Lagom till vårfesterna drar igång släpper Lindex sin sista kollektion tillsammans med Hollywoodstjärnan Kate Hudson. Och där märks det verkligen att det svenska företaget har samarbetat med en tvättäkta filmstjärna!
Långa, svepande klänningar med hög slits, korta fodral och läckra catsuits är några av godbitarna från festkollektionen som släpps på lindex.com den 21 April och i Lindex butiker den 23 April.
Orkar du inte raka dig regelbundet? Då kan du plötsligt förvandlas till en stor, hårig man. Eller åtminstone kommer folk att uppfatta dig exakt så, om man ska tro företaget Veets nya reklam.
I reklamfilmerna får du lära dig att pojkvännen inte vill ha sex när du har håriga ben, att en taxi inte plockar upp dig om du har håriga armhålor, att du blir förolämpad av hudterapeuten om du har håriga ben när du gör pedikyr och att sjukvårdspersonal fullkomligt avskyr om du inte har vaxat bikinilinjen.
Reklamkampanjen har döpts till ’Don’t risk dudeness’, vilket ytterligare förstärker budskapet att det är okvinnligt med hårväxt.
Kampanjen har väckt upp en hetsig debatt i Storbtitannien där den nyligen började visas och många har gått ut och bojkottat företaget vilket har fått Veet att nu dra tillbaka reklamfilmerna.
”Om jag var en kvinna skulle jag låta mitt hår växa ut i protest. Vilken enfaldig reklam”, twittrar en man om kampanjen som döms ut som sexistisk och vansinnig.
Estée Lauder gjorde det förra året – och i år kommer Isadora med en modern version av de fantastiska rollglossen! Dessa ljuvliga gloss med de svalkande rullande kulorna i toppen och de söta fruktiga dofterna är en härlig fläkt från 80-talets klibbiga versioner som alltid smakade syntetisk banan eller jordgubb. Och som i alla fall jag älskade hett!Från och med andra veckan i maj finns Isadoras Lip Roller Fruity Gloss godisfärgade rollgloss i butik för 79 kronor med smaker som Melon Breeze, Berry Cooler, Fruit Punch, Mango Colada och Strawberry Daiquiri.
Hudvårdsmärket Cicamed går ihop med svenska designföretaget Ceannis och släpper vårens kanske absolut snyggaste necessär!Färgerna på necessären speglar färgerna i Cicameds Organic Science-serie och storleken är härligt rymlig för att man ska få plats med det viktigaste på weekendresan. Pris för necessären är 225 kronor.
Nyligen släpptes också Cicameds Vanilla Scrub som är en peeling gjord på ekologiska ingredienser som vamnilj, pepparmint, risvax, kokosolja, kakaosmör och rapsolja, 249 kr/60 ml.
Är du trött på dina kläder och vill förnya din garderob? Vill du samtidigt slå ett slag för vår miljö? I morgon har du chansen! Naturskyddsföreningen arrangerar Sveriges största Klädbytardag runt om i hela Sverige och på över 100 platser, från Lund i söder till Arvidsjaur i norr kan du byta kläder med någon. Reglerna är enkla: alla tar med sig fem plagg var och byter till sig 5 nya!
Förra året deltog 11 000 personer i Sveriges största Klädbytardag och bytte cirka 36 000 plagg med varandra. Besparingen för miljön blev ca 24 ton kemikalier, 135 ton koldioxid och 90 000 m3 vatten.
– Att ordna klädbyten och gå på vår klädbytardag har blivit en folkrörelse. Man tycker det är meningsfullt att inspirera till en bra konsumtion och en friskare planet, säger Jessica Andréason, projektledare Klädbytardagen.
Du kan surfa in här för att se var i landet du kan byta kläder.En undersökning som Naturskyddsföreningen gjort tillsammans med Yougov visar att var femte svensk har mellan 10-20 plagg i garderoben som de inte har använt alls det senaste året utan bara fungerat som hyllvärmare.
Lupita Nyong’o är utan tvekan det hetaste namnet i Hollywood just nu. Nyligen tog hon emot en Oscar för bästa kvinnliga biroll i filmen ”12 years a slave” och nu avslöjas att hon blir det franska lyxmärket Lancômes nya ambassadör.
31-åriga Lupita kommer vara aktuell med kampanjer för bland annat Visionnaire och L’Absolu Rouge, fotade av stjärnfotografer som Mert Alas & Marcus Piggott.
Nu när vi ändå snackar BB-krämer så kommer The Body Shop ut med en ny BB-kräm som håller oren hy i schack. BB Perfection heter den och innehåller Fair trade – teatreeolja från Kenya som är antiseptisk och förhindrar att bakterier förökar sig. BB-krämen ska ge en lätt täckning medan teatreeoljan hjälper till att motverka orenheter. Återkommer med mer information när jag testat den!
Välj bland tre nyanser – 01 Light, 02 Medium och 03 Dark – för en lätt täckande ton i huden.
Är du osäker på om du ska ha en BB eller en CC-kräm? I juni släpper Clinique smarta små reseförpackningar i sina BB och CC:s på 15 ml för 95 kronor styck, vilket gör att du har råd att prova dig fram för att se vilken som är bäst för just din hud. Ett extra plus är att båda krämerna har spf 30 vilket gör att du inte behöver addera något solskydd. Själv använder jag CC-krämen och ger den 5 starka plus!
Vad är skillnaden mellan BB och CC? CC Cream: Colour Correcting Cream. Har mer hudvårdande egenskaper och täcker lika bra som en foundation. Den ger också fint glow och jämnar till hudtonen utan att kännas alltför ”krämig”. BB Cream: Blemish Balm/Beauty Balm. Är mer som en tonad dagkräm och ger en lätt känsla på huden.
Sebastian Professional från USA valde att lägga sin storstilade 40-åsfest i Norra Latin i Stockholm
Det är exakt 40 år sedan ABBA vann Melodifestivalen och hela tjottaballongen med Waterloo. Och det var 40 år sedan som amerikanaren Geri Cusenza från LA startade hårstylingmärket Sebastian Professional. Vad har de gemensamt? ABBA och Cusenza? Jo, de lyckades skapa en hajp som aldrig någonsin har lagt sig. Abba i musikbranschen. Sebastian i hårbranschen. Det var nytt, något världen aldrig skåda förr och det har hållit i sig med oförtruten kraft. Sådant måste naturligtvis firas!
Backstage hos det nordiska teamet Urban Core, strax innan visningen ” What´s Next” i Norra Latin
Det var således fest på temat ”Fearless black” och två dagars firande för 600 frisörer från hela Norden när Sebastian Professional fyllde 40 år. Trerätters middag på Norra Latin och häftig hårshow med modeller från MIKAS, Zap och Nuveau. Kläderna från Whyred. Och visningen på temat ”Whats next” leddes av professionalteamet Michael Polsinelli och Shay Dempsey företagets två Global Art Directors.
Stitching är en teknik som vi lär se mer av framöver
De två guruerna är väldigt medvetna om vad det är de vill förmedla. ”At Sebastian we do not teach, we inspire” berättade de för den samlade blogg- och journalistskaran som fick följa med på en backstage-tour strax innan visningen.
Pleating, seizing och stitching är tre engelska termer som paret ständigt återkommer till. En slags origami kan man nästa översätta det med. Våfflat, stickat och vikt. Detta kanske med krustången i åtanke som var Professional Sebastians första uppfinning för just 40 år sedan. Vilken uppfinning sedan!
vikt och klart på showen! Pleated.
Milstolpar hos Sebastian Professional:
1970-talet: Den första krustången kom
1980-talet: Lansering av Shaper världens första aerosolspray
1990-talet: Lansering av deras kultprodukt Potion som är en vårdande stylingprodukt
2000-talet: Lansering av Shine Define värmeskyddande spray. gjort av ekologiskt silikon.
Till och med publiken hade fattat galoppen!Husgudarna själv, Shay Demsey och Michael PolsinelliCool kille
Happy Birthday Sebastian Professional. Cant wait for 50!
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.