Nu ger sig David Beckham in i klädbranschen. Men han ska inte satsa på exklusiva damkläder som hustrun Victoria. Istället har fotbollsspelaren designat en egen barnkollektion för H&M som döpts till Mini-Me.
Kollektionen är en barnversion av de vuxna underkläder han tidigare har gjort för det svenska märket och kommer innehålla linnen, långkallingar och vanliga kallingar, bland annat. Kläderna finns i två olika delar, för barn från 1,5 år till 8 år och 9 år till 14 år
Den 30 januari planeras kollektionen släppas i utvalda butiker.
Kommer du ihåg den klassiska unisexdoften ck One från Calvin Klein?
Då kommer du kanske också ihåg den svartvita reklamen med Kate Moss och ett gäng unga, rufsiga, coola, halvnakna hippies?
Nu har en av världens populäraste komiker, 46-åriga Louis Szekely, eller Louis CK, som han kallar sig, fått ta över rollen som ansiktet utåt för den populära doften från 90-talet.
Eller han har rättare sagt kuppats in i en hel ”annonskampanj”.
En okänd kreativ bloggare har gjort så snygg falsk reklam med Louis att Calvin Klein borde överväga att anlita honom till nästa kampanj i stället. Kolla in videon som finns här, till exempel och jämför med den riktiga reklamen här.
Vad är väl halvnakna unga hunkar och välsvarvade tjejer mot en blekfet halvskallig medelålders man? Ingenting. Absolut ingenting.
Kolla vad dina hudvårdsprodukter innehåller med en ny smart app ”Skin Deep”
Det finns ju miljontals skönhets- och makeupprodukter där ute och det är väl ett önsketänkande att få in alla dessa miljontals innehållsförteckningar i en liten app, men Skin Deep från Environmental Working Group är i alla fall en bra början. De har 74 000 produkter identifierade i sin databas och nu släpps den som en app.
Detta är i sig en skattkista för alla som bryr sig om vad de smetar på huden. Själv älskar jag appen även om den inte täcker några av mina favoritmärken och svenska märken. Eftersom den är produktutvecklad i USA så är deras skönhetsmarknad överrepresenterad. Appen släpps även på japanska.
Amerikanska livsstillsföretaget Environmental Working Group Group har släppt en ny app som listar innehållet i dina hudvårdsprodukter
Environmental Working Group är en amerikansk intresseorganisation som är på konsumenternas sida när det kommer till gifter i samhället, i skönhetsprodukter, i vår omgivning och i maten. Gruppen samarbetar med en rad jurister och gör påtryckningar och håller koll på företag som är tvivelaktiga i sin produktion. De är också en organisation som arbetar för att utbilda och upplysa konsumenter om gifter i vår omgivning.
EWG’s Skin Deep Appen gör det möjligt för dig att leva smartare. Ett halleluja moment alltså.
Lägg in namnet på produkten eller scanna in barcoden och ni får fram en rating på hur safe produkten är. Finns för iPhone och Android
Kinesiska modellen Wang Ke tycker att det är bättre med tatueringar än päls. Vi också. Foto: Reuters
Kinesiska modellen och artisten Wang Ke är den senaste i raden av toppmodeller som slänger kläderna i kampanjen ”ink not mink. Be proud of your own skin” för djurrättsorganisationen PETA (People for the Ethical Treatment of Animals).
– Tatueringar kan göra ont, men det är ingenting mot smärtan djur upplever av att flås levande för att komma åt deras päls. Jag är stolt över att ta ställning och hjälpa till att rädda djuren från pälsindustrin, berättar hon i ett pressmedddelande från TT.
”Ink Not Mink”; är idag PETAS slogan, 20 år senare efter första kampanjen ”I’d rather go naked than wear fur”. Foto: Reuters
Det började 1994 när supermodellerna Emma Sjöberg, Tatjana Patitz,Heather Stewart-Whyte, Fabienne Terwinge och Naomi Campbell tog av sig kläderna för PETA:s världskända kampanj ”I’d rather go naked than wear fur”. Tyvärr var Naomi den första att bryta sitt statement när hon trippade i väg i en kort designerpäls några månader senare.
PETA fortsätter oförtrytet att lyfta fram nya kända talespersoner (Pamela Anderson, Eva Mendez) och nya slogans som ska få modebranschen att förstå vilket lidande de utsätter djuren för i och med sin vurm för äkta päls i säsongskollektioner efter säsongskollektioner.
Wang Ke gillar tatueringar framför päls. Foto: Reuters
När Marc Jacobs gör sin sista kampanj för Louis Vuitton gör han det på ett lite annorlunda sätt.
Han hyllar sina 8 musor.
I modehusets senaste kampanj för våren har den amerikanske designern tillsammans med fotografen Steven Meisel porträtterat Catherine Deneuve, Sofia Coppola, Fan Bing Bing, Edie Campbell, Caroline de Maigret samt Gisele Bundchen, eftersom de alla har inspirerat honom i hans arbete genom åren.
Hårvårdsföretaget Unite satsar på välgörenhet med sin nya salong i San Diego.
Nettovinsterna från salongen kommer doneras till San Diego Paders baseball team som stödjer både försummade barn och hemlösa hundar och katter. Salongen har också ett miljötänk och har anpassats för att vara så skonsam mot miljön som möjligt.
– Vi strävar efter att hjälpa dem som inte har en egen röst. San Diego har varit ett fantastiskt hem för Unite och det känns mycket bra att kunna ge tillbaka på det här sättet, säger grundaren Andrew Dales på Unites Facebooksida.
När isbjörnarna lurar runt knuten och medelhavshettan härskar inomhus är det oundvikligt att bli torr som fnöske – överallt. Särskilt utsatta är händerna, så om du tänker investera i en bra handkräm tycker jag att du ska satsa på Estelle & Thilds limiterade upplaga Limited Edition Hand Duo.
Förutom att dina händer blir mjuka och doftar gott så bidrar du med en summa till World Childhood Foundations arbete för utsatta barn i världen. Asken är specialdesignad och innehåller Liquid Soap och Hand Lotion i en blommig doft. Hand Duon kommer säljas exklusivt på Åhléns från och med vecka 10 och kommer kosta 299 kronor, varav 5 kronor går oavkortat till Childhood.
Stiftelsen World Childhood Foundation grundades 1999 och arbetar för att förhindra att barn utsätts för övergrepp eller exploatering. De stödjer cirka 100 projekt runt om i världen som arbetar med barn som blivit utsatta eller riskerar att utsättas för övergrepp, barn i samhällets vård, gatubarn och familjer i riskzonen.
– Vi är glada över att Estelle & Thild ännu en gång valt att genomföra en kampanj till förmån för Childhood. Tack vare samarbeten med företag kan vi stödja fler angelägna projekt för barn i utsatta situationer, säger Anna De Geer, Generalsekreterare på World Childhood Foundation.
Rockstjärnan Gwen Stefani gillar inte att ligga på latsidan.
Den höggravida sångerskan har tillsammans med denimvirtousen Michael Glasser, som ligger bakom bland annat 7 for All Mankind, Citizens of Humanity och Rich and Skinny, designat en ekovänlig klädlinje under namnet DWP (Designs With a Purpose), som består av 18 plagg och släpps i vår. Plaggen är tillverkade av ett miljövänligt biologiskt nedbrytbart material som kallas Lyocell, och som är en regenatfiber som tillverkas av cellulosa från snabbväxande energiskog. Lyocell bearbetas med ”snällare” kemikalier i ett slutet system och med mindre energiåtgång, vilket gör att man kan man återvinna det mesta av kemikalierna i stället för att släppa ut det med spillvattnet. Tyget är 100 procent biologiskt nedbrytbart och kan tillverkas i allt från silkesliknande tyger till denim.
Men det är inte allt.
I mitten av januari kommer hennes nagellackskollektion för OPI som består av sju läckra nyanser som går från traditionellt rött och rosa till en dramatisk mörk ton i halvmatt mjuk svart, gnistrande guld med textur och silvriga toner.
Samtliga färger har givetvis namn efter Gwens hitlåtar och på vissa utvalda köpställen (bland annat eleven.se) kommer en limiterad uppsättning av Signature Shade att släppas, vilket är en box som innehåller det röda lacket Over & Over A-Gwen, Swarovski-stenar, nagellim och nail art designs. Pris för boxen är 225 kronor och för de vanliga lacken 150 kronor. Det kommer även släppas en helt ny formula till nyansen Push and Shove, som används med Lay down that Base för att få en speciell högteknologisk chrome finish.
Styling och grooming för killar allt mer att räkna med. Foto: REUTER
Groomingmagazine.se har utsett årets Grooming Award 2013. Hela 36 olika titlar har fått pris. Från ”Bästa Problemlösaren”, ”Bästa allt-i-ett”, ”Bästa acneprodukten”, ”Bästa återställaren” och ”Årets comeback”.
Mr Bear får pris som årets bästa svenska produkt!
Juryn består av 13 testpiloter som under året som testat av allt inom hudvård, rakning, hårstyling och parfym för män. En ny recension varannan dag, sedan starten för fyra år sedan har gänget gjort.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.