Solbrännan har ett högt pris – särskilt bland unga

av Petra Weiss

solarium

I flera år har experterna larmat om faran med solarium.
Trots det ökar hudcancer kraftigt bland unga – och en av bovarna bakom ökningen tros vara solarium.
Socialstyrelsens nya rapport som släpptes förra veckan och baseras på siffror från cancerregistret avslöjar dystra siffror.
Antalet drabbade av hudcancer har tredubblats de senaste decennierna.
Och många av de som insjuknar är unga – en del så unga som 14-15 år.

Solarium hade sin storhetstid på 80- och 90-talet men de senaste åren har de fått ett uppsving och allt fler unga solar regelbundet solarium. Även det intensiva solandet under sommarmånaderna eller på solsemestern har bidragit till de ökade sjukdomsfallen.
På 1970-talet fick 113 personer under 39 malignt melanom, 2011 337 personer, vilket är en ökning på 200 procent. 40 stycken av de drabbade 2011 var under 25 år.

– Solarium är en väldigt stark strålningskälla och där kan unga människor ligga och mata in pollett efter pollett utan någon riktig kontroll. Tyvärr är det samma ungdomar som älskar att steka sig på stränder i Sverige och utomlands, säger Ada Girnita, överläkare på tumörenheten vid Karolinska sjukhuset i Solna, till Metro. till Metro.

Nu diskuteras ett nytt lagförslag att införa 18-års gräns för solariebesök, något som världshälsoorganisationen WHO föreslog redan 2011 då de klassificerade solariesolande i riskkategorin ”cancerframkallande”. En 18-års gräns finns redan i flera länder, bland annat Norge och Finland.

Följ min väninna Annas kamp mot sin cancer här.

Trolla bort påsarna med Jennifer Aniston

av Petra Weiss

livingproof

Jennifer Aniston är en av världens populäraste skådespelerskor och en av världens yngsta 44-åringar.

Nu kan du snart också se lika persikoslät ut som hon. I alla fall till festen.

Stjärnans samarbetspartner inom hårvårdsprodukter, skönhets/high tech-företaget Living Proof, släpper snart en ”mirakelprodukt” som ska trolla bort påsar under ögonen och fina linjer på ett kick. Produkten, som döpts till Strateris, är alltså en så kallad askungekräm och funkar lite som spanx för ögonen och stramar tillfälligt upp huden med hjälp av en fin, tunn hinna som lägger sig på ”problemområdena”, som det så vackert kallas.

En timme före festen måste krämen på för att hinna uppnå full effekt och likt Askungen försvinner miraklet direkt när du vaskar av dig före sängdags.

Utvecklingen med Strateris har pågått under tio år och har testats på 600 personer med påsar under ögonen. Enligt företaget är det ett bra alternativ till behandlingar med medel som botox och restylane, även om det inte ger samma bestående effekt som injektioner gör.

Produkten kommer enbart säljas via läkare och finns inte ute förrän efter den stora presentationen på American Academy of Dermatology konferensen i Denver i slutet av mars, sen får vi hålla tummarna att den dyker upp även här.

 

 

Peppa med #Selfiedence inför årets ELLE-gala

av Petra Weiss

Backstage_Selfiedence_Makeupartist_TeresaGrundinMissa inte backstage med Teresa Grundin på ELLE-galan.

Det är mindre än 24 timmar kvar tills årets glammigaste gala öppnar dörrarna.
ELLE-galan är kvällen alla stylister, modeskapare, kändisar och modebloggare längtar efter – och kanske har du haft turen att få ett av de åtråvärda inbjudningskorten?

I så fall kanske du också är i behov av lite extra pepp och självförtroende, något som L’Oréal Paris erbjuder under kvällen.
I samband med ELLE-galan har L’Oréal Paris skapat #Selfiedence, vilket är så kallade ”selfies”, självporträtt, där du kan dela med dig av din partylook och makeuptips på nätet, men också givetvis ge pepp och en extra dos självförtroende till andra. Tipsen kan du dela under hashtaggen #Selfiedence.

Via #Selfiedence  får du också kika in bakom scenen hos L´Oreal Paris make up artist Teresa Grundin. Där får du ta del av det som händer backstage, i hår och make-stolen.
Kolla in Teresas smarta selfie-tips här.

Vill du njuta av fler selfies kan du kolla in de här från årets Golden Globes.

Så väljer du rätt doft – för rätt tillfälle

av Petra Weiss

1-paris-gallery-byredo-806045En droppe jasmin för självförtroendet, lite citrus mot tröttheten och så en liten dos röda rosor för extra sensualism.
Din parfym innehåller så mycket mer än bara en simpel vätska.
Den är en flytande kraft som kan knocka både dig och omgivningen.
Men det gäller att välja rätt.

Är du en sån som använder samma parfym år efter år?
Inga fel i det.
Kanske är du för feg för att testa något annat. Kanske har du helt enkelt inte hittat någon annan du gillar. Eller så känner du inte längre hur din parfym doftar.
Oavsett vilket så är det kanske dags att testa doft-konnässörernas knep och välja doft efter tillfälle – och tid på dygnet.

Låt säga att du ska på ett barnkalas. Då kanske inte en tung, orientalisk doft med sensuell vanilj och dekadenta kryddor är det mest passande.
Eller om du ska på en viktig jobbintervju och har sprayat hela kroppen med lavendel och får din blivande chef att somna. Inte heller bra.
Och dina kollegor vill inte få doften av söta liljor upptryckta i näsan på varje morgonmöte. Om de inte är hemligt förälskade i dig, vill säga.

Faktum är att din parfym säger mer om dig än du kan ana.
Studier visar dessutom att den kan den boosta ditt självförtroende rejält och ändra ditt beteende inför ett viktigt tillfälle, som just en jobbintervju, en dejt eller en släktmiddag.
Men bara om du väljer rätt doft – för rätt tillfälle.
Dofter påverkas oss dygnet runt på olika sätt även om vi inte är medvetna om det. Till exempel har undersökningar visat att de som känner doften av citrus när de äter kakor oftare tar bort smulorna efter sig jämfört med de inte utsätts för doften.
Doften av choklad påminner oss om mamma, vilket kanske ger en trygg och lycklig känsla.

En annan doft kanske ger dig en oväntad rendez-vous av en svunnen tid, då något särskilt hände. Rosor kan få dig att återvända till en butik eller ett hotell du varit på tidigare, bara för att doften är lockande.
Så innan du väljer parfym – tänk på vad du vill att den ska göra för dig.

 
jasmine
För jobbintervjun
Hur du vill känna dig: Fylld av självförtroende, lugn, seriös
Vad du ska välja: Lätt, blommig eller jordnära med musk och en stänk av apelsin
Varför: Lätta blommiga noter som rosor, jasmin eller apelsin är fräscha och subtila medan trä och musk känns avslappnade. Apelsin kan lugna nerverna och minska oron.
Det ska du undvika: Alltför starka dofter. Orientaliska, kryddiga toner.

whole-citrus-afFör familjemiddagen
Hur du vill känna dig: Lugn, avslappnad, glad
Vad du ska välja: Lätt, blommig eller jordnära med musk och citrus eller en toner av mint och kanel.
Varför: Lätta blommiga noter som rosor, jasmin eller apelsin är fräscha och subtila medan mysk känns avslappnade. Citrus är humörhöjande och mint och kanel har en uppiggande effekt som gör dig mer alert.
Det ska du undvika: Alltför starka dofter.

vanilla-extract-questionsFör en kväll på krogen
Hur du vill känna dig: Fylld av självförtroende, glad, sexig
Vad du ska välja: Lavendel, gröna dofter eller orientaliska, kryddiga med bärnsten, amber, kardemumma och vanilj.
Varför: Lavendel gör att du känner dig fräsch längre på ett varmt dansgolv, gröna dofter är uppfriskande och känns moderna och fascionabla, kryddiga orientaliska dofter är varma och lockande, ibland lätt berusande.
Det ska du undvika: Alltför söta dofter.

gard10

För första dejten
Hur du vill känna dig: Fylld av självförtroende, bekväm, sensuell
Vad du ska välja: Vita blomdoft, vit mysk eller vanilj
Varför: Vissa blommors doft funkar som ett afrodisiakum, som gardenia, jasmin och tuberose. Vanilj och mysk är sensuella på ett mer intimt sätt.
Det ska du undvika: Alltför kryddiga dofter.

Mint-leaves-2007

På jobbet
Hur du vill känna dig: Fylld av självförtroende, pigg, alert
Vad du ska välja: Citrusdofter som lime, mandarin och citron, pepparmint, gröna dofter
Varför: Citrusdofter är fräscha, lätta och humörhöjande. Gröna dofter är varma och naturliga och känns sofistikerande. Pepparmint gör att du presterar bättre och får bättre minne.
Det ska du undvika: Alltför tunga dofter.

IngefäraPå gymmet
Hur du vill känna dig: Pigg, alert, stark, motiverad
Vad du ska välja: Ingefära och pepparmint, gärna i kroppsspray i stället för en EdP eller EdT.
Varför: Både pepparmint och ingefära gör att du presterar bättre och känner dig mer alert.
Det ska du undvika: Alltför tunga dofter, lavendel, ylang-ylang

sch-nen-lavendel,1600x1200,58772

När du vill relaxa
Hur du vill känna dig: Lugn, tillfreds, avslappnad
Vad du ska välja: Lavendel, ylang ylang
Varför: Lavendel är väldigt lugnande och kan göra att du känner dig sömnig. Ylang yland
Det ska du undvika: Alltför tunga dofter. Lavendel, ylangylang används ofta i aromaterapi för dess läkande och återställande egenskaper och kan göra dig lite dåsig.

Kategorier Dofter, Tips!
Taggar Blanche, Byredo

Yohio skördar framgångar med sin parfym

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Yohio. Sveriges snyggaste manga?
Yohio från Sundsvall. Sveriges snyggaste manga?    Foto: Face Stockholm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I väntan på att sångaren Yohio ska göra entré som första artist på scen i Melodifestivalen 2014 får vi i andäktighet sniffa på killens nysläppta parfym ”Yohio”. ”Yohio” har nämligen sålts slut på ett kick på de flesta parfymdisker den landat på under vinterhalvåret. ”Efterfrågan har varit enorm”, berättar Face Stockholm, Gun Nowak, grundaren av och VD på företaget som är coproducent till doften.

Gun Nowak om framgångarna:

Varför är doften en sådan succé tror ni?

Doften speglar Yohios fantastiska personlighet, kreativitet och fantasi. Jag är helt tagen av hans kraft att gå sin egen väg och att vara en så stark förebild för ungdomar. Vi beundrar hans begåvning – han har på egen hand lärt sig tala perfekt japanska, även med dialekt”.

Bär Yohio doften själv?

”Absolut, han älskar den. Han har varit med själv och tagit fram den”.

Jag har förstått att doften är en succé även utomlands. I vilka andra länder efterfrågar doften?

”Vi har skickat parfymer främst till Japan, Tyskland, Norden, Amerika och Australien”!

Skärmavbild 2014-01-15 kl. 16.33.08

Miley frontar dyster kampanj för Marc Jacobs

av Petra Weiss

miley-cyrus-marc-jacobs-ad-01082014Nu putsas Miley Cyrus skandalösa image upp – en aning.
Stjärnan är den amerikanske designern Marc Jacobs modell för årets vår- och sommarkampanj.
21-åriga Miley har länge varit ett fan av Marcs kläder och bar bland annat en av hans skapelser på Met-galan förra året – en lång, lätt transparent fisknätsliknande skapelse.
Den bild som hittills släppt från kampanjen är en ganska dyster historia där stjärnan sitter på en sandig beach med en lätt frånvarande och eftertänksam blick. Bredvid henne ligger en annan modell och ser, tja, stendöd ut. En bit bakom står en annan ung kvinna, lätt höljd i dunkel. INgen minter historia, med andra ord.

– Vi ville ha den här stranden med tjejerna som skulle kännas vresiga och grubblande och vi tyckte det skulle vara coolt om det var Miley med vad som kunde vara två vänner som kändes frånvarande och ganska mörk, förklarar Marc Jacobs för WWD om valet av bilden.

Men det är inte första gången Miley har jobbat med Marc. I somras släpptes Marc Jacobs en t-shirt med en naken Miley för designerns kampanj ”Protect The Skin You’re In” och de kan köpas på designerns hemsida för cirka 250 kronor. Vinsten från den försäljningen går till cancerforskning på NYU Cancer Institute och NYU Langone Medical Center.

 

Kategorier Hollywood, Mode

Scarlett gör kritiserad reklam för Sodastream

av Petra Weiss

sodastream_2789534b

I kommande filmen ”Her” får hon huvudrollsinnehavaren Joaquin Phoenix’s karaktär att bli blixtförälskad i hennes röst. Nu hoppas SodaStream att hon Scarlett Johansson ska lyckas skapa samma magi som företagets första globala kändisambassadör.

Det fleråriga samarbetet med SodaStream drar igång den 2 februari 2014, i samband med årets upplaga av Super Bowl, ligafinalmatchen i amerikansk fotboll som närmast liknar en nationell helgdag i USA, då den första reklamfilmen med Scarlett Johansson som huvudrollsinnehavare har premiär.

– SodaStreams engagemang för en sundare livsstil och en friskare planet passar mig perfekt. Jag älskar att produkten kan skräddarsys för varje livsstil och smak. Samarbetet mellan mig och SodaStream känns alldeles självklart. Jag ser fram emot att få dela min entusiasm för SodaStream med världen! säger Scarlett Johansson i ett pressmeddelande om det lite oväntade samarbetet.

Sedan samarbetet med det Israel-ägda företaget blev känt har dock skådespelerskan fått kritik från flera håll och många menar att det är ett politiskt ställningstagande av stjärnan eftersom företagets fabriker är byggda på illegala bosättningar på Västbanken.

 

 

Humble Brush tillverkar sympatiska bambutandborstar

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Handla smart och hjälp andra få det bättre
Handla smart och hjälp andra få det bättre

 

Smarta bambutandborstar från Humblebrush ger rena tänder åt både köparen och någon som verkligen behöver en tandborste. För varje såld ekotandborste donerar Humble Brush motsvarande antal åt behövande i nöd.

Bambutandborsten är nedbrytbar av naturen och naturligt antibakteriell. Humble Brush klimatkompenserar för sina postutskick! En borste kostar 34 kronor. Väl investerade pengar och någon annan person på jordklotet kommer att vara dig evigt tacksam. We like!

Skärmavbild 2014-01-14 kl. 17.40.18

Giseles hårlock lever ett ”eget” liv på Twitter

av Petra Weiss

GiseleshairAngelina Jolies ben har ett, Kimberley Walshs rumpa har också ett, liksom Alex Mills ögonbryn. Och nu sällar sig Gisele Bundchens hår till de kändiskroppsdelar som har förärats ett alldeles eget twitterkonto.

Kontot, som är döpt till Giseles hårlock, berättar exakt hur supermodellens hår mår och hur fantastiskt det (oftast) är. Gisele, som nyligen blev Pantenes ambassadör i USA, är känd för sitt vackra hår som aldrig tycks ha en bad hair day.

Än så länge har Giseles vackra hårlock inte särskilt många följare, något som säkert ändrar sig snabbt, eftersom inläggen är humoristiska och uppdateras ofta. Eller vad sägs om:

”Gisele har mig lindat runt sitt finger just nu. Min lyckliga plats. #attentionwhore”

Osbournes skapar sommarmakeup för MAC

av Petra Weiss

kelly

Kelly och Sharon Osbourne är kosmetikamärket MAC:s nästa heta kändispartner!
Det avslöjade Kelly nyligen på sin twitter och instagram.

”Hemligheten är ute! Mamma och jag är exalterade över att presentera vår kommande kollektion med/maccosmetics till 14 juni!” skrev tv-personligheten i fredags.

Den lite oväntade duon har skapat en sommarkollektion och det enda som visats hittills är ett lilafärgat läppstift.
Mor och dotter Osbourne har samarbetat med John Stapleton från MAC och även han verkar ivrig att visa resultatet.
”Kan inte vänta med att visa alla makeupen jag gjorde”, skriver han på sin instagram.
Om kollektionen är något i stil med Kellys look på Golden Globe i går så blir det mycket lila, rosig rouge, eyeliner och skimrande paletter.

Sida 189 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda