Sladdlöst i badrummet. Urania heter den här finurliga ljudförstärkaren tillverkad i glas för danska Holmegaard.
Hör du också till dem som bara har ett fyra kvadratmeter stort badrum. Ett badkar som knappt får plats och nästan inga förvaringsytor. Välkommen i gänget! Men drömma går ju! Här är fyra inredningsfavoriter som man blir glad av.
Sladdlöst i badrummet. Urania heter den här finurliga ljudförstärkaren tillverkad i glas av designern Aric Snee för danska Holmegaard. Inga sladdar behövs. Formen förstärker akustiken av ljudet från din iPhone. Vill ha! Pris 1199 kr
Pigspegeln är tillbaka i modernt snitt med 50-tals vibbar. Italienska Giorgetti
Italiensk lyxdesign när den är som bäst. En dröm att kunna organisera sin makeup i ett sådant här snyggt sminkbord i valnöt designat av Roberto Lazzeroni för Giorgetti. Ett aber bara. Det behövs en lottovinst för att ro hem den. Prislappen ligger på 98 000 kr. Japp du läste rätt.
Grohe handdusch ”Eco Rainshower” sparar både vatten och liv.
Tyska badrumsdesignern Grohe tillverkar snygga handhållna duschhuvuden som har en vattenbesparande Eco-knapp på handtaget – tryck på knappen och du kan reducera vattnet till din dusch med upp till 40 procent. Vem vill inte ha en sådan? Rainshower Icon kostar runt tusenlappen och pimpar upp vilket tråkigt badrum som helst! Köper du den rosa varianten ”Guava” donerar företaget intäkterna av duscharmaturen till cancerforskning.
Rejäla lampor skadar inte när man ska lägga makeupen! Från Holländska Moooi.
Hollänska Moooi har de här snygga lamporna som ger välbehövligt ljus åt en sminkofil med darr på handen. Finns i olika varianter.Hollänska Mooi har de här snygga lamporna. Designade av Bertjan Pot. Priser runt 17 000 kr.
Blomma Cult : Viol, havre, patchouli, vanilj och vitt puder
Ramlade över en ny doft som är på ingång till Sverige – förhoppningsvis! Room 1015. En nischparfym kan man inte få för många av speciellt inte när flaskorna är såhär förföriskt vackra och när dofterna säger mer än bara liljekonvalcolgne eller nyduschad bebis.
Det här är rock´n roll nämligen. Lite tatoo. Lite psykodelic… kryddat med snuffiga backstagedofter. Electric wood går i alla fall direkt upp i hjärnbalken.
Konceptet Room 1015 är skapat av franska musiken Michael, Dr Mike, Partouche. Blir nyfiken på killen. Hur tänkte han?
Electric wood perfume: innehåller Ambroxan, Nutmeg, Cedar
Mikael har haft hjälp av namnkunniga näsor. Nämligen Amelie Bourgeoise (som gjort det mesta för Lostmarch men även FR! 01/04, for Fragrance Republic) och Anne Sophie Behaghel (slog igenom med Nevermore från Frapin). Avantgardistiska näsor som gjort att Room 1015 känns edjiga.
Uppfriskande release! Grattis
Mr Mike himselfJag föll för electric wood och Blomma Cult som har ett skandinaviskt strå i sig…
Att det inte är lätt att se ut som Kim Kardashian vet vi sedan tidigare. Nu vet hur dyrt det är också. Pris? 14600 kronor – bara för makeupen.
När Kim och hennes makeupartist Mario Dedivanovic höll i en makeupkurs i Los Angeles nyligen avslöjade de att stjärnans glammiga look kräver 40 olika krämer, rouge, puder och gel som ska appliceras i över 50 steg.
Några av produkterna som alltid finns i necessären är Kiehl’s Ultra Facial Moisturizer, MAC lip conditioning balm, Anastasia Beverly Hills Brow Wiz eyebrow penci, Marc Jacobs Twinkle Pop eye shadow, L’Oréal Voluminous Carbon volume building mascara, Too FacedLove Flush long-lasting blush och Charlotte Tilburt Golden Goddess eyeshadow palette. Hennes absoluta favoritfoundation är dock Giorgio Armani Luminous Silk Foundation, något man kan ana i hennes desperata tweet i juni. Vi utgår från att hon inte brukar köpa sina produkter själv dock… Här kan du läsa mer om hur du fixar Kims makeup!
Zlatans kampanj för den egna parfymen är fotograferad av Gregg Harris
”Axe” skriker någon i korridoren. ”Tonårsrum” gastar en annan. ”Som min första kyss”, en tredje när jag kommer tillbaka från Åhlens City med en parfym i påsen och en låtsastatuering i handen.
Världslanseringen sker i dag. Var på Åhlens City på lunchen. Inte en käft vid Zlatandesken. Tre coola killar i tenniströjor och solglajjor hängde vid Tom Fordsdisken.
Men fin display och vackra bilder (tagna av Gregg Harris som tidigare jobbat för Interview, Alexander Wang och Dior. Zlatan blev stylad av stylisten Azza Yousif som är redaktör på Vogue Hommes International. Bara en sådan sak.
Jag håller med om att doften är ganska ung. Men Axe-parallellen är att ta i. Möjligen en tidig Davidoff-doft. Jag tycker inte att de spännande ingredienserna (electric pepper, bergamot, gräs, vit lavendel läder och drivved) kommer till sin rätt. Det borde blivit mer spännande än så här med de ingredienserna.
Bianca Brangstrup är grundare av Vitaviva som tillverkar sina produkter enligt medicinsk kvalité i USA
Fler och fler varumärken gör nu allt tydligare kopplingar till välgörenhet. Fler vill dela med sig. Och allt fler väljer att lägga sina pengar på saker som blir mervärde där chansen finns. Bra tycker jag! Danska hälsokostvarumärket Vitaviva är ett sådan märke som alldeles nyligen öppnade upp för den svenska marknaden. Just nu hårdknaprar jag ” Wrinkles away” som innehåller resveratrol, turmeric och kollagen. Katjing. Jag fick några ord med grundaren Bianca Brangstrup från Danmark på releaseeventet.
Vitaviva är ett hälsokostmärke som har tydliga kopplingar till olika välgörnhetsorganisationer. Berätta om ert arbete med ”Cash & Rocket”. Vad är det för någonting?
”Jag har fyra barn, är utbildad psykoterapeut och har tidigare arbetat på organisationen ”Barn från misshandlande familjer” (motsvarar ungefär svenska BRIS). Barns villkor är ett ämne som ligger mig otroligt nära, oavsett var i världen det är. Jag tror att det är oerhört viktigt att som företag överta ett visst socialt ansvar och göra skillnad där du kan. Vitaviva har valt att fokusera på barn och mödrar och att stödja olika initiativ som exempelvis Tjele (organisation mot missbruk) Chimalaya i Nepal och i Afrika i samarbetar vi med Cash & Rocket.”
Cash&Rocketorganisationen startades av lillasyster Julie Brangstrup
Hur började det?
”Cash & Rocketkonceptet grundades av min lillasyster Julie Brangstrup. Jag gillar verkligen idén att starka kvinnor går samman för ett gemensamt projekt. Vitaviva har varit med sedan starten och jag har sett med egna ögon hur stor skillnad pengarna från C & R har gjort för lokalsamhällen i Ghana, Sierra Leone och Sydafrika. Det är en stor sak att få möjlighet att ge dessa barn en ljusare framtid och på den vägen är det!”.
Märket har funnits ett tag i Danmark. Varför valde ni att fokusera på Sverige?
”Sverige är redan vår näst största marknad så vi tyckte det var en naturligt utveckling att fokuserar på Sverige. Det finns många likheter mellan danskar och svenskar och i Danmark har fler och fler hakat på hälsovågen och intresse att ta ansvar för sin egen hälsa och välbefinnande har ökat kraftigt, vi upplever många av samma trender i Sverige. Vi ansåg därför att tidpunkten är helt rätt”.
Starka kvinnor är drivkrafterna bakom konceptet Cash & Rockets som samlar in pengar till organisationer i bland annat Ghana
Ni har ganska mycket produkter som är fokuserade på utseende hår och dieter (serien Vitavivacious). Kan man bli snygg av kosttillskott?
”Absolut. Vår övertygelse är att skönhet börjar från insidan. Det är antioxidanter, essentiella fettsyror, vitaminer och mineraler som är grunden för en god hälsa och balanserad hy, starkt hår, starka naglar och så vidare. Vi kan inte göra något åt genetiska förutsättningar, men faktum är att tillståndet i vår hud och kropp har en enorm inverkan på vår självkänsla och utstrålning”, menar Bianca Brangstrup.
Vad skiljer era produkter från andra liknande på marknaden?
”Vi står för hög kvalitet, bra ingredienser och högeffektiva doser. Våra tillskott är så ”rena” som möjligt, vilket gör dem mycket lättare för kroppen att absorbera i kroppen. Vi har kompetenta terapeuter som kan ge råd och som hjälper oss att utveckla produkterna. Ett annat plus är att vi är noga med servicen till våra kunder. De kan alltid kontakta oss och få skräddarsydda kit till deras exakta behov”.
Vitavivacious är framtagen till yngre generationer som annars kanske inte har lika starkt fokus på förebyggande och hälsa i dagliga livet.
Om man bara ska satsa på en produkt i sommar. Vilken tipsar du om? Och varför?
” Juice Complex är en självklar produkt i sommar. Det är fullmatad med antioxidanter,från olika kraftfulla bär såsom acai, granatäpple och gojibär. Kombinationen är superbra att uppnå en hälsosam och läcker sommarglöd till huden och den ger också kroppen mycket naturlig energi och vitalitet”.
Nytillskott från Emma S. till alla er med känslig hud!
Forna modellen och entreprenören Emma Wiklund expanderar sin hudvårdslinje Emma S. med en ny serie för känslig hy. Sensitive heter den kort och gott och lanseras nästa vecka!
”Jag kände att det saknades någonting i min hudvårdserie som skulle passa för de med känslig hy. Jag har förstått att det är ett vanligt förekommande problem och att många faktiskt lider av känslig hud som reagerar på minsta lilla”, berättade hon på releaseventet i slutet på maj. Den 19 augusti2015 släpps serien på Åhlens och Kicks och är säkert ett välbehövligt tillskott.
Lanseringseventet hölls i Arnoldshuset i Stockholm inför en samlad presskår.
Produkterna doftar nästan inget alls men har ändå en fräsch känsla över sig. Jag har testat rengöringen som jag är väldigt förtjust i! Oljan är också en riktig boost och den kommer att åka fram i vinter när luftfuktigheten sjunker!
Några av huvudingredienserna i produktserien som består av fyra produkter är ängskrasseolja, kokosolja, svensk rapsolja och bomullsfröoljan.
”Jag är speciellt glad över att vi hittat ängskrasseoljan som är en unik olja som mjukgör huden och ger en sammetslen känsla. Bomullsfröoljan innehåller Omega 6 fettsyra som också är en utmärkt olja för känslig hud”, förklarar hon
Emma Wiklund börjar bli varm i kläderna och släpper fler och fler bra produkter
Om du, som jag, precis klarar av att fläta två oregelbundna och lätt hafsiga flätor kanske det här är boken för dig.
The Braid Books författare är grundare till Londons supercoola Braid Bar, dit man kan gå för att få håret flätat i en konstfull frisyr – som håller längre än en halvtimme.
I boken avslöjar de hur de gör sina 20 mest populära frisyrer och den blir din för dryga hundralappen här
Kommer du ihåg 80-tals frisyren som senare förvandlades till den klassiska mys/städbufsen?
Den är tillbaka. Hetare än någonsin.
Denna klassiska ”half-bun” som numera kallas ”Hun”, innebär att en del av håret transporteras mitt upp på huvudet i en rund, slarvig knut/bufs, och är stjärnornas senaste favoritfrisyr oavsett om de går på gala eller ner till kvartersbutiken för att köpa mjölk.
Förutom att ge ett lyft till ansiktet ger frisyren bäraren en lite flickigt gullig look, något som såväl Ariana Grande, Jennifer Lopex och Sienna Miller gillar skarpt.
Att fixa din egen Hun är enkelt. Se bara till att fluffa fram en massa volym i håret, gärna med hjälp av texturizing spray och tuperingskam. Kamma bak en del av håret så att ansiktet lyfts fram och fäst det i en bulle med hjälp av snodden högt upp på huvudet. Gärna crazy högt så att du blir en decimeter längre! Använd små, smala hårnålar för att fästa bullen och nåla in den snyggt. Spraya mycket och dra fram lite slingor om du vill ha en lite slarvigare look.
Smörjer du in dig med solkräm i onödan? Ja, kanske. En ny, skrämmande rapport visar att majoriteten av alla solkrämer på marknaden är värdelösa.
Trots att vi blir mer och mer medvetna om farorna med solens strålar så har antalet fall av hudcancer dubblerats mellan 1982-2011 enligt en rapport av amerikanska CDC, Centers for disease control and prevention.
År 2030 räknar man med att kostnaden för att behandla patienter med hudcancer kommer uppnå hisnande 17 miljarder kronor.
Och det trots att vi använder mer och smartare solkrämer och skyddar oss bättre mot solen jämfört med tidigare.
Så hur kan det bli så här?
Svaret ligger troligen hos solkrämerna.
När Environmental Working Agency gjorde en egen undersökning upptäckte de att 80 procent av de 1700 produkter de undersökte var helt värdelösa.
– De innehåller dåligt solskydd och oroande ingredienser som oxibenson och vitamin A, skriver EWG i sin rapport som publicerades samtidigt som en ”Hall of shame-lista” med de sämsta solkrämerna på marknaden, Här kan du bland annat hitta listor på de sämsta solkrämerna samt en varning för att solsprayer inte alls ger samma skydd som krämer.
Oxibenson och metoxicinnamat är vanliga ingredienser i solskyddsmedel och är kända för att orsaka hormonstörningar samt fungera som potentiella cancerframkallande ämnen.
Så hur ska du skydda dig i solen om du inte kan lita på solkrämerna? Undvik att sola mellan 11-15, använd solglasögon och täckande, tunna kläder och sätt på en smula på huvudet! Använd solkräm som är minst 30 spf och smörj in varannan timme om du befinner dig i solen.
Fransextensions är fantastiskt snyggt – när det görs på rätt sätt. Har du däremot otur förvandlas dina egna fransar till korta, glesa eländiga små tussar. Men det finns några smarta knep som gör att du kan få fladdrande fransar igen – som är dina alldeles egna den här gången.
Dina fransar har en ganska kort växtcykel som varar i ungefär 30-45 dagar, enligt doktor Beth Ann Ditkoff, författaren till boken med världens längsta titel; ”Why don’t your eyelashes grow? Curious questions kids ask about the human body”.
Förutom fransförlängning kan gifter, allergiska reaktioner, ögoninfektioner, upprepande ögongnugg, solstrålning och vissa mediciner göra dina fransar svaga och korta, menar doktor Ditkoff.
Här är fyra vitaminer/mineraler som stimulerar fransarnas tillväxt och förbättrar kvalitén! Vitamin B3
Också känt som niacin och anses förbättra blodflödet till hårsäckarna, förhindra dem att ramla av och stimulerar hårväxten. lever, lax, tonfisk, solrosfrön, jordnötter, svamp och sparris är rika på vitamin B3.
Vitamin C
En antioxidant om stärker immunförsvaret och skyddar ögonfransarna från infektioner, gifter och sjukdomar som kan förindra hårets att växa. Det återfuktar också fransarna, speedar upp läkeprocessen och minskar risken att de ska brytas av. Du hittar vitaminet i tranbär, blomkål, broccoli, brysselkål, ananas, apelsiner, tomater, grapefrukt, kål och jordgubbar bland annat.
Vitamin E
Antioxidant som förbättrar immunförsvaret och skyddar hårsäckarna från skadliga fria radikaler som kan stoppa fransarna från att växa. Reparerar skadade hårsäckar och minskar rsken att de ska gå sönder. Finns i bland annat hasselnötter, mandel, grönkål, spenat, solrosfrön, blåbär, jordnötter och avokado.
Kalcium
Ett mineral som hjälper fransarna att växa, gör dem längre och starkare. Minskar också risken för håravfall orsakat av hypotyreos, vilket innebär att sköldkörteln tillverkar för lite hormoner vilket gör att kroppen har låg ämnesomsättning och går på lågvarv. Nypon, nässlor, chiafrön, sesamfrö, grönkål, spenat, bönor, mjölkprodukter och nötter är alla rika på kalcium.
… Men glöm inte ett bra serum!
Har testat Elizabeth Arden PRO Lash recovery serum i fyra veckor och ser en märkbar skillnad i både längd och styrka på fransarna! Serumet stryker jag längs franskanten till natten. Pris ca 879 kr och du hittar den bland annat på skincity.se
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.