Choupetts döps tillfälligt om till Shupette och frontar japanska Shu Uemuras höstmakeup 2014
Karl Lagerfelds gulliga siameskatt Choupette är numera en världsberömd liten kattflicka. Karl var kattvakt åt matte, chanellmodellen Baptiste Giabiconi,som var bortrest under julen 2011 och när hon kom tillbaka vägrade Karl Lagerfeld promt att lämna tillbaka Choupette. Resten är katthistoria.
Choupette har nu 40 000 följare på twitterkontot @choupettes Diary, en väskkollektion uppkallad efter sig och snart en makeupserie från Shu Uemura insprierad av henne. SHUpette! Har man tur kanske Liberty i London tar in kollektionen? Mjau!
Karl Lagerfeld har själv ritat tecknat Choupette som finns på förpackningarnaShu Uemura lanseras under hösten i Shu Uemuras butiker och utvalda försäljare. Dock inte i Sverige:(Zezar gillar By Terry. Kan Terry de Gunzburg ringa mig?
Weledas nya hudserie innehåller jättennattljusfröolja
I dagarna lanserar Weleda sin nya hudserie som är speciellt framtagen för torr och känslig hud och som har några år på nacken. Huvudingrediensen är jättenattljusolja som är känd för sin antiinflammatoriska egenskaper. Jättenattljusolja är rik på omegasyror som gör gott för huden speciellt när temperaturen kryper ner mot noll och luftfuktigheten sjunker.
När vi blir äldre får vi hormonella förändringar gör att huden blir tunnare med åldern. Huden blir mer känslig för skador och förmåga att behålla fukt minskar. Näringsnivåerna i huden sjunker och den naturliga elasticitet minskar. Linjer och slapp hud kan bli resultatet.
Primerose, jättenattljusens frö är rika på fettsyran GLA, gammalinolensyra som är mumma för huden.
Evening Primerose -serien består av hudolja, hudkräm, duschkräm och handkräm med inriktning på 40+.
Weleda berättade på pressvivningen i Rosendals Trädgård på Djurgården att serien återställer fuktbalansen, förebygger uppkomsten av fina linjer och rynkor. Och att den ökar fastheten och lystern i huden. Serien är ekocertifierad av Natrue och blommorna odlas enligt biodynamiska principer som tar hänsyn till jordens element men även månens position när man sår.
Gillar dessutom doften på produkterna. Kardemumma, vanilj och mysk. Mums!
I produktserien, som finns i butik fron oktober månad, hittar du: Evening Primrose Age Revitalising Body Lotion, 200 ml, rek pris 229kr
Nyckelingredienser: nattljusolja, sheasmör och tigergräs
Evening Primrose Revitalising Body Wash, 200 ml, rek pris 129kr
Nyckelingredienser: nattljusolja, makadamianötolja och naturligt milda socker- och kokostensider
Evening Primrose Age Revitalising Body Oil, 100 ml, rek pris 299kr
Nyckelingredienser: nattljusolja, vetegroddsolja och jojobaolja
Du har väl inte missat att vi är mitt inne i årets absolut mest rosa månad?
Det har inte den amerikanske modegurun Ralph Lauren.
Hans företag Ralph Lauren Corp. har startat fonden ”Pink Pony Fund” för att på så sätt hjälpa till i kampen mot cancer.
För alla foton som under oktober månad postas på Instagram, Twitter eller på RalphLauren.com/PinkPonyPromise under #PinkPonyPromise kommer Ralph Lauren donera 10 dollar till olika former av cancerforskning eller liknande i kampen mot sjukdomen och de slutar inte förrän de kommitupp i en miljon dollar.
Det enda du behöver göra på foto är att skriva ner dina löften på en bit papper och fotograferas när du håller i det, meddelar David Lauren på Ralph Lauren Org.
Ralph Lauren ska spåra och följa alla inlägg varje dag och donera en dollar extra för varje vän (upp till fem vänner) som taggas på fotona.
Vill du veta mer om hur dina löften kan se ut, surfa in på deras sida här och få inspiration!
Kate Moss ser säkert ut som en blackig ko ibland hon också. Garanterat. Fast bara inte just här. Foto: St Tropez
Tyckte du att du blev sjukligt blek plötsligt och ville återskapa sommarens bronziga look? Blev det kanske lite för mycket BUS och nu ser du ut som en blackig ko? Attans.
Men misströsta icke! Vi är många som har tampats med hösthudens spännande nyans av vitt och rött och vitt och…rosa. Vi är också många som i en desperat sista utväg har klafsat in mängder med brun-utan-sol för att hoppas kunna se aningen mindre sjukliga ut.
Det blir sällan helt bra.
Så, nu står du där framför spegeln och vill sluta se ut som en blackig ko eftersom det inte riktigt var den look du eftersträvade.
Hur tar man då bort eländet?
Så här:
1. Ha tålamod. Rom byggdes inte på en dag och det gör inte din jämnt färgade hud heller.
2. Ta det lugnt med skrubben. Risken är att du istället ser ännu fläckigare ut eftersom det sällan försvinner där du vill att det ska försvinna. Peela istället försiktigt med en snäll peeling för ansiktet, gärna med milda aha-syror i. Peela några dagar i rad istället.
3. Smörj in huden med en rejält återfuktande ansiktsmask och sov med den – om det är en du kan sova med, vill säga.
4. Använd en ansiktsolja.
5. St Tropez har en smart Tan Remover Mitt, den kan du använda på andra delar av kroppen om du nu gått bananas någon annanstans.
6. Ta långa varma duschar. Och oljeindränkta bad.
7. Gå till badhuset! BUS gillar inte klor. Avsluta med en sittning i bastun innan du peelar igen medans huden är varm.
8. Har du brådis. Dölj fläckarna med en bronzer. Var dock försiktig så du inte ser ut som en Hollywoodstjärna från mitten av 80-talet när du är färdig.
John Galliano gör comeback hos ny prestigedesigner Foto: TT Reuters
Dagens snackis i modevärlden är nog att brittiska John Galliano tar över sax och ritbordet hos hemliga designerhuset Maison Martin Margiela. John Galliano, som har varit i frysboxen ett bra tag efter skandalscener på en parisisk bar 2011 där han skrek antisemitiska skällsord åt några bargäster, är därmed tagen till nåder av modevärlden. Senast var John Galliano chefsdesigner på Dior och har därefter designat under det egna märket Galliano.
Brooke Shields bidrag till MAC Cosmetic släpptes i dagarna och det är en krispigt härlig kollektion i jordiga toner mixat med knalligt orange och bärigt rött som funkar lika bra dagtid som kvällstid!
Det tog hela två år för stjärnan att få sin kollektion färdig – kanske för att det är det största kändissamarbetet som det amerikanska kosmetikmärket någonsin gjort med hela 28 produkter!
49-åriga Brooke har varit inblandad i hela processen, från valet av färger och struktur till namnval. Exmodellen står givetvis också modell för makeupen.
I en intervju med Telegraph avslöjar hon att hennes intresse för makeup inte väcktes förrän hon blev äldre och plötsligt ”behövde” makeup.
– Som modell får du makeup påmålat och avtvättat omedelbart av proffsen. Jag jobbade med det så länge och det var inte förrän jag var äldre som jag började tycka nåt om makeup. Det var inte förrän jag verkligen behövde det när jag blev äldre som jag började tänka på det, säger Brooke i intervjun.
Brooke, som under årens lopp varit särskilt omskriven för sina ögonbryn, har givetvis med en Veluxe Brow Liner i färgen Brunette och ett transparent Brow Set Clear gel med i kollektionen.
Ciaté är skapat av Chalotte Straughan från Storbritannien. Foto: Agneta Elmegård
Ciatés nya höstnagellacker är en kaskad av häftigt dova färger med guldskimmer i. ”Haute House” heter kollektionen 2014 som märkets grundare Chalotte Straughan skapat. Höstens minikollektion är inspirerad av lyxiga underklädesmärken som ”Knee highs” – kungsblå, ”Sass pot” – djuplila, ”Tickle my fancy” – stark smaragdgrön, ”Can can” – djup vinröd, ”For the frill of it” – flytande guld. Min favorit just nu är den lila ”sass pot”. Gillar också att de är 3-free (fria från phthalater, toluene och formaldehyd). Dessutom håller färgen länge!
Ciaté Haute House Collection kostar 245 kronor och säljs på bl.a. Åhléns, Kicks, NK, Sephora och utvalda parfymerier.
Amerikanska skönhetsmärket ”Philosophy” har gett sig in i kampen för bättre mental hälsa för kvinnor. I januari ska 1 procent av all försäljning gå till föreningar världen över som behandlar och förebygger mental ohälsa. Philosophy kommer sedan göra samma sak under fem års tid, vilket tros ge mer än 60 miljoner kronor.
Har du naturliga fräknar i ansiktet? Grattis! Du är stekhet i höst.
Faktum är att du har varit stekhet hela sommaren, för just fräknar var en av sommarens hetaste skönhetstrender, och den tycks hänga med långt in på hösten.
För dig som inte har egna fräknar finns det också lösningar om du vill vara trendig. I juli lanserade Topshop en särskild penna som ska användas för att måla på fräknar och sedan tidigare har & Other Stories en likadan penna i sitt sortiment. Flera stora modetidningar har haft fräkniga modeller på omslagen i år och på catwalken har både sommarens och höstens mode visats av lika fräkniga modeller.
Enligt flera skönhetsgurus beror trenden med fräknar på att de små ansiktsprickarna gör att man ofta ser yngre ut, vilket gör pennorna till årets absolut enklaste föryngringskur, med andra ord.
Aesop i den svenska skärgården tolkad av stylisten Ingela Klemetz Farago och fotografen Peter Farago
Australiska Aesop öppnade i bibliotaksstan i Stockholm för två veckor sedan med knakilibrak och rödvin. Det var så fullt i lokalen att folk fick stå ute på gatan. Men nu har Stockholm en ny fin konceptbutik att skryta med! Aesop är nämligen väldigt sparsamma med var de öppnar sina finstämda butiker utanför sin egen kontinent.
Stylisten Ingela Klemetz Farago tillsammans med fotografen Peter Farago producerat en kortfilm för att fira att Aesop har öppnat sin första butik i Sverige (Jakobsbergsgatan 9, Stockholm). Tryck på bilden för att spela!
Minimalistiskt och sparsmakat är konceptet både i butiken och produkterna!
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.