Sagan om Shiseido – 150 år fyllda av innovationer

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Parfymen Murasaki kom 1980 och blev snabbt en hit. Vita blommor, hyazint, sandelträ och vetiver.

Japanska hud- och hårvårdsmärket grundades 1872 och öppnade sin första butik/apotek i Ginza samma år. Även om företaget är japanskt, kommer namnet från en passage i den klassiska kinesiska texten ”I Ching”. En översättning av namnet lyder: ”Prisa jordens dygder, som ger nytt liv och frambringar nya värderingar.” Och sedan starten har Shiseido stått för flera kända innovationer som kommit att prägla företagets expansion där traditioner mött innovation i en sällan skådad fart.
Shiseido var bland annat det första företaget att utveckla en mjukgörande lotion i flytande form så som vi är bekanta med idag. Shiseido introducerade också konceptet med färgstark kosmetik samt sju färgnyanser av ansiktspuder, vilket revolutionerade branschen vid en tidpunkt då vitt ansiktspuder var normen i Japan. 1888 släppte de sin första tandpasta, Fukuhara Sanitary Toothpaste.

Koto är en cologne som lanserades 1967 och är en typisk aldehydbaserad parfym med inslag av gröna noter, rosor och liljekonvalj.

Det var chefsapotekaren för den japanska flottan Arinobu Fukuhara, som grundade Apothecary Shiseido efter att ha blivit inspirerade av amerikanska apotek han besökt. Detta var början på ”East meets West”-konceptet som skulle tjäna den framtida kosmetikajätten så väl. Arinobus son Shinzo blev Shiseido-företagets första president och det var han som skapade den ikoniska kamelia-logotypen. 1923 hade den ursprungliga butiken i Ginza expanderat till flera stadsdelar i Tokyo. 1917 kom den första doften, Zen. 1968 öppnade Shiseido sin första butik i Europa, i Italien. 1990 började företaget att experimentera med aromaterapi och hur dofter påverkar sinnet. De utvecklade då ImuCalm, en patenterad doftcomposition byggd på lotusblomma och rosor som verkar lugnande. den är signaturdoften i Shiseidos storsäljande serie Ultimune. Företaget står även bakom solskyddsinnovationen SynchroShield technology där ett extra skydd sätts in vid värme och kontakt med vatten.

Shiseido är kända för sina omsorgsfullt tillverkade kabukiborstar

På 80-talet blev makeupartisten Serge Lutens, designer och konceptutvecklare för företaget och introducerade parfymklassikerna Nombre Noir och Feminite du Bois under Shiseido-paraplyet.

Shiseidos Flagshipstore i lyxkvarteren i Tokyo. Här finns en guide till skönhetsadresser i Tokyo.
Senaste innovationen från Shiseido släpptes 150 år efter starten. Två serum med olika fraktioner av hyaluronsyra.

Connie Nielsen ansiktet utåt för New Nordic

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Connie Nielsen var under året aktuell som Karen Blixen i dramaserien ”Drömmaren” på Viaplay som hon både regisserade och hade huvudrollen i.  Foto: Pontus Orre/Aftonbladet

Årets Fjäder i hatten 2022? Malmöbaserade företaget New Nordic, som gör utmärkta hår- och hudvårdsprodukter samt kosttillskott (de fick en beautyoscar av oss för två år sedan för sitt volymschampo), har under året knutit den danska hollywoodstjärnan Connie Nielsen till sig. Vi tycker att den 58 åriga danskan is a perfect match när det kommer till naturliga produkter och en bra ambassadör eftersom hon inte hängt på plastikracet som är vanligt bland hollywoodskådisar i rädsla för att halka ner i rollistan. Under året som gick kunde vi se ”Wonderwoman”-skådisen i dramaserien Karen Blixen-serien ”Drömmaren” på Viaplay. Vi fick tillfället att snacka hudvård och ålderism i Hollywood med stjärnan. Connie Nielsen bor i San Fransisco och har varit väldigt selektiv i sina roller.
Hur är det att åldras i filmfabriken på den amerikanska västkusten?
Jag försöker göra det bästa jag kan. Jag spelade Hippolyta i ”Wonderwoman” när jag var 56 år och det handlar egentligen inte så mycket om ålder utan om hur kvinnor porträtteras i Hollywood. Det finns inte så många intressanta roller att välja mellan eller vilka historier som ges utrymme att berättas, menar hon.

”Det är inte bara Hollywood det handlar om, det är ett sätt att se film på som skapar efterfrågan. Naturligtvis ska det vara en ekonomi i en produktionen men den produceras för att skapa enorm profit. Man kan se på det så att jag har haft tur att spela med i flera stora produktioner”, förklarar hon.

Connie Nielsen satsar på inre skönhet, oljor och sparsmakad makeup för att hålla sig ajour i Hollywood. ”Jag använder på sin höjd läppstift” Foto: Pontus Orre

Att hon har vunnit framgångar i Hollywood tackar hon sina gener för. Att hon är Skandinav menar hon har gett henne fördelar i jobbet som skådespelerska. Connie Nielsen berättar att hon sparsmakad med makeup.
Jag använder på min höjd läppstift. Det bästa man kan göra är att hålla sig i form genom aktiviteter där du får upp hjärtfrekvensen. Gör något fysiskt aktivt varje dag så att cirkulationen i kroppen bibehålls. När menopausen kommer måste du också skära ner på vinet. Det är tråkigt att behöva säga det, men för mycket vin är dåligt för din hälsa. Max 3-4 glas i veckan”, tipsar Connie Nielsen som sedan i våras är ansiktet utåt för det svenskdanska skönhetsmärket New Nordic.

”New Nordic gör produkter som jag kan stå för, de är naturliga och är lättillgängliga för vem som helst. Man ska inte behöva betala flera tusenlappar för en kräm. Jag använder deras c-vitaminkräm på huden och en ansiktstoner med BHA- och AHA-syror. Sedan tar jag deras kollagentillskott. Utöver det är jag väldigt noga med min invärtes hälsa och äter dagligen tillskott med goda bakterier. New Nordic har flera naturliga produkter som passar en äldre hud som behöver mjukgörande ingredienser. Jag gör dessutom mina egna ansiktsoljor av kallpressade oljor.”

Kollagentillskott är något som Connie Nielsen äter regelbundet

Connie Nielsens tips för inre och yttre hälsa:
– Rör på dig, hoppa, promenera, spring. Börja med 10 minuter per dag och öka för varje dag tills du hittat en rutin som passar dig.
– När du hamnar i menopausen be din läkare att ta sköldkörtelprover. Många går runt med obalans i hormonerna och detta skapar onödiga inflammationer.
– Dra ner på vinet. Max 3-4 glas i veckan.
– Ät bra med proteiner och så många färgrika grönsaker och frukter du kan.
Ät tillskott av D-vitamin på vinterhalvåret och gärna B12 och B6 dagligen. Goda bakterier är också något du kan se över som tillskott

Wikiparfume – Ny sökmotor för parfymer

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Wikiparfum är en ny digital sökmotor som hjälper dig att hitta dina favoritparfymer utifrån vilka råvaror du föredrar. Bild från Wikiparfum

Har du svårt att hitta din signaturdoft? Då ska du surfa in på Wikiparfum. Det är den barcelonabaserade parfymjätten Puig som ligger bakom sökmotorn Wikiparfum som lanserades 2022. Wikiparfum tar hjälp av AI för att hitta din signaturdoft bland 19 600 existerande dofter och som har beskrivningar av 1400 råvaror i sitt parfymbibliotek.
Spanska Puig som bland andra har Byredo, Jean Paul Gaultier, Dries Van Noten och Nina Ricci  i sin portfölj beskriver Wikiparfum som ett ”stort onlinekompendium” kurerad av doftexperter och utvecklat av branschfolk med funktioner ”som ska underlätta för parfymletare att hitta sina favoriter”. Enligt Puig hjälper Wikiparfum konsumenter att ”upptäcka hur en parfym doftar, redan innan de provar den i en butik”.

Råvarubiblioteket i Wikiparfum är omfattande, 1400 +, Här Galbanum. Bild från Wikiparfum

Wikiparfum finns tillgänglig på sju språk, och finns även som tillhörande mobilapp och beskrivs av Cosmetic Business som ”varumärkesagnostisk”, dvs oberoende.

Dock finns det mycket kvar att arbeta med för Wikiparfum, stora parfymörprofiler saknas i biblioteket som Jérôme Epinette (gör flertalet parfymer för Byredo) och Jacques eller Oliver Polge (Chanels berömda inhouse parfymörer) för att bara nämna några. Vi saknar också årtal som parfymerna lanserats. Som råvaråsökmotor är sajten kanon, även rekommendationerna över vilka parfymer som har samma doftprofil slår konkurrenten Fragrantica i tydlighet. Men hur tillförlitliga de här rekommendationen är återstår att se. Vilka är algoritmerna? Kommer AI att rekommendera Puigs egna varumärken framför andra i längden? Det är väl den stora frågan. In och testa själv!

Skönhetsåret som gick 2022 – Revlon ansökte om konkurs

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Faksimil ur Vogue september 1985. Då var Audrey Hepburn ansiktet utåt för Revlon

Bomben briserade i somras. Skönhetsjätten Revlon Group som fyller 90 år i år, ansökte om konkurs. Revlon förfogar över märken som Elizabeth Arden, American Crew, CND, Britney Spears, The Elizabeth Taylor Fragrance Collection, Christina Aguilera, Juicy Couture och Gatineu. Ni hör. Märken som man inte direkt kastar sig framför tåget för.

Det var bröderna Charles och Joseph Revson, tillsammans med kemisten Charles Lachman som grundade Revlon 1932 och under sin gyllene era på 1970-talet blev Revlons Charlie-doft en global bästsäljare. Revlon var det första skönhetsmärket i världen att använda en afroamerikansk modell, Veronica Webb i sin reklam. Men nu verkar storhetstiden vara över.
Efter år av kämpande mot ökad konkurrens, problem med leveranskedjor och ett seismologiskt konsumentskifte under pandemin som gick från smink till hudvård (och tillbaka igen), noterade den 90-åriga skönhetsbjässen tillgångar och skulder mellan 1 miljard USD och 10 USD miljarder strax efter sommaren. Det var Wall Street Journal som släppte bomben och de har gjort en utmärkt reportage om ett gigantiskt skönhetsmärke som inte lyckats anpassa sig till rådande skönhetsideal och gröna omställning (tryck på länken här ovan så kan ni titta på inslaget). Wall Street Journal uppgav också att Revlon hade inlett samtal med långivare för att diskutera de stora skulderna inför en potentiell försäljning.

Revlon undkom en konkurs 2020 efter att ha lyckats få in 236 miljoner USD av obligationsinnehavare, men problem med leveranskedjan och inflation har uppenbarligen visat sig vara för mycket att bära.

Britney Speras-parfymerna fick ett oväntat uppsving efter sommaren då överförmyndarmålet mot hennes pappa uppmärksammades av medier.

Trots en nyligen välkommen ökning av försäljningen har företaget kämpat i åratal med en årlig försäljning som sjunkit från 2,6 miljarder USD på sin topp 2017 till 1,9 miljarder USD 2020.

Analytikerna av konkursansökan spekulerar i att det är bristen på innovation och anpassning som resulterat i avsevärt mindre aktiviteter i sociala medier och den redaktionella bevakning för Revlon har gått ner jämfört med deras konkurrenter. Intjänat mediavärde i USA, Revlons största marknad, var 77 miljoner dollar 2021 – 100 miljoner dollar mindre än konkurrenterna. Som jämförelse, enligt Tride Dynamics, uppnådde NYX 338 miljoner dollar, e.l.f. $266m, Maybelline $195m och L’Oreal Paris $176m.
Ska vi spå i glaskulan kan vi förvänta oss en försäljning av flera av Revlons paraplymärken under 2023 ( i varje fall Elizabeth Arden som förvärvades så sent som 2016) om ingen gör en Musk och hostar upp flera miljarder för att rädda skönhetsföretaget.

Årets bästa skönhetsbok 2022: ”Hudnära -hudterapeuternas hemligheter”

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Anna Karin Wahlberg och Elin Fagerberg, båda hudterapeuter har skrivit årets bästa skönhetsbok, enligt oss. Faktaspäckad, utan krussiduller och lull. Bra jobbat.

Är du en hudvårdsnörd och bara tänkt köpa en bok i år, köp då ”Hudnära – hudterapeuternas hemligheter” av AnnaKarin Wahlberg och Elin Fagerberg (Bazar Förlag). Det är en matnyttig bok som är lätt att ta till sig fullpackad med tips och du kan använda den som uppslagsbok. En liten fågel har kvittrat att flera välrenommerade hudterapeutskolor i riket har beställt den som kurslitteratur. Det säger det mesta.

Hallå där…varför ska man läsa just er bok?
”Den är en glammig faktabok som lär dig allt du behöver veta om huden och hudvård utan att bli torr eller tråkig. Med mer kunskap om huden är det lättare att veta hur du på bästa sätt kan ta hand om den.”
Varför bestämde ni er för att skriva den?
”Vi tyckte att det fanns en stor lucka att fylla. Den här boken bygger på kunskap och erfarenhet som vi har samlat på oss som hudterapeuter. Vi ville slå hål på myter och ”hitte-på” som florerar bland annat på sociala medier. Huden och hudvård har blivit trendigt. Många konsumenter köper produkter som är onödiga, inte passar deras hud eller i värsta fall kan skada den”.

Agneta gästar podden ”Hudvårdsdjungeln”

 

Vilka har störst behållning av boken?
”Vi tror att flest kvinnor som köper den. Förmodligen de som redan har ett intresse av sin hud och som vill lära sig mer. Men vi tror också att den blir populär bland de som har ett hudvårdsproblem, eller som present till noviser. Det går att använda den som uppslagsbok och bläddra i om det uppstår något problem. Är man en riktig nörd fortsätter samtalen i podden ”Hudvårdsdjungeln”.
Vad kan man utesluta ur sin hudvård när man är 50+?
Det beror på vilken hudtyp och eventuella hudtillstånd man har. I de flesta fall gäller det snarare att lägga till än ta bort efter 50. Till exempel aktivt serum, ansiktsolja eller mer näringsrika krämer då huden har en tendens att bli mer torr och skör efter klimakteriet. Vi tycker att det bästa är att gå till en auktoriserad hudterapeut för att reda på vad just ens egen hud behöver. Huden är unik, precis som du.”

Viva Magenta- Årets färg 2023 enligt Pantone

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Den röda tonen i Viva Magenta ”förbinder oss med ursprunglig materia och uppslukar oss med en ursprunglig signal om styrka” förklarar det amerikanska färginstitutet som varje år tittar in i spåkulan och letar efter årets trendigaste färg.
Från Tommy Hilfigers vårkollektion 2023. Foto: Hilfiger

Det amerikanska färginstitutet Pantone har identifierat 2023 års trendfärg –Viva Magenta 18-1750. ”Årets färg 2023 talar till vår önskan att anta nya utmaningar och prova det okonventionella samtidigt som vi möter andra med medkänsla”, skriver Pantone på sin hemsida. Bakom valet står en ganska komplicerad förklaring där Pantone beskriver valet av färg sprunget ur ”en ökad uppskattning och medvetenhet om naturen representerad av otaliga livsstilstrender. Vi införlivar fler levande saker i våra hem, som växter, blommor, levande väggar och återställande utomhusutrymmen. Vi hittar nyvunnen glädje i resor, sport och friluftsliv efter att ha pausat dessa aktiviteter under pandemin. Vi är mer noggranna med att skydda våra kroppar som ett resultat av folkhälsokriserna – vi försöker applicera och inta pålitliga, livgivande ingredienser. Alla dessa livsstilstrender talar till naturkrafternas hjärtlighet”.

Viva Magentas organiska ursprung kommer från kochenillebaggen. En liten insekt som producerar den unika karminfärg, en av de mest värdefulla, starkaste och ljusaste i den naturliga färgfamiljen. Alla läppstiftsproducenter som vill producera läppstift utan karminfärg vet vilka utmaningar det innebär. Om det ens går.

Foto : PASCAL LE SEGRETAIN : Armani Prive, Haute Couture Fall Winter 2022

Röda färger är kraftfulla färger som hyllar livet och enligt det amerikanska färginstitutet beskrivs Viva Magentas färgton som ”djärv med en känsla av glädje” och vidare ”Denna dynamiska mix utstrålar uppkäftighet, men inte på bekostnad av mjukhet. Den förkroppsligar ett uttryck av grym nåd, som inspirerar oss att dyka upp med självförtroende och mänsklighet. Det digitala rummet har accelererat globaliseringen, och som ett resultat är vi djupare kopplade till varandra än någonsin tidigare. Vi kan aldrig helt förstå vad som finns under ytan på de vänner och främlingar vi möter, men vi kan alltid arbeta för att fördjupa vår empati”. 

Färgen Magenta är en syntetisk framställd färg och ett annat namn för anilinrött. Den blott 18-årige kemisten William Henry Perkin, blandade den första magentaliknande färgen 1856 av kol, phenylamine och tjära. Han kallade den för ”mauve”. 1859 förädlade kemisten François-Emmanuel Verguin, från Lyon färgen. Han tillsatte det metalliska saltet stannicklorid och färgen döptes till Magenta efter slaget vid Magenta, där Frankrike stod på den segrande sidan.I Tyskland kallade man färgen för fuchsia efter blomman med den ovanliga färgen.

Läs här om förra årets färg:  PANTONE 17-3938 Very Peri, som också gifte sig med det tekniska med naturen – Viva Magentas ”symboliserar vår förmåga att svara på vårt kollektiva behov av styrka”.

Franska Hermès har ett vackert karminrött nagellack i sin kollektion. ”Rose magenta”

Ansikts-gym från Dr. Levy

av Liv Lövendahl
The Contour Pro – Smidigt plyt-gym i fickformat.

Dr. Levys The Contour Pro är ett ”ansikts-hemmagym” som ska strama upp huden och förbättra plytets konturer.

När du hör ”Dr. Levy” tänker du förmodligen på exklusiv hudvård med rötterna i stamcellsteknologi och estetisk medicin. Senast i raden av innovationer är The Contour Pro, en 12 cm stor ”skulpteringsapparat”. Jadå, du läste rätt.

Hur?

The Contour Pro och Freezing Anti-Fatigue Mask.
2 Tips!
1 – Rekommenderade kontaktgelen Freezing Anti-Fatigue Mask är en toppen-mask även utan The Contour Pro. Mineraler, alpvatten, glaciäris och hyaluronsyra återfuktar även den torraste torrisen.
2– Förvara din Freezing Anti-Fatigue Mask i kylen för cool effekt.

Den lilla laddningsbara mackapären är försedd med 4 guldpläterade plattor som vänligt men bestämt levererar specifikt utformade sekvenser EMS (Electro-Muscle Stimulation) och åldersinriktad RF (Radio-Frequency). Du behöver någon form av kontaktgel (förslagsvis Dr. Levys nya Freezing Anti-Fatigue Mask)för att The Contour Pro ska fungera optimalt. Välj en av 3 nivåer (beroende på hur tuff du är). 10 minuters ”träningspass” 3 gånger i veckan är allt som behövs.

Vad?

Tydliga ”träningspass” formar och lyfter:

  • Ögonområde
  • Läppar
  • Kindben/Käkben

Gör det ont?

Nope. Musklerna dras samman och det kan ”dra” lite, men det är inte obehagligt utan känns mest kul. Även med ”hardcore” nivå 3.

Funkar det verkligen?

Ja! Redan efter första behandlingstillfället syns en tydlig minskning av fina linjer. Effekten sitter i längre och längre efter varje tillfälle. Efter en månads (hyfsat) regelbunden användning är resultatet slående – minimerade linjer och en märkbar effekt på käklinje och kindben.

 

The Contour Pro, + och –

  • Smidig, smärtfri och effektiv hemmabehandling.
  • Prisvärd (3219 kr).
  • Fungerar lika bra oavsett hudfärg.

 

 

– 

  • Kräver engagemang och framförhållning (kom ihåg att ladda din manick!).

 

Dr. Levy Switzerland

Dr. Levy Switzerland grundades föga förvånande i Schweiz av Dr. (Phillip) Levy. Det prisbelönta hudvårdsmärket har gjort sig känt för banbrytande forskning och kliniska studier. Rigorös testning, stamcellsteknologi och noggrant utvalda ingredienser har lett fram till erkänt effektiv icke-kirurgisk estetisk medicin.

Testat: Nucleofill – ny typ av filler

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Nucleofill är en filler tillverkad i Italien som ska regenerera huden. Här märker sjuksköterskan ut med en penna var injektionerna ska läggas. Nukleotiderna utvinns ur laxspermier och renas från proteiner.

Namn på behandlingen: Nucleofill

Typ av behandling? Filler som inte bygger volym. Innehåller nukleotider som ska regenerera huden, stimulera elastin- och kollagenproduktionen samt verka antioxidant på hudcellerna. Vi har tidigare skrivet om nukleotider och vad de gör i huden här.

Stället jag testade på heter: Vanity Clinics i Solna.

Så går behandlingen till: Nucleofill injiceras utifrån ett protokoll på fem ställen, men kan även injiceras i området runt ögat och som Tear through behandling mot påsar eller ringar under ögonen. Först märker man injektionsställena med en märkpenna. Kurbehandlingar på minst tre behandlingar med två veckors mellanrum rekommenderas.

Passar dig som: Är 35 + och har tappat elasticiteten i huden eller som har solskador. Behandlingen ger fukt och bygger upp huden inifrån.

Höger sida behandlad.

Kontraindikationer: Inga. I motsats till fillers så kan nukleotiderna inte täppa till artärer så att nekros bildas, därför anses behandlingen väldigt säker. Även en känslig hud kan behandlas. Äter man blodförtunnande medicin ska man inte behandlas.
Kostar: Från 3000 kr beroende på klinik.

Bedömning/resultat: Behandlingen är relativt snabb och smärtan går över snabbt. Direkt efter  behandlingen kan man få svullnad eller små blåmärken där sköterskan har injicerat, men inget av detta hände. Jag fick direkt effekt på kråksparkarna runt ögonen och de små rynkorna som sitter vid öronen…de försvann helt. två tre dagar efter behandlingen kändes huden rosig och porerna var rejält förminskade. Huden känns återfuktad och uppstramad. Jag ger denna behandlingen en fyra eftersom jag inte vill förändra mitt utseende bara förbättra fukten och glowet i huden och det lyckas den här behandlingen med. Jag kommer att göra det här igen!

Sara Gomei duktig injicerare på Vanity Clinics

Charlotte Kalla släpper nagellack som summerar hennes karriär

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Förre skidåkaresset Charlotte Kalla har tagit fram ett nagellack tillsammans med Kronans Apotek, med en matematisk formel som summerar hennes karriär. Färgen blev mörkt grön. Som skogen. Och det är skogen med sin biomassa som står för innehållet, tack vare en svensk kemist. Foto: Liza Simonsson.

Det kom ett grönt nagellack till redaktionen med en skum sifferkombination på. Vad var det här?, frågade vi oss. Det visade vara ett samarbete mellan Charlotte Kalla och Kronans Apotek. Så vi kontaktade skidstjärnan som berättade att det är ett nagellack med en hexadecimal som summerar hennes karriär. Att det är en svensk kemist som ligger bakom nagellacket, baserat på cellulosa från skogen, är ju extra roligt. Eric Anderson är kemiingenjör och grundare av Savyron Cosmetics, om det har vi skrivit här.

Kalla: ”När jag hade beslutat att lägga karriären på hyllan kom de med en idé om att hylla mina fötter, som under hela min karriär varit inpackade i pjäxor, med ett nagellack. Jag gillade idén och vi lade till hela grejen med att basera färgen på min karriär samt ett fortsatt fokus på hållbarhet. Det kändes både kul och lärorikt att göra detta”.

Charlotte Kalla. Foto Liza Simonsson

Hur kom du fram till just den här sifferkombinationen på nagellacket?
Genom att kombinera siffror från min karriär fick jag och teamet på Kronans Apotek fram en särskild sifferkombination – en så kallad hexadecimal – och det är den som utgör färgen på nagellacket. För att vara specifik så tog vi alla medaljer som jag vunnit plus några av höjdpunkterna från min karriär och då blir den siffran 166. Sedan lade vi till ett C, som i Charlotte, samt 22, som i året då jag lade skidkarriären på hyllan, och då fick vi fram sifferkombinationen #166c22. Stoppar man in de siffrorna i ett färgprogram så blir det den härligt gröna färg som nagellacket har”.

 

Vad symboliserar den gröna färgen? Är det din favoritfärg?
”Alla så kallade hexadecimaler representerar olika färger så var det ju en fantastisk överraskning att just min sifferkombination – #166c22 – bildar en mörkt grön färg. Dels för att jag älskar grönt, men också för att själva nyansen på den här för tankarna till skog och natur som är en så stor del av mig och min karriär. Det var, helt ärligt, en ren lyckoträff”.
Det låter nästan för bra för att vara sant. Nagellacket är dessutom gjort med bara ett fåtal ingredienser bland annat med cellulosa från skogen. Vad betyder skogen för dig?
Jag har alltid trivts väldigt bra ute i naturen och har både under min uppväxt och hela min karriär tillbringat mycket tid i skogen. Jag fortsätter att göra det nu och känner att naturen och skogen har en väldigt positiv effekt och en värdefull kraft på både det fysiska och psykiska måendet”.
Du har tidigare sagt att etik och hållbarhet är viktigt för dig . Varför då?
”Alla produkter som bär mitt namn ska stå för hållbarhet och kvalitet och tas fram på ett etiskt försvarbart sätt. Det är mitt krav. Att nagellacket skulle vara fritt från gifter som klassiska nagellack var en förutsättning för mig”.
Kommer det att komma fler färger framöver?
”Det vet man aldrig. Vi har tagit fram en begränsad upplaga av detta nagellack så vi får väl se om vi tar det vidare.”

 

Charlotte Kallas tips för att få nagellacket att hålla länge:
”Jag tänker att nagellack fäster bättre på välmående naglar så jag använder min egen handkräm, som jag tagit fram med Kronans Apotek, regelbundet och smörjer noga runt nagelbanden. Jag brukar se till att mina naglar är helt rena och torra innan jag målar dem. Ibland använder jag under- och överlack också, det brukar ge någon extra dag. Torktiden för mitt egna nagellack är ca 2 min till beröringsbart och ca 10 min till reptåligt räknat på ett lager lack”.

The Ordinary och Thunbergsstiftelsen stöttar minoriteter

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Isberg som lossnat utanför Newfoundlands kust i Kanada. Bild från AP

Det kanadensiska skönhetsmärket The Ordinary har beslutat sig för att stödja Kanadas inuiter som en del av sitt senaste hållbarhets- och klimatprogram.
The Ordinary donerar 100 000 USD till ett installationsprojekt för solpaneler, som kommer att generera ”ren” energi för fem unika områden i Labrador-regionen.

Syftet, med samarbete med Nunatsiavut-regeringen, är att skapa en mer hållbar framtid för avlägsna ursprungsbefolkningar som bor i Nain, Hopedale, Makkovik, Postville och Rigolet.

”Solpanelerna kommer att tillåta solenergi, vilket direkt kommer att tränga undan behovet av dieselbaserad kraftgenerering”, säger Jackie Kankam, hållbarhetsansvarig  på Deciem, som tillverkar The Ordinary.

En donation i samma anda står Thunbergsstiftelsen för där klimataktivisten Greta Thunberg skänker två miljoner kronor till samebyn Jåhkågaska, via stiftelsen som bär hennes namn.
Pengarna ska användas till byns arbete mot planer på en ny järnmalmsgruva i Gállok/Kallak i Jokkmokks kommun.
”Byns motstånd skyddar den biologiska mångfalden, kollagring och rent vatten och luft”, skriver hon på Instagram.

Sida 13 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB