När Dolce & Gabbana gör någonting ska det gärna glittra och glimra. Ledordet är glamour en masse och less is more är icke önskvärt. Deras senaste makeup-kollektion Sicilian Jewels är inte något undantag. Den tjusiga serien är, som man kan förstå av namnet, tänkt att bära som juveler och innehåller läppstift och nagellack inspirerade av nyansen på smaragder, rubiner, topas och ametister.
Jag älskar juveler. De är symboler för makt och passion, säger Stefano Gabbana om den nya kollektionen.
Sicilian Jewels är en limiterad kollektion skapad tillsammans med makeup-artisten Pat McGrath och kommer gnistra fint tillsammans med julgranen och nyårsbubblet.
Svenska smyckesföretaget Glitter lanserar ett gäng vackra smycke som kan betyda skillnaden mellan liv och död. Att kommunicera till omvärlden att man har diabetes och om man drabats av medvetslöshet kan det vara extremt viktigt att man genast kommer under läkarvård
På torsdag är det Världsdiabetesdagen och Glitter tagit fram en specialdesignad smyckeskollektion för personer med diabetes. Kollektionen är designad av Madeleine Sandberg som själv har sjukdomen sedan nioårsåldern. ”Efersom diabetes inte är en synlig sjukdom ville jag göra något som gör den synlig. Jag ville göra snygga smycken som jag själv ville bära och som kommunicerar att jag har diabetes. Därför kontaktade jag Glitter som genast nappade på idén” säger Madeleine Sandberg.
Jag gillar speciellt det stela armbandet som passar alla handledstorlekar. Köp till en vän eller familjemedlem som har diabetes och du bidrar till forskning som kan lösa gåtan om den här otäcka sjukdomen som tar onödigt många liv idag.
Kollektionen består av ett halsband och två armband i äkta silver. Halsbandet är unisex i klassisk och tidlös design. Kollektionen finns att köpa i 25 utvalda Glitterbutiker i Sverige med säljstart i slutet av november.
Priset på produkterna ligger mellan 249-399Kr.
( I Sverige insjuknar två barn i typ 1-diabetes varje dag och man beräknar att en av nio svenskar har typ 2-diabetes eller är i riskzonen för att få det. Vad många inte känner till är att det dör fem gånger fler av diabetes än som dör i trafiken.)
För två veckor sedan öppnade den danske designern Ilse Jacobsen sitt kurbad i Hornbæk, 35 kilometer från Köpenhamn i Danmark.Nu släpps hennes första spaprodukter Ilse by Ilse Jacobsen som ska komplettera det nya spakonceptet.
Spaserien innehåller allt från rengöring till fuktkrämer för hela kroppen och innehåller bara naturliga dofter och essentiella oljor som ska ge såväl energi som avslappning.
Det är viktigt att mitt spa och skönhetsprodukter erbjuder välmående och tilltalar sinnena, att de doftar och känns fantastiska. Med de här produkterna kan du ta med dig spa-upplevelsen hem och ta hand om dig själv när du vill, säger Ilse Jacobsen i ett pressmeddelande.
Produkterna kommer ligga från ca 120 kronor-600 kronor.
Sveriges största e-handelbolag när det kommer till skönhet; eleven.se öppnar en butik/salong i Vasastan Stockholm. I kväll var det presentation av lokalen för ett gäng utvalda journalister. Vi fick tankarna om hur den fysiska butiken kommer att se ut presenterade för oss av Parelle som är ny delägare i eleven.se. Men ni som bor ute i landet och törstar efter att känna och klämma på eleven.se:s enorma utbud på 850 olika varumärken ni kommer inte att gå lottlösa, för flera av landets 20 Parellebutiker kommer att ta in delar av sortimentet! Katjing!
Eleven.se:s butik och salong kommer att ligga på Karlbergsvägen 37 i Vasastan i Stockholm
Michael Gegerfelt grundare av eleven.se tillsammans med Parelleteamet
Vem behöver inte lite glitter och glamour i det här höstrusket? Och kan man inte stråla i kapp med stjärnorna på röda mattan så får man väl pensla på lite skimrande lack för att förhöja stämningen lite. Essies nya kollektion Luxeffects är ungefär så glittrig man kan bli och jag vet inte om det är blinget i sig eller de fantastiska namnen som gör att jag gillar dem. Med namn som As Gold as it Gets,Pure Pearlification, Sparkle On Top, A Cut Above och Stroke of Brilliance känns det helt okej att gå till jobbet en helt vanlig slögrå måndag med naglar som en Hollywood-stjärna.
Pris 129 kronor styck och lanseras i november på Kicks och Åhléns.
Daisy beautys läsarresa till London är inne på andra dagen och det har varit fullspäckat med föreläsningar om skönhet och mode från företag som essie, Garnier, Glitter, Glossybox och brittiska REN. Igår var vi och lyssnade på Millie Kendhall på beautymart på Harvey Nicols. Sedan var jag på LVL salongen och tog ett allergiprov eftersom det är lag på att man måste göra det om man ska genomgå en LVL-Fransbehandling!
Penhaligons flagshipstore på Regent Street i London öppnade 2006 och har fått ett ansiktslyft av den hajpade interiördesignern Christopher Jenner och re-öppnade i januari 2013. Bilder från retailsdesignblog 2013
Har ni vägarna förbi London så bara måste ni gå förbi parfymhuset Penhaligons flagshipstore som nyligen öppnat efter en totalrenovering av Christopher Jenner. Det är ganska svårt att beskriva interiören, men tänk er en blandning av edwardiansk strikthet uppblandat med Art Deco som möter japansk manga! Ja ni hajjar?
Penhaligon har 63 dofter i sin utgivning. Den äldsta som är i obruten produktion är från 1920.
Väggarna är i uppstoppade chesterfield mönster. Kan det bli mer brittiskt? Men frågan är om inte barberaren William Henry Penhaligon som startade Penhaligon 1860 inte skulle satt ceylonteet i halsen om han hade sett hur hans livsverk förvaltats? Who knows? Men dofterna är fantastiska! Och personalen gudomliga. De tittar på dig från topp till tå. Går fram till den runda ”roulettebordet” ger mig en doftsticka och säger: ”Du är en typisk Quercus”. ”Hur fan kunde du veta det” frågar jag mig själv? Parfymen som jag beställde hem till Ystad i en liten vinröd provask från London 1987.
Quercus cologne min favorit!
Skitdyr tyckte jag då, men en fantastisk doft av patchouli och mossa. ”Or you might prefer ”orange blossom”. Helt rätt det också. Den blonda expediten naglade två av mina favoritdofter genom att ta en titt på mig. Give it a try yourself!
Adress: 125 Regent St, London W1B 4HT, Storbritannien
Tidningen Daisy Beautys läsarresor brukar vara super.
Nu har jag gjort det igen. Anmält mig till Daisy Beautys läsarresa som den här gången går till London. Jag var med på förra läsarresan också som var på nya toppdesignade finlandsbåten Grace i våras och jag bara älskade det.
Jag brukar typ vara äldst, men jag bryr mig inte. Jag har lyckats boka en exlusiv tid med det semipermenenta fransförlängningsföretagetLVL Lashessom är så hajpat just nu men inte finns i Sverige ännu. Ska bli intressant och se vad det kan ge. Rapport kommer.
Ska även försöka smita förbi Fenwick på Bondstreet och se om jag kan lägga vantarna på en flaska ”Silk” av den isländska parfymören Andrea Maacke.
På schemat står också Millie Kendall, grundare av Millie&Ruby och succén BeautyMart. Kanske också en träff med Jo Malone…och kanske ett stopp på Penhaligon och… The IVY och sedan lite julte på Fortnum Maison eller Liberty.
Rihanna avlutar sitt samarbete med klädföretaget River men gör det med flaggan i topp
Barbados stolthet Rihanna drog förra året in 338 miljoner kronor. Bara Taylor Swift och Lady Gaga var strået vassar när det kommer till att göra skönhet och mode i sitt eget namn – till pengar. Just nu är grammisvinnaren Rihanna nämligen aktuell med tre olika lanseringar. Kläder för River Island, Makeup för Mac och med en ny parfym. Rouge by Rihanna.
Punkispirerat för River Island
Jag är speciellt förtjust i hennes nya parfym!. Rouge by Rihanna. Hennes starkaste hittills, enligt mig! Dessutom en väldigt snygg flaska med inspiration av en stingrockas hud.
Doften, Rouge By Rihanna, beskrivs av henne själv som flirtig, sensuell och orientalisk.
Toppnoter: citronblommor, cyklamen, bergamot och rosépeppar.
Hjärtnot: Jasmin ros, plommon, liljekonvalj och mocka
Basnot: Sandelträ, patchouli, vanilj, mysk, och bärnsten.
Parfymen, Rouge By Rihanna, kommer i tre olika storlekar samt bodylotion och 30 ml, edp, kostar 325 kronor
Rihanna har skapat en ny parfym som är riktigt bra!
Hennes tredje samarbete just nu har hon med makeupföretaget MAC. Bakom namn som RiRi Woo, Bad girl Riri och Pleasure Bomb hittar ni läppstift, nagellack, skuggor och eyliner. Den här kollektionen kommer förmodligen bli en stor hit den också, precis som allt som Rihanna lägger sina händer på! Är speciellt förtjust i den fina höstfärgen Bad girl riri, som är en ”matt taupe nude” – färg.
Kollektionen släpps i Sverige vecka 52! Ögonskuggor, 475 kr, eyeliner, 230 och läppstift 215 kr.
Rihanna för MAC, något att se fram emot! KatjingMitt favvoläppstift: Bad Girl Riri! Finfin höstfärg
De flesta som har barn känner till den mjuka, bitvänliga franska pip-giraffen Sophie. Hon är en av världens mest sålda bitleksak och ska vara helt fri från giftiga ämne och alltså supersäker att bita på – något som märkligt nog är lågt ifrån självklart (enligt tillverkarna) när man tittar på många andra bitleksaker.
Barnen till stjärnor som Tom Cruise, Madonna, Pink, Orlando Bloom och Naomi Watts har alla setts tugga på en Sophie, och nu kanske de också kommer smörjas in med Sophie. I dagarna lanserar nämligen Sophie La Girafe Cosmetics sin första hudvårdsserie under namnet Sophie le Girafe Baby.
Totalt släpps sex olika produkter, ett present- och ett provset i resestorlek. De sex produkterna är ansiktskräm, barriärkräm, body lotion, baby oil, bubble bath och hair & body wash.
Samtliga produkter är fria från GMO (genetiskt modifierade organismer), nanopartiklar, syntetiska parfymer eller färgämnen, animaliska ingredienser, ftalater, parabener, klor, natriumlauryletersulfat, metylisotiazolin triklosan, propylenglykol, benzobarbital, fenoxietanol och petrokemikalier. De är också fria från gluten, nötter, doftallergener och starka eteriska oljor.
Även om serien heter baby så är den också tänkt att funka lika bra för större barn och vuxna med känslig hud. Sophie le Girafe Baby har bara naturliga och rena produkter och är ecocertifierat eftersom 99,4 procent av ingredienserna är naturliga. Priserna ligger från 129-179 kronor. Du kan läsa mer om världens minsta och mest berömda giraff här.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.