Rosor på kinderna i höst

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Svarta rosblad finns det i Sisleys nya hudolja
Svarta rosblad finns det i Sisleys nya hudolja

I dagarna släpper franska Sisley sin första hudvårdsolja, Black Rose Precious Face Oil. Den ska råda bot på torr och fuktfattis hy. Och faktum är att , det gör den. Jag har haft förmånen att testa den under sommaren och den håller definitivt vad den lovar. Dessutom lägger den sig inte som en fet hinna över huden utan absorberas lätt. Doften är diskret och väldigt fin med noter av ros, magnolia och geranium.

Oljan innehåller dessutom kamelinaolja som de är ensamma om och samt Omega- 3 och 6 fettsyror. Plommon- och avokadoolja håller huden i balans. Oljan är dryg men dyr. 25 ml kostar 1305 kr och lämpar sig bäst för lite äldre hud. Som min!

Intressanta ekologiska lanseringar i höst

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Amerikanska kultmärket rms har precis lanserats i Sverige
Amerikanska kultmärket beauty rms har precis lanserats i Sverige

Höst är tid för nya kollektioner. Höst i den ekologiska skönhetsgarderoben innebär även det lite spännande nyheter. Det kanske roligaste på länge är att det amerikanska makeupmärket ”rms beauty” nu lanseras vi olika gröna webbshoppar samt Sundløfs fysiska butik i Stockholm. RMS Beauty är rawfoodprocessad makeup skapad av den amerikanska makeupartisten Rose-Marie Swift. Jag är stort fan av rms:s ”un” powder, baserat på silica som ger en fantastisk nermattning som håller hela dagen. Gillar även pigmenten och färgerna i märkets läppglans/kindgloss. ”Lunar” är ett champagneshimrande higlighter som jag använt hela sommaren för att förstärka min solbränna. Läs mer om märkets intressanta filosofi här!

Dr Alikaitis ingredienser handplockas och processas enligt biodynamiska principer.
Dr Alkaitis ingredienser handplockas och processas enligt biodynamiska principer.

Det andra märket som nu går in i en lansering i Sverige är Dr Alkaitis som har sina odlingar i Holland. Märket presenterade sig under Apoteksmässan i Kista förra veckan och är även dem ett märke med rawfoodprocessade ingredienser. Odlingarna är biodynamiska och brygden som ligger till grund för den minimalistiska hudvårdslinjen processas och skakas dagligen för hand i fabriken i Holland. Här har jag haft förmånen att prova dag- och nattkrämen och den fantastiska grönfärgade ansiktsmasken som man blandar med honung. För er skeptiker som säger att ekologisk hudvård inte gör någon skillnad i huden och att de är verkningslösa. Prova Dr Alkaitis och ni kommer garanterat att lyfta på ögonbrynen. Märket är nog ett av de mest kraftfulla ekohudvård jag testat. Förändringarna känns och syns.

Likt La Mers fermenterade broth har även Dr Alkaitis ett hemligt recept för sin superbrygd.
Likt La Mers fermenterade broth har även Dr Alkaitis ett hemligt recept för sin superbrygd.

En annan ekonyhet som lanserades i samband med Apoteksmässan 2014 i Kista, var en manlig hudvårdsserie från Rosenserien. Frontad av dansaren och jurymedlemmen i Let´s Dance; Tony Irving. Serien är en bred satsning på manligg hudvård och säkert ett väkommet koncept för killar som vill köra grönt! Dessutom svanenmärkt! Bara en sådan sak.

Rosenserien satsar på männen i höst!
Rosenserien satsar på männen i höst!

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för svenska märket Loviderm. Det är absolut inget nytt märke. Jag har använt det sedan slutet på 1980-talet. Testa deras rengöringsolja som blir som mjölk i kontakt med vatten och glöm allt snack om miccelar water. Det här slår det mesta. Det som är nytt är att Loviderm har nu en tydligare ekologisk framtoning. Valet är därför nu – enklare.

Loviderm skapat av hudterapeuten Lovis Svärd förtjänar mer uppmärksamhet.
Loviderm skapat av hudterapeuten Lovis Svärd förtjänar mer uppmärksamhet.

Ny sajt lär dig putsa skägget och mustaschen som ett proffs

av Petra Weiss

Skärmavbild 2014-09-16 kl. 23.14.36

Är du trött på din killes/kompis/pappas/brorsas/ditt vildvuxna grottmansskägg kan du surfa in på den nylanserade sajten Beardshop.Här får du veta exakt allt och kanske lite till som man egentligen behöver veta om skäggvård – allt från hur du odlar det och vilka produkter du ska ha till hur du trimmar mustaschen till perfektion. Det kanske behöver piggas upp med en ny färg? Det kan du också få tips om här… Min personliga favorit är dock skägg- och mustaschgalleriet med bilder på alla möjliga och omöjliga typer av hårväxt i ansiktet.
Bakom sajten står Grooming AB som sedan tidigare driver hudvårdssajten för män under samma namn, som du hittar här.
Sverige är dock ganska sena på bollen – i utlandet är skäggvård lika naturligt som att klippa håret på huvudet och många män (som inte själva är proffsiga på sax och rakhyvel) går regelbundet till barbershops för att ansa ansiktsbarret.

Efter mycket tissel och tassel är den här: My Burberry

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
My Burberry är modehusets nya doft som släpps i september 2014
My Burberry är modehusets nya doft som släpps i september 2014

Det anrika brittiska trenchcoatföretaget Burberry har en tendens att släppa eleganta parfymer. My Burberry är inget undantag. Skapad av parfymistan Francis Kurkdjian, som ligger bakom dofter som Acqua di Parmas kommande ”Iris Nobile”, de framgångsrika Carvendofterna och inte minst de flesta av hela huset Elie Saabs dofter, kan man ju inte misslyckas.
Kampanjen plåtad av Mario Testino frontas av Englands två mest hajpade modeller Kate Moss och Cara Delevingne. Inspirationen från märkets storsäljande trenchcoat är genomgående i färg och form när det kommer till flaconen. Trenchcoatbeige och korken… knappen i kappan. Finurligt.

Kate Moss och Cara Delevingne förevigade på en paarfymflaska av Ma rio testino
Kate Moss och Cara Delevingne förevigade på en paarfymflaska av Mario Testino

Doften på My Burberry då? Den ska påminna dig om när du vandrar i din trenchcoat genom Londons regntyngda gator och trädgårdarnas alla dofter kommer över dig. Det där strilande regnet du vet som fastnar i ögonfransarna men som inte är tillräckligt irriterande för att du ska skyla dig. Snarare friskt, upplivande och ibland med ett Mmm på slutet. Det där sista Mmm:et skapas av  luktärtorna.

Allt däremellan ger dig en förnimmelse av urban trädgård och det beror på kombinationen av citrus, damaskusrosor, patchouli, geranium, och KVITTEN. Jag älskar kvitten. Denna bortgömda hybrid mellan päron och äpple. Den vill jag hålla kvar. Thomas Burberry som startade märket 1879 ler säkert där uppe i himlen.

”Expensive, but very british…”

Pris från 525 kronor bland annat på eleven.se

 

Gör dina skönhetsrutiner lite mera rosa i oktober!

av Petra Weiss

abcb939e4061ee33_800x800arI Australien uppmärksammade vi nyss den ”gula dagen” – Daffodil day, och i Sverige är det snart dags att färga hela världen ROSA i kampen mot cancer!
Oktober månad kommer allt närmare och du kan själv göra massor för att stödja Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Förutom att skänka pengar direkt hit så kan du byta ut dina vanliga skönhetsprodukter och istället välja en rosa produkt där en del av pengarna går oavkortat till cancerforskningen. Du som inte vet vilka hudvårdsmärken som engagerat sig i kampen får en liten tipslista nedan, så spring spring till affären och dra ditt strå till stacken så att vi slipper cancer i framtiden! Jag vill också passa på att tipsa om min underbara väninna Annas fantastiska blogg om hennes kamp mot cancer. Den hittar du här!

rosaapoteketApoteket skänker 10% av försäljningen av deras rosa produkter till Cancerfonden.

SRF94_PinkOfHearts_UC-1024x1024OPI:s vackra duopack ”Pink of hearts” med glittrande rosa lack, fil och litet hänge kostar 310 kronor där en del av intäkterna går till den amerikanska bröstcancerfonden.

jeanpaul

10% av försäljningen av Lindex kollektion med designern Jean-Paul Gaultier går till cancerforskning och Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. I kollektionen ingår ett rosa armband från vilket hela överskottet skänks till cancerforskningen.

image003För 11:e året i rad släpper ghd en Pink styler där 10 euro per såld styler går till Cancerfonden. Globalt har man skänkt mer än 87 miljoner kronor till forskningen genom åren.

Estee Lauder Perfectionist CP+RFör varje såld Perfectionist [CP+R+] med rosa bandet-nyckelring donerar Estée Lauder 20 kr till Bröstcancerföreningens Riksorganisation BRO. Det var faktiskt bland andra Evelyn Lauder som startade rörelsen Pink Ribbon 1991 och sedan dess har företaget varit oerhört engagerat i kampen mot cancer!

kicks-body-care-pink-punch-430x286

När du köper en produkt ur Kicks doftserie Pink Punch, skänks 5 kronor oavkortat till Rosa Bandet, genom bröstcancerföreningarnas riksorganisation, BRO.

garnier_2014_storAlla Garniers produkter ger fem kronor i bidrag och från Essies rosa kollektion går 10 kronor till cancerfonden.

oriflame_2014_storOriflame skänker 20 kronor per sålt set av trion Tender care, Silk Beauty Hand Cream, The ONE Long Wear Nail Polish- Tiramisu.

lypsyl_2014_storLypsyl handkräm Silky & Soft, Lypsyl Pink Original, Lypsyl kids, ger 2 kr.

 

PS Årets rosa band är designat av Camilla Thulin och kostar 25 kronor, varav 23,50 kronor går till cancerforskning och kampen mot bröstcancer.* Bandet säljs hos ICA, Lindex, Apoteket och XL-BYGG från den 15 september. 

Dr Hauschka släpper limiterat ekologiskt solpuder

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Den Berlinbaserade konstnären Tina Berning s akvarellmålning pryder Dr Hauschkas nya solpuder
Den Berlinbaserade konstnären Tina Bernings akvarellmålning pryder Dr Hauschkas nya solpuder

Konstnären Tina Berning från Berlin har målat en fin akvarell på den begränsade upplagan av Dr. Hauschka nya Bronzing Powder. Det ekollogiska solpudret kommer i ett etui med en sidoficka i precis rätt storlek för borsten som ingår. Solpudret har en mild formula och är vårdande för huden med ett innehåll av silke och läkeväxtsextrakt av getväppling, trollhassel och salvia. Priset är 298 kr!

Fotoshopandet avslöjar kulturella skillnader i synen på skönhet

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Faksimil på Ester Honings  från amerikanska Cosmopolitan
Faksimil på Ester Honings oretuscherade foto. Credit: Amerikanska Cosmopolitan

Det började som ett socialt experiment när den 24-åriga radiojournalisten Ester Honings från Kansas fick idén att skicka ett kort på sig själv till olika photoshop-specialister runt om i världen. Eller rättare sagt, när hon fick tillbaka sitt foto från en photoshopspecialist på Sri Lanka efter uppmaningen ”gör mig vacker”, kände hon knappt igen sig själv.

Då tog det skruv i Ester Honings socialantroposofiska ådra och hon sände ut sitt foto till flera retuscheringskunniga experter runt om i världen. Resultatet blev slående och har nu presenterats på flera sajter runt om i världen. Skönhetsidealen i de olika världsdelarna och länderna färgar vårt sätt att retuschera vanliga bilder.

Att ändra hennes ögonfärg till blåa eller gröna var den mest ändrade retuscheringen samt att gör huden ljustonad.  läs om experimentet här!

 

Ester Honing retuscherad i Argentina. Bild från Cosmopolitand sajt.
Ester Honing retuscherad i Argentina. Bild från Cosmopolitand sajt.

 

Retuschering av Honings av en photshopspecialist i Grekland. Bild från Cosmopolitan
Retuschering av Honings av en photshopspecialist i Grekland. Bild från Cosmopolitan

No Make på New Yorks modevecka 2014

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Ingen mejk alls - i princip! Mannekängerna på Victoria Beckhams vår och sommarvisning 2015 i New York var natural style!
Ingen mejk alls – i princip! Mannekängerna på Victoria Beckhams vår och sommarvisning 2015 i New York var natural style! Bild: TT

New Yorks modevecka för vårens visningar 2015 är i full rull. Det bara ramlar in bilder på redaktionens datorer från visningarna. En trend som är ganska lätt att se när man slår ett getöga på bildflödet är att många av modellerna kommer ut på catwalken så som gud skapat dem! Nästan helt utan någon mejk att tala om! Här kommer en liten kavalkad!

Donna Karan hade fokus på bleka läppar. Ljus mascara
Donna Karan hade fokus på bleka läppar. Ljus mascara. Foto: TT
Bleka läppar hos Diane VonFurstenberg
Bleka läppar och softade ögon hos Diane Von Furstenberg

 

Fejktatueringar hos Tony Hillfigers modeller
Fejktatueringar hos Tony Hillfigers modeller. Foto TT
Kan man ana en liten sträng av eyeliner? Foto AP/TT
Kan man ana en liten sträng av eyeliner? Foto AP/TT
Ryska fotomodellen Daria Strokous såg ut så här minutrarna innan hon gick ut på catwalken för Altuzzarra. Foto: AP/TT
Ryska fotomodellen Daria Strokous såg ut så här minutrarna innan hon gick ut på catwalken för Altuzzarra. Foto: AP/TT

 

På sin höjd lite skimmer på Thakoons visning. Foto: AP/TT
På sin höjd lite skimmer på Thakoons visning. Foto: AP/TT

 

Backstage Rolando Santana. Foto TT/AP
Backstage Rolando Santana. Foto TT/AP
Otalienska modehuset Vresace satsade på gyllene modeller under Mercedez Bens Fashion Week i New York 2014.
Otalienska modehuset Versace satsade på gyllene modeller under Mercedez Bens Fashion Week i New York 2014.

Inspiration från catwalken när Maybelline släpper höstlooken

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Inspirationen från catwalken är tydlig i Maybelinnes nya höstlook. Här tolkad av makeupartisten Sandra Öjeland
Inspirationen från catwalken är tydlig i Maybelinnes nya höstlook. Här tolkad av makeupartisten Sandra Öjeland

Svart, mystiskt kaxigt är ett stort ledort för höstlooken 2014. Inspiration från catwalken är tydlig när Maybelline släpper sin nya höstlook. Maybelline är ju sedan många år sponsor av New York Fashionweek och den är ju ifull gång i detta nu. Som deltagare på Daisy Beautys läsarresa till Palma på Mallorca fick vi som var med en sneakpeak på catwalklooken.

Duktiga makeupartisten Sandra Öjeland var med och gav oss en känsla för vad man kan göra med alla de nya Go extreme black mascare kommer förmodligen bli en storsälare och en eyelinern som heter Master Graphic som har en trekantig tip blev en av mina favoriter. Helt klart är även deras nya matta BB-kräm ”BB go matte” en av mina favoriter. Den har en åtefuktande krämig bas som förvandlas till ett puder när den appliceras på huden. Helt sjukt bra faktiskt, för att bara kosta 119 kronor.

Ögonen i fokus i höst.
Ögonen i fokus i höst.
Master Graphic liner släpps v 36 och kommer att kosta 99 krono
Master Graphic liner släpps v 36 och kommer att kosta 99 kronor
Oljeabsorberande sfärer mattar ner huden. Japp, det funkar.
Oljeabsorberande sfärer mattar ner huden. Japp, det funkar.

Visste ni förresten att Maybelline New York fyller 100 år i höst och då kommer det att släppas ett antal retroprodukter som varit storsäljare för märket genom åren.

Sandra Öjeland berättar att det ska vara matta läppar, helst Colour Sensational Drama!
Sandra Öjeland berättar att det ska vara matta läppar, helst Colour Sensational Drama!Finns redan i butik för 89 kronor

Skärmavbild 2014-09-08 kl. 18.08.22

Daisy Beautys läsarresa är en upplevelse i sig. Älskar nörderiet och att man lär sig så mycket
Daisy Beautys läsarresa är en upplevelse i sig. Älskar nörderiet och att man lär sig så mycket
...Vissa får mer uppmärksamhet än andra...
…Vissa får mer uppmärksamhet än andra…

Visste du att:
Alla L’Oreals 43 fabriker har sina egna specifika hållbarhetsmål beroende var de ligger geografiskt.

Fram till år 2020 ska L’Orealconcernen ha minskat sina fotavtryck på planeten med hjälp av bland annat en 60 procent mindre vattenkonsumtion, 0 avfall till deponi och en tydlig miljöprofilering på sina produkter så att konsumenterna kan välja hur de kan bidra till hållbarhetsmålen.

2017 ska de ha fasat ut alla små onödiga skrubbkorn av plast. (Tills dess undviker vi ( i varje fall jag!) att köpa dem så att de inte hamnar i vattnet som fiskarna bor i).

Certifierad tryckfärg ska användas till alla förpackningar och kommunikation.

L’Orealconcernen skänker 33 millioner euro om året i välgörenhet. Bland annat genom följande program: Sharing Beauty with all. For women in Sciense, Beauty for better life, Hairdressers agains aids, Look good feel better och L’Oreal citizen day.
Det är värt en blomma. En av mina favoritblommor! Hibiskus.

En stor fet hibiskus utanför hotellet på Mallorca!
En stor fet hibiskus utanför hotellet på Mallorca!

Skärmavbild 2014-08-30 kl. 14.45.31

 

Skärmavbild 2014-08-30 kl. 14.39.51

Hunnam och Klein gör vintermörkret lite ljusare

av Petra Weiss

reveal-men-calvin-klein-ad-campaign_ph_mert+marcus-dp

Han tackade nej till huvudrollen i ”Fifty Shades of Grey”, men i vinter skingrar den amerikanske skådespelaren Charlie Hunnam mörkret en aning i alla fall – som affischpojke för Calvin Kleins nya doft ”Reveal”.
Donnan som hänger naken på hans arm  är givetvis inte alls lika intressant, men för dig som ändå vill veta så är det supermodellen Doutzen Kroes som frontar kampanjen tillsammans med stjärnan från ”Sons of anarchy”.
I juli kom den kvinnliga motsvarigheten till doften ut och även då frontade Hunnam och Kroes kampanjen. Dock hade Hunnam byxor på sig och endast bar överkropp, något som får oss att tro att det bara är en enkel miss som gör att Kroes i nya kampanjen har glömt sätta på sig brallorna.
Doften är maskulin och fräsch, med bland annat ingefära, salt och vetiver och släpps i februari.
reveal-men-calvin-klein-ad-campaign_ph_mert+marcus-sp

 

 

 

Sida 164 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda