Sök årets glammigaste jobb ”Down under”

av Petra Weiss

Aussome Job

Är du trött på kylan och sugen på att göra något annat? Kanske någonstans där vädret är lite snällare, havet lite blåare och stränderna lite mindre frostiga?

Då har du chansen nu! Hårvårdsmärket Aussie söker nu efter någon som kan ta hand om deras Instagramkonto @aussiehairofficial. Enda kravet: du ska bo i Australien eller vara villig att flytta dit.

Kontot startade förra hösten men istället för att fota och lägga upp bilder själva ville hårvårdsföretaget att helt vanliga tjejer och amatörfotografer skulle ta hand om kontot och lägga upp egna bilder från Australien. Bilderna måste förmedla inspiration, glädje, och porträttera det relaxade liv som man lever Down Under, – det så kallade ”Aussie-livet”.
Idag är det bloggaren Hanna Friberg som ”äger” kontot och nu går Aussie ut med en tävling där de söker nästa Instagram-manager, en tävlingen som är öppen för alla. Lönen är 15 000 kronor i månadenoch du kan söka genom att skicka bilder som representerar dig själv och bilder som du anser fångar Aussievärldskänslan.

Så ansöker du till Aussome job:
1. Välj ut 3 bilder som du antingen tagit själv eller hittat på nätet och som du tycker illustrerar the Aussie world

2. Välj ut 3 bilder som du tagit själv och som representerar dig

3. Mejla bilderna till aussie@jungrelations.com med en kort beskrivning om vem du är, hur gammal du är, när du planerar att åka till Australien, hur länge du planerar att stanna och varför du tycker att just du passar som Instagram manager för Aussies Instagram.

4. Om du vill kan du även lägga upp bilderna på Instagram och hashtagga #aussomejob

All information om hur man ansöker står på Aussies tumblr http://aussiehair.tumblr.com/job och sista ansökningsdag är den 15 december. Lycka till!

 

 

3 sköna träiga dofter som gör dig till skogens drottning

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Kraftfull wood-doft från Fresh - Cannabis Santal
Kraftfull träig ”wood”-doft från Fresh – Cannabis Santal

På hösten och vintern kan det vara mysigt att bära lite tyngre dofter. Jag gillar träiga dofter som tillhörr Wood-kategorin och som stannar länge på huden. Parfymer som ger mig John Bauervibbar.

Cannabis Santal från Fresh släpptes 2006 och är en av deras storsäljare. Det är en kärv doft. Väldigt speciell. Kanske tillochmed ägnad en man, men jag älskar den. Hampadoften är central och den tillhör familjen ”woody floral mysk”. Doftnoterna är brasiliansk apelsin, kakao, plommon och bergamott. Blandat med vetiver, vanilj och patchouli. Du hittar den på Sephorabutiker utomlands. Varför inte i Sverige ännu är en gåta.

Designern Christian Lacroix har skapat "Absynth" för Avon. En parfym som inte går av för hackor.
Designern Christian Lacroix har skapat ”Absynthe” för Avon. En parfym som inte går av för hackor.

En annan favorit ur min doftgarderob är Christian Lacroix och hans ”Absynthe” som han skapade i ett samarbete med Avon 2009. Detta är en härlig moss/trädoft som jag bara älskar. Kanske blev jag även lite förförd av den vackra flaskan, men doften är i sig riktigt bra. Anis, orkidé, myrra, intensiva träackord och fresia. Har du tur hittar du den på Ebay.

Jazzclub från Maison Martin Margiella lämnar ingen oberörd.
Jazzclub från Maison Martin Margiella lämnar ingen oberörd.

När jag var på pressvisningen för Maison Martin Margielas nya parfymer i serien Replica var det en herrdoft av tre nya som släpps i år 2013. Det var inte bara jag som fastnade för den här faktiskt lite feminina herrdoften som heter ”Jazz club”. Massor med lädersoffa, gräs, romdrinkar, vaniljböna och styraxkåda som sätter tonen för att det här också ingår i min vinterparfymdoftgarderob. 100 ml kostar 750 kr. Jo, du vågar bära den som tjej.

Kyssar under misteln med nya Bad Girl RiRi

av Petra Weiss

RIHANNA HOLIDAY Ambient

Lagom till Nyår släpps Rihannas nya samarbete med M·A·C Cosmetics, RiRi Holiday collection, med återkomsten av lacket RiRi Woo plus två nya läppstift, Pleasure Bomb och Bad Girl RiRi. I den glammiga kollektionen som förpackats i pärlemor och roséguld finns också bronzepuder, skuggor, makeupväska, borstar och eyeliner. Priserna börjar på 165 kronor. Kollektionen är limiterad och finns i butik vecka 52.

Rihanna Hearts MAC 2093 Rihanna Hearts MAC 2084

Rihanna Hearts MAC 0029

Veckans tre godbitar

av Petra Weiss

O_MadPlus

Origins, Make A Difference Plus Lotion, 265 kr/150 ml

Att tvätta ansiktet i dag är inte alls som på 70-talet när det bara skulle blaskas av med lite fyrkantig tvål från Barnängen. I bästa fall. Men att lägga sig utan ett svalkande ansiktsvatten är nästan som att dricka kaffe utan sötlakrits. Det går knappt. Origins nya toner är precis sådär härligt svalkande och lugnande som ett ansiktsvatten ska vara och minsta lilla spår av makeup försvinner. Du som missat märket helt – testa, de har många godbitar i sitt sortiment.

Max-Factor-2000-Calorie-Mascara-Black-Brown-244Max Factor, 2000 Calorie Mascara, 130 kr

Jag vet att den funnits med i evigheter, men den här mascaran är faktiskt svårslagen. Jag har testat en mängd andra mascaror, dyra som billiga, men återkommer alltid till den här. Fransarna blir långa, fylliga och faktiskt helt fantastiska.

redkenRedken Diamond Oil, ca 360 kr/100 ml

Redken tillhör ett av mina absoluta favoritmärken för håret och det enda negativa är faktiskt det höga priset. Men nya Diamonds gyllene droppar är värda sitt pris, inte bara för att den räcker i en smärre evighet, utan också för att håret blir mjukt och glänsande och nästan helt frissfritt. Praktiskt att det går att använda både på torrt som blött hår – och även som nattbehandling om håret behöver få en extra kick.

Nya trenden: smycka ögonvitan med platina

av Petra Weiss

Woman-has-love-heart-platinum-jewellery-implanted-onto-her-eye-2838780

Vissa har lite mer glittrande ögon än andra. Som till exempel amerikanskan Lucy Luckayanko.
Nyligen fick kvinnan från New York ett skimrande smycke inopererat – i ögat.
Orsak? Hon vill vara unik.
– Det kommer bli ett givet samtalsämne. Jag kommer kunna berätta för folk och det kommer vara unikt. Det kommer vara mitt sätt att vara speciell, säger Lucy till My Fox New York.

Enligt läkaren Emil Chynn på ögonkliniken Park Avenue Laser Vision i New York så är proceduren ganska säker.
– Det är en väldigt tunn bit platina som är designad för att sitta på toppen av ögat. det är inte inne i ögat så det finns ingen risk att bli blind eller nåt sånt, säger Chynn till My Fox New York.

Ögonsmycken är inte godkänt av  U.S. Food and Drug Administration (FDA) och American Academy of Ophthalmology (AAO) varnar nu fler från att operera in smycken på ögat.
– Det finns inte tillräckliga bevis för att det är säkert, menar AAO.
Lucys önskan om att vara unik har dock blivit uppfylld, än så länge, och förutom några vänner som säger att hon är galen, så har de flesta tyckt att det ser supercoolt ut.
Är du sugen? För  cirka 21000 kronor kan du också få ögon som discokulor. Du kan se mer från Lucys ögonbling här.

 

– Hallå där, Michael Gegerfelt från eleven.se!

av Petra Weiss

Sveriges största skönhetsföretag på nätet, eleven.se öppnar snart sin första fysiska butik. Det skrev vi om tidigare här. Vi fick ett snack med Michael Gegerfelt, grundaren av eleven.se om varför.

susanne-michael-lotta
Susanne Najafi (VD), Michael Gegerfelt (Ehandelschef), Charlotta Dahlqvist (Head of Retail)
Eleven i fast form, vad kommer det sig?
– De flesta företag har gått den andra vägen, först fysisk handel, sen öppnat upp online. Men vi såg stora fördelar med att endast starta online. Många leverantörer av selektiv och semi-selektiv skönhet kräver dock fysiska butiker vilket har gjort att vi inte kunnat ta in vissa märken, men det ska det bli ändring på nu. Det är självklart inte den enda eller den viktigaste anledningen – vi ser mycket stora fördelar med att kunna erbjuda våra kunder möjligheten med en fysisk butik med salongsverksamhet. Nu säljer vi inte enbart produkterna, vi kan också ge behandlingar med dessa produkter, oavsett om det är inom hudvård eller hårvård. Vi hoppas att under 2014 ska de flesta svenskar kunna få uppleva eleven i fysisk form – utan att behöva resa alltför långt.
 
Varför just i Stockholm?
– Vi har en stor del av våra kunder i Stockholm, samt att vårt nya huvudkontor är där så blev det en självklar placering. Att vi valde just Vasastan för den första butiken är att vi redan idag har många kunder som bor i det området och önskan att finnas fysiskt för salongsbehandlingar har varit stort just där.
 
Hur ser en typisk eleven-kund ut?
– Det är en person som älskar det senaste, men samtidigt vill kunna välja bland alla sina favoritmärken.

Kommer vi få se fler eleven-butiker ploppa upp i landet?
– Absolut! Den första butiken är mer en ”proof of koncept” där vi även ska kunna testa att implementera nya tekniska lösningar för att verkligen göra ehandeln tillgänglig offline. Det pratas mycket om multikanal/omnikanal – men tanken är enkel. Oavsett hur och vad du vill shoppa så kan du göra det hos eleven.
 
Hur kommer de fysiska butikerna skilja sig från nätbutiken?
– Tyvärr kommer vi inte att kunna visa alla över 22 000 produkter från 850 varumärken i butiken men de kommer att vara tillgänglig på flera sätt för kunden som besöker en butik. Oavsett om du väljer att shoppa via iPads i butiken, med guidning av kunnig personal eller om du önskar hämta ut det i butiken så löser vi det åt dig. En annan stor skillnad är att vi i butikerna kommer erbjuda behandlingar, vilket har sina självklara utmaningar online…
 
Kommer ni ha ensamrätt på några produkter?
– Ja, absolut. Som säkert många redan känner till så att eleven.se introducerat flera stora märken på den svenska marknaden. Bland annat har vi introducerat märken som Too Faced, Smashbox, Philip B, Macadamia Natural Oil och Bdellium Tools som har byggts upp till välkända märken i Sverige. Självklart nöjer vi oss inte med det – vi kommer alltid att jobba på att ta in nya märken för att ge svenska kunder det senaste. Ett märke vi nu fått in exklusivt på eleven.se är det engelska Pixi som startades av en svenska. Vi har jobbat i flera år på att få in märket men kan äntligen säga att deras underbara produkter finns att köpa hos oss. Om det är ett nytt märke inom makeup som du ska testa i år, då ska du välja Pixi!
 
Bäst säljande produkt?
– En av de absolut topprodukterna hos oss idag är hårmasken och håroljan från Macadamia Natural Oil, som faktiskt vi har introducerat i Sverige. Men inom kort tror jag att det kommer vara någon av produkterna från Pixi-serien.
 
Hur gör du för att hitta alla de spännande märkena?
– Vi spenderar mycket tid att söka de senaste och de kommande heta märkena. Men exakt hur vi går tillväga kan jag nog inte gå in på djupare. Vi får dock mycket hjälp av alla “beauty junkies” bland våra kunder som har en fantastisk inblick i kommande trender. Vi är väldigt lyhörda för vad våra kunder önskar för märken.
 
Ni köptes upp av Parelle för en tid sedan – har det förändrat Elevens koncept?
– Unity Beauty Group AB heter bolaget som köpte upp eleven.se. UBG ägde sedan tidigare Parelle Cosmetics med deras 20-tal butiker. Den största förändringen i själva konceptet skulle jag nog vilja påstå är att detta möjliggör oss att bli ännu mer effektiva och professionella. Förutom det nya butikskonceptet kommer vi under början av nästa år att flytta hela vår lager till en ny distributionsterminal. Vad det innebär för kunden är extremt mycket bättre lagerhållning, ännu snabbare leveranser och en ännu mer tillgänglig kundtjänst. För våra butiker kommer det innebära att de alltid kan ha produkter på hyllorna, men även erbjuda supersnabba leveranser till privatkunder på de produkte som de inte för tillfället har i butiken.
 
Till sist – vad tror du blir årets julklapp?
– Jag skulle helst se att det blev ett presentkort på eleven.se, för att mottagaren själv ska kunna uppleva hur det är att shoppa bland tusentals produkter från världens alla hörn. Jag menar, vem vill egentligen ha en råsaftcentrifug?

Vi testar Hollywoods partytrick – Fire and Ice

av Petra Weiss

Photo(12)

Vem som helst längtar till julen när man ser den här bilden. Visst?

När stjärnorna ska gå på fest nöjer de sig inte med en dusch.
Det räcker heller inte med en hemma-peeling eller en 10-minuters fuktmask i duschen.
Istället gör de så kallade ”röda mattan-behandlingar”, vilket är ansiktsbehandlingar som snabbt ska reducera fina linjer, minimera pigmentfläckar och ojämnheter och ge huden så mycket fukt att den nästan ser ut att vara lätt uppblåst inifrån.

Mirakelingrediensen är glykolsyra, vilket är den AHA-syran som har den minsta molekylen av alla AHA-syror och därför snabbt tränger in i huden och ger resultat. Syran kan antingen framställas naturligt ur sockerrör eller syntetiskt och finns i olika styrkor.

Om man vill bli snabbt snyggt till Oscarsgalan gäller det att välja en som inte har för många procent – om man inte vill matcha den röda färgen i mattan. Mellan flagorna.
Glykolbehandlingar är inget nytt utan har funnits länge i Sverige i olika former, men nu har behandlingen som bland andra Tyra Banks, Oprah Winfrey, Charlize Theron, Halle Berry, Gwyneth Paltrow och Jane Fonda gillar dykt upp: Fire and Ice.
”Fire and Ice” kallas faktiskt för ”The Red Carpet Facial” i Hollywood och är just nu den behandling som många kändisar köar för att göra inför fester och fotograferingar – eller bara för att hålla huden i trim.

Bakom namnet står det amerikanska hudvårdsmärket IS Clinical, som är en så kallad Cosmeceutical, en hudvårdsprodukt som ligger på gränsen mellan läkemedel och konventionell hudvård.

blog-feb-4Jag testade behandlingen för att se om min känsliga och torra hud skulle bli lite slätare och mjukare.
Så här gick det till:
1. Huden rengörs noga. (Du kan behålla ögonmakeupen på, vilket gör den här behandlingen till en perfekt snabb lunchbehandling.)
2. Givetvis startar behandlingen med ”Fire”, då i form av en mask som är en blandning av glykolsyra 18%, mjölksyra, citronsyra, äppelsyra, retinol, vitamin B3 och potenta antioxidanter, inklusive grönt te-extrakt. Den doftar ljuvligt av kanel, troligen för att man inte ska tänka för mycket på pirret i huden där man nästan kan höra hur alla döda hudceller fräser bort… (okej, nej det kan man inte)
3. Syran torkas bort och ersätts av ”Ice”, en vitaliserande mask som kyler och lugnar huden samtidigt som den ger massor med fukt från hyaluronsyra, aloe vera gel, japanskt grönt te extrakt, lakritsextrakt (jag visste väl att man blir snygg av lakrits på ett eller annat sätt), extrakt av druvkärnor och rosmarin. Om huden känns mindre pirrig? Japp. Det här är den behagliga delen av behandlingen.
4. Masken torkas bort och huden blir insmörjd med serum, ögonkräm, dagkräm och solkräm.
Allt som allt tar det max 30 minuter och resultatet direkt är: Lika blossande röd som en italienskt övermogen tomat. Visserligen härligt återfuktad och slät, men med en nyans som passar bättre på julgardiner.

Jag medger att den första kvarten efter behandlingen var lite nervös. Kunde jag åka tunnelbana till jobbet utan att folk skulle stanna framför mig och vänta på grönt?
Men, efter den kvarten hade det mesta av det illröda  försvunnit och ett par timmar senare var huden så vackert rosig att jag nästan ville byta mysbyxorna och raggsockorna mot kjol och högklackat, men hejdade mig och nöjde mig med att vara snygg hemma i soffan.

Pris: ca 995 kronor.
Slutresultat: Vackert rosig, maximalt återfuktad, stramare hud. Något jämnare hudton. Effekten var som bäst samma kväll och dagen efter.
Betyg: 4,5
Rekommendation: Gör den till en fest! Eller gör den någon gång i månaden under vinterhalvåret för att hålla huden mjuk och fräsch.
Plats: Care of Skin

Pottklippningen är tillbaka

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Så här såg det ut på catwalken på Marc Jacobs catwalkvisning inför 2014. Foto Scanpix
Så här såg det ut på catwalken på Marc Jacobs catwalkvisning inför 2014. Foto Scanpix

 

Håll i hatten. Nu är pottklippningen tillbaka. Jag har själv varit där. Men det var längesedan. Gustav Vasa gillade den men den har varit borta ett bra tag, men nu har den fått fäste igen, till att börja med på catwalken. På Marc Jacobs senaste vårvisning i New York såg modellerna ordentligt naggade ut.

Bångstyrigt, taggigt naivt och oregelbundet. Enligt hårtrendnissar är det långa håret som dominerat hela 2000-talet påväg bort. Det tror jag först på när jag ser Kate Moss i en pottfrilla.

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Skärmavbild 2013-11-21 kl. 15.33.10
Mörkt underhår och färgade slingor ger spännande effekter. Foto från Scanpix
Kategorier Hår, Mode

Artisten Yohio släpper sin första doft tillsammans med Face Stockholm

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

 

Svenska artisten Yohio lanserar sin första doft "A Love Story".
Svenska artisten Yohio lanserar sin första doft ”YOHIO”.

Kanske inte det mest väntade samarbetet i svensk parfymhistoria har presenterats för pressen, men svenska Face Stockholm har hjälpt den svenska pop-rockmusikern Yohio att skapa en doft i hans namn.

Jag har inte själv sniffat på den ännu, men efter utseendet att döma ser den väldigt girlish ut.

Doftnoterna är många och beskrivs som glamorös, äventyrlig och tjejig!:

Citrus från italiensk bergamott, söt tropisk frukt, päron, edelweiss från alperna, vildkaprifol, mysk, fläderbärsbark och sandelträ.

Fläderbärsbarken är jag spänd på. Och Yohio verkar sprudlande glad att fått en tjejparfym döpt efter sig;

”Det känns fantastiskt roligt att samarbeta med ett så jordnära företag som FACE Stockholm. Trevliga, familjära och realistiska människor som skapar magi i många former”, säger Yohio, och fortsätter:

Doften vi utvecklat är fruktig och klassisk och har det lekfullt färgglada som ingår I mitt koncept. En parfym för alla som vill drömma sig bortfrån den grå vardagen helt enkelt”, säger han.

Den 5 december släpps doften i butikerna och på facestockholm.se och kommer att kosta 395 kronor.

 

Rösta i L’Oréal Paris ”Women of Worth”

av Petra Weiss

Women-of-Worth

I morgon onsdag är sista dagen som du kan rösta i L’Oréal Paris tävling Women of Worth.
I tävlingen, som går för 7:e året i rad, deltar tio kvinnor som engagerat sig i något viktigt som har förbättrat situationen i det område där de bor.
Den som vinner får 70 000 kronor som ska gå till den organisation de arbetar för och kan även senare tävla om ytterligare ca 200 000 kronor. Årets deltagare kommer från organisationer som jobbar för allt från hjälp för fosterbarn till att motverka våld i hemmet och kampen mot sexuella övergrepp på barn.
Tyvärr är det enbart amerikanska kvinnor som kan delta, men i framtiden hoppas vi få se en liknande tävling i Sverige där viktiga organisationer som ofta arbetar i det tysta uppmärksammas.

Kategorier Tips!
Sida 195 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda