Dofta som Olsen-tvillingarna

av Petra Weiss

nirvana

Efter två års sniffande på toppnoter och hjärtnoter lanserar nu tvillingarna Mary-Kate och Ashley Olsen sina första dofter – Elizabeth James Nirvana White och Elizabeth James Nirvana Black.
Båda dofterna är ett slags komplement till deras klädlinje ”Elizabeth and James”, som sött nog har fått namnet efter tvillingarnas syskon James ”Trent” Olsen och Elizabeth Olsen.

– Vi visste alltid att vi ville ha en doft för det här märket, för det är ett livsstilsmärke, säger Ashley i en intervju med WWD.

Men även om flaskorna är ack så lika så beskrivs dofterna som helt olika. Black är en mer maskulin doft med viol, sandelträ och vanilj och White består av en blommigare mix av pioner, liljekonvalj och mysk.

– Dofterna har verkligen vad alla vill ha, vilket är intimitet. De är inte nödvändigtvis avsedda att användas antingen eller utan både och, säger Ashley.

White och Black släpps på Sephora för en sneakpeak före jul innan den stora lanseringen i januari.

Vivienne Westwood designar för Lush: ”Mitt mode speglar den värld vi lever i”

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

 

Brittiska punktanten och designern Vivienne Westwood hjälper Lush i ny kampanj
Brittiska punktanten och designern Vivienne Westwood hjälper Lush i ny kampanj

Jag gillar tanter med drag i. Designern Katharine Hamnett är en. Sångerskan Nina Hagen, en annan. Och så har vi kläddesignern Vivienne Westwood. Denna extraordinära kvinna. Full av bus.

I 30 år har hon stått på modets barrikader och ständigt levererat och skanderat. Hållbarhet, återvinning och förnyelse. Use, reuse och reduce. Nu har hon, tillsammans med Lush designat fina sjalar så kallade Knot–Wrap som du kan köpa hos Lush.se och samtidigt bidra till Climate – Revolution -kampanjen för en hållbarare jul. Tack vare det svenska Lushkontoret fick jag en intervju som jag ger med mig av här:

Vivienne Westwood du är en modedesigner som beskriver ditt arbete som en klimatrevolution. Hur menar du?

”Jag är övertygad om att vi måste starta idag- imorgon är det för sent … Jag har länge burit på idén om Climate Revolution . På invigningen av Paralympics  London introducerade jag en makeup inspirerad av Boudicca , drottningen av de forntida britterna. Hon kämpade mot romarna och använde en blå krigsmålning som heter ” vejde ”. Jag tycker nämligen att det är viktigt att ge det som händer i världen ett namn : Warpaint revolution. Nu när vi har identifierat vår uppgift som en revolution, kan vi kombinera våra insatser i kampen för att vinna . Vi måste alla arbeta tillsammans och själva agera för spridningen av klimatrevolutionen åsatt det blir fokus på den”.
Knot-Wraps, som inspireras av den japanska inslagskonsten "furoshiki", kan användas som sjal, accessoar i håret, elegant och kreativt alternativ till presentpapper eller ramas in som ett konstverk.
Knot-Wraps, som inspireras av den japanska inslagskonsten ”furoshiki”, kan användas som sjal, accessoar i håret, elegant och kreativt alternativ till presentpapper eller ramas in som ett
konstverk.

Vad betyder en revolutionär handling för dig och hur kan man inspirera gemene man att delta i klimatrevolutionen?

”För att delta i revolutionen behöver du ett vapen. Kunskap och information är det bästa vapnet. Information och förståelse för att vi alla är vanliga människor och medmänniskor . Att våga bry sig om. Ordet ” snäll ” (kind) på engelska kommer från ordet ” kin ” som innebär att ta hand om någon. Lika mycket som du gör med din familj ”.

 

När blev du engagerad i klimatförändringarna?
”Jag har alltid trott att vi haft ett miljöproblem, men jag hade inte insett hur viktigt det var. James Lovelock skriver att i slutet av detta århundrade kommer det att finnas en miljard människor kvar. Det är sex miljarder döda vid slutet av århundradet. Han kallar det för slakt”, säger Vivienne Westwood och fortsätter;
”2008 instiftade New Economics Foundation sin 100-månaderskampanj – så mycket tid vi har kvar för att stabilisera halten av växthusgaser i atmosfären innan risken för okontrollerbara halter och planetens uppvärmning blir oacceptabelt hög . Vi är nu mer än halvvägs igenom – med mindre än 49 månader. Vi har ett val: Ett helvete eller en framtid bättre än den mänskliga rasen någonsin upplevt”.
Det svartögda arga ansiktet, Face of War, är Westwoods symbol för kampen mot klimatförändringar och miljöförstöring. Symbolerna är tryckta på fin ekologisk bomull och vävda av en brittisk hantverkare.
Det svartögda arga ansiktet, Face of War, är Westwoods symbol för kampen mot
klimatförändringar och miljöförstöring. Symbolerna är tryckta på fin ekologisk bomull och vävda av en brittisk hantverkare.

Vad gillar du hos Lush?

”Lush drivs som ett familjeföretag som har planeten och dess innevånare som sn prioritering . De har över 900 butiker i hela världen utan att ha spenderat pengar på reklam ! De är noga med återvinning och vårdar de kollektiven från vilka de köper sina ingredienser. De bryr sig. Det viktigaste är att de är kämpar för klimatetrevolutionen” – http://climaterevolution.org.uk/
”Att handla mindre, välja med omsorg och få saker och ting att hålla länge. Vi behöver inte alltid den senaste nyheten bara för att alla andra har det. Varje gång vi handlar använder vi vårt inflytande. Med tankarna på miljön så är det den största handlingskraften du har. Att göra smarta val”.
Vilken skönhetprodukt kan du inte leva utan?
”Jag orkar med max en eller två färgpennor. Jag gillar att rita runt mina läppar och mina ögon”.
Hur försöker du bäst för skydda miljön?
”Det bästa sättet för alla är att informera sig. Lyssna på forskarna. Inte på ekonomerna, de ljuger när de sätter ekonomin och klimatförändringarna i opposition. De säger att det är skilda problem och sedan fortsätter de att prata strunt om lågkonjunkturer och uppgångar. Det kommer aldrig att bli en uppgång om vi inte tar itu med orsaken till problemet. Det ruttna finansiella systemet är orsaken till klimatförändringarna och beviset är den finansiella krisen. Lösningen på finanskrisen är: vad som är bra för planeten är bra för ekonomin / vad som är dåligt för planeten är dåligt för ekonomin´.
Din åsikt är viktig. Allt du säger och gör så börja med att ansluta sig till Klimatrevolutionen. Vi skulle kunna ha en underbar värld i en framtida opinion – baserad på ekonomisk rättvisa”.
Hur har du själv valt att engagera dig?
”För min egen del har jag valt att stödja två organisationer i min kamp att rädda planeten: ”Cool Earth ” miljöorganisation som arbetar för att rädda den ekvatoriella regnskogen www.coolearth.org och ”Green Peace” som jobbar för att rädda Arktis – båda behöver ditt stöd”.

Skärmavbild 2013-11-19 kl. 16.06.48Var kommer idéerna för ditt catwalklooker ifrån? Är de relaterade till naturen eller miljön?

”Jag är en konst-älskare och älskar att läsa. Mina idéer kommer från det förflutna , som är där alla idéer kommer ifrån. Vi är alla sprungna ur det förflutna och genom konst, musik och genom att läsa sätter vi allt i ett sammanhang.Jag använder mina tillskärarkunskaper iför att utveckla textilkonsten och representerar alltid något jag sett eller upplevt tidigare eller kanske bara i fantasin. Resultatet blir att varje plagg berättar en historia. För bäraren blir kläderna teater och glamour, De kanske upptäcker en annan aspekt av sin personlighet. Mer sig själva.”

Hur ser man det i dina kollektioner?

I den svåra situationen vår planet befinner sig i och livsmiljö på jorden är också en del av min historia. Mitt mode speglar den värld vi lever i. Jag använder mode som ett medium för att uttrycka detta – främst genom grafik – jag är tacksam för den möjligheten som modeindustrin ger mig, det vill säga; att öppna munnen och tala om dessa viktiga frågor”.

 

MAC släpper makeup inspirerad av Disneys nya storfilm

av Petra Weiss

imageKolla noga. Ungefär sådär brukar jag känna mig tidiga måndagsmornar. Vilken tur då att M·A·C  Cosmetics kommer med en makeupkollektion inspirerad av just den här filmen – Maleficent, Disneys nya storsatsning med Angelina Jolie i huvudrollen. Vi som kan vår Disney vet att det handlar om Törnrosa, men i den här nya tappningen är det hennes elaka styvmor, Maleficent, som berättar sin version av sagan.
Bakom Angelinas något bleka look står makeupartisten Toni G och Rick Baker som gör specialeffekterna i makeupen.

MAC brukar göra spännande makeup, så jag ser fram emot den här som släpps i vår och innehåller 11 produkter för ögon, läppar, hud och naglar. Då blir det måndag hela veckan!

Lite mersmak?

Vilken AHA-syra ska jag välja?

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Brazilian Peel - innehåller glycolsyra från acaibär
Brazilian Peel – innehåller glycolsyra (syra utvunnen ur sockerrör) och från acaibär från Amazonas

Har du funderat på en syramantelbehandling av huden men inte kommit dig för. Då tycker jag att du kan testa Brazilian Peel som är en AHA (Alpha Hydroxy Acids) behandling för hemmabruk. 2010 fick produkten tidningen Allures genombrottspris det året. Sedan dess har det varit ganska tyst om den. Det är synd. För det

är en utmärkt produkt. Den är säker och du fjällar inte. Inte jag i alla fall. Den är uppbyggd av AHA-syran glykolsyra som är utvunnen från naturliga sockerrör och acaibäret från Amazonas regnskog- Hela 30 % glykolsyra inehåller Brazilian Peel, vilket är fem gånger starkare än de flesta andra produkter på marknaden. I Sverige säljs Brazilian Peel av eleven.se

Vad händer när man applicerar en AHA-syra?

Syrorna försvagar eller löser upp de bindande egenskaperna hos lipiderna (”limmet”) som håller ihop de döda cellerna. Det yttre hudlagret ”peelas” av och får de undre nya hudcellerna att lättare nå hudytan.

Den stora frågan när det kommer till AHA-syror är just vilken typ man ska välja, det finns ju ett antal olika där ute på marknaden och alla har olika targets.

Så här kan du tänka kring AHA-syror: Vad är ditt behov?

Bleka pigmentfläckar, dämpa torrhetsrynkor? Välj glykolsyra (glycoic acid)som är vattenlöslig och förhållandevis mild.

Återfukta en torr och känslig hud? – Välj mjölksyra (lactic acid)

Fräscha upp en oren och glåmig hy? – Välj en BHA-syran (salicylic acid) som är antiseptisk och fettlöslig.

Det som är vanskligt med syrabehandlingar är PH-värdet på produkten. På hudvårdskliniker har de starkare syror som går ner så lågt som till 3-4 i ph och då penetrerar det ner ordentligt i huden. En poppis syra på kliniker är mandelsyran som går djupt ner i hudens olika lager. Så här starka syror säljs inte i seriösa e-skönhetsbutiker så du kan lugnt pröva dig fram på egen hand. Olika pads är bra. Kolla efter märken som Dr Dennis Gross, Priori, Jan Marini, Nimue och Exuviance. Samtliga pionjärer på olika sammansättningar av AHA- och BHA-syror.

Kontrollera alltid din huds känslighet genom att testa AHA-syran på en mindre hudyta innan du börjar behandlingen och använd alltid minst spf 15 i minst sju dagar efter behandling.

 

Det lackar mot jul

av Petra Weiss

Ciate_Mini_Mani_Month_JulkalenderÅrets coolaste julkalender (och också den dyraste?) är Ciatés Mini Mani Month Advent Calendar.Luckorna är fyllda med nagellack, caviar-pärlor, glitter, paljetter och allt annat du kan tänkas behöva för att fixa en ny nagellook i 24 dagar. Pris för kalendern är 570 kronor och du kan hitta den här.

Airbag för cykeln skyddar den fåfänges huvud

av Petra Weiss

Hovding-invisible-helmet-02-630x673Ni som fortfarande cyklar trots ishalka – är ni komplett galna? Ni som cyklar med barn – ni borde få cykeln konfiskerad!

I morse klockan 8 stod temperaturen på minus 2 grader, det glittrade vackert på vägen och fyra cyklister hade redan cyklat omkull och slagit sig så illa att det krävdes hämtning med ambulans. Och det bara i Stockholmsområdet.

Du som trots ishalkan väljer att se döden i vitögat och hoppa upp på hojen i alla fall (utan barn, snälla) har förhoppningsvis en hjälm – men har du en airbag? Svenska märket Hövding gör cykelhjälmar som fungerar mer eller mindre som en cykelns motsvarighet till bilens airbag.

Hövding är hjälmen för  dig som inte vill ha hjälm för att du 1. Är för fåfäng 2. Har för mycket hår 3. Har för stort huvud 4. Vill skydda hela huvudet/nacken 5. Har gott om pengar. Den är utformad som en snygg krage som går runt hela halsen och nacken och utlöses enbart om det sker en olycka. Du kan alltså lugnt cykla runt med lockarna i ordning och ändå vara skyddad. Hjälmen ska utlösas innan den påkörde drämmer i backen och dessutom har den en ”svart låda” som registrerar olyckan.

Utlösningsmekanismen styrs med hjälp av sensorer som registrerar den plötsliga rörelsen hos cyklisten vid en olycka. Airbagen är utformad som en huva som omsluter och skyddar cyklistens huvud. Den är CE-certificerad och uppfyller EU:s säkerhetskrav. Priset för en Hövding är 2995 kronor och precis som en airbag går den bara att använda till en olycka men Hemförsäkringen täcker kostnaden för en ny Hövding om olyckan är framme. Och det är en rätt billig kostnad för att få behålla huvudet ett tag till.

Kategorier Tips!
Taggar airbag, Hövding

Hylla Miss Dior i Paris

av Petra Weiss

diorÄr du ett fan av Christian Diors smått klassiska doft Miss Dior?Då kanske en tur till Paris kan vara på sin plats.
Grand Palais invigdes i dag en alldeles speciell utställning, särskilt tillägnad doften där 15 internationella kvinnliga konstnärer hyllar doften genom film, skulpturer och andra kreativa skapelser.

Utställningen pågår fram till den 25 november i Galerie Courbe på Grand Palais och det är fri entré, vilket kanske kan kännas trösterikt när du väl betalat flygbiljetten. Och hotellrummet. Läs mer här!

missdior

Den osminkade sanningen om Barbie är avslöjad

av Petra Weiss

barbieVi har alla sett bilder på superstjärnorna utan makeup som valsar runt i pressen då och då. Föga chockerande men ganska trösterikt i vissa fall.
Men har du någonsin sett Barbie utan sin knalliga ögonskugga, rosiga kinder och godisrosa läppar?
Av någon anledning har en okänd användare av sajten Reddit gett den berömda dockan en makeunder, eller snarare en lite mer naturlig look, skriver tidningen Marie Claire som upptäckte den osminkade sanningen.

Men även om tanken var god, så är det faktiskt en del som klagat över bilden på den nya Barbie och menar att de inte är helt nöjda med hennes osminkade ansikte. Särskilt irriterade är de över hennes felfria hud – för vem behöver egentligen concealer ändå med en sån hud? Andra anser att lite mascara kan göra att vem som helst ser piggare ut – även om man heter Barbie.

Kategorier Ikonerna
Taggar Barbie

Marilyn Monroe stjärnan i Chanels nya reklamfilm

av Petra Weiss

Hon har varit död i över 50 år. Men nu dyker Marilyn Monroe upp i en reklam – för Chanel no 5. Skönhetsikonen är känd för att ha avslöjat att hon aldrig sov med kläder – det enda hon hade på sig var modehusets berömda parfym.

I dagarna släppte franska Chanel en 30 sekunder lång reklamvideo för den ikoniska parfymen där stjärnan syns i en serie gamla klipp. Marilyn syns charma pressen med sitt platinablonda hår, sin plutmun och svindlande kurvor och där finns också med de berömda orden hon yttrade i en intervju för Life Magazine år 1952:

– Marilyn, vad har du på dig i sängen? Så jag svarade att jag bara bär Chanel no 5.Marilyn Monroe, 1952

chanel-no5-coco-chanel-bottle

Sida 196 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda