I dag är det den internationella kvinnodagen. Det uppmärksammar vi här på skönhetsredaktörerna.se med att hylla några starka kvinnor inom skönhets- och modevärlden som alla visar att skönhet inte är en siffra.
1. Joni Mitchell, 71, kanadensisk rockmusiker. Senaste i raden av Yves Saint Laurents musor.
Joni Mitchell i Saint Laurents kampanj för en månad sedan
Skulle du vilja bära ett tajt halsband som vibrerar upprört om du äter eller dricker något du inte ”får”?
Det tycker i alla fall uppfinnarna på UCLA är en lysande idé.
Deras halsband The WearSens registrerar allt du äter, dricker – och röker och kan dessutom avgöra när du har ätit för mycket. Allt genom att mäta strupens vibrationer.
”Diethalsbandet” tjuter eller surrar om du ätit mer än du registrerat att BÖR äta och ger dig inte bara halsont och många undrande blickar utan också taskigt samvete. Om du nu får det av att äta för mycket, vill säga.
Har du någonsin undrat hur gammal din hud är? Kanske hoppas du att den är betydligt yngre än vad ditt pass säger?
Nu finns en website som ger dig chansen att ta reda på exakt (well..) hur gammal den är på mindre än en kvart. Gratis. Här kan du klicka in och svara på en mängd frågor kring hur din hud ser ut, från pigmentfläckar och rynkor till porer och volym och därefter räknar ett program ut din huds ålder utifrån dina svar genom att analysera vilka ”problem” du anser att den har. På sajten finns också små korta filmer som kan hjälpa dig att avgöra hur den verkligen ser ut.
När du väl fått svaret (eller ska man kalla det domen..?) så kan man få hjälp att hitta en klinik i närheten som kan behandla just det du anser dig behöva.
Enligt skaparna kan rätt hudvårdsbehandlingar göra att huden ser upp till 7,5 år yngre ut – utan något invasivt ingrepp.
Smarrig födelsedagstårta intogs glatt av alla inbjudna beautynistas!
I går var det stor festlunch på det franska residenset på Östermalm då L’Oréal tillsammans med den franske ambassadören, Jacques Lapouge, bjöd in svenska skönhetsredaktörer och skönhetsskribenter till ett födelsedagskalas som gick i lyxens tecken. Smarrig trerätterslunch, historieföredragning om Lancome 80-åriga framgångssaga och smarrig tårta stod på schemat!
Det var Armand Petitjean, Lancomes grundare som tog namnet Lancome från slottet Chateu Lanscome i Frankrike för åttio år sedan. Det tackar vi för! Skål!
Lancômes skandinaviske make-upartist Henrik Steen visade upp mångfalden i antalet looker och utseende.Kåren slöt upp!Asiatisk touch med skimmer är hettRöda mattan var självklart framrullad i det franska residenset på Narvavägen i Stockholm.
Sparris, fisk och franska ostar stod på menyn80-årsboken och en jubileumskräm fanns i påsarnaLancômes spokesperson Lupita Nyong’o sade hej till oss i entren
Skaparna bakom konceptet Eau D’Italie är Sebastian Alvare Murena och Marina Sersale från Italien
Tänk er en solig dag i södra italien. Solen värmer upp huden, den vinröda bouganvillan dallrar i solen och de vita kalkade väggarna från husen nästan bländar dina ögon. Från restaurangen hörs orkestermusik och du blir nyfiken på vad som händer där inne. Du känner törst och vill upptäcka något nytt, spännande. Du är på väg att upptäcka Italien. Där har du grunden till hur det lilla parfymsudet Eau D’Italie Le Sirenusse i Positano tänkte när de startade sin parfymtillverkning som startade som ett familjeföretag med hotellverksamhet 1951.
Staden Positano söder om Neapel utmed Amalfikusten är känd för sina färgranna hus som nästan hänger utför bergväggen. Staden finns med på Unescos världsarvslista.
”Vi har haft en tydlig tanke om att fånga upp alla de färgerna som finns runt om i Positano. I husen, gränderna och miljön” förklarar Sebastian Alvare Murena som är i Sverige för att förbereda doftlanseringen på NK i Stockholm i mars månad.
”Vi smyglanserade redan förra året i liten skala men nu tar vi ett nytt steg in i parfymrummet på NK ” förklarar Sebastian Alvare Murena som har sin kompanjon och konstnärlig kraft Marina Sersale (dotter till Paolo Sersale). Det var hennes familj som i början på 50-talet startade ett hotellet Le Sirenuse i Positano. Hon började i liten skala med att tillverka tvål och schampo till familjehotellets rum, men dofterna blev mäkta populära och parfymtilverkningen var nästa steg i det lilla familjeföretaget.
Den första doften Eau DÍtalie blev en världssuccé när den släpptes 2006 som har en tydlig mineral/lerdoft i sig som går över i frankincence och tuberose.
”Vi fick så mycket förfrågningar på våra tvålar av hotellets gäster att vi började fundera på om vi inte skulle ta fram dofter också, på den vägen är det” berättar Marina Sersale vars kreatörer använder en framställningsteknik som heter headspace caption. En teknologi som utvecklades på 80-talet där man innesluter tingen (kan vara allt från blommor, till glas och unika material) man vill estrahera i en syrefri sfärisk miljö för att ta fram unika doftreferenser.
Färgerna i flaconerna representerar färgerna som finns i staden Positano
Parfymerna tillverkas i Italien av kända näsor och för att skapa parfymerna ger de parfymörerna fria händer utifrån en Storyboard som paret presenterar. Exempelvis var deras mest säljande doft Bois D’Ombre tänkt för en man men det visar sig att den är en storsäljare bland ryska kvinnor som bara älskar den, berättar Sebastian.
”Ibland har man en bild av en bärare innan man tillverkar dofterna som inte visar sig stämma. Det är det som är så fascinerande med dofter. Man kan aldrig förutse hur de ska tas emot” förklarar paret. ”Det ska bli spännande hur mottagandet blir i Sverige”
Varför väljer ni att lansera i Sverige? Vem ser ni framför er ska bära era dofter?
” I Sverige är ni väldigt medvetna och öppna för nya infuenser, ni verkar vara nyfikna på trender och modemedvetna. Vi ser framför oss en kvalitetsmedveten kund som gillar design och sofistikerade dofter”, avslutar Marina Sersale.
Det senaste tillskottet i Eau D’Italies doftgarderob är rumsdofter
Trenden med glammiga vuxengnuggisar fortsätter lika het som tidigare och nu har franskonstnären Paperself släppt sin egen version i form av serien Tattoo Me.
Till skillnad från flera av de andra märkena på marknaden är dock Paperselfs inte lika guld- och silverskimrande, istället är de inspirerade av 1700-talets design och går mer i brons för att matcha motiven – vintagesmycken med vackra detaljer. 36 olika design finns att välja mellan och priset börjar på cirka 50 kronor-100 kronor.
Tatueringarna håller i upp till sex dagar och tas enkelt bort med babyolja.
”Earth Matters” är en utställning på Artipelags Konsthall som handlar om hur vi överkonsumerar vår jords resurser. Kurerad av trendanalytikern Li Edelkoort och Filip Fimmano. Pågår till den 5 maj 2015
”I en tid där världen blir allt mer upphettad, varm och torr kommer vi att leta svalka djupt ner i jorden, i haven och i extrema miljöer. Detta för att kyla ner oss. Det kommer att handla om tång, sjögräs, lera, sand och is i framtiden”. Orden kommer från trendoraklet Li Edelkoort från Holland.
Hon pratar i filosofiska termer och alltid i en lite släpande eftertänksam ton. Men med en ”det – är – så – här – det – kommer – att bli- klang i rösten. Har ni inte varit och lyssnat på henne? Ta tillfället i akt nästa gång hon kommer till Sverige (hon är här ganska ofta!). Det är magiska dörrar som öppnas. Hon säger sånt som man anat men inte vågat sätta ord på.
Backstage från London Fashionweek och designern Marko Mitanovskis visning i London i förra veckan var modellerna insmetade i ett skyddande lager av symbolisk sot. Foto: Getty Images
” Vi kommer att lugna våra kroppar och huden med spaliknande ritualer och råa substanser från rötter, helande plantor, fermenterade och muterade mineraler från träsk och hav. Svampar, tång och aska kommer att blandas i pastor och tvål för att lugna och svalka oss i en tumult tid då bränder, krig och konflikter dominerar vår värld. Detta är inte en domedagsprofetia utan ska ses som ett uppvaknande om vår bräcklighet. Ur kaos kommer det vackra”
Citatet ovan är från Li Edelkoorts välbesökta trendföredrag 2005 i Älvsjö. Det var första gången jag var och lyssnade på henne. Jag var helt såld. Satt som en fågelunge med öppen mun och bara stirrade. Vem är den där människan? Jo en av världens mest kända trendspanare med en kuslig fingertoppskänsla. Ett år senare, 2006, beskrev hon i sin tidskrift Bloom om jordens extrema förvandling från ett paradisisk planet till en eskalerande upphettad planet med bränder som flämtar (orkaner) för att kyla ner sig (översvämningar) .
Li Edelkoort från Trend Union åker världen runt och föreläser om sina framtidsvisioner inom mode, skönhet och arkitektur. Foto Agneta Elmegård
”Revenge” kallade hon numret och som handlar om hur jorden svarar på vår tids överkonsumtion och tärande på resurser. Detta var 10 år sedan. Nu är vi där. Planetens medeltemperatur eskalerar, bränderna ökar, extremvädret har blivit vardag. Kaos är ordet .
Hur har det påverkat skönhetsindustrin kan man ju undra! Jo marknaden exploderar av hud- och hårvård med lera i, tång och extrema enzymer från ishavet och öknar i Namibia som ska hjälpa huden att stå emot det vi inte varit vana vid. Cryoterapi för att bli smal. Lera, vulkansand, probiotika och torv för att bli vackra. Tång, alger och oljor för att återfukta och kyla ner. You name it.
Senast jag träffade Li Edelkoort för intervju var strax innan jul då hon var här för att prata om sin utställning ”Earth matters” på konsthallen Artipelag utanför Stockholm. Utställningen handlar om hur vi idag tampas med problematiken att vi i årtionde förbrukat jordens resurser på ett hänsynslöst sätt.
”Vi lever i en era där reflektion och radikal förändring är ett måste om vi ska överleva. Den unga generationen har insett att de är levande varelser vars existens faktiskt är hotad om vi inte gör en förändring i sättet att leva. Det pågår ett intensivt arbete för att återställa hundratals år av ekologisk misshandel, överkonsumtion, girighet och våld”, berättar hon.
Peter Thomas Roth jobbar just nu på en torvprodukt som kommer att lanseras inom snar framtid.
Vi kommer att hitta nya typer av produkter ur extrema miljöer. Bild från vulkanstrand i Hawaii.
Är det helt kört? Kommer vi att ta oss i kragen?
”Ett post-fossilt samhälle börjar växa fram, med mer användning av naturliga råvaror där det finns alternativ och nya förhoppningar om en framtid. Jag ser många unga konstnärer som använder organiska sätt för att färga tyger och framställa föremål ur gamla bortglömda tekniker som återupptas ”, förklarar hon.
Hur översätter man detta till skönhetsbranschen där snabba cash och billiga slitochslängprodukter som utvinns ur petrolium blivit vår vardag? Jo en medvetenhet och efterfrågan av produkter med mer naturligt ursprung. Mindre kemi och konstigheter. Mer jordnära. ”Earth Matters indeed”
Kosmetik kommer ur grekiska ordet cosmos och betyder motsatsen till kaos det vill säga en slags ordning i universum. Människan har i århundranden försökt förändra sitt utseende och göra sig vackrare med makeup, olika kurer och nu i vår tid tillochmed kirurgi.
Nya arketyper kommer att dominera vår syn på skönhet i framtiden. Dora Abodi designer under London Fashionweek fall 2015-16. London. Foto Getty Images.
Hur har selfien förändrat vårt sätt att se på oss själva?
”Vi letar nya identiteter och arketyper att identifiera oss med i framtiden. Selfien är en självisk handling som är ganska oförargerlig tycker jag. Det är ett nytt sätt att exponera sig med hjälp av de moderna hjälpmedel som finns nu. Vi vill visa upp vår bästa sida. En slags spegling av oss själva, berättar Li Edelkoort när jag träffar Li Edelkoort på hotellet Ett Hem i Stockholm.
Vad är det trendigaste i skönhetsväg just nu?
”Det handlar väldigt mycket om hår 2015. Hår, ögonbryn, flätor och skägg. Skägget är fortfarande i centrum för män och killarna kommer att sätta upp håret i knut, ungefär som er fotbollspelare Zlatan gör. DEt är väldigt populärt nu. Det vilda långa håret är trendigt för kvinnor. Det och flätor av alla de slag”, berättar hon.
Foto från Schiaparellis senaste catwalkvisning i Paris. 2015. Foto: Reuters
Li Edelkoort gör 15 – 20 års trendsammanställningar. Nu håller hon på med 2020 års trender. Jag har i tidigare intervjuer frågat henne hur hon får sina framtidsvisioner till sig. Enligt henne själv var det en gåva som hon märkte av redan som väldigt ung men som tog år av mod att våga utveckla till sitt levebröd.
”Om jag ska riktigt ärlig så vet jag inte var min starka intuition kommer i från, men jag kan se framför mig om axelvaddarna växer på modellerna eller om de krymper. Men alla har intuitionens gåva. Speciellt barn. Det gäller bara att bejaka den”.
Skägget blomstrar! Bild från Li Edelkoorts hemsida.
På frågan varför hon kommer så ofta till Sverige svarar hon:
”Jag gillar Sverige för att det är ett land som aldrig underkastat sig industrialismens formspråk utan i stället har behållit sin närhet till naturen och det funktionalistiska. Jag kan gå omkring i timmar i Stockholm och titta på husen och vattnet. Sedan har ni många bra designers i Sverige tack vare ett fritt och tillåtande skaparklimat”.
Vibbar från medeltiden på Alexander McQueens senaste modevisning 2015. Foto: AP
Och till sist vad kommer vi att se för mode i framtiden?”Vi har redan upplevt bondesamhällets modeyttringar med hipstern, drängen som den stora trendsettaren. Detta kommer vi snart att lämna och vi kommer att blicka bakåt i århundranden när det gäller modescenen. Mycket längre bak i tiden än du kan föreställa dig. I tider av kaos tittar vi bakåt för att finna trygghet”.
Viktorianska tiden?”Längre ändå”.
Medeltiden? frågar jag. ”Den som lever får se”, säger hon och ler snett. Intervjun är över.
Foto från designern Marko Mitanovskis visning i London 2015. Bild från Getty Images
Du kanske minns artikeln om Hollywoodstjärnornas fäbless för snigelslem? Om inte så kan du läsa den här.
Nu kan nämligen du också snigla dig snygg, för i dagarna släpptes hudvårdsmärket Dr Organics produkter med snigelextrakt vilket bland annat innehåller ämnet allantoin som sägs ha en sammandragande och fuktbevarande effekt på huden.
Enligt företaget ska snigelsekretet göra att krämen snabbt glider in i huden och ger en len, fräsch känsla och den ska passa extra bra för torr och känslig hy eftersom det sägs minska risken för hudreaktioner på andra ämnen som kan irritera.
Produkterna kostar från 32 kronor.
Om du får mersmak för snigelslem kan du få tips om en spännande ansiktsbehandling med levande sniglar här.
Polen, Italien och är redan med på tåget i Europa! Tredje land som designern Marc Jacobs beslutar sig för att lansera sin nya makeuplinje är Sverige och då på Sephora! Yay! Idag var det exklusiv presentation och prepeep på Strandvägen 7A i Stockholm. I mitten på maj plockas askarna upp i Sverige! Snyggt!
Microtox, Cougar temples, laser, fillers och fettfrysningar. När stjärnorna gör sig redo för att glida ut på röda mattan spar de inte på krutet. Vi har spanat in vad Hollywoods grädda gör för att vrida tillbaks tiden inför Oscarsgalorna.
”Sprinkles”
Hollywoods filmproducenter har tröttnat på sina stjärnors stelfrusna ansikten och hotar med sparken om de inte kan röra på pannor och kinder. Men det betyder inte att kändisarna vill sluta helt med sin älskade botox.
I stället har en metod som kallas för ”Sprinkles” eller ”Microtox” dykt upp, vilket är en teknik där minimala doser av nervgiftet injiceras på flera ställen i ansiktet i stället för större doser på några få punkter. Resultatet blir mjukare och ansiktet går att röra som vanligt men rynkorna är mindre framträdande.
– Alla har det! avslöjade Robin Wright, 47 i en intervju.
Gwyneth Paltrow, Sharon Osbourne och Jennie Garth är några av de som erkänt att de testat.
Ultherapy
Allt fler drar sig för att göra ett traditionellt ansiktslyft med kniv – även stjärnorna. I stället söker de snällare alternativ som ger ett ”osynligt” lyft, som Ultherapysom med hjälp av ultraljud stimulerar tillväxten av kollagen och ger huden ett lyft. Courtney Cox sägs vara ett stort fan av just den här metoden trots att den kan vara aningen smärtsam.
Fettfrysning
Även stjärnorna äter för mycket och motionerar för lite ibland. Ett snabbt, dyrt och smärtsamt knep att få till den slankare linjen igen är att helt sonika frysa bort fettet på just de områden där det putar ut lite för mycket. En metod är norska SmartMelt 3+ som fryser bort fettet och därefter stramar upp huden med radiofrekvens och lipolaser. Christina Aguileras nya slanka figur sägs vara ett resultat av just fettfrysning.
”Cougar temples”
Ögonbrynen har en skum tendens att trilla ner med åren och hamna betydigt närmare ögonen än tidigare. Det gör att ansiktet ser tröttare ut. Det motverkas antingen med en dos botox eller med en filler ovanför brynen.
Fillers
När skådespelerskan Kim Novak klev ut på scenen under Oscarsgalan förra året hördes förskräckta flämtningar från publiken. Experter spekulerar i om hennes svullna hamsterliknande ansikte är ett resultat av för mycket fillers som injicerats för att fylla ut rynkor och slapp hud. Måttligt använd är metoden dock mäkta populär i Hollywood för att ge ett mjukare intryck, ge hela huden en fuktboost eller för att fylla ut djupa fåror och lyfta kindben och få plutiga läppar. Madonna, Megan Fox och Jennifer Lopez sägs använda metoden ofta.
Vitamininjektioner
Många stjärnor är besatta av att få vitamin B12 injicerat direkt i blodet för att få energi och minska risken för baksmälla lagom till Oscarsfestligheterna.
Förra året twittrade Rihanna ett foto där hon sitter med armen kopplad till en droppställning med vitamin B12 strax före Grammy Awards. Även Madonna, Rita Ora och Cara Delevingne får injektioner regelbundet.
Tandblekning
Klassikern håller fortfarande och dagarna före galan köar stjärnorna för att få en tandblekning. Populärast är tandblekningar som görs på salongen och bara tar en timme.
Peelingar
Makeup räcker inte för att få huden att skimra inför fotografernas blixtar. Peelingar av olika slag trollar bort döda hudceller och ger en bättre grund för makeupen och får huden att se felfri och yngre ut. Rachel Weisz, Emma Stone, Michelle Williams och Sofia Coppola är trogna fans.
Laser
Jennifer Aniston och Kim Kardashian har båda erkänt att de är besatta av att jämna till huden med så kallad Fraxel. Behandlingen är smärtsam och kräver bedövningssalva men resultatet är fantastiskt och metoden tar bort fläckar, smårynkor, små ärr och stramar upp huden.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.