationer.
Framställt hållbart fmed mjuka trähandtag och veganska fibrer.
Ny dokumentärfilm, ny parfym och nytt makeupsamarbete. Sångerskan Whitney Houstons förvaltare (hennes svägerska Pat Houston) ligger inte på latsidan. Trots att stjärnan gick bort för snart 11 år sedan är hon mer aktuell än någonsin. Det började i höstas när svägerskan lanserade ”en doft inspirerad av den bortgångne sångerskans personliga doftkollektion”.
”Whitney Houston Signature Scent” är framtagen av parfymörer på Firmenisch samt Houstons talangföretag Primary Wave och doften beskrivs som fruktig och blommig, med toppnoter av päronblad, rosa peppar och neroli.
Mellannoterna består av nattblommande jasmin, brasiliansk gardenia och ylang ylang, kompletterat med träiga basnoter av irisrot och krämig mysk.
I samband med biopremiären för filmen ”I Wanna Dance With Somebody” släpper MAC en limited edition kollektion för att hedra den berömda skönhetsikonen Whitney Houston. Kollektionen är inspirerad av Nippy’s, som hon också kallades, favoritprodukter och nyanser.
”Whitney ville alltid att kvinnor skulle få känna sig vackra, oavsett om det gällde en stor händelse eller bara i vardagen. Vårt arbete med MAC handlar om att skapa en kollektion som möter alla dessa behov. Kollektionen motsvarar de ögon- och läppfärger som hon älskade att arbeta med”, skriver Pat Houston, från Estate of Whitney Houston i ett pressmeddelande. Priser från 165 kronor.
Cirkulär produktion, transparens, blur skin, mood-boosting och grön kemi. Det händer mycket inom skönhetsbranschen när det kommer till ingredienser och förpackningar. Under året som kommer går vi förhoppningsvis en grönare värld till mötes.
Flera stora skönhetsföretag arbetar med att fasa ut fossila oljor ur sin produktion. Italienska hårproducenten Davines har redan lyckats ersätta fossilbaserade silikoner och skönhetskoncernen L’Oréal med Garnier i spetsen har lovat i sin hållbarhetsrapport, att de ska vara klimatneutrala 2025. I år slutar Garnier att sälja engångswipes i ett led att minska slit och släng-produktion.
”Det är en utmaning som vi ger våra kemister och vetenskapliga team när det gäller produktutveckling. Bioplast har vi tagit ut ur vår produktion eftersom vi anser att den inte bidrar till en tillräckligt positiv koldioxreducering. Vi anser att det är bättre att göra förpackningar som är lätta att återvinna för konsumenterna. Cirkulär ekonomi är viktigt för oss och vi ser exempelvis över hur vi handskas med vatten i våra fabriker”, berättar Aurélie Weinling, hållbarhetsansvarig på Garnier och som arbetar med Garniers ”Green Beauty Initiative” sedan 2020.
Utsmetad makeup – Är du darrig på handen? Då är detta en makeupstil för dig. Mycket och ”all over” är riktlinjerna. Det finns inga fel.
Transparens –
Fler och fler skönhetsbolag redovisar ursprung och spårbarhet på sina produkter. Eftersom hållbarhet börjar bli ett urholkat begrepp väljer fler och fler att öppet redovisa produktionsströmmar och ursprung. (se bild ovan)
Planetvänligt –
komposterbarhet och kort nedbrytning i naturen av ingredienser börjar prioriteras.
Grön kemi –
Fossilbaserade oljor och alkoholer fasas ut och ersätts med dito från växtriket. Coty blir det första parfymhuset att presentera parfymen CK One ”Reflections” gjord på alkohol utvunnen ur infångad koldioxid från atmosfären (släpps vecka 11.2023).
Skandinavien –
Ingredienser från den norra hemisfären och skandinaviska märken har hög status i världen. Amerikanska magasin som Vogue och New Beauty har uppmärksammat Scandi-beauty i flertalet reportage.
Tandhälsa –
Det som vi dolt bakom en mask i två år hamnar nu i centrum. Vi ser allt fler statusprylar och premium-produkter för hemmabruk när det kommer till tandhälsa. Som svenska Selahatin och Gumpearl.
Ge tillbaka –
Filantropi blir mer regel än undantag. Producenter ger tillbaka genom att stötta olika organisationer.
Parfym – Mood-boosting – Teknologi där ingredienser i parfymer väljs ur perspektivet att det ska påverka humöret. Max Factor har jobbat med Universitetet i Bristol med den här tekniken.
Matt makeup – Efter K-beautytrenden med glasliknande hy, kommer den matta trenden tillbaka. ”Cloud Skin” – är på allas läppar.
Mångfald och inkludering – Minoriteter leder vägen och ännu mer mångfald syns på catwalken och i reklamsammanhang. Inte bara pliktskyldigast.
Kristaller – Efter trenden med Gua Sha-tekniker kommer nu allt mer innehåll med nermalt pulver från ädelstenar och kristaller.
Ingrediensen – Tranexamsyra – Den syntetisk framställda varianten av aminosyran lysin har visat sig hämma produktionen av tyrosinase i huden som skapar pigmentfläckar. Det är en dyr och illaluktande ingrediens, men vi ser den i allt fler produkter som landar på redaktionen. (Vi har skrivit mer ingående om ingrediensen här).
CK One Reflections från Coty är det första parfymen i världen tillverkad av alkohol infångad från atmosfären. Grön kemi är högprio i världens alla skönhetslabb nu.
Punkens drottning, Vivienne Westwood och hennes starka låga har slocknat. Modelegendaren dog under torsdagen omgiven av sin familj i Clapham i södra London, enligt ett officiellt uttalande.
Vivienne Westwoods karriär började i punkens gryning då hon, tillsammans med sin dåvarande partner, Malcolm McLaren, klädde det brittiska punkbandet Sex Pistols som han var manager för. Designen bestod i allt från strimlade t-shirts till bondagedräkter, utsmyckade med anarkistiska symboler, inverterade krucifix, hakkors och ord som ”DESTROY”, och ”ANARCHISM” samt, inte att förglömma – de skotskrutiga byxorna som kom att bli hela punkrörelsens signum. Genom att klä Sex Pistols-medlemmarna, skapade hon en provokation som inte bara skulle skaka om dåtidens brittiska mode, utan hela världens hav av designers som lät sig inspirerades av punkvågens litterala uttryck. Flörten med boudoir samt materialmixen mellan skirhet och råhet kom att definiera hennes kollektioner genom åren och hon har beskrivits som en av de mest inflytelserika personerna inom modeindustrin. Inte minst designers som Alexander McQueen och John Galliano byggde sina karriärer på Westwood-referenser.
”Vi ville undergräva etablissemanget” förklarade Westwood arbetet med Sex Pistols.
”Vi hatade det. Vi ville förstöra det. Vi ville inte ha det. Vi var ungdomar som vägrade att åldras, det var vad det var.”, förklarade tidigt Vivienne den revolterande looken i brittisk media.
Vivienne Westwood var en arbetarklasstjej från Tintwistle i Derbyshire och arbetade som konstlärare när hon träffade Malcolm McLaren 1965, vid 24 års ålder. Hon var då nybliven mamma, nyss separerad från sin första make Derek Westwood. Inom bara några år blev hon punkens översteprästinna som styrde Londons spirande anarkistiska rörelse och 1971 öppnade paret sin klädbutik ”Let it Rock” i London där de sålde Teddy Boy-kläder och bondage-jeans. 1976 bytte butiken på King’s Road namnet till ”Sex”. 1981 kom hennes första egna kollektion ”Pirate”, helt i linje med hennes faiblesse för outsiders. Westwood var en häftig excentriker och hade en starkt brinnande låga inom sig att bryta mot konventioner och mot maktfullkomlighet, mot konsumtion och kapitalism.
På senare år blev hon även en talesperson mot klimatförstöring och jag fick förmånen att intervjua modeikonen och aktivisten då hon arbetade med ”The Climate Revolution” -kampanjen tillsammans med brittiska Lush. Analyserna av samtiden var skarpsynta och precisa trots att hon vid tillfället nått en ansenlig ålder. Lågan brann starkt.
”Mitt mode speglar den värld vi lever i. I den svåra situationen vår planet befinner sig i och den livsmiljön på jorden, är också en del av min historia. Jag använder mode som ett medium för att uttrycka detta – främst genom grafik – jag är tacksam för den möjligheten som modeindustrin gett mig genom åren, det vill säga att få öppna munnen och att få sätta ord på dessa viktiga frågor. För att delta i revolutionen behöver du ett vapen. Kunskap och information är det bästa vapnet, det är det som till slut leder till förändring”, sade hon då.
1990 blev Vivienne Westwood utsedd till ”Årets designer” på British Fashion Awards och hon blev flerfaldigt prisad av sin egen bransch såväl som av brittiska kungahuset. 2006 blev hon adlad för sina gärningar inom mode och kultur. Hennes man Andreas Kronthaler, 25 år yngre än henne, tog över som designer på Vivienne Westwood när hon valde att pensionera sig för några år sedan.
För användningen av symboler som hakkors och örnar från tredje riket skulle hon aldrig be om ursäkt för och hon citerade ofta sin idol Bertrand Russells mantra att ”ortodoxi är intelligensens kyrkogård.”
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.