LEGO ger skönhetstips till 4-åringar

av Petra Weiss

legoKälla: Supplied

Är det rätt att ge skönhetstips till barn mellan 4-12år?
Det tycker tydligen det danska företaget LEGO.
I senaste numret av leksaksjättens medlemsmagasin upplyser man barn om vilken frisyr de bör välja om de har ett runt, ovalt, hjärtformat eller smalt ansikte och också hur de kan göra om de vill ”förändra sin look”.
I magasinet kan de också läsa om hur de med fyrkantiga ansikten behöver klippa sig för att få sina fyrkantiga ansikten att se mjukare ut och hur de stackars flickorna med långa ansikten kan klippa sig för att ge en illusion av att de är kortare.
Som om inte det räcker, så beskriver också LEGO hur man blåser sitt hår torrt, vad man ska göra om man har lockigt hår och hur man experimenterar med spännen och hårband eftersom de är som ”smycken för håret”.

I ett uttalande till Mashable, säger LEGO:s representant att det är läsarna som efterfrågat en tipskolumn om skönhet, skriver New York Times.
Alltså flickorna mellan 4-12 år.
Ursäkta om vi är rätt rejält skeptiska till det.

 

Taggar LEGO

Snart kan du (kanske) smörja bort tatueringen

av Petra Weiss

Skärmavbild 2015-03-16 kl. 23.39.00
Att ta bort en tatuering är en plågsam, dyr upplevelse som sällan ger ett riktigt bra resultat.
Men nu har den 27-åriga kanadensiska studenten Alex Falkenham kanske kommit på ett sätt att ta bort tatueringarna som är både effektivare – och dessutom smärtfritt.
Han har tagit fram en topisk kräm som främjar tillväxten av makrofager, en speciell cell som absorberar bläck och transporterar den till dina lymfkörtlar, där det elimineras från kroppen.
Krämen skulle kosta cirka 10 kronor för cirka 6 centimeter, men det är fortfarande oklart om och när den finns ute på marknaden.

Kategorier Hud, Tips!

Makeuptrender från modeveckornas höstvisningar

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
På Portugals modevecka som pågår just nu blåser makeupartisterna mineralskuggor på modellerna. Bild AP/TT
På Portugals modevecka som pågår just nu blåser makeupartisterna mineralskuggor på modellerna. Bild AP/TT

Modeveckorna pågår för fullt runt om i Europa! Här kommer det bästa, noga utvalt, från de prestigefulla visningarna.

Skirt med fokus på munnen. En modern filmstjärnelook hos San Andres visning i Milano. Fall 2015
Skirt med fokus på munnen. En modern filmstjärnelook hos San Andres visning i Milano. Fall 2015. Getty Images

Modellerna på Fatima Val i MIlano  har tagit no makeup till en ny nivå och suddat ut alla drag med hjälp av matt makeup. Foto från Getty
Modellerna på Fatima Val i MIlano har tagit no makeup till en ny nivå och suddat ut alla drag med hjälp av matt makeup. Foto från Getty
Modellerna på John Richmonds visning i Milano hade klara 80-talsvibbar med vinrött läppsstift och grå catwoman-naglar. Bild från Getty
Modellerna på John Richmonds visning i Milano hade klara 80-talsvibbar med vinrött läppsstift och grå catwoman-naglar. Bild från Getty

Stylingstress under visningarna på Milanos modevecka. Foto Getty
Stylingstress under visningarna på Milanos modevecka. Foto Getty
Italienska Trussardi  satsar på lackänsla och mycket bryn. Foto Getty Images
Italienska Trussardi satsar på lackänsla och mycket bryn. Foto Getty Images

Decléor samarbetar med Dagmar för tredje året i rad

av Petra Weiss

Dagmar_Decleor_OvanGlömde nästan tipsa om ett av årets snyggaste samarbeten: Decléor och Dagmar.
Det är tredje året i rad som hudvårdsmärket Decléor väljer att samarbeta med House of Dagmar, och i år blev resultatet en snygg kuvertväska i vitt och svart fylld med några bästsäljande produkter från Decléor.
Väskan och miniprodukterna får man på köpet om man shoppar produkter från Decléor för minst 650 kronor under mars eller så länge lagret räcker.
House of Dagmar kammade nyligen hem titeln ”Designer of the year” i Elle style awards.

Skärmavbild 2015-03-16 kl. 11.17.05

 

Kategorier Hud, Mode, Nyheter

@menandcoffee nya heta snackisen på Instagram

av Petra Weiss

546816-d84f286a-c6b6-11e4-bdbb-25549bb81a95Foto: @menandcoffee. Källa: Instagram

Gillar du kaffe? Och kanske också snygga män? Tack vare Instagram kan du kombinera precis just det!
Det nya kontot @menandcoffee är den nya snackisen på nätet och startades av Alex Tooby från Vancouver. Av någon anledning tyckte han att det var en god idé att ha ett konto som visade halvnakna (och lite mer påklädda) män med en rykande kopp kaffe i näven och den som vill kan bidra med en egen bild under hashtaggen #menandcoffee.
Vi tycker också att det är en toppenidé!

London hyllar Alexander McQueen i ”Savage Beauty”

av Petra Weiss

Har du vägarna förbi London före andra augusti? Då måste du boka biljetter till Victoria & Albert Museum där de från och med i morgon öppnar utställningen ”Savage beauty” som är en hyllning till den avlidna modedesignern Alexander McQueen.
Utställningen är den största någonsin med McQueens design och toppar hyllningsutställningen på Metropolitan Museum of Art i New York 2011 som hölls ett år efter designerns död.

Skärmavbild 2015-03-13 kl. 23.19.51

Kan man spraya sig till sömns?

av Petra Weiss

woman-puts-sprayable-sleep-going-bedFoto: Sprayable/YouTube

20150118170349-SPRAYABLE__7_Du sprayar håret för att få det på plats. Sprayar näsan när den är täppt. Sprayar bort en taskig andedräkt och sprayar ansiktet med fukt när du är torr.
Så varför inte spraya dig själv till sömns?
Enligt företaget Sprayable Inc. räcker det att spraya deras uppfinning  ”Sprayable Sleep” på halsen för att bota sömnproblemen.
Sprayen innehåller bland annat melatonin, ett kroppseget hormon som utsöndras från hjärnan och som tros ha betydelse för vår dygnsrytm och sömn. Den innehåller också aminosyran tyrosin som bland annat dämpar stress och är viktig för hud, hår och ögonpigment och enligt tillverkarna hjälper den huden att absorbera sprayen.
Var tredje vuxen i Sverige har enligt flera undersökningar sömnproblem och de bör nog undvika företagets första uppfinning: ”Sprayable Energy” som är en koffeinspray som har exakt motsatt effekt mot deras sömnspray.

Nomineringarna klara till Swedish Beauty & Cosmetics Awards 2015

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Swedish Beauty & Cosmetics Awards  är Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse inom hår, hud och makeup.
Swedish Beauty & Cosmetics Awards är Sveriges mest prestigefyllda utmärkelse inom hår, hud och makeup.

Som ni vet har jag den stora äran att sitta med i KTF:s jury som testar alla de inkomna tävlingsbidragen till Swedish Beauty & Cosmetics Awards 2015. Sedan oktober 2014 har vi testat och vänt in och ut på alla produkter (341 produkter) i allt som allt 33 kategorier. Jag är glad att jag som skönhetsjournalist i de flesta fall är bekant med de flesta bidragen redan sedan innan eftersom producenterna håller mig uppdaterad med nyheter under hela året.

Galan och prisutdelningen äger rum i det nya omtalade restaurangkonceptet K-Märkt den 16 april och temat den här gången är det dekadenta, romantiska och burleska 1920-talet.

Så här såg det ut på Alexander McQueens höstmodevisning i går i Paris med tydliga 20-talsvibbar. Foto: AP/TT
Så här såg det ut på Alexander McQueens höstmodevisning i går i Paris med tydliga 20-talsvibbar. Bara att hämta inspiration! Foto: AP/TT

I år har det varit väldigt mycket ekologiska och naturliga produkter med och tävlat vilket är extra kul. Även sulfatfria schampo har börjat dyka upp i allt större utsträckning är tidigare på hårsidan vilket speglar en ökad konsumentmedvetenhet. Serum och oljor är omåttligt populärt fortfarande!

Här kommer den låååånga listan på alla de nominerade 2015.

 

Årets Damdoft under 500 kr 
Boucheron, Place Vêndome EdT 
Nuxe, Prodigieux® le parfum 
The Body Shop, Red Musk™ EdP 
Yves Rocher, Moment de Bonheur L’Eau de Toilette 

Årets Damdoft över 500 kr 
Burberry, My Burberry EdP 
Chloé, Love Story EdP 
Narciso Rodriguez, Narciso 
YSL, Black Opium 

Årets Herrdoft under 500 kr 
Montblanc, Emblem EdT 
S. T. Dupont, Paris Saint Germain 
Lacoste, L!VE EdT 
Replay, Essential for Him EdT 

Årets inbjudan!
Årets inbjudan!



Årets Herrdoft över 500 kr 
Jimmy Choo, Man EdT 
Chanel, Bleu De Chanel EdP 
YSL, L’Homme Sport EdT 
Baldessarini, Nautic Spirit EdT 

Årets Läpprodukt under 180 kr 
Försvarets, Läppsalva 
NYX Cosmetics, Lip Primer 
REN, Vita Mineral Lip Balm 
Viva La Diva, Duo Lips 

Årets Läpprodukt över 180 kr 
Estée Lauder, Pure Color ENVY Sculpting lipstick 
Peter Thomas Roth, Un-Wrinkle® Lip Treatment 
YSL, Gloss Volupté 
Sisley, Phyto Lip Twist 

Årets Mascara under 180 kr 
L’Oréal Paris, Volume Million Lashes So Couture 
Maybelline, Go Extreme Leather Black 
Max Factor, Masterpiece Transform Mascara 
Yves Rocher, Couleurs Nature Mascara Volume Elixir 

Årets Mascara över 180 kr 
Pürminerals, Big Look Waterproof Mascara 
Lancôme, Grandiôse 
Artdeco, All in One Panoramic Mascara 
Dior, Addict IT-Lash Mascara 

Årets Ögonmakeup 
Cailyn Cosmetics, Gelux Eyebrow 
YSL, Couture Palette 
Maybelline, Master Drama Graphic Liner 
The Body Shop, Smoky 2 in 1 Gel Liner 

Årets Innovation 
SQOOM, SQOOM Basic Anti-Age 
True Organic of SwedenAll you need is me 
REN, Flash Rinse 1 Minute Facial 
SWISS CLINIC, Swiss Total Skin Renewal 

Årets Ansiktsbas under 250 kr 
MAC, Matchmaster Concealer 
La Roche-Posay, Rosaliac cc crème 
Lumene, CC Color Correcting & Blurring Primer 
Artdeco, Skin Perfecting Make-up Base 

Årets Ansiktsbas över 250 kr 
Cailyn Cosmetics, BB Fluid Touch Compact 
bareMinerals, BARESKIN Brightening Serum Foundation SPF 20 
YSL, Encre De Peau 
Dior, Diorskin Star Foundation 

Årets Hårvårdsprodukt – Frisör 
Original Mineral, Seven day miracle 
Balmain Paris, Silk Perfume 
Davines, Essential Minu Hairmask 
Kevin Murphy, Hydrate-Me.Masque 

Årets Hårvårdsprodukt – Konsument 
Schwarzkopf Gliss, Hyaluron Hair Refill Instant Serum 
Salon Science Hair Care, Aquacacteen Hydrasorb Intensive Mask 
Sachajuan, Protective Hair Perfume 
Weleda, Nourishing Hair Oil 

Årets Schampo/balsam – Frisör 
Original Mineral, Fine Intellect Schampo & Balsam 
Davines, Essential Love Smoothing Shampoo and Conditioner 
Shu Uemera, Color Lustre 
Kevin Murphy, Plumping Line Wash & Rinse 

Årets Schampo/balsam – Konsument 
Essence Ultime, Omega Repair Shampoo & Conditioner 
John Frieda, Luxurious Volume Touchably Full for colour-treated hair 
Salon Science Hair Care, Celluluxe Shampoo & Conditioner 
TRESemmé, 7 Day Keratin Smooth 

Årets Stylingprodukt – Frisör 
Original Mineral, Style Guru 
Balmain Paris, Texturizing Salt Spray 
Waterclouds, The dude styling hairgel 
Kevin Murphy, Smooth Again 

Årets Stylingprodukt – Konsument 
John Frieda, Frizz Ease Go Curlier Heat-Activated Spray 
Kicks Hair Styling, Root Lifting Spray 
Elnett, Volume Excess 
Björn Axén, Creative Styling Cream 

Årets Stylingserie – Frisör 
Original Mineral, Frizzy logic, Rootalicious, Atonic 
INSHAPE, Involume 
Kérastase, Couture Styling 
L’Oréal Professionnel, Tecni.art Wildstylers 

Årets Stylingverktyg 
ghd, aura™ professional hairdryer 
ghd, curve® creative curl wand 
Antonio Axu, Axubrush 
BaByliss, Frisyrredskap fiskbensfläta 

Årets Innovation 
Maria Nila, Colour Refresh 
Kérastase, Serum Solide 
Revlon Professional, Nutri Color Creme Fondant Colors 
Living Proof, PhD Perfect hair Day 

Årets Ansiktshudvård under 200 kr
Origins, GinZing™ refreshing scrub cleanser
La Roche-Posay, Effaclar Duo+
L’Oréal Paris, Skin Perfection Anti-tiredness Instant Beautifying Daily Care
REN, Express Make-up Remover
 
Årets Ansiktshudvård 200-400 kr
Cailyn Cosmetics, Dizzolv’it Makeup Melt Cleansing Balm
Decléor, Micellar Oil – Cleanses & Removes make up
Peter Thomas Roth, Rose Stem Cell Bio-repair Cleansing Gel
Filorga, Optim Eyes, Eye contour cream
 
Årets Ansiktshudvård 400-700 kr
bliss, Micromagic spa-powered microdermabrasion treatment
Decléor, Aromessence Marjolaine Night Balm
Filorga, Age-Peel
Filorga, Time-Filler Eyes
 
Årets Ansiktshudvård över 700 kr
Chanel, Le Lift Crème
Bioline, Bioline AGE – The Eye/Lip Cream
Dior, Capture Totale Dreamskin
Sisley, Black Rose Precious Face Oil
 
Årets Herrhudvård
Biotherm Homme, Age Fitness Advanced Cream
Bulldog skincare for men, Protective Moisturiser SPF15
Bioetyc Uomo, Anti-Fatigue Energising Cream-Gel
Yves Rocher, Homme Energy Anti-Aging Face Care
 
Årets Hygienprodukt
Löwengrip Care & Color, Count on me – deodorant
Molton Brown, Delicious Rhubarb & Rose Fine Liquid Hand Wash
Oral-B, 3D White Luxe Glamorous Shine
Dove, Pistage & Magnolia
 
Årets Kroppsvård under 150 kr
Apoliva, Ört&Natur fotsalva
Apoliva, Argan & Almond kroppsolja
Försvarets, Handsalva
Comfort Zone, Footspecialist Neem Cream
 
Årets Kroppsvård 150-300 kr
bliss, Grapefruit + aloe body butter maximum moisture cream
Molton Brown, Delicious Rhubarb & Rose Hand Lotion
La Roche-Posay, Lipikar Balm AP+
Björk & Berries, Dark Rain Hand Cream
 
Årets Kroppsvård över 300 kr
Comfort Zone, Body Strategist + Relieving leg gel
Biotherm, Oil & Tonic
Beauté Pacifique, Corpus Paradoxe Body Oil
Björk & Berries, Never Spring Shimmering Body Oil
 
Årets Nagelprodukt
ZOYA, Magical Pixie Dust
Depend, 7-day Starter Kit
Essie, Quick-e – quick dry Drops
Dior, Dior Vernis Couture
 
Årets Serum
Decléor, Night Essence – Energy – Radiance – Skin renewal
Origins, Plantscription™ anti-aging power serum
Bioline, Bioline AGE – The Serum
Annemarie Börlind, Beauty Pearls, Moisture Serum
 
Årets Solprodukt
La Roche-Posay, Anthelios XL Ultralätt creme SPF50+
Lancôme, New Flash Bronzer Gel Visage
Vichy, Capital Soleil Fuktgivande Mist SPF50
Clarins, Radiance Plus Golden Glow Booster

 

Fotokonstnären Clara Hallencreutz designar en glossy box

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Svenska Clara Hallencreutz använder mycket färg i sin fotokonst.
Svenska Clara Hallencreutz använder mycket färg i sin fotokonst. Hon är utbildad i fotografi vid Griffith University i Australien. Hennes tavlor hänger bland annat på Mouche Galleri i LA och Opera Gallery i London. Nyligen ställde hon ut på Galleri GKM i Malmö
Hallå där Clara Hallencreutz, 30, Pop-art- och fotokonstnär från Stockholm som fått äran att designa mars månads Glossybox för den svenska marknaden. (Den 23 mars skickas boxarna ut till 40 000 prenumeranter och tills dess är innehållet hemligt, även för oss journalister.)
Du har ställt ut i Australien, Kina, England och USA.  i Vad tänkte du när du fick det här uppdraget av svenska Glossybox? 
”Det kändes spännande att få skapa på uppdrag med riktlinjer och för en klient istället för de fria tyglar jag har i konsten. Jag trodde att det skulle bli en omställning att tvingad kompromissa min vision för kreationen, men inspirationen kom lätt och Glossybox var väldigt samspelta. Jag tycker mycket om Glossybox affärside som förmedlar vardagslyx och det är ju aldrig fel att sätta guldkant på vardagen. För mig var det också ett perfekt tillfälle att nå ut till en större publik, då mina tavlor säljs i en väldigt begränsad upplaga”.  
Dagmar, Lovisa Burfitt, Maria Nilsdotter och Therese Sennerholt är bara några i raden som designat boxar för Glossybox
Dagmar, Lovisa Burfitt, Maria Nilsdotter och Therese Sennerholt är bara några svenskor i raden som designat boxar för Glossybox
 
Vilket är ditt mest prestigefyllda uppdrag någonsin?
”Det beror ju på i vilken kategori man menar. Uppdraget med Glossybox  är ju det enda företagssamarbetet jag har gjort hittills. När det kommer till utställningar har Mouche galleri i Beverly Hills och Saatchii galleri i London varit mäktiga uppdrag. Men det är något alldeles speciellt och pirrigt att få ställa ut i sin hemstad Stockholm”. 
Vad är din relation till skönhet?
”Skönhet för mig är utstrålning”. 
Vilka är dina egna favoritprodukter?
”Purity Made Simple ansiktstvätt, RMS highlighter, Lancomes mascara, och Batise torrshampo till mitt ständigt smutsiga hår.”

Vilket är ditt bästa skönhetstips?

”Ta god tid på dig att rengöra ansiktet efter dagens slut. Det är inte bara välgörande för huden utan också fantastiskt terapeutiskt att tvätta av sig dagen. Skäm bort dig själv med en ansiktsmask då och då, vänta inte till din hy ser vissen ut” , tipsar hon.
Istället för penseldrag använder jag vardagsobjekt såsom blommor, godis, lego och i detta fall 300 läppstift för att bygga upp mina bilder. För mig representerar varje läppstift ett penseldrag och processen blir som att måla med läppstift. Jag vill väcka en nyfikenhet och fantasi hos betraktaren  säger Clara
”Istället för penseldrag använder jag vardagsobjekt såsom blommor, godis, lego och i detta fall 300 läppstift för att bygga upp mina bilder. För mig representerar varje läppstift ett penseldrag och processen blir som att måla med läppstift. Jag vill väcka en nyfikenhet och fantasi hos betraktaren”,  säger Clara

 

Det lackar mot (en glassig) vår!

av Petra Weiss

ob_8da119_ciacream1Sol ute, sol inne – och nu också på naglarna! Ciaté Londons nya kollektion Ice Cream Collection ger en rejäl vårfeeling med sina fem pastelligt gräddiga färger med namn som ”double bubble-gum”, ”pistaci-ooh-la-la”, ”make it butter fudge”, ”wham bam strawberry jam” och ”love you berry much”.
För att fullända glasseffekten finns också fem klisteretiketter med droppande toppings som kan förseglas med ett genomskinligt överlack så håller de längre.
Pris för hela glassbilspaketet med fem minifärger är 245 kronor.

Ciate_Ice_Cream_Van_boxx_and_product

Sida 149 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda