Inte alltid godare, men nyttiggare… En ny medvetenhet börjar smyga sig in i fler människors medvetande enligt Ridderheimsrapporten
Det har gått drygt åtta år sen den första Ridderheimsrapporten togs fram. Det är en rapport som beskriver våra matvanor och trender inom matproduktionen. Genom åren har man kunna utläsa hur hela matarenan förändrats i grunden. Vad vi handlar, lagar och stoppar i oss har blivit allt viktigare markörer för vilka vi är – och vilka vi vill vara i framtiden.
”Den till synes eviga sanningen om att mat måste smaka gott för att bli uppskattad håller på att kastas omkull. Nu flyttas fokus till att maten ska göra gott. Matens goda egenskaper för kroppen och samhället håller på att gå om själva smaken i betydelse för den totala upplevelsen”, säger Sophia Salonen, marknadschef på Atria Scandinavia som ligger bakom rapporten. Mat blir större allvar.
Rapporten visar att våra nya matvanor har på senare tiden skiftat från att smaka gott till att göra gott och det syns på flera nivåer. På individnivå hyllas numera människor med disciplin och strikta rutiner. De som rustar och bygger sin kropp för att klara av livets påfrestningar. Här är inte smak eller yta viktigt – de äter för att prestera, visar rapporten. Strävan efter miljömässig hållbarhet är också en tydlig trend.
Detta ligger också i linje med vad hudvårdsforskare just nu är intresserade av, såsom karamellisering av huden (glycation end products) som kommer av att vårt blod innehåller allt mer socker och hur det påverkar proteinbindningarna i huden. Men även hudvård med probiotika som blir allt vanligare. Återkommer om detta!
Alternativa proteinkällor kommer vi att få se mer av i framtiden tror Atria Scandinavia som tagit fram Ridderheimsrapporten
Tatueringsprofilen Kat von D ger ut egen makeupserie hos Sephora med start idag
Tatueringsprofilen och makeupartisten Kat von D lanserar idag sin egen makeupserie på Sephorabutikerna i Sverige. Sephora hade en press- oxh bloggpresentation nyligen i London för utvalda journalister och bloggare. Tyvärr var vi inte inbjudna på den aktiviteten så vi har inte testat produkterna och kan recensera dem.
I Huffington Post berättar hon att hon inte följer några specifika skönhetsrutiner utan hon ”jag har samma filosofi som när det gäller mina tatueringar. Jag använder mina tummar och händer för att smeta ut färgen när jag gör min makeup. Och jag bllir hela tiden tillsagd att man inte ska göra så”, berättar hon i Huffington Post.
Hon berättar också att hon älskar rött läppstift. ”Jag skiter i om det är morgon eller kväll, det röda läppstiftet ska på” säger hon.
Hennes favoritmakeup är eyeliner. ”Med en bra eyeliner kan jag skapa säker 40 olika looker. Oavsett om det är flytande eller fast eyeliner. Jag kan skapa en hel look med bara en kajal. jag använder det på brynen, som contouring och på läpparna. Det samma gäller med läppstiftet. Användet över hela ditt ansikte” tipsar hon i HP.
Fotot tagit av Patrick Demarchelier, för Vogue, 2012
Forskare har hittat en förklaring till varför högintensiv träning i korta intervaller är så effektiv. Det bildas fler mitokondrier som gör musklerna mer uthålliga.
För många är några få minuters högintensiv intervallträning lika effektiv som vanlig uthållighetsträning. Konditionen förbättras lika mycket, något som har förbryllat vetenskapen.
För att undersöka vad som händer i muskelcellerna lät forskare vid Karolinska institutet manliga motionärer cykla så intensivt som möjligt under 30 sekunder. Sedan fick de vila i fyra minuter innan det var dags igen. Och så höll det på, i upp till sex gånger. Forskarna tog sedan prover och det visade sig att den kortvariga träningen bryter ned kalciumkanalerna i muskelcellerna.
– Detta leder till en långvarigt förändrad kalciumhantering i cellerna och det är en utmärkt signal för exempelvis nybildning av mitokondrier, säger Håkan Westerblad, en av forskarna bakom studien som publiceras iProceedings of the National Academy of Sciences. Mitokondrier producerar energi och sedan tidigare vet man att förändringar som stimulerar nybildning av mitokondrier ökar musklernas uthållighet.
Orsaken till att kalciumkanalerna bröts ner var att mängden fria radikaler ökade, något som kan förklara varför intag av antioxidanter kan försämra effekten av uthållighetsträning.
Du vet säkert mycket väl att sol, stress och rökning kan göra dig rynkig i förtid.
Men nu finns en ny fiende till din hud: mobilen.
Om du använder din mobil för att skriva sms ofta löper du stor risk att få en så kallade ”tech neck – rynkig och slapp hals. Tillståndet ska, enligt Stephen S. Park, vd för American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgery (AAFPRS), orsakas av ett konstant stirrande ner i telefonen, vilket får kollagenet i huden att brytas ner och ge djupa rynkor och oelastisk hud.
I en artikel på Yahoo Health varnar han för att ”Text Turkey neck”, förutom kosmetiska effekter, även kan ge kronisk smärta.
Och eftersom vi, enligt en undersökning på RealSelf, stirrar ner i telefonen i snitt tre timmar per dag, så tar det inte många år innan vi ser effekterna av det.
Men som om en saggig hals inte var nog – ivrigt textande får oss att kisa mer med ögonen mot den lilla skärmen och därför ger det oss också fler och djupare rynkor kring ögonen.
Bästa tipset där är alltså att skaffa en telefon med större skärm och att skruva upp ljuset ett snäpp.
Okej vi blir alltså rynkigare, men det räcker inte med elände. Telefonen är nämligen smockfylld med bakterier som lyckligt fluffar runt på vår kind när vi pratar och då ger oss akne och andra jobbiga utslag.
Gör alltså rent telefonen ofta och var noga med att rengöra din hud varje dag.
Sluta texta och ses mer ”på riktigt” om du vill hålla huden fin, med andra ord.
Årets skönaste julklapp står skönhetssajten Skincity för. I går lanserades deras julkalender med 24 lyxiga, krämiga överraskningar från flera av de största hudvårdsmärkena: Bliss, Clarins, Elizabeth Arden, Peter Thomas Roth, Rodial, Dermalogica, Biodroga MD, bareMinerals, By Terry, Cicamed, Carita, Decléor, Elemis, Eve Lom, Jan Marini, Maria Åkerberg, Synchroline, Skincity, Transderma, Murad och Paulas Choice. Pris: 999 kronor, värde 3 400 kronor. Kalendern släpps bara i en begränsad upplaga så skynda, skynda!
Number4 består av fyra serier beroende på årstidsväxlingarna och på ditt hårs tillstånd. L’eau de Mare passar mig bäst. Lite torrt och risigt hår…
Det släpps en himla massa hårvårdsmärken hela tiden. Ett av de nya i raden är amerikanska Number4 haircare från Newport Beach i Kalifornien. Bakom märket står grundarna av Purelogy som senare blev uppköpta av L’Oreal. Hårmärket Number4 är extremt genomtänkt från ax till limpa och bygger på årstidsväxlingarna och vilket behov ditt hår har. Bläcket i förpackningarna är gjort av soja, märket är klimatanpassat, veganvänligt, sulfatfritt och glutenfritt. Jag har testat L’eau de Mare och det första som slår mig är hur mycket det sulfatfria schampot löddrar, vilket inte brukar vara fallet. Resultatet är et verkligen übersoft hår. Jag blev nyfiken och tog kontakt med märkets representant i Sverige, Aziz Laarif.
Hallå där… Aziz Laarif, frisör och Skandinavisk distributör för Number4 produkterna.
Vaddå glutenfritt, schampo? Varför då?
”Det har visat sig att om man är känslig mot gluten så kan man reagera på det i form av klåda i hårbotten samt om man är glutenallergiker så kan man även reagera på det eftersom huden kan absorbera gluten i skönhetsprodukter. I detta fall schampo och balsam”.
Schampo och Conditioner kostar 320 kr och 280 kronor kostar stylingprodukterna
Vad är det för speciellt med det här märket?
”Number 4 är något alldeles speciellt. Det finns en helhet och känsla i varumärket som jag upplever som helt unikt på marknaden. Varje kollektion i serien har inspirerats av ett särskilt ögonblick i Paris och detta är något som löper som en röd tråd genom design och formspråk som präglas av både lyx och lekfullhet. Produkterna innehåller inga ämnen som är potentiellt farliga för människa eller natur och håller också en nivå jag tycker är helt unik”
Vad är filosofin bakom märket?
”Att sätta den moderna konsumenten i fokus. Lyx idag handlar så mycket mer om känsla och upplevelse snarare än status och ägande. Tillsammans med hårstylister, modedesigners, industridesigners, miljöaktivister och kemister skapades hårvårdserien med miljön i fokus. Den innehåller förhållandevis få produkter men det är fullt medvetet. Man vill utmana det konventionella tänket. Även om en enskild produkt inte är skadlig för dig som individ spolas den ut och fortsätter vidare i ekosystemet. Ju fler produkter du använder och ju mer du använder av varje produkt desto mer ökar du belastningen på miljön”.
Vem riktar sig märket till och varför?
”Den moderna konsumenten som bryr sig om sitt hår, sig själv och vår miljö. Min och Anders tanke var från början att utveckla en egen hårserie baserat på de trender vi såg inom branschen och vad vi tyckte saknades. Av en slump kom vi i kontakt med Number 4 och insåg att det varumärket hade precis allt vi pratat om”.
Aziz på pressvisningen för märket
Vad innehåller de och varför inga sulfater?
”Produkterna är 100% vegan, gluten-, paraben- , sulfat- och natriumkloridfritt. Och att alla produkter är färgbevarande. Serien är uppbyggda av fyra ”Liquid Complex”, dessa är ryggraden i alla produkter och förekommer bara i olika mängd i varje produkt, skyddande, återfuktande och vårdande egenskaper. De innehåller en mängd aktiva ingredienser som irländsk mossa, ängskrasseolja, oolong te, mangosteen, acaibär och citrongräs.Sulfater kan förvärra om du har torrt och slitet hår. Sulfater löser upp fett i håret men gör inte skillnad på överflödigt fett och vårt eget naturliga fett och därmed riskerar man att bli torr och irriterad”.
Du har inte så mycket hår själv? Hur vet du att de är bra?
”Kvaliteten på innehållet har vi givetvis testat på både professionella frisörer och våra vänner, där vi sedan fick en feedback jag aldrig fått med något annat jag jobbat med under mina 18 år i branschen. Dom började höra av sig och klagade på att produkterna var ”beroendeframkallande” då insåg vi att även kvaliteten höll absolut högsta klass, produkternas yttre speglar verkligen produkternas inre. Trots att jag valt att ha en kortklippt frisyr så har jag en erfarenhet & kompetens som gör att jag kan bedöma om produkter håller en hög kvalité eller ej, brukar själv föna i produkter och jobba med produkter i hår för att få känslan”.
Amerikanska IT-tjejen Olivia Palermo frontar Ciate Londons nya makeup.
Fenomenet kändis och nagellack har bara exploderat de senaste åren. Det började 2010 när Justin Bieber började samarbeta med OPI kring nagellacket ”One Less Lonely Girl”. Lacket sålde slut på 3000 Wal-Mart varuhus under en månad. Kate Perry följde efter med fem nyanser under temat ”Tenage dream” året efter.
I förra veckan var amerikanska IT-tjejen Olivia Palermo i Sverige och presenterade sin nya exklusiva hautecouturenagellack, OP, som hon tagit fram tillsammans med brittiska Ciate Of London.
– Det här är ett märke som jag lätt kan identifiera mig med. Dessutom håller nagellacket hög kvalité vilket är viktigt för mig. Jag vill inte sätta mitt namn på och representera ett märke som jag inte kan stå för, berättade Olivia Palermo som har 2.5 miljoner följare på Instagram.
Haute Couturenagellacker i fem olika färger från Olivia Palermo. 250 kr styck.Jonas Wramel som bor i London har haft ögonen på Ciate London länge och har nu lyckats ta märket till svenska konsumenter.
Att kändisar allierar sig med nagellacksproducenter ger dem en extra schuss i karriären.
– Det blir en win-win situation för både företag och kändisar att associeras med varandra. Man boostar varandras varumärken och kan hitta nya målgrupper. Det är också ett enkelt sätt för fans att komma lite närmare sina idoler genom att bära make-up som ens idol har varit med att tagit fram. På så sätt kommer man lite närmare den personen som man beundrar, berättar makeupartisten Jonas Wramel som tagit in Olivia Palermos makeupserie i Sverige.
I Skandinavien har vi två artister som gett ut sina egna nagellacker. Isabell Adrian och den populära finska rapparen Sini Sabotage som sitter i den finska Idol-juryn. Båda två har gett ut nagellacker tillsammans med halvsvenska NCLA.
– För mig handlade inte om pengar men jag älskar naglar och ville representera något som kunde säljas globalt. Jag är från Sverige och bor i LA precis som märket NCLA som har startats av två svenska tjejer, berättar Isabel Adrian.
Svenska hollywoodfrun Isabel Adrian samarbetar med halvsvenska NCLA. – Jag har blivit så förtjust i den gråa färgen “coolstargrey” att jag har målat ett rum i den färgen, haha, berättar Isabel Adrian.
Finska rapparen Sini Sabotage sitter i finska idoljuryn och har vigt sitt namn åt ett härligt grönt nagellack ”Hunt me down green”, också för NCLA.
– Just den här gröna färgen fanns inte i sortimentet tidigare och det är svårt att bryta de traditioella nagellacksfärgerna utan att det blir ”crazy”. Den ljusgråa färgen har lite ev det finska vemodet i sig och den vita representerar den vita snön som faller i Finland, berättar Sini.
Sini Sabotage valde nertonade färger i sin nagellackskollektion. Tvärtemot det här! Foto: Viivi Huuska
Det röda läppstiftet är tillbaka i vinter igen – hett och efterlängtat efter en sommar med ljusa och beiga nyanser.
Dita von Teese är en av Hollywoodstjärnorna som gjort rött läppstift till sitt signum, och i senaste numret av australiensiska Vogue avslöjar hon hur hon gör för att få till den perfekta looken:
”Först lägger jag lite puder på läpparna eftersom färgen verkligen sätter sig på en fin, torr, pudrad yta. Sen målar jag konturerna med en lip liner, eftersom läppstiftet fäster sig på det”, avslöjar Dita för Vogue
Hon avslöjar också att hon föredrar en matt nyans, eftersom det håller bättre – och längre. En annan hemlighet är hur hon applicerar läppstiftet flera gånger per dag:
”Jag tar bort läppstiftet och börjar om från början hela tiden. Jag torkar bort det med en ren trasa så att det alltid ser fräscht ut och känns fräscht. Jag äter lunch, jag torkar bort mitt läppstift, sen borstar jag tänderna och ger läpparna en bra skrubb”, säger den glamourösa stjärnan i intervjun.
Trots sin perfekta look tar det henne bara 30 minuter att göra sig redo för röda mattan – men den absolut snabbaste makeupen hon gjort inför en gala tog bara 14 minuter…
Hur hittar du då din rätta röda nyans? Det enklaste och bästa sättet är egentligen att testa sig fram, men här är annars en kort guide vad du kan tänka på:
Ljus hud med kalla undertoner:
En hallonröd nyans gör att de kalla rosa tonerna ser huden ser varmare ut.
Ljus hud med rött hår
Ett rött läppstift med lite oranga toner som korall ser läckert ut mot det röda håret.
Medium-ljus hus
Testa ett rött läppstift som går i rosa är extra snyggt till medium-ljusa hudtoner.
Gyllene hudton
Ett djupt bärfärgat läppstift gör huden varmare och ger mer lyster.
Medium med gula undertoner
Olivfärgad hud får extra glow med lite rödoranga toner.
Medium med gyllene undertoner
Klassiskt röda nyanser är fantastiskt snyggt, men undvik de som går mot blått.
Medium med neutrala undertoner
Knallröda läppstift som går mot blått är den perfekta nyansen.
Medium med varmare undertoner
Även här är de röda nyanserna som går mot orange de allra läckraste mot en mörkare hud.
Medium med kalla undertoner
Testa en röd nyans som lutar mot bärigt blått!
Mörk med varma undertoner
Knalligt röda med en antydan till blått blir en snygg kontrast till den mörka huden.
Mörk hud med kalla undertoner
Metallicrött med lite skimmer ger extra lyster till huden.
Har du en flaska hårspray hemma? Grattis! Då har du lite magi på flaska. Hårspray är nämligen så mycket mer än bara ett sätt att fixera eller fluffa till frisyren. Kolla till exempel de här fem smarta användningsområdena som enligt magasinet Shesaid funkar perfekt:
Laga strumpbyxor
Har det gått en maska på dina nylonstrumpor och du har inga extra? Inga problem. Spraya bara lite hårspray på maskan så blir den inte större.
Minska luddet
När dina kläder luddar – spraya en trasa med hårspray och gnugga över luddet och nopporna. Den klistriga sprayen kommer få dem att lossa på nolltid.
Putsa skorna
Börjar favoritskorna se lite sjabbiga ut – spraya dem med hårspray och gnugga så blir de blanka och fina igen.
Rengöra kläder
Har du fått bläck på kläderna när pennan legat i fickan? Spraya fläcken med hårspray, låt det sitta ett tag och ta sen en tandborste och gnugga bort fläcken med.
Fixera makeupen
Den här är vi lite tveksamma till, men enligt Shesaid är hårspray det bästa sättet att fixera makeupen med. En snabb sprayning över hela ansiket från ett par decimeters avstånd får makeupen att sitta hela dagen.
Nu kan du bidra till kampen mot HIV/AIDS och samtidigt bli snygg i håret.
Det är L’Oréal Academy som för fjärde året i rad arrangerar ”Hairdressers against AIDS”, vilket är en förebyggande kampanj som stödjs av frisörer världen över och vars syfte är att informera och utbilda ungdomar om hiv/aids.
Kampanjen, som är ett samarbete med Unesco, har sedan starten 2005 nått ut till över 1,5 miljoner frisörer i 36 länder och tillsammans med med dessa kan de också vill bidra till kampanjen boka en klipp/färgtid inför evenentet där kunden får en professionell klippning till ett förmånligt pris och samtidigt bidrar till ett välgörande ändamål Noaks Arks barn och ungdomsverksamhet.
Eventet är öppet den 1 december mellan klockan 8-19 på Drottninggatan 71c i Stockholm och du kan boka en tid på hairdressersagainstaids.se@loreal.com – men skynda! Det finns bara ett begränsat antal platser!
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.