Mode- och skönhetsbloggaren Alice Ferraz intar Stockholm

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Alice Ferraz är Brasiliens största modebloggerska med 4.4 miljoner följare. Nu är hon i Stockholm för att spana in svenska modemärken.
Alice Ferraz är Brasiliens största modebloggerska med 4.4 miljoner följare. Nu är hon i Stockholm för att spana in svenska modemärken.   Foto: Agneta Elmegård

I dag träffade jag Brasiliens största modebloggare Alice Ferraz för en intervju åt Theyouway. Här är et axplock ur intervjun!

Hallå där Alice Ferraz. Vem är du?
– Jag är en modebloggare från Brasilien som är gift och har en son på 18 år. Jag älskar brasilianskt mode och har startat en bloggportal som heter F*hits.

Du har 4.4 miljoner följare på din modeblogg www.blogdaaliceferraz.com.br och är en enorm modemagnat i ditt land. Vad är hemligheten?
Man får inte glömma att Brasilien är ett stort land. Det är lika stort som hela Europa så vi har ett stort underlag av läsare. Anledningen till att jag började modeblogga var för att jag ville visa att lite äldre kvinnor, jag är 44 år, också kan vara fashionabla. Jag är väldigt personlig i min blogg och visar på olika sätt att klä sig. Jag vill visa ett märkes DNA.

Du startade modecommunityn F*hits för fyra år sedan? Vad är det för någonting?
– Det är en plattform för unga mode- och skönhetsbloggare som är samlade under en enda stor portal där de får draghjälp av varandra. Just nu är det 28 bloggare som totalt har 12 miljoner träffar i månaden varav 9 miljoner unika.

 

 

Alice Ferraz bär en kjol från Pats Pats, top och jacka är från NK (Nathalie Klein). Skor Mayla. väska Givenchy
Alice Ferraz bär en kjol från Pats Pats, top och jacka är från NK (Nathalie Klein). Skor Mayla. väska Givenchy

Får du mycket kläder skickade till dig?
– Ja hela tiden men jag har friheten att välja vad jag själv har på mig. Alla som befinner sig i beauty- och modevärlden får saker skickade till sig hela tiden. Men det styr mig inte och ingen kan göra påtryckningar på mig för att jag ska visa just deras märken. Det är det som är så härligt med att blogga. Du väljer att visa det du gillar bäst.

Vilka är dina favoritmärken?
– Triya, Tigress, Pats pats och NK (Nathalie Klein). Handväska? Just nu är jag väldigt inne på Givenchy. Väskor är en värld för sig! Av internationella modeskapare är jag väldigt förtjust i Stella McCartney. Bland skönhetsmärken är det Granado som gör Phebo och Caudalie som är mina favoriter.

 

 

På Stockholm Market i Stockholm kommer 8 Braslilanska modemärken och Brasiliens största skönhetsmärke Granado att säljas
På Stockholm Market i Stockholm kommer 8 Braslilanska modemärken och Brasiliens största skönhetsmärke Granado att säljas

Hur skulle du vilja beskriva den svenska modescenen?
– Sparsmakat. Coolt och fräscht. I går hade jag på mig en guldjacka och förstod genast att det kanske var för mycket för er svenskar. I Brasilien skulle ingen reagera, ha ha.

Och den brasilianska modescenen?
– Färglatt. Coolt och fräscht, ha ha. Ni kan själv kolla in de bästa brasilianska modemärkena på Stockholm Markets popupstore i Stockholm eller på Walmart.com/br där märkena säljs!

Granado som gör de berömda Phebotvålarna är ett av Brasiliens största och äldsta skönhetsmärken
Granado som gör de berömda Phebotvålarna är ett av Brasiliens största och äldsta skönhetsmärken

Vad har du för tips åt de som vill starta en modeblogg eller redan har en?
– Att det inte räcker med ”dagens outfit”. Dina följare måste få något mer. Du måste visa att du är nyfiken och genuint intresserad av mode. Jag är 44 år och fortfarande nyfiken. Jag får aldrig nog av mode och märkenas nya kollektioner. Jag älskar mode. Det är min passion. Det måste lysa igenom i ens blogg för det smittar av sig. Passion for fashion.

 

Aesop öppnar sin första butik i Skandinavien i morgon – I Stockholm!

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Australienska snyggmärket Aesop öppnar sin första butik i Skandinavien i morgon
Australienska snyggmärket Aesop öppnar sin första butik i Skandinavien i morgon. Den här bilden är från deras butik i Covent Garden i London.

En bit av Australien kommer till Sverige! Wiiii! Ett av mina favoritmärken alla kategorier, Aesop, slår upp portarna till sin första konceptstore i morgon! Butiken är den första i hela Skandinavien för det australiska kultmärket som satte en stilsäker trend för hudvårdprodukter och framförallt förpackningskoncept i slutet på 80-talet. Det är bara att ta av sig hatten för att de valde Stockholm som första stad att öppna sin butik i. Dessutom är produkterna hyfsat rena utan en massa tillsatser och kemi i överkant.

Aesop grundades i Melbourne 1987 och har sedan 2003 öppnat ett sextiotal butiker runt om i världen bland annat i Paris, Kyoto, New York och London.Den svenska butiken som öppnar i morgon den 21 augusti ligger i Bibliotekstan och adressen är Jakobsbergsgatan 7. Håll ögonen öppna efter deras persilje- eller pelargoniaolja! Att märket nu öppnar en egen butik i Sverige beror enligt deras europeiska marknadschef på att många svenskar gillar deras produkter;

–  Vi har sedan tidigare varit representerade på olika ställen i Stockholm och de svenska kunderna har varit mycket positiva till vår filosofi och våra produkter. Därför vill vi nu erbjuda dem vårt fulla sortiment i egen butik, säger Pascale Thouzery, Aesops marknadschef i Europa.

Kroppsoljan Geranium Leaf Hydrating Body Treatment är en av mina favoriter ur Aesops sortiment.
Kroppsoljan Geranium Leaf Hydrating Body Treatment är en av mina favoriter ur Aesops sortiment.

Bor du ute i landet så kan jag tipsa om att Beauty.TheYouWay är den enda e-shopen i Sverige som har hela sortimentet!

 

 

Snobben ansiktet utåt för OPI:s nya höstlack

av Petra Weiss

Skärmavbild 2014-08-20 kl. 21.52.30

Skärmavbild 2014-08-20 kl. 21.55.42Om jag säger Snobben, tänker ni också på nagellack?
Vad lustigt! Det är precis det som nagellacksproffsen OPI också gör! I början på oktober släpps deras söta kollektion ”Peanuts”, vilket är det amerikanska namnet på Charles M. Schulzs klassiska tecknade serien från 1950-talet som handlar om barnen Peppermint Patty, Lucy, Marcie, Woodstock, Charlie Brown, Sally, Schroeder, Linus och beageln Snoopy, som vi i Sverige valt att kalla Snobben av nån märklig anledning.
Kollektionen består av fyra nyanser och finns också som små praktiska minilack och bjussar på solgult á la Charlie Brown, glittrigt i orange och svart á la Linus, svart á la Lucy och regnbågsfärgat glitter á la Snoopy. Pris för samtliga minilacken plus nageldekor i en box ligger på 225 kronor. Enstaka normalstora lack kostar 155 kr.

 

Kategorier Makeup, Nyheter, Tips!

I dag infaller Earth Overshoot Day – 3 tips att somna med gott samvete

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

I dag infaller Eart Overshoot day. Det innebär att i dag är dagen då mänskligheten överskridit årets kvot för förbrukning av naturens tillgångar enligt uträkningar gjorda av organisationen Global Footprint Newtwork. Från och med nu lånar vi alltså resurser från kommande generationer. Vi förbrukar mer än vad planeten mäktar med. Hur mycket du själv förbrukar kan du räkna ut här!

Här på bloggen är vi inte mycket för pekpinnar men jag vill i varje fall ge tre exempel på återbruk i skönhetsbranschen som gör att du snarare hjälper istället för stjälper. För hög ränta är det väl ingen som vill ha. Allra minst på jordens sköra kapital.

1. Använd produkter från producenter som återvinner sina förpackningar och bli – belönad. Redan 2009 införde det amerikanska företaget Kiehls sitt ”Recycle and be rewarded”-program. Kiehls stödjer även Brad Pitts organisation JPF:s eco system där fokus ligger på att stödja globala miljöinsatser. Lämnar du in gamla flaskor och burkar så får du en stämpel och när du samlat ihop 10 stämplar får du en produkt.

Kiehls har ett uttalat återvinningsprogram som reducerar slitaget på jordens resurser.
Kiehls har ett uttalat återvinningsprogram som reducerar slitaget på jordens resurser.

 

2. Lukta gott med vatten som ger liv.
För femte året i rad arbetar parfymhuset Giorgio Armani tillsammans med UNICEF för att säkra friskt vatten och driva sanitetsutveckling i projektet Acqua for Life, i behövande länder. Genom försäljningen av parfymerna Acqua di Giò and Acqua di Gioia ger L’Oreal 5 USD till projektet för varje såld flaska. Då ska ni veta att just de här parfymerna är några av de mest populära i taxfreeshopparna på flygplatserna runt om i världen.

Hittills har projektet inbringat 2,5 miljoner USD och i år räknas försäljningen inbringa ytterligare 500 000 USD. Intresserade? Doftnoterna i Acqua di Goia är mint, bränt socker, citron, pion, jasmin, labdanum, rosépeppar och cederträ. Mums!

Ett köp av Acqua di Gioia ger friskt vatten på en annan plats på jorden
Ett köp av Acqua di Gioia ger friskt vatten på en annan plats på jorden

3. Vänd dig till en hårsalong som har uttalade hållbarhetsmål.
När du ska klippa och färga håret – gör det på en salong som har uttalade hållbarhetsmål. Exempelvis en Wellasalong. De har nyligen antagit ett internationellt hållbarhetsprogram som heter The Wella Committed Beyond Beauty Sustainable Program. Vilket innebär att de har särskilda förhållningsregler för salongsägarna om hur man ska driva salongerna hållbart. Det gäller allt från att tänka på användning av energilampor till sänka temperaturerna i vattenförbrukningen etc. Italienska Davines är ett annat hårmärke som har uttalade hållbarhetsmål likaså grön salong-märkta frisörer som har en strikt certifieringsmall att följa.

Grön salong certifieringen startade i Danmark 2011 och är helt ekologiskt inriktad
Grön salong certifieringen startade i Danmark 2009 och är helt ekologiskt inriktad

Tattoo-mönstrat och ränder när Gaultier designar för Lindex

av Petra Weiss

gaultier
Foto: LINDEX

gaultier2Klassiska ränder, skira material, konformade siluetter á la Madonna och lite råare tattoo-mönster blev resultatet när den franska Haute Couture and Pret-a-Porter designern ritade plagg för svenska Lindex.

Kollektionen frontas av Gaultiers egen favoritmodell Karen Elson består av dam-, barn- och underkläder samt accessoarer och ska finnas i utvalda butiker den 8 oktober.

”Att skapa en sådan här kollektion är en utmaning, men en mycket positiv sådan. Genom den här typen av uppdrag får jag lära känna nya människor, och dessutom får jag möjlighet att skapa kläder till ett mer överkomligt pris”, säger Jean Paul Gaultier i ett pressmeddelande.

För tolfte året i rad deltar Lindex i kampen mot bröstcancer. I år genom att skänka 10% av försäljningen från Jean Paul Gaultiers kollektion till cancerforskning och Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. I kollektionen ingår ett rosa armband från vilket hela överskottet skänks till cancerforskningen.

Brasilien möter den svenska midnattsolen under modeveckan 2014

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Brasilianska toppdesigners möter svenska modeskapare i en ny fusion under Stockholms modevecka
Brasilianska toppdesigners möter svenska modeskapare i en ny fusion under Stockholms modevecka

Stockholms modevecka drar igång redan på fredag med samba och sangria när ett tiotal toppbloggare från Brasilien och bloggnätverket F*hits intar huvudstaden och Stockholm Market i ett projekt som kallas ”Brazil and the midnightsun”. Detta lagom tills att den omtalade midnattsolen är på väg bort från oss… men vad spelar det för roll!

12 av Brasiliens mest inflytelserika designers kommer nämligen att visa upp sina kollektioner på Stockholm market i en Popup Store på Riddargatan 3. Konceptet är en rip of från London Fashion Week 2012 då F*hits med initiativtagaren Alice Ferraz intog London och höjde modekännedomen om brittiskt mode runt om i Brasilien genom sina blogginlägg. Brasilianska Vogue kommer att göra reportage om den svensk/brasilianska fusionen där även svenska designers som bland andra Ida Sjöstedt, By Malina och Zetterberg Couture deltar. Drivande i initiativet är också den Svenska Ambassaden i Brasilien.

Fitsports är en av 12 deisgners som visar sina kläder på Stockholm Market under modeveckan
Fitsports är en av 12 deisigners som visar sina kläder på Stockholm Markets popupstore under modeveckan
Cecilia Prado kommer till STockholm
Cecilia Prados fina kläder kommer till Stockholm
Tigresse ett av Brasiliens high end märke
Tigresse ett av Brasiliens high end märke

Märkena som är representerade under ”Brazil meets the midnightsun”:
Carla Amorim www.carlaamorim.com.br

Cartel 011 www.cartel011.com.br

Cecilia Prado www.ceciliaprado.com

Debora Mangabeira www.deboramangabeira.com

Dois Elles www.doiselles.com.br

Fit www.fitsports.com.br

Granado www.granado.com.br

Julie Chermann www.jchermann.com

 Pat Pat’s www.loja.patpats.com.br

Riachuelo www.riachuelo.com.br

Tigresse www.tigresse.com.br

Triya www.triya.com.br

 

 

Stockholms filmfestival hyllar ikonen Bacall

av Petra Weiss

lauren bacall

I veckan gick en av Hollywoods skönhetsikoner bort i hjärtattack – nu hyllas Lauren Bacall på Stockholms Filmfestival 5-16 november.
Bacall var en av vår tid största stjärnor, känd för såväl sitt skådespeleri som sin skönhet – och ovanligt djupa röst.
filmfestivalHon slog igenom redan i sitt livs första roll år 1944 med ”Att ha och inte ha” där hon spelade mot Humphrey Bogart, som hon också gifte sig med. Filmen är  baserad på en roman av Ernest Hemingway, och en hennes stora klassiker, och då särskilt hennes replik: ”Om du vill ha någonting, är det bara att vissla”
För för fyra år sedan fick hon ”The Stockholm Lifetime Achievement Award” och när hon vid presskonferensen i Stockholm fick frågan om hur man blir en stjärna svarade hon:

“If you want to be an actor, learn how to act then maybe you can be a star. If you want to be a star, that’s your aim, then you will never be an actor. And you may also never be a star”

Tre år senare var hon med i Lars von Triers film ”Dogville” och 89 år gammal dök hon nyligen upp i en specialskriven roll som vän till Peters mamma i ”Family guy”.

I år är det 25-års jubileum för Stockholms Internationella filmfestival och jubileumsåret dedikeras alltså till den legendariska stjärnan. Missa inte det!

 

 

 

#MakeupTransformation visar att killar också kan trolla…

av Petra Weiss

Då och då svämmar internet över av före och efterbilder på tjejer som visar hur de trixar och fixar med sin makeup för att bli lik en kändis.
Nu är det killarnas tur.
Under taggen #MakeupTransformation på Instagram och Twitter visar grabbarna (och en hel del tjejer) att de faktiskt också kan trolla med puder och mascara. Givetvis på ett extremt seriöst och skickligt sätt. Och utan att göra narr av någon.
Typ.

makeover.jpeg

Skärmavbild 2014-08-14 kl. 22.02.28

Skärmavbild 2014-08-14 kl. 22.02.22Skärmavbild 2014-08-14 kl. 22.04.02Skärmavbild 2014-08-14 kl. 22.03.11Skärmavbild 2014-08-14 kl. 22.02.04Skärmavbild 2014-08-14 kl. 22.03.22

Halle Berry släpper ny parfym: Wild Essence

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Skådespelerskan Halle Berry släpper sin sjunde doft
Skådespelerskan Halle Berry släpper sin sjunde doft

Golden Globe-belönade skådespelerskan Halle Berry från Ohio, USA, släpper sin sjunde doft i höst. ”Wild Essence” heter doften och den här gången har skådespelerskan hämtat inspirationen från regnskogarna i Amazonas.

Essencen av din kropp och själ kommer bäst till sin rätt när du får vara nära naturen. Så med min nya parfym ville jag leta djupt inne i djungeln för att hitta en ursprunglig och naturlig doft. Okomplicerad och rik av naturens egens dofter”, kommenterar den 48-åriga skådespelerskan den nya doften ”Wild Essence”.

 

Doften som släpps på den amerikanska marknaden i slutet på augusti (har ingen uppgift på lansering i Sverige ännu) sägs vara en sensuell doft med frisk citrus, patchouli, lätta trätoner, lind- och fresiablommor. Samt svarta vinbär. Ska bli spännande att dofta hur pass grön doften egentligen är!

Vi får väl se om Halle doft tar oss rätt in i regnskogen!
Vi får väl se om Halles doft tar oss rätt in i regnskogen!

Hemligheten bakom parfymer som upplevs som varma

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Nu när solen är på väg bort från den norra hemisfären vill man bara gosa ner sig i en varm härlig doft för att hålla kvar känslan av uppvärmdhet. Värme hör sol till och tvärtom. Och i århundrade har parfymmakare försökt återskapa den varma känslan av sol i dofter för att få oss att förnimma värme och välbehag.

Termen, sunessence (solessence) inom parfymbranschen är en ganska modern uppfinning. Termen dök upp för första gången på 80-talet. Då främst kopplade till produkter av Thierry Mugler, som exempelvis Alien Sunessence. Fahrenheit 32 och Escale aux Marquises, de två sista från Dior, vilka har tydligt soliga dispositioner i sina noter.

Alien sunessence från Thierry Mugler värmer med hjälp av salicylater
Alien sunessence från Thierry Mugler värmer med hjälp av salicylater

Hemligheten bakom en solig och varm doft ligger i att konstruera blommiga noter från tropikernas trädgårdar och skogar. Gardenia-, tiare- frangipani- och den intensiva ylang-ylangblomman som i kommersiellt parfymsyfte odlas på Komorerna utanför Mosambique är alla exempel på blommor som gör parfymer ”varma”.

Men. Sanningen i den här kråksången är att samtliga dessa blommor innehåller molekyler som kallas salicylater. (Salicylater är kemiska föreningar som är en viktig ingrediens i smärtstillande mediciner, men det är en annan historia!) Salicylater producerar – exakt — denna uppvärmda, soliga atmosfär som kan få det mest hårdnackade hjärta att smälta. Mmm.

Amarige från Givenchy
Amarige  ylang ylang från Givenchy tar dig till soldränkta stränder söder om ekvatorn

Härligt sköna solessencedofter är Amarige Ylang de Comores (2010), Mahora från Guerlain (2000) och L de Lolita Lempicka (2006), som har intensivt varma doftnoter av blommor, bland andra av evighetsblomman (ni vet sådana där som man torkar och som mormor hade på bordet vid kafferepet. Söta och skallrar lite!).

Svenska solaris från Agonist. Lika krispig som midnattssolen
Svenska solaris från Agonist. Lika krispig som midnattssolen

Nu har Sverige fått sin egen solparfym inspirerad av det krispiga midnattssolen. Den där ljusa känslan som vi alla vill minnas de mörktyngda dagarna i november. Det är det svenska parfymhuset Agonist som nu har släppt sin nionde doft i ordningen, Solaris, skapad av grundarna Niclas och Christine Lydeen.

Cistusblomma och kåda från roten finns i Solaris
Cistusblomma och kåda från roten finns i Solaris

 

Värmen i doften skapas av tonkabönor, kanel och galbanum som är en kåda utvunnen ur soltåliga klipprosor, Cistus. Krispigheten som uppstår av den nordiska midnattssolen har duon skapat genom att addera citrustoner i en väl avvägd mängd.

 

Niclas och Christine Lydeen är den kreativa duon bakom Agonist
Niclas och Christine Lydeen är den kreativa duon bakom Agonist

 

…hallå där Niclas och Christine Lydeen, duon bakom parfymhuset Agonist.

På vilket sätt har den skandinaviska midnattssolen inspirerat er till att skapa Solaris?

– Utmaningen att skapa en unik citrusorienterad doft som lyckas behålla toppnoten hela vägen till
basnoten. En underbar resa som dröjer sig kvar likt midnattssolen som aldrig vill går ner.

Hur skulle ni beskriva Solaris?

En unik citrusorienterad doft med en frisk och mjuk rundhet i övergångarna som håller lika länge som midnattssolen.

Vad symboliserar en sommardoft för er?

En doft som lyfter dig, sveper in dig i ett berusande tillstånd och drar med sig alla omkring dig.

Vem ser ni framför er bära Solaris?

En som strålar eller en som vill stråla!

Beskriv ert starkaste sommardoftminne?

Dofterna som vaknar till längs havet och klipporna när värmen vrids upp och solen får allt att mogna där vi bor. Så fyllt av komplexitet, minnen och associationer. När livet når klimax.

 

Sida 166 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda