Vi får många frågor till bloggen om tatueringar och hur man lättast blir av med dem om man ångrar sig. I dag kan typ vem som helst köpa en lasermaskin (läs tatueringssalonger) och maskinerna hanteras då ofta av medicinskt icke kunnig personal. Vi kontaktade kliniken Stockholm Medicus, som tar hand om patienter som ångrat sin taggning.
Undersköterskan Maria Ekvall på kliniken Stockholm Medicus jobbar med Yag laser för att ta bort oönskade tatueringar
Hallå där… undersköterska Maria Ekvall, VD på Stockholm Medicus, expert på tatueringsborttagning.
Hur tar man lättast bort en tatuering?
–Om det är en svart, mörkblå eller röd tatuering kan man bleka bort den med medicinsk Q-switchad Yag laser, utan ärr. Man bleker tatueringen under flera tillfällen, mellan 4-7 gånger är vanligt oavsett storlek. Är det många färger i din tatuering kan det bli mer komplicerat med laser behandling eftersom lasern bara hittar röda och svarta pigment i huden och absorberar dem.Om man har många färger i tatueringen då?
– Multi färgade tatueringar med färger som rosa, grönt och vitt är komplicerade att få bort. Det enda man kommit på hittills är mindre lyckade frätningssystem där läkningen ger en sårskorpa. Vill du bli slät och fin i huden igen be tatueraren bara använda svarta och röda pigment. Svarta och röda tatueringar går lättast att ta bort. Före.
Finns det något alternativ till laserblekningar?
– Alternativet är att små hål stansas ut och fylls med en frätande vätska metoden kalas för ”tattoaway”, men den metoden förespråkar inte vi eftersom den är väldigt aggressiv. Det gör väldigt ont och ger ärrvävnader.
Vad ska man tänka på när man tatuerar sig?
– Att man ska kunna trivas med sin tatuering i hela sitt liv och kanske att den ska sitta där man normalt har kläder. Välj svart tatuering för den är enklast att ta bort. Se till att du går till en medicinsk klinik med välutbildad personal och inte har kinesisk apparatur.
Vad kostar det att ta bort en tatuering med laser? Från 1000 kr (tex. En liten ros) till 2500 kr cd skivas storlek/per gång. Om du erbjuds ett billigare pris så är behandlaren med säkerhet ej läkare eller medicinskt kompetent eller har maskin som inte är godkänd eller säker.
Danska märket Appeal4 som är 5-fritt är på väg in i Sverige! Som vi längtat!
Jag gillar att gå på Formex på Stockholmsmässan, fast bara typ varannan säsong. Mest för att bli överraskad. Går man för ofta händer det inte så mycket trendmässigt anser jag! Här är det som jag fastnade för den här gången!
Svårt att motstå den här coola sminkväskan hos Van Asch. 250 kr.Apotekstrenden håller i sig. Härliga saltpeelingar från skånska ReunionhomeFranska Terre har nyligen fått ett designpris för sin serie av kroppsprodukter och doftljus som hämtat inspiration från olika kulturer runt om i världen, som här Australien. Hos Design4roomsTvättbara papperspåsar från Italienska Uashmama hos Homenord.Amerikanska Root är nya i Sverige. Främjar biodlarnas intresse i USA och skippar paraffin i ljusen. Doftar himmelskt dessutom. Bra sak att stödja!Svenska Seven East tillverkar vackra reflexer i nedbrytbart material och hjälper samtidigt utsatta barn att få det bättre. Ska du köpa reflexer åt ditt barn? Köp en av Seven East och stöd organisationen knpoBabuschkaväxthus hos svenska KlongI den Indonesiska paviljongen hittade jag de här vackra skålarna! Forest kitchen. Älskar dem!Den här vill jag ha! Från finska Plantui Smart Garden!Svensk minimalistisk design när den är som bäst! Toalettbord av marmor och stål. Stålverket står för designenCitron och Ylang Ylang i det här väldoftande paraffinfria ljuset. Tru Melange startades av ett indian cooperativ i USA och lusen innehåller bivax och ekovänliga! Finns på Harmonyhome.Svenska västkusten och Mölndal stod för en av de mest besökta montrarna. Ekomärket Moyana Corigan hade de här fina mineralskuggorna utan vismuthoxikloridVackert svenskt/estninskt ekologiskt märke. Hing organics. Hing betyder själ på estniska.Ny talang på designerhimlen. Smyckesdesignern Paula Hagerskans med element ur naturen. Älskart!
Kanske har du en bild av vad du tycker är vackert. Inte nödvändigtvis för att du tycker så – utan för att du har matats med ett visst skönhetsideal sedan födseln. Men vågar du ta dig tid och öppna ditt sinne för det som faktiskt är vackert utanför ”normen”?
Det vågade Rick Guidotti.
Han var en av modevärldens mest eftetraktade fotografer och anlitades av klienter som Yves Saint Laurent, Revlon, Harper’s Bazaar, L’Oréal, Elle och GQ.
Under flera år fotograferade han modeller och stjärnor som de flesta ansåg vara världens vackraste män och kvinnor.
Tills han en dag fick nog.
Under en paus från en fotografering för några år sedan fick han syn på en vacker flicka vid en busshållplats – men till skillnad från modellerna han plåtade var hennes hud och hår kritvitt på grund av albinism.
Mötet fick honom att börja leta efter mer information kring albinism och också om andra typer av genetiska skillnader. Det han fann gjorde honom deprimerad.
– Alla bilder jag hittade var sorgsna och avhumaniserade. I medicinska böcker sågs barn med en genetisk skillnad som sjukdomar, som först och främst en diagnos, inte som människor, skriver Rick Guidotti på sin hemsida.
Han slutade inom modevärlden och startade istället organisationen Positive Exposure.
”När jag jobbade inom modevärlden var jag alltid frustrerad för jag blev tillsagd om vem jag skulle fotografera och vem som var vacker. Hur ska man få människor att förstå och se skönheten i mänskligheten. Hur ska man leda in människor på ett annat svår? Hur får du människor att se de som är annorlunda som barn och människor i första hand och inte som offer? Medlidandet måste försvinna. De här barnen måste få bli sedda som deras föräldrar ser dem, som deras vänner ser dem, som värdefulla och positiva medlemmar i samhället, som vackra”, förklarar han på sin hemsida.
Idag fotograferar han det han tycker är vackert och han använder fotografi och video för att omvandla omvärldens syn på människor som lever med genetiska skillnader, från albinism till autism. De erbjuder också föreläsningar, utbildnings- ochopinionsbildnings–programöver hela världen och går runt med hjälp av bidrag från organisationer och privatpersoner eftersom organisationen drivs ideellt.
Vår nya blogg header är plåtad av fotografen Ola Axman. Make Up: Carina Nilsson, In your face
Hej! Innan vi gick på semester så plåtade vi en ny header till vår blogg. Vi har haft den andra i snart tre år och vi tyckte att det var dags att förnya oss! Hoppas att ni gillar den?
Petra blir sminkad av makeupartisten Carina Nilsson som jobbar med Aftonbladets TV-produktion
Carina Nilsson som är makeupartist för Aftonbladets TV-sändningar gjorde oss fina.
– Jag ville skapa en ren och snygg look. Jag använde nästan uteslutande produkter från Lumene och Make up Studio som har det bästa pigmentet i sina suggor, tipsade Carina.
Carinas enorma sminkväska!Holländska märket Make up Studio är Carinas favoritsmink.
Vad är mer uppfriskande för kropp och själ än frisk och ren luft? Tyvärr är det inte en självklarhet längre beroende på var du bor i världen. Jorden är ett slutet system och alla utsläpp mänskligheten gör påverkar planeten. Att luften innehåller allt mer koldioxid är ingen nyhet. Foto: Agneta Elmegård
Fler och fler produkter på skönhets– och livsstilsmarknaden är produkter som ska syresätta huden, kroppen och luften. I Sverige är vi fortfarande väldigt lyckligt lottade som har hyfsat ren luft, men i storstäderna börjar situationen bli alarmerande med fler och fler larmrapporter. Skadliga partiklar och avgaser står för att syrekvalitén i luften håller på att gå överstyr. Trendanalytikern Helga Hertsig-Lavocah, trendkonsult på Hint Creative Consultancy, Irland berättar att nu är det inte UV-skydd som är prio längre utan PU- Pollutionskydd…
”Den stora trenden just nu är produkter mot föroreningar. Nanopartixlar, avgaser och giftpartiklar kan sätta ner hudens försvarsmekanismer dramatiskt och WHO menar att utsläpp är mänsklighetens största hot, berättar Helga för mig i en intervju.
Bliss senaste serum, ”Triple Oxygen” boostar syrenivåerna i huden.
Bliss är bara en i raden som lanserat en produktserie som ska ge nytt liv åt huden och skydda den mot dålig luft. Bliss ”Triple Oxygen Radiant Protection Energizing Serum” beskrivs som serum som en ”hjärt -och lungräddningsprodukt”. Men istället för det vi vanligtvis förknippar med CPR står i detta fall förkortningen för: Klarhet, skydd och revitaliserande.
Oxygen EAP300 är en sprillans ny luftrenare från Electrolux som är tyst som en mus.
Svenska Electrolux har tagit fram en ny praktisk luftrenare för hemmabruk som är extra tystgående ”oxygen collection” som gör inomhusluften 99.9 % renare. Oxygen EAP300 anpassar fläktljudet efter hur mörkt det är i rummet. Det är bevisat att ren luft ökar syrekvalitén i luften som i sin tur minskar risken för snarkning och sömnapné.
På spotify finns ett tillhörande insomningsprogram till Electrolux luftrenare som gör att du somnar lättare. ZZZZnark
En inbyggd luftkvalitétsensor känner av när luften är oren. Ljussensorn känner av när släcker lampan och anpassar fläktdriften så att du inte störst av surrande ljud när du ska somna. Femstegsfiltering genom ett hepa13-filter som fångar upp orena partiklar och cleancell förhindarar tilväxten av micropartiklar. Rök, damm, matos och mikroper. Positiva och negativa joner jobbar med att ta bort allergener och förbättra kvalitén på syret i rummet. Behöver jag säga att jag inte vågar vara utan den här nu?
Electrolux har utvecklat sömnprogrammet Clean Dreams tillsammans med den svenske musikproducenten Håkan Lidbo – känd för att ha producerat och gjort remixer till artister som Fatboy Slim och Depeche Mode. I programmet blir du guidad genom instruktionsmanualen, komponerad efter luftrenarens ljud, för att enklare kunna somna.
Svenska fotomodellen Emma Wiklund har tagit fram en livgivande mask som bubblar på huden Emma S. Oxygen Mask
Två svenska företag går i bräschen för syregivande produkter. Emma S och halländska nagellacksföretaget Depend Cosmetics.
– Våra duktiga kemister har under kraftigt tryck i slutna tankar pressat in syre uppifrån och kväve underifrån i nagellacksformulan och efter 24 timmar har syrenivån ökat med 30 procent. Detta gör att naglarna andas och får på sikt bättre kondition , berättar Beatrice Gull, marknadsansvarig på företaget
O2 är en ny serie från Depend Cosmetics som släpper igenom 30 procent mer syre tilll nagelbädden utan att tulla på täckbarheten.
Vad är syre?
Syre är en gas, syrgas, O2, som förekommer i atmosfären i en halt av cirka 21 volymprocent och en förutsättning för att vi ska kunna andas.
I Sverige kommer ögondropparna att heta Cleari och finnas på Apoteket AB.
Katjing! Slut på tjurrusningar till Boots och andra obskyra apotek i jordens alla hörn. Ett halleluja moment har inträffat. Svenska Apoteket blir först ut att lansera det receptfria läkemedlet Cleari från Cleareyes.
Cleari lindrar tillfällig lättare rodnad och irritation i ögonen. Ögonvitan blir vitare helt enkelt. ”Cleari från Cleareyes är en efterfrågad produkt och vi är glada att nu kunna erbjuda den till våra kunder”, säger Åsa Asplund, projektledare Marknads-PR i Apoteket.
Cleari från Cleareyes verkar genom att dra ihop blodkärlen i ögat och därigenom minska rodnad och svullnad. Cleari kan användas av vuxna och barn från 12 år.
Åsa Asplund, projektledare på Apoteket AB har fingrarana med i spelet om vilka produkter som tas in till Sverige.
Berättar du alla dina hemligheter för din frisör? Du är inte ensam.
Enligt en undersökning gjord av tidningen Hemmets Journal tycker hela 20 procent av svenskarna att deras frisör är mycket bättre på att lyssna än sin partner.
29 procent anser att frisören är som en nära vän och 70 procent pratar om privata saker. 6 procent har någon gång till och med avslöjat en hemlighet för frisören som inte ens deras familj eller närmaste vänner känner till…
Av de 3365 personer som var med i undersökningen gar 44 procent fått till samma frisör i mer än fem år och bara 18 procent byter frisör ofta. Kanske inte är så kul att avslöja hemligheter för flera frisörer i samma stad?
82 procent känner sig glada och vackra när de lämnar salongen men 27 procent erkände att de någon gång gråtit efter ett misslyckat besök.
När kommer boken ”En frisörs bekännelser” undrar vi?
Orofluido Asia Zen Control innehåller tsubakiolja som hjälper till att dämpa frisset.
Varje kontinent har sin superolja anpassade för de olika klimaten vi lever i. I Norden har vi den näringsrika superoljan utvunnen ur havtorn. I Afrika är det värmeskyddande marulla- och argan-olja som gäller. I Asien är det den lätta cameliaoljan som gäller. I japan kallas den för tsubaki. Camellia japonica-blomman växer i rikliga mängder på Gotoöarna i Nagasakiområdet och på Izu-öarna i Tokyoprovinsen.
Det finns vita, rosa och röda cameliablommor ur släktet Camellia Japonica. Vissa förväxlar den med grönt te blomman men den heter Camellia Sensis och används i kinesiska produkter.
Blommorna ser ut som små rosor och innehåller mycket näringrika fettsyror som lätt absorberas av hud och hår. Tsubakioljan har även antibakteriella egenskaper, är skyddande mot oxidanter och verkar kunna boosta hudens immunförsvar. Oljan är mycket lätt och har på senare till dykt upp flera produkter även på den svenska marknaden. Här listar vi våra favoriter.
Orofluido Asia – Zen control
Mycket asieninspirerat i den från början så hajpade orofluidooljan – zen control, som är deras senaste nyhet.
Tsubakioljan finns i de välformulerade hårprodukterna tillsammans med ris- och bambuolja. Luktar himmelskt. Tycker dessutom att den här oljan (elexirflaskan) är lite mer lättabsorberad och passar för fint skandinaviskt hår. Har dessutom inbyggt UV-skydd. elexiret kostar 189 kr på lyko.se
Shiseidoprodukter i Japan är något helt annat än det Shiseido vi ser i Europa. Tyvärr. Håll ögonen öppna efter den här gobiten om du är i Asien. Tsubaki hårbalsam. mumma för håretKoreanska märket Clinic Care har tsubakiolja i sina produkter. Här i sin solskyddskräm ”Sun block silky cream spf 30”
K-beauty trenden verkar vara här för att stanna och produkter från Korea är mer populära än någonsin. I sommar har jag testat Cliniccares lättapplicerade ”Sun block silky cream” med spf 30 och just tsubakioljan är en av anledningarna till att den är så lättarbetad i huden. Håller skyddet bra också. Hur de kan claima just tretton timmars skydd har jag ingen aning om, men den fixar flera timmar på en skånsk strand i alla fall.
Yoskine är ett polskt samarbete med ett japanskt prestigelaboratorium. Rohto Pharmaceutical group som ligger bakom en ny teknik som de kallar IN-YO teknik som är en tvåstegsraket in i huden. Först avgiftning och sedan målletande.
Jing- och Jangfilosofi på flaska. Den här superoljan Yoskine hittade jag på hyllan i Grossman -butiken i polska Sopot. Väldigt skön och kostar en spottstyver. Inehåller 10 olika oljor. Förutom tsubaki, bland andra,jojoba, nypon, soja, och gardeniaolja. wowolja för en lite mognare hud helt enkelt.
Decleors nylanserade olja Aromescence Encens innehåller tsubakiolja. 100 ml kostar ca 525 kronor
2014 gick den japanska Shiseidogruppen med på att sälja märket Decleor och Carita till franska LÓreal. Men lite inflytande hade nog kemisterna på produktutvecklingen för Decleors senaste hudvårdolja Aromessence Encens Nourishing Rich Body Oil innehåller tsubakiolja. Den här oljan kommer att förlänga solbrännan. Tack för det.
I höst släpper The Body Shop en stor spa-serie med inspiration från alla världens hörn. Från Japan kommer deras Japanese Camellia cream som återfuktar huden. Rejäl burk! 350 ml
Stormtrooper är en soldat, så i det här fallet har jag valt att framhäva ögonen med hjälp av ett grafiskt mönster. Looken är strukturerad, med läppar i en mörk, bärig nyans, säger Pat McGrath. Foto: Max Factor
Har du svårt att komma på vilken look du vill ha på helgens sommarfest? Oroa dig inte! Nu may The force be with you tack vare Max Factors fantastiska samarbete med den världsberömda makeupartisten Pat McGrath.
Inför premiären av ”Star Wars Episode VII: The Force Awakens” i december har Max Factor och McGrath lanserat totalt sex nya makeuper och redan i veckans avslöjades de två första med temat Ljusa/Mörka sidan: Stormtropper och Droid, som båda givetvis är inspirerade av filmen. Senare i år ska också en kollektion med Star Wars-produkter från Max Factor lanseras i en limiterad upplaga. Lookerna ska, enligt Max Factor inspirera kvinnor att våga vara glamourösa och utforska sina egna ljusa och mörka sidor.
”När jag var liten såg jag den första Star Wars-filmen och som alla andra blev jag helt såld. Jag älskade storyn, de fantastiska specialeffekterba och inte minst frisyrerna, sminket och kläderna på Prinsessan Leia, Luke Skywalker, Han Solo, Darth Vader och alla de andra karaktärerna. Jag har sett alla filmerna och väntat i flera år på den nya ”THE FORCE AWAKENS”.
När jag var liten såg jag den första Star Wars-filmen, och som alla andra blev jag helt såld. Jag älskade storyn, de fantastiska specialeffekterna och inte minst frisyrerna, sminket och kläderna på Prinsessan Leia, Luke Skywalker, Han Solo, Darth Vader och alla de andra karaktärerna. Jag har sett alla filmerna och väntat i flera år på den nya ”THE FORCE AWAKENS” säger Pat McGrath i ett pressmeddelande om sina rymdlooker.
”Metallic är hett just nu, vilket passar perfekt för den här filmen. Våga sticka ut lite och satsa på läppar i guld eller silver!”, tipsar McGrath.
Droid är inspirerad av C-3PO, och här ville jag skapa en vacker look med effektfulla, guldfärgade ögon och läppar, beskriver McGrath sin look. Foto: Max Factor
Cancer är en vidrig sjukdom som har drabbat många nära och kära – bland annat min allra käraste väninna.
Men vi kan alla göra något för att bringa ljus i mörkret och kämpa mot cancer och stötta de som drabbats!
Ett av sätten är att köpa doftljuset Burn Cancer som tagits fram av On Interiör till förmån för Ung Cancer som jobbar med att stötta unga uxna som insjuknat.
10 procent av intäkterna från ljuset går direkt till Ung Cancer och du kan köpa dem från och med oktober för 199 kronor/styck. Ljusen som är i sojavax och ska brinna i 30 timmar släpps i två olika dofter, Forest rain med bergamot, hallon och rosor samt Silver Rain med cederträ, kanel och äppelblomster.
Här kan du läsa mer. Ljusen visas för första gången på Formex, stockholmsmässan den 19-22 augusti.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.