Lakrits – godast för huden

av Petra Weiss

9491279835_fdbeaf3224_oNu har jag letat som besatt efter en trovärdig studie som bevisar att lakrits är helt fantastisk för huden.
Inte bara för att jag råkar vara lakritsberoende, utan för att kunna tipsa om julens kanske absolut snyggaste (och godaste) godisklapp: Lakrids by Johan Bülow. Christmas Choc Coated Liquorice är vackra, runda kulor av saltlakrits som doppats i belgisk krämig vit choklad och därefter täckts i guld.
Behöver jag säga mer?
Och se! Nu har jag hittat en alldeles fantastisk skönhetskoppling hos den medicinska tidskriften Journal of Drugs in Dermatology. Enligt en studie som de publicerat är lakrits effektivt mor rosacea, atopiska eksem och psoriasis.
När lakritsroten blandas i kosmetiska krämer minskar den rodnader i huden och olika typer av inflammationer. Plus att det minskar pigmentförändringar.
God Jul!

Tyler Johnston fixar superstjärnornas hår

av Petra Weiss

tylerFoto: Agneta Elmegård

Det var han som skapade David Beckhams mohikanfrissa. Han har lagt lockarna rätt på Keira Knightly och Daniel Craig och fixat till supermodeller inför catwalken. Vi fick chansen att träffa Tyler Johnston när han var i Sverige för Salon Stockholm med sin egen visning.

Brittiska Tyler Johnston, 44, är frisören som inte bryr sig om håret. Om det inte sitter på någon av hans många stjärnklienter, vill säga.
– Jag gör aldrig något med mitt eget hår. Jag minns inte när jag använde en hårprodukt i det, säger han och rycker på axlarna. …
Men när han tar fram saxen står kändisarna i kö för att bli fixade lika glamoröst elegant som Cate Blanchett, Victoria Beckham och Dita Von Teese.
När han skapade David Beckhams omdiskuterade mohikanfrisyr år 2001 fick han en hel värld småpojkar att kopiera den.
– Det bara hände. Jag och David hade inte bestämt att det skulle bli en mohikanfrisyr, vi kände bara att vi ville göra något annorlunda. Han ville förändra sig, säger Taylor.
Genom åren har han stått bakom flera legendariska tidningsomslag, bland annat på Paul Weller och Liam Gallagher.
– Min dröm är att fixa håret på David Bowie. Han är min inspirationskälla i allt jag gör, inte bara för hans hår genom åren utan i allt han gör, säger Taylor.
Trots alla stjärnor han träffar är det inte ofta han blir starstruck.
– Det har hänt kanske två gånger och det var när jag fixade håret på Paul Weller och Pelé. De är båda legender! Det var svettigt, säger Taylor.
När du träffar nya människor som ser risiga ut i håret – vill du göra om dem?
– Haha ja! Men man får se ut hur man vill, bara man trivs med sig själv.
När stjärnorna kommer till dig inför en plåtning eller en fest, får du fria händer?
– Ofta har de en idé, sen gör vi klart den tillsammans. De litar på att jag får dem att se så bra ut som möjligt för pressen och alla paparazzis. De har mycket press på sig, säger Taylor.
Vilken av hösten och vinterns nya looks tror du kommer tilltala svenskarna?
– Den mer klassiska ’40s Retro. Den är kvinnlig och elegant och har mycket textur, gissar Taylor.
Hur skiljer sig Hollywoods frisyrer från de svenska?
– Håret är större i USA! Det är mer glamoröst. Särskilt i Los Angeles.
Vilken hårfärg ska vi ha i höst?
– Det viktigaste är att kvalitén på håret är bra och inte färgen. Men jag har alltid varit svag för blont hår…
Har du något tips till Klicks läsare om de vill fixa håret?
– Var inte rädd för att förändra! Det kan faktiskt bli bättre än innan.

tyler2

Taylors Essential looks ”The Colour Burst Collection” för Schwarzkopf:
40's’40s Retro
Modern version av 40-talets eleganta vågor. Glamoröst, sofistikerat och dressat med mycket textur och lockar. Passar den som inte är rädd för att synas och som gillar volym. Klassisk röda mattan-frisyr.

fultConstruct
Mycket struktur, djärva linjer, grafiskt och vågat med arkitekturiska former. Fungerar både som långt och kort hår. Sensuellt och oväntat.

punkettesPunkettes
Inspirerad av 70-talets punk men mer lyxig och med avtryck av stjärnor som Blondie. Mycket karaktär, en kontrasterande look som är rebellisk på ett mer vuxet och elegant sätt.

sleekSuitgirls.
En frisyr med mycket power! Androgyn och för den som vill ha en dressad look som ustrålar mycket power. Dynamisk där luggen kan vara längre än nackhåret. Maskulin och feminin i en elegant mix.

Yvonne Ryding: ”Skönhetsingrepp är inte min grej”

av Petra Weiss

Hon har blivit vald till universums vackraste kvinna, skrivit en bok om skönhet och dansat i rutan på bästa sändningstid i ”Let’s Dance”. Dessutom föreläser hon om skönhet och hälsa och dyker upp i både radio och TV då och då. Plus att hon har byggt upp sin egen hudvårdsserie.
– Jag tycker inte om att ta det lugnt, skrattar Yvonne Ryding som nu relanserar sin hudvårdsserie YR Hudvård.
Vi stämde träff med världens vackraste 50-åring i Cadierbaren på Grand Hôtel.

yvonne2Foto: Agneta Elmegård

När Yvonne Ryding sveper in i baren på Grand Hôtel och slänger med det långa, lockiga blonda håret hörs ett lågt sus i lokalen.
Männen kastar beundrande blickar och kvinnorna sneglar nyfiket.
Nästa år är det 30 år sedan hon blev den tredje svenskan någonsin att vinna titeln ”Miss Universe”, men det kunde lika gärna vara 15 år sedan, för så stor skillnad är det inte mellan den unga flickan från Eskilstuna och den mogna affärskvinnan som sitter framför mig.

Vad har du för skönhetsknep, egentligen?
– Ojdå, skönhetsknep.. Det viktigaste är nog att aldrig somna med makeup, det är en big no no! Hur trött man är så måste man ta bort den, annars är det förödande för huden. Det andra är att inte röka, det är fruktansvärt för huden!

Hur ser du på skönhetsingrepp då?
– Det är inte min grej men jag tycker att var och en gör som de vill med sin kropp. Jag tycker att det är underbart att se en mogen kvinna med ett levande ansikte. I USA mötte jag så många konstgjorda ansikten så jag blev helt enkelt avskräckt, säger Yvonne.

Du fyllde 50 förra året, hade du ingen ålderskris?
– Hmmm möjligen rätten att vara argare, det var jag aldrig tidigare. Jag kan säga ifrån på ett annat sätt, men det är ju positivt.

Det låter inte alls som någon kris.
– Nej det är mer som ett uppvaknande. Krisen är mer siffrorna 50. Det ser så gammalt ut när jag ser dem, haha!

Du är ju ganska nykär också. Vem är han?
– Han heter Mikael och är en helt fantastisk människa som ger mig otroligt mycket stöd. Precis som jag är han en idrottsmänniska så vi är ute mycket i naturen. Det är nog därför jag orkar hålla på så här. Jag har en så bra grundkondis.

Han fick dig att lämna storstan för norrländska landsbygden så han måste vara väldigt fantastisk.
– Ja det är han! Och jag ska säga dig att det är otroligt att vakna, sätta fötterna i stövlarna och gå ut och se ut över vidderna. Det är så vackert! Jag saknar inte alls Stockholm. Men så är jag här ganska ofta så jag får min stadsdos ibland.

Du startade YR Skincare för 16 år sedan, hur halkade du in på hudvård efter modellkarriären?
– Tanken föddes redan under mitt år som Miss Universum. Jag var en next door tjej från Eskilstuna Sweden som från att inte ha haft knappt någon makeup alls, tvingades ha supermakeup hela tiden. Det, tillsammans med stress, långa flygningar och ny mat gjorde att jag började få hudproblem. Och det är inte kul när man måste se fin ut…

Hur kom du till rätta med hudproblemen?
– Jag hade ju fått lite pengar när jag vann så plötsligt kunde jag köpa nya, dyra hudkrämer, men det visade sig att de var alldeles för starka på mig så det blev värre i stället! Jag började springa runt på apotek och hälsokostbutiker för att hitta något som funkade för min hud och till slut hittade jag nåt i New York. Det var då jag upptäckte att det inte fanns något liknande i Sverige.

På 80-talet var intresset för Sverige stort, särskilt i USA. Den skandinaviska, svala, naturliga skönheten var lockande för landet i väst.
– Jag minns att jag tänkte att det vore fantastiskt om jag kunde ha min egen svensktillverkade hudvård, men bara svenska, naturliga produkter. Det fanns ingenting sånt då. Men jag gjorde inget av det just då, det var för mycket som hände i mitt liv så det fanns inte tid för det, säger Yvonne.

yvonneNågra år senare träffade hon sin dåvarande man, Kjell Bergqvist, flyttade hem till Sverige och fick två döttrar, Natalie, 19 och Sandra, 24.
Det var då tanken på en egen hudvårdsserie föddes på nytt.
– Jag hade ju landat då, jag hade lite mer tid, och så träffade jag kemisten som jag jobbar med i dag, säger Yvonne.
Hennes första idé var någonting helt nytt för den svenska marknaden.
– Jag ville göra en kroppsolja, för det hade jag sett något liknande i USA. Alla undrade vad sjutton det var, för ingen här hade ju hört talas om det, säger Yvonne.
Efter några års mixtrande med ingredienser och konsistenser lanserades YR Hudvård 1997 och i dag finns märket i Sverige, Norge, Finland, USA, Holland och England.

Du relanserar märket igen. Varför då?
– Vi har skruvat till innehållet lite extra, gjort det ännu bättre. Inte några extrema förändringar, men kanske lagt i lite mer Q10 i dagkrämen och förstärkt de aktiva ingredienserna så att resultatet blir ännu bättre. Sen har de fått en helt ny kostym! Märket är ju tonåring nu och det måste synas! De har blivit rejält knallrosa! De är kaxiga och snygga att ha i hyllan. Sen har vi slimmat till det så vi har bara 11 produkter.

YRJag är imponerad av priserna. Vilka riktar ni er till?
– Ja visst är priserna bra? Den dyraste kostar 199 kronor. Vi kommer ligga ute på Ellos, Lindex, Coop och Ica Maxi bland annat. Jag skulle säga att den typiska kunden är 30 plus, kvalitetsmedveten och både man och kvinna.

Du säger naturliga ingredienser. Hur naturliga är de?
– Så naturliga som går utan att göra avkall på den kosmetiska känslan.

Hur pass inblandad är du i tillverkningen?
– Jag är inblandad i allt! Framförallt är jag inblandad i ingredienserna, jag petar med kemisten och laborerar med allt. Sen testar jag allt på mig själv. Mitt badrum är en salig röra av en massa provburkar överallt. Hudvårdsprodukterna är min tredje bebis!!

Du är utbildad undersköterska – hur blev du intresserad av den kemiska biten?
– Jag har alltid varit intresserad av mikrobiologi, anatomi och biologi, sen var jag tvungen att bli bra på kemi också för jag ville verkligen vara delaktig i framtagningen av mina egna produkter.

Vilken av produkterna är din egen personliga favorit?
– Åååh det går ju inte att säga… Om jag måste så är det Boosting Day Cream.

Är du otrogen mot dina egna produkter?
– Jamen det måste jag ju vara! Jag måste köpa och utvärdera andra produkter för att se hur de tänker.

Vad har du för favoriter?
– Jag gillar Biotherms bodylotion som doftar lite citrus, sen gillar jag Decleor och Clarins. Lancôme har en bra brun utan sol.

Och Makeup-favoriter?
– Mascara har jag Idun, foundation från Dior, mineralpuder från Idun, skuggor från Mac men läppstift och rouge har jag lite olika. Rouget är dock alltid lite persikofärgat och läppstiftet är mer persika till vardags och rött till fest.

Nu när du har relanserat YR. Har du något nytt projekt på g eller ska du bara gå och påta i den norrländska myllan?
– Haha nej jag har en helt ny serie på gång som ska säljas på apoteksmarknaden. Mer säger jag inte just nu…

yvonn4Foto: Agneta Elmegård

Kategorier Hud, Tips!

Veckans tre bästa ekoprodukter

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Nylanserat ekoschampo som blivit valt till bästa ekoprodukt under Cosmoprof i Italien 2012
Nylanserat ekoschampo som blivit valt till bästa ekoprodukt under Cosmoprof i Italien 2012

Det är inte vardagsmat med ryska produkter i Sverige. Trots att vi nästan är grannar med Ryssland! Det är synd för det finns en massa intressanta ekoprodukter därifrån. Ett märke som jag ger ett stort utropstecken den här veckan är Natura Siberica. Deras schampo är sulfatfria, PEG-, silikon och EDTA-fria. Minst 95% av ingredienserna är av vegetabiliskt ursprung och lanserades under Salon Stockholm 2013 Inget skit utan tvättaktiva ingredienser från dvälgtallskåda. Det här är en av de få sulfatfria schampos som känns som ett konventionellt schampo. Det löddrar! Kan verkligen rekommenderas! Har testat volym och fuktschampot med sibiriska nypon och martall. Resultatet. Lockarna kom tillbaka!

Företaget Natura Siberica jobbar med producenter från Sibirien och minoritetsgrupper som genom sitt arbete att plocka de vilda örterna får pengar till utbildning och skolgång.

Natturalbox, en ny prenumerationstjänst och en utmärkt introduktion till ekologiska produkter.
Natturalbox, en ny prenumerationstjänst och en utmärkt introduktion till ekologiska produkter.

Halleluja. Jag har packat upp min första ekobox, fullmatad med ekologiska grejjor inom hälsa och skönhet. Naturalbox är ett nytt koncept initierat av företaget Ecoliving som vill få upp ögonen hos konsumenter om att det finns bra alternativ till konventionellt framställda skönhetsprodukter. Boxen innehåller nio produkter i fullsize . Bland andra Madaras Purifying Foam (värde 195 kr), K Pour Karité hårstyling (värde 150) och Naked Lips -havtornsläppbalm (50) + en massa bars och mörk choklad. Spännande. En  box i månaden kostar 199 kronor så värdet på boxen är minst det femdubbla. Bra presenttips!

Sheasmör med lime och kokos från The Soap Girl
Sheasmör med lime och kokos från The Soap Girl

Kan det bli mer naturligt med Afrikas finaste ingrediens, Kariténöten, eller sheasmöret. The Soap Girl Coconut Lime Whipped Shea Butter räcker i evigheter och mjukar upp huden. Perfekt nu när kylan börjar nypa till. Eleven har just nu ett bra pris på The Soap Girl så slå till. Bara 139 kr för 142 gram.

Snart blir allt rosa!

av Petra Weiss

image007Fem dagar kvar till oktober och årets rosa månad! Du glömmer väl inte att ge ditt bidrag i kampen mot bröstcancer? Du kan läsa mer här!

Årets tema ”Låt oss besegra bröstcancer. Tillsammans är vi starkare.” är en uppmaning till handling.

Genom att öka medvetenheten och kunskapen om sjukdomen kan vi komma ett steg på vägen mot att besegra bröstcancer.
Centralt för årets kampanj är att inspirera folk från hela världen att skapa en så kallad ”Circle of Strength” som består av vänner, familj eller kollegor som stöttar och hyllar varje handling – stor som liten – som kan föra oss närmare att utrota bröstcancer. Dessa cirklar kommer att inarbetas i en större helhet på BCAcampaign.com som kommer att använda tematiskt innehåll från kanaler som Instagram och Twitter med hjälp av hashtag # BCAStrength för att folk ska känna sig starkare tillsammans. Det gäller både inom sin egen grupp, men även som en del av ett större globalt samfund. De enskilda cirklarna kan exempelvis:

• försäkra sig om att få en årlig mammografi, om man är 40 år eller äldre

• genomföra sunda livsstilsändringar

• samla in medel till lokal bröstcancerforskning.

Estee_Lauder_Evelyn_Lauder_Dream_Pin

 

Kategorier Tips!

Dr Hauschka presenterade nya höstlooken

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Det tyska biodynamiskt framställda hudvårdsmärket Dr Hauschka visade upp sin nya makeup-satsning med Karim Sattar i sitt esse. Det var Daisy Beauty som hade bjudit in till bloggkväll på Strandvägen 7A. Jag har länge varit fascinerad av det här hudvårdsmärket och bara älskar deras alternativa rengöringskräm som man klappar in. Jurlique har ett liknande! Men nu var det makeup-looken Play of Light, som skulle demonstreras. Fokus på eyeliner och läppar. Finns ute i butik nu.

20130926-191512.jpg
Karim Sattar har tidigare jobbat för The Body Shop men är sedan ett år tillbaka Dr Hausckas egen makeupartist och produktutvecklare.

20130926-204544.jpg

20130926-204612.jpg
Karim talade sig varm för de nya borstarna som han själv varit med att utveckla

20130926-204634.jpg

20130926-204707.jpg
Mr Grease, bodybuildare som blev sminkad över hela kroppen med Dr Hauschkas ögonpalette inför en plåtning.
20130926-204747.jpg
Min favorit. Ögonbrynspaletten.
20130926-204801.jpg
Dr Hauschka är ett gammalt anrikt märke som inte har hudvård för natten eftersom deras filosofi är att man inte ska störa hudens nattsömn.

Här får du tips om hur du applicerar en naturlig makeup:

Här är hela gästlistan Sveriges bästa skönhetsbloggare, så klart!

Fröken Rosa
Zoulblogg
Wysteriia
Purity
Adaras
Karin
Beautytools
Skönhetsredaktörerna
Make it Fab
All sweet in life
Beleza
Piggelin
Elin Fagerberg
Bjutiful Me
Aida
Tindra

Oriflames Höstlaunch i Lärkstaden

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Oriflame festade till det på Ett Hem Hotell i Lärkstaden på Östermalm igår.

Johan Wramell visade höstens makeup, Kaah gjorde en hemlig minispelning och Oriflame launchade sin nya hemsida.

Det var mycket fokus på elegans, dova toner och höstmys! Döm själva!

Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.06.42
Sotade ögon är det som gäller fortfarande enligt Johan Wramell
Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.08.08
Satsa på markerade ögonbryn i höstlooken
Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.07.27
Naturliga looken.
Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.06.04
Artisten Kaah gjorde en minispelning
Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.10.34
Ninni från Topphälsa intervjuar Johan Wramell

Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.08.32Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.06.19Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.09.13 Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.09.46 Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.09.28 Skärmavbild 2013-09-26 kl. 17.06.31

Veckans tre bästa gobitar

av Petra Weiss

Jag får otroligt mycket spännande produkter att testa. Och så får jag en del ospännande, några fantastiska – och faktiskt också en samling riktigt vidriga.
Från och med i dag ska jag försöka avslöja vilka tre produkter som jag har testat under veckan som får en extra guldstjärna. Här är veckans tre gobitar!

priori_coffeeberry_kabuki_and_loose_mineralsPriori, CoffeeBerry® Perfecting Foundations, 629 kronor

Jag var länge motståndare till allt vad mineralmakeup heter. Varje gång ”ett proffs” sminkade mig med mineralmakeup så jag ut som Dame Edna dagen efter en vild fest. Inte jättebra alltså. Om man inte gillar den typen. Men Prioris foundation i formen av löst puder är helt fantastisk, utan att överdriva. Den är dyr – ja, men den räcker i en smärre evighet och huden blir jämn och fräsch, utan att se översminkad ut. Inte heller framträder de små fina rynkorna som annars gillar att ploppa upp på något märkligt vis när man använder puder. Extra guldstjärna för att den har spf 25! En klar 5-plussare!

kanebo-sensai-foundations-lift-up-base-grundierung-30mlSensai by Kanebo, Lift up Base, 439 kr/30 ml

Också dyr som snor, men ack så bra. Min erfarenhet säger att det mesta Sensai gör är fantastiskt bra, men det japanska märket tillhör också high end produkterna inom hudvård. Den här make-up basen, eller primern som det faktiskt är, stramar upp huden lätt och ”gömmer” fina linjer och rynkor och bereder vägen för en eventuell foundation. Det går givetvis att använda på egen hand också och ger huden en silkig, matt känsla, lite som en svartvitfilm från 30-talet. Fast inte lika stapplig, om ni förstår vad jag menar… Jag skulle kunna berätta att den innehåller Sensais specialitet, Koishimaru Silk Extract, men eftersom jag är övertygad om att ni inte bryr er nämnvärt om det så nöjer jag mig med att tala om att den är bra. Riktigt bra!

priorityChristian Breton, Lip Repair, 349 kr/15 ml

Den här gobiten har gjort underverk med mina torra läppar de senaste veckorna. Jag vet inte hur det är med er, men så fort det börjar blåsa isbjörnar utomhus så ser mina läppar ut som en torr dag i Sahara och då hjälper bara Eight Hour Cream i vanliga fall. Problemet med den mirakelsalvan är att man ofta ser ut som en flottburk när man smörjt in den runt och på läpparna och det är svårt att få något läppstift att fästa på gegget. Det är med andra ord en solklar nattsalva (och som sådan oöverträfflig). Så är icke fallet med den här lilla burken. Den här tar bort naret, ger läpparna en liten puff och funkar nästan som en primer för läppstiftet. Den varken syns eller smakar något utan gör bara det den ska. Tadaaaa! Me like.

Höstfixa håret med nya stylingprodukterna #TXT

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Vågor eller strip. Du bestämmer
Vågor eller stripes. Du bestämmer                                                Foto- L’Oreal

Aldrig mera en dålig hårdag. Det går inte att skylla ifrån sig längre. Nu finns det så mycket pastor och hårvax därute att det inte finns någon anledning att låta håret bara hänga. Fort går det också att lära sig använda strukturvaxerna. Värm i handflatan. Tvinna eller bounsa. Bonanza!

#TXT är L’Oréal Paris senaste släpp på hårstyling fronten
#TXT är L’Oréal Paris senaste släpp på hårstylingfronten                 Foto- L’Oreal

Studio Line #TXT

L’Oréal Paris har tagit fram en helt ny generation leror, geler, vaxer och pastes och dessutom struktursprayer. Det är lättanvända produkter som skapar unisexfriyrer – med en cool finish.

Skärmavbild 2013-09-25 kl. 16.03.41

# TXT stylingprodukter har skapats så att man ska kunna ge ditt hår den struktur du vill ha.

5 produkter ges ut under #TXT-namnet: molding Paste, rough Fiber vax, grooming clay, wave creating spray, volume texturizing spray.

Rek pris: 69kr

50942

Sida 202 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda