Veckans 3 sköna favoriter

av Petra Weiss

Jupiter-Ascending

Pür Minerals, Jupiter Ascending-palett, 349 kr
Man behöver inte gilla Science fiction för att bli helt såld på Pür Minerals limiterade palett med samma namn som filmen (Som du kan se ett smakprov av nedan bara för skoj skull så ser du hur du kommer se ut efteråt. Ledtråd: INTE fladdermusapan.). Färgerna är fantastiska och funkar både för dag och natt och den som är mörkrädd har fantastisk hjälp av lipglosset som har en inbyggd lampa som känns härligt spejsig! Smidig och smart eyeliner ingår också och det enda som saknas är egentligen en liten mascara, annars är det här allt du behöver. Skynda fynda! Snart är den garanterat slut.

41X8aT8XsvL._SY355_

iS Clinical, Youth serum, 1575 kr/30 ml
Dyrt! Men ack så bra. iS Clinicals cosmeceutical-produkter är alla en slags livräddare för hud som börjar se trött och trist ut och som behöver en extra kick för att se lite kul ut igen. Det här serumet gör verkligen skäl för namnet, för huden blir både mjuk, slät och får mer lyster. Ett tips bara: ha tålamod, eftersom det är ett aktivt serum så kan det ta nåra dagar för huden att vänja sig vid produkten.

filorga-anti-ageing-20102Filorga, Micellar solution, 250 kr/400 ml
Franska Filorga är ännu en doldis som svenskarna äntligen börjar upptäcka. Deras nattkräm finns sedan förut med på min absoluta tio-i-topp listam och det här ansiktsvattnet hamnar också högt upp bland favoriterna. Den känns skönt svalkande, huden känns inte torr eller stram efteråt och den rengör effektivt både ögon och hud. Helt okej pris för en så stor flaska.

Fixa håret – och stöd kampen mot bröstcancer

av Petra Weiss

ghd_Vintage_Pink_Edition_Styler_Bow”My hair cares” säger hårvårdsmärket ghd i årets kampanj för att stötta forskningen om bröstcancer. Det är tionde året i rad som företaget deltar i kampen mot  bröstcancer och den här gången gör de det med en fantastisk babyrosa styler, fön och paddle brush, ”Vintage Pink Edition” som är en limited edition.

För varje såld styler och fön går tio euro till Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation samt två euro för varje såld borste.

Priset för fönen Vintage pink ghd air är 1499 kr, Vintage pink ghd V Styler 1899 kr och för Vintage pink ghd paddle brush 299 kronor.

ghd_Vintage_Pink_Edition_All_Products

 

Skönhetsdestinationen: Tokyo har allt och lite till

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
MIn Tokyoguide finns att ladda ner här!
Min Tokyoguide finns att ladda ner här!

 

 

Min nya Tokyo-guide har precis blivit publicerad under Aftonbladets betalvägg: Plus. Där finns många tips (200!) till sköna restauranger och adresser till flagship -stores som Shu Uemura, hajpade märket Of Cosmetics och Tokyo Plaza. Om ni inte har lust att ladda ner guiden som är mycket prisvärd så får ni fyra gratistips här! (kostar en krona just nu eftersom det är kampanj! Passa på!)

Shu Uemuras flagshipstore på Omotesando i Tokyo. Ett måste om du är i Tokyo! Jo de har oljerengöring som inte är gjord på paraffin också!
Shu Uemuras flagshipstore på Omotesando i Tokyo. Ett måste om du är i Tokyo! Jo de har oljerengöring som inte är gjord på paraffin också!

Om ni bara är i Tokyo en helg, missa för guds skull inte Omotesando -gatan. Gå av vid Harajukustationen och börja traska ner åt Shibuyja och Pradabutiken. Då har ni Skin-Food butiken på höger sida ganska nära Harajukutunellbaneuppgången och längre ner, Shu Uemura och Tokyo Plaza på vänster sida. Japan har så mycket mer än Shiseido och SKII…

Koreanska Skin Food har haft en butik på Omotesandogatan i snart 20 år. Kolla efter ”Black sugar scrub”, eller deras broccolisolskydd spf 30.

Skinfood är ett av Koreas första hudvårdsmärke med anor från 40-talet.
Skinfood är ett av Koreas första hudvårdsmärke med anor från 40-talet.

Skin Food,

Adress: 31-21 6 tyoume, Gingumae, shibuya-ku, Tokyo, Japan
Tel: (+81)3-6427-4371

Tokyo är på många sätt en fantastisk stad om man är en beautyjunkie. Dels är Japan långt framme rent tekniskt och ingrediensmässigt när det gäller hudvård. Och sedan är man generellt väldigt trendkänsliga. Japan har flest subkulturer i hela världen och det reflekteras även i makeuptrenderna. Ett paradis om du frågar mig. Det är därför jag ständigt återvänder. Mejla mig gärna för fler tips!

 

Of Cosmetics är en av mina japanska favoritmärken! Jag älskar deras butik vi gathörnet Omotesando – Shibuya som är otroligt visuell och vacker. Kolla efter deras sulfatfria schampo och tvålar som finns i alla färger och dofter du kan tänka dig!

Of Cosmetics:

Adress: 150-0001 Jingumae, Shibuya-ku, Tokyo 4-2-15.

Of Cosmetics  etablerades 2000 i Japan och är ett hår och hudvårdsmärke.
Of Cosmetics etablerades 2000 i Japan och är ett hår och hudvårdsmärke.

 

Ofcosmetics produkter väcker habegär
Ofcosmetics produkter väcker habegär

Alldeles nyöppnat i Tokyo är konceptbutiken Nendo som är ett slags livsstilsbibliotek somsätter samman hudvård och vad du soppar i dig. Väldigt visuellt och vackert.

Adress: 2-2-16-6F Shimomeguro Meguro-ku
Tokyo, 153 0064, Japan

Livsstilsconceptet Nendo är utformat som ett Beauty Library där du kan lära dig sambandet mellan att äta rätt och bra hudvård.
Livsstilsconceptet Nendo är utformat som ett Beauty Library där du kan lära dig sambandet mellan att äta rätt och bra hudvård.

Är du i närheten av Harajuku så ta dig tid att åka upp i den fantastiska entrén till Tokyo Plaza som är ett designer- och livsstilsvaruhus.Utsikten ner är som att stå i ett stort kalejdoskop. Hoppa av på Harajuku Station. Gå Omotesando ner efter två block har du varuhuset på vänster sida. Nästan mitt emot Skin Food!

Adress: 4 Chome-30-3 Jingumae, Shibuya, Tokyo 150-0001, Japan

Den spejsade entre´n till Tokyo Plaza. Foto: Agneta Elmegård
Den spejsade entren till Tokyo Plaza. Foto: Agneta Elmegård

Gör fuktkräm din hud lat, rynkig – och finnig?

av Petra Weiss

Att smörja in huden regelbundet med fuktkräm har alltid ansetts som den viktigaste delen av hudvårdsrutinen.
Men nu hävdar flera hudläkare att allt smörjande och krämande istället kan förstöra din hud.
– Fuktkrämer är ett tyst hot och en bidragande orsak till hudsjukdomar, menar hudläkaren Rachael Eckel.
I en intervju med australiska Daily Mail hävdar Eckel att fuktkrämer leder till ökad förekomst av döda hudceller, torrhet, stora porer, akne och känslighet och att bara 15 procent av alla verkligen behöver fuktkrämer.

– Det är människor med genetiskt torr hud som behöver det. De tenderar att inte ha några synliga porer och har torr hud, med problem som eksem. Resten av oss har normal hud som inte behöver fuktkrämer, säger Rachael Eckel i intervjun.

Fuktkrämer är ofta en blandning av vatten och mjukgörare som mineral- och vegetabiliska oljor, vilket hindrar vatten från att dunsta från huden, plus humektanter, ämnen som kan absorbera och behålla fukten från luften, vilket gör att huden känns fuktig och lindrar bland annat klåda.

Problemet med det, enligt Ecker, är att istället för att göra huden fuktmättad, så gör det att den blir lat och glömmer bort att fukta sig själv, något som då leder till att vi behöver mer fuktkrämer för att minska torrhet.

– Normalt sett ska hudens yta förnyas var sjätte vecka, men från 25 års ålder saktas processen ner. Döda celler samlas på hudytan och gör den grov och matt, något som man tror beror på torrhet, så vi köper en lätt fuktkräm. När huden slutar producera sin egen fukt känns den torr efter duschen och vi köper en kraftigare fuktkröm när det vi egentligen behöver är en peeling, säger Eckel i intervjun.

Olja, inklusive vårt eget sebum, orsakar skada och sjukdom på huden, menar Eckel som beskyller vatten för att vara orsaken till att huden saknar lyster och känns torr.

– Vi samlar vatten i de lägre nivåerna i huden, i svampliknande strukturer som kallas glykosaminoglykaner, GAG. Vattnet är förseglat i hude genom hudbarriären, skikt av härdade, tillplattade hudceller, eller hornlagret. Det blir som en tegelvägg med celler av tegel och en blandning av vatten, fett och protein, menar Eckel som skyller den ökade förekomsten av vuxenakne på allt smörjande av fuktkräm.

Det övre hudlagrets jobb är att producera naturlig smörjning till huden som ska hålla huden smidig, skydda från UV-ljus och upprätthålla hudens naturliga exfoliering.
– Om du ger huden fukt articifiellt sänder den en signal till cellerna att sluta producera fukt vilket leder till att epidermis skrumpnar och blir tunnar vilket gör att fina linjer börjar synas, menar Ecker.
Förutom alla rynkor vi får om vi smörjer in oss så leder det också till att döda hudceller och oljor täpper till porerna, vilket leder till akne och rosacea, något som ökat de senaste åren.
Istället för att falla för att anti-age krämer som skönhetsföretagen rekommenderar menar hon att vi bör ha en hudvårdsrutin som innehåller exfolierande och oljefria serum med vitaminer som till exempel retinol, en form av vitamin A och anses ha föryngrande egenskaper.

TRE SERUM MED RETINOL:

purerepairnight_hires_500x500Akademikliniken Pure Repair night, 949 kr/50 ml

 transderma-transderma-a-ansikte-serum-essence-booster

Transderma, Transderma A, 1319 kr/50 ml

PTRdropperPeter Thomas Roth, Retinol Fusion PM, 649 kr/30 ml

Det bästa från Colombias modevecka 2015

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Designern Carmen Belissa visade upp en härlig badkollektion med en känsla av folklore. Foto Reuters TT
Designern Carmen Belissa visade upp en härlig badkollektion med en känsla av folklore. Foto Reuters TT

De internationella modeveckorna är igång igen efter sommartorkan. Colombia och Indien är först ut! Och I Sydamerika lackar det snart mot sommar. Här har vi valt det bästa från den Colombianska modeveckan i Medellin, Sydamerika.

Lååånga ögonfransar...på modellena som visade kollektionerna gjorda av elever vid Antioquia department Foto: AFP
Lååånga ögonfransar…på modellena som visade kollektionerna gjorda av elever vid Antioquia department Foto: AFP
Designer Paradizia visade upp en sommarkollektion som påminde om livet i paradiset. Foto: AFP
Designer Paradizia visade upp en sommarkollektion som påminde om livet i paradiset. Foto: AFP
Transparanta clogs från Antioquia department. Foto: AFP
Transparanta clogs från Antioquia department. Foto: AFP
Paradizias badkollektion summer 2015.
Paradizias badkollektion summer 2015. Foto AFP
Vacker makeup och intressant  näsaccessoar från Antioquia Department, Colombia. Foto: TT
Vacker makeup och intressant näsaccessoar från Antioquia Department, Colombia. Foto: TT

Svenska TVÅL släpper regnbågslotion

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
TVÅLs härliga kroppslotion finns separat i regnbågens alla färger men även som en separat burk med alla färgerna i layers
TVÅL Scincare s härliga kroppslotion finns separat i regnbågens alla färger men lagom till Stockholms Pridevecka har företaget gjort en regnbågsburk av alla   sex färgerna i layers

Så här i Stockholm Pride– och Eurogames-dagar vill vi tipsa om TVÅLs härliga Body Butter ”Rainbow Marshmallows”. Det är en helt underbar återfuktande kräm, gjord i 6 separata lager i en och samma burk där varje lager har sin egen doft och färg. Det är verkligen häftigt att ”arbeta sig” igenom burken och upptäcka de nya dofterna och blandningarna som uppstår när man öppnat burken!  199 kr Yay!

Tvål Scincares Rainbow Marshmallow  är gjord i sex lager och innehåller 200 ml basen är sheabutter och cocosolja. kostar 199 kr
Tvål Scincares Rainbow Marshmallow är gjord i sex lager och innehåller 200 ml basen är sheabutter och cocosolja. kostar 199 kr

Sömnbrist gör dig (mycket) äldre

av Petra Weiss

Är du trött idag?
Då ser du troligen mer än fem år äldre jämfört med igår.
Enligt en studie gjord av det amerikanska företaget Vera Quest gör sömnbrist att vi både känner och ser ut att vara äldre än vå faktiska ålder.
I studien såg försökspersonerna upp till 5,4 år äldre ut när de var trötta efter en slitig dag eller efter att ha sovit för lite.
Och att trötthet är det nya skönhetsproblemet bekräftar den franska hudvårdsjätten L’Oréal i en ny rapport. Enligt rapporten anses ”trött hud” vara en av de saker som oroar främst kvinnor världen över.
Även hudvårdsföretaget Kiehl’s tar upp trött hud i sina rapporter. Deras studie visar att huden åldras med nästan åtta procent på bara åtta timmar efter att vi har vaknat, med fler linjer och grövre och tröttare yta.
Inte tid att sova mer just nu? Här är åtta produkter som kan hjälpa huden att se lite piggare ut…

504194024_1_tabletop

Kiehls splillans nya serum som ska göra huden piggare  finns ännu inte i butik men kommer kosta någonstans runt 500 kronor.

babor-glow-booster-bi-phase-ampoule-face-serum-essence-booster

Babors Glow Booster Bi-Phase Ampoule är en riktig lyxbehandling för 1099 kr (skincity.se) och kommer i 14 ampuller med ett innehåll av bland annatängskrassefröolja, ormrot och C-vitamin.

 

d1zwbxg6

Bliss fantastiska skummande rosa mask gör en trött morgon lite glamorösare och hduen får en syrekick med itamin C och antioxidanter. Pris på rea just nu: 367 kr/100 ml (skincity.se)

 

elizabeth-arden-pro-skin-renewal-creme-face-24h-creme

Lätt cremeserum från Elizabeth Arden PRO som gör huden mjukare och ger mer lyster. Har en lätt peelande effekt och är både lugnande och återfuktande. Pris: ca 689 kr/50 ml.

 

clarins-beauty-flash-balm

Klassiker som fortfarande håller! Fungerar som en ”askungekräm” och ger omedelbart effekt. Huden ser piggare ut, får mer lyster och makeupen sitter bättre. Pris: 329 kr/50 ml.

 

cicamed-organic-24h-antioxidant_250x250

Ett spännande märke med två serier, en organisk och en cosmeceutical. Den här gör huden piggare med oljor och antioxidanter från jojoba, kokos, solros, grönt te och E-vitamin. Pris: 479 kr/50 mlr på eleven.se

Filorga_SleepRecover

Att vakna svinpigg efter fyra timmars sömn är kanske en utopi och inte riktigt något som Filorgas nattbalsam Sleep Recover fixar, men vad den däremot fixar är sudda ut en del av trötthetstecknen som du drar på dig när du ugglar för länge. Pris: 565 kr/50 ml på kicks.se

Origins-Original-Skin-Renewal-Serum-copyOrigins nya serum Original Skin™ Renewal Serum lugnar ner stressad och trött hud och ger den en rejäl kick när den behöver det som mest. Pris: 375 kr/50 ml.

medik8-c-tetra-30mlDet ser ut som medicin från en apotekshylla, men Medik8:s serum C-Tetra är helt fantastiskt och ger huden en rejäl dos med C-vitamin och E-vitamin vilket trollar bort nästan alla spår av sömnbrist. Pris: 495 kr/30 ml på hudoteket.se.

 

Kategorier Hud, Nyheter, Tips!

Fotokonst + franska parfymörer = nischparfymen SG79 STHLM

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

 

Doften av vinbär är framträdande i doft nr 2 från SG79. Min och Dawids favorit
Doften av vinbär är framträdande i doft nr 2 från SG79 men även grapefrukt, tonkabönor och patchouli (näsan Christian Vermorel som också gjort dofter åt Neotantric, The Bodyshop, Coty och Mäurer + Wirts). Min (och Dawids) favorit.

Svenska företaget Romella och den internationellt erkände fotokonstnären Dawid har slagit sina kloka huvuden ihop och Sverige får en ny nischparfym, SG79 STHM. De tre dofterna No1, No2, No3 lanseras på Åhlens City i början på september.

Vi ser på doft som en form av konst där det är upp till betraktaren att fritt associera till minnen och upplevelser. Vi vill inte skriva någon på näsan om vad de ska tycka och förknippa doften med, berättar Romellas VD Sussi Rothschild i samband med smyglanseringen i Stockholm.

Jag fick några minuter med fotolegendaren Dawid i samband med lanseringseventet på Skajs Konst och Antikhandel i Stockholm.

Internationellt erkände fotokonstnären Dawid på lanseringen av den nya svenska nischparfym SG79 STHM
Internationellt erkände fotokonstnären Dawid på lanseringen av den nya svenska nischparfym SG79 STHM. Hans konst står som inspirationskälla till det här unika parfymsammarbetet.

Hur började det här ”konstprojektet”,  fusionen mellan fotografikonst och parfym?

– Jag fick frågan av Romellas VD och blev ombedd att ta fram ett 20 -tal bilder ur min serie ”Stockholmsbilder” som sedan presenterades för de parfymörerna i Frankrike. De fick sedan tolka bilderna fritt.

Är det möjligt att koppla en bild till en doft?

– Ja, det tycker jag verkligen. En doft eller en bild ska inte vara för förutsägbara och jag är väldigt nöjd med hur mina fotografier tolkades av doftkreatörerna. De hade ju tolkningsföreträdet. En bild berättar en historia som tolkats.

Skärmavbild 2015-07-28 kl. 16.35.37
Bakom SG79 No 1 döljer sig supernäsan Celine Ripert som bland annat gjort dofter åt Reminiscence, Borjoise, L’Essence des Notes och Revlon. (Noter: apelsinskal, rosépeppar, kardemumma, ingefära, koriander och benzoin) 50 ml 695 kr. No 3 har doftnoterna äpple, ingefära, cederträ och grönt te, gjord av kvinnliga näsan Nadege Le Garlantezec.

Vilken doft är din favorit av de tre?

– Nr 2. Doften som har skorstenarna på asken. Den är lite mindre traditionell och udda än de andra två. Det är ju egentligen tjejparfymer men just den skulle jag kunna tänka mig att använda själv.  Jag har fått bekräftat för mig att nr 2 är gjord av en manlig parfymör som bott i New York många år och då finns det en beröringspunkt. Den känns urban på något sätt.

Kan man se likhet mellan ditt kreativa yrke som konstnär och en parfymörs?

– Ja det tycker jag absolut. Det finns väl likheter mellan alla kreativa yrken. Allt är så icke mätbart och det handlar om ett fritt sätt att tolka sin omgivning. Jag har läst boken ”Parfymen” som är fantastisk, men jag har aldrig lagt större vikt vid tekniker runt parfymer, men det är ju väldigt raffinerat. Precis som det kan vara inom fotografins värld.

Har du lär dig någonting av det här samarbetet?

– Absolut. Det har varit hemskt skojigt! Det här är ju en helt ny värld. Konstvärd befinner sig plötsligt på en marknad som man normalt sett inte befinner sig och i samklang med någt annat! Det är väldigt spännande och inspirerande tycker jag!

 

Testat: Aquis – Japansk hårtork lanserad i Sverige

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
har47
Britta Cox från USA har en svensk mormor och Britta har utvecklat och designat Aquis.

Plötsligt en dag stod amerikanska Britta Cox i receptionen på Aftonbladet och ville prata ”en revolutionerande handduk som torkar håret fortare än kvickt”. Jag måste erkänna att jag var aningen skeptisk till den här lilla trasan, förlåt microfrottén, men jag ville ändå ge det en chans och låta svenskättade Britta berätta sin story.

Det lilla tygstycket med superabsorberande egenskaper har nämligen börjat få ett uppsving i Hollywood där hårsalonger och spa-anläggningar har börjat använda Aquis på sina kunder och när jag var i USA i maj så jag Aquis säljas lite överallt faktiskt.
– Det började ta riktig fart i USA i våras när kändisfrisören David Babaii tog in handduken till sin salong i Beverly hills och kändisar som Gwyneth Paltrow började twittra om den, förklarar Britta.

Tekniken bakom Aquis är ursprungligen en japansk uppfinning.
Tekniken bakom Aquis är ursprungligen en japansk uppfinning.

Britta som var i Japan i mitten på 90-talet såg handduken och blev nyfiken. Efter lite produktutveckling och förbättringar av microtyget tillverkar Britta nu Aquis i Korea. Till Sverige kom hårtorksduken i början på förra året genom svenska Anette Nordvall som har ett gigantiskt hårsvall.

– Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag  blev helt besatt av  torkningsförmågan och bestämde mig för att ta in den i Sverige. Har man ett långt hår som jag så är Aquis ett måste, förklarar Anette Nordvall som demonstrerar den superabsorberande hårturbanen i Aftonbladets foajé.

Anette Nordvall som tagit in Aquis till Sverige demonstrerar den superabsorberande handduken som förkortar torkningstiden av håret dramatiskt.
Anette Nordvall som tagit in Aquis till Sverige demonstrerar den superabsorberande handduken som förkortar torkningstiden av håret dramatiskt.

Aquis hårdukar är vävda av silkesfina fibertrådar med en unik Aquitexteknik som absorberar upp till åtta gånger effektivare än vanlig bomull. Den finns både som handduk och som färdigsydd turban. Jag har testat båda och först kramar jag ur all överflödigt vatten ur håret och sedan sätter jag håret i turbanen och yes, håret torkar snabbare. Och yes. håret har blivit lockigare och friskare. Så, ja. Det funkar. Kan verkligen rekommendera den här lilla tygtrasan! Trots allt!

Ett långt hår. Dock inte mitt!  Foto: Aquis
Ett långt hår. Dock inte mitt! Foto: Aquis/ Charlott Eklöw

 

Sida 137 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda