Resetipset: Modefotografier av Carl Bengtsson på Kulturen i Lund

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Modefotografen Carl Bengtsson ställer ut på Kulturen i Lund
Modefotografen Carl Bengtsson ställer ut på Kulturen i Lund

Bor ni i Skåne. Grattis. Ta er då till Lund och Kulturen snabbt som attan om ni är intresserae av mode. Där ställer den internationellt uppmärksammade modefotografen Carl Bengtsson ut fram till den 3 november.

Carl Bengtsson är känd för sitt poetiska och drömlika bildspråk
Carl Bengtsson är känd för sitt poetiska och drömlika bildspråk. Foto Carl Bengtsson

Carl Bengtsson föddes 1952 och fick sin första kamera 1964. Redan som tonåring började han fotografera och framkalla bilder själv. Sedan 1976 har han arbetat som fotograf och han hann göra ett stort antal skivomslag för många svenska artister som t ex Eva Dahlgren, Freestyle, Gyllene Tider och Noice innan han under 1980-talet började arbeta som modefotograf.


Hans stora genombrott kom när han började arbeta med den nystartade, modetidskriften Clic. 1988 flyttade han till Paris för att arbeta för fler internationella uppdragsgivare, bland annat tidningen Elle. Idag har han Stockholm som bas men arbetar fortfarande internationellt.

Adress:

Kulturen ligger vid Tegnérplatsen i Lund, ett stenkast från Domkyrkan.

Öppettider:

1 sept – 30 april
Tisdag-söndag: 12-16

1 maj- 30 aug
Måndag- söndag: 10-17

Naturligt vackert hår med aussie-märket O&M

av Petra Weiss

om2Engelska Jose Bryce Smith gick och fixade håret. Och blev kär. Mannen bakom saxen var Alan Buki, en australiensare som för tillfället var bosatt i London. Tycke uppstod, paret flyttade till Sydney, fick ett par barn och resten är, tja, som en saga faktiskt.

Den driftiga Jose upptäckte att hennes man fick svåra allergier av alla kemikalier han kom i kontakt med på jobbet och tillsammans bestämde de sig för att ta fram en hårvårdsserie och hårfärger som är baserade på så naturliga produkter som möjligt, är fritt från ammoniak, ​​resorcinol och PPD, bland annat. Både snällt mot huden och naturen, med andra ord.

– Vi hade testat allt men ingenting hjälpte så det kändes som sista utvägen. Det behövdes en ny produkt på marknaden som både ger bra resultat och är snäll mot huden och naturen, säger Josie när vi möter henne på mässan Salon Stockholm

Märket döptes till Original Mineral och idag, fem år senare, finns märket över nästan hela världen och är ett av de populäraste naturliga hårvårdsmärkena i Australien.

om3Jose Bryce Smith.

– Håret mår bättre utan stress. Du behöver inte skadliga kemikalier för att färga håret eller styla det. Vi har höga krav på våra produkter och en del är både fria från ammoniak och peroxid. Det gör ingen skillnad på resultatet, man kan få vackra färger i alla fall, säger Josie.

Produkterna inom hårvårdslinjen är till största del baserade på naturliga ingredienser, essentiella oljor och det finns varken sulfater, parabener eller andra allergiframkallande ämnen.

– Sen min man började med våra egna produkter är han helt fri från allergier, det är fantastiskt, säger Josie som nu lanserar sina produkter i Sverige.

– Jag har förstått att svenskarna är väldigt medvetna om innehållet i produkter och gärna väljer naturliga ingredienser. Det är skillnad mot USA, där tittade de på mig som om jag var ett UFO när jag förklarade vad Original Minerals filosofi är, skrattar Josie.

Utseendemässigt är produkterna ganska unisex, med strama, eleganta former och färger som harmonierar med varandra. Priserna är än så länge inte fastställda eftersom märket bara börjat smyga in på den svenska marknaden, men i Australien kostar en flaska schampo cirka 249 kronor.

PS. Håll utkik i Aftonbladet Klick! nu på fredag! Där har du chansen att vinna lyxiga O&M-produkter – och möjlighet att testa dem före alla andra…

omFoto: Agneta Elmegård

Årets Frisör 2013: Camilla Jönsson från HeadCandy

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Vinnaren av Årets Frisör 2013 heter Camilla Jönsson och hon fick ta emot priset på den nya frisörgalan, Salon Stockholm på Stockholmsmässan i helgen.  Camilla Jönsson är från Helsingborg och har varit frisör i drygt tio år och arbetar idag på salongen HeadCandy i Ängelholm. Hela Sveriges hårelit var på plats på den välfyllda festen och fick se Camilla kamma hem avantgardepriset också.

Camilla Jönsson från Ängelholmsalongen CandyHead
Camilla Jönsson från Ängelholmsalongen HeadCandy

Juryns motivering till varför Camilla Jönsson vann:
Vinaren av Årets Frisör 2013 har bevisat att med god smak, tydliga mål, stark teknik samt kommersiellt gångbar stil kunnat skapa tidstypiska hår med en genomtänkt helhet som andas den passion för hår som juryn vill se hos vinnaren av Årets Frisör.

Skärmavbild 2013-09-16 kl. 17.14.56
Camilla Jönssons vinnarbidrag

Pristagarna i övriga kategorier på frisörgalan 2013 är:

Årets Avant Garde – Camilla Jönsson och tillika Årets Frisör 2013
Årets Frisör Dam – Camilla Jönsson och tillika Årets Frisör 2013
Årets Frisör Herr – Jarkko Kaislapuro från salongen Gränslös Hans & Hennes
Årets Nykomling – Amanda Lundqvist från salong Sax & Maskin
Årets Frisör Team – Olivia Rörstrand, Maria Blom och Jesper Ämmälä från salongen Larson & Lange
Årets Elev – Alma Lundin från salongen Klipp Er

Camilla Jönssons vinnande Avantgardebidrag
Camilla Jönssons vinnande Avantgardebidrag
Juryn Årets Frisör 2013
Juryn Årets Frisör 2013

Årets Frisör 2013 arrangeras av bransch- och arbetsgivarorganisationen
Frisörföretagarna. Juryn är sammansatt av juryordförande Hans Nilsson och
består av några av de mest välkända namnen inom branschen; Robert Preston, Tomas Edlund, Micael
Bindefeld, Marta Spizewska, Linda Mehrens Flodin samt Ida Högström.

Salon Stockholm ny frisörmässa 2013

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Salon Stockholm har öppnat ute på Stockholmsmässan i Älvsjö. Petra och jag var där för att intervjua och plåta kändisfrisören Taylor Johnston för Aftonbladet. Skaparen av Beckhamfrisyren. Det var mycket nytt och spännande på montrarna. Att det händer mycket på hårfronten och med produktutvecklingen är det ingen tvekan om!

20130913-153514.jpg
Petra Weiss intervjuar skaparen av Beckhamfrisyren: Tyler Johnston för Klick!
20130913-160127.jpg
Backstage inför Schwarzkopfs visning på Salon Stockholm
Snyggaste montern hade helt klart italienska Davines
Snyggaste montern hade helt klart italienska Davines
Therese Jirving från Kraft blandade till favoritdoften i ditt schampo
Therese Jirving från Kraft Cosmetics i Malmö blandade till favoritdoften i ditt schampo. Jag valde patchoulidoften!
20130913-160457.jpg
Färgladaste montern hade nog Amikas!
Nytt ryskt märke Natures Siberia som upplevt ett enormt ekologiskt prisregn 2012.
Nytt ryskt märke Natura Siberica som upplevt ett enormt ekologiskt prisregn 2012
Italienskt skönt märke Philip Martins
Italienskt skönt ekomärke Philip Martins
20130913-160609.jpg
Derm Organics bjöd på smarrig smoothie
Har du änglahår? Då reder du ut burret med den här!
Har du änglahår? Då reder du ut burret med den här!
20130913-160627.jpg
Mastey Paris är certifierade av Grön Frisör
Nytt spännande märke från Australien;
Nytt spännande grönt märke från Australien;O&M, Original Mineral

20130913-161537.jpg

Bästa borstarna om du frågar mig: Glanze
Bästa borstarna om du frågar mig: Glanze

YSL lanserar limiterad utgåva av Opium

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
I snajdig guldflacon, den här gången
I snajdig guldflacon, den här gången

Hur mycket kan man krama ut ur ett redan kultförklarat varumärke egentligen? Jag bara undrar.  Yves Saint Laurent relanserar nämligen en begränsad upplaga av sin signaturdoft Opium, från 2009 års utgåva. Opium Collectors Edition. Den levereras i en lyxigt guldflacon och sätter säkert nostalgivibbarna i gungning hos många nu medelålders tanter.

Glamorös, passionerad och dekadent. Opium väcker rimligen känslor. Doften har dominerat marknaden sedan den kom ut första gången 1977 i originalformula. Provocerande namn. Djärva annonser och ständigt buren av modeller, artister och filmstjärnor har doften överlevt alla trender från lakanstvättdofter till meloneran under 90-talet. Det ursprungliga receptet som bestod av  en orientalisk – blommig – kryddig karaktär. Det var då det.

Jerry Hall för Opium 1977
Jerry Hall för Opium 1977

2009 beslöt sig nämligen YSL för att anpassa/modernisera receptet och stoppade in bland annat bergamott och mandarin för att lätta upp doften. Ock köparna köpte det. Djärvt.

Den nya flaconen är designad av YSL:s art directors Fabien Baron och Stefano Pilati och doftens toppnot består av färsk bergamott och mandarin som går över i intensiv Sambac jasmin, nejlika och myrra. Basen består av oppoponax (söt kåda/myrra), patchouli och bärnsten.

Den nya upplagan säljs i limiterad upplaga och kommer att finnas tillgänglig från hösten 2013 som 50 ml EdP.

Rosa skönheter för en god sak

av Petra Weiss

rosa bandetVill du köpa skönhetsprodukter och samtidigt stödja en god sak ska du kolla efter de rosa produkterna som dyker upp i butikerna nu. Det är bara några veckor kvar till oktober – årets rosa månad och den månad då hela världen stödjer kampen mot bröstcancer lite extra mycket. Här är fyra sköna rosa nyheter!

DP13_Drink Up Lip_BCA1. Origins Drink up Hydrating lip balm i färgen Pink Guava, 195 kr
Glosset har en skön konsistens som ger mycket fukt åt läpparna och nyansen är snyggt naturligt rosa. 20 kronor per sålt gloss går till The Breast Cancer Research Foundation. Finns i butik från 1 oktober.

1340_Rosa_armband2. Rosa Armbandet av Matthew Williamson för Lindex, 100 kr
Det är elfte året i rad som klädkedjan engagerar sig i kampen och i år upprepar de succén med ett rosa armband, i år designat av Matthew Williamson. Hela vinsten går till Cancerfonden och du kan köpa det från 4 oktober.

image0083. ghd Pink Diamond, 1899 kr
Lyxiga ghd släpper återigen ett limiterat stylerset med borste och plattång i knallrosa metallic där 100 kronor per sålt set går till Rosa Bandet.

Estee_Lauder_Perfectionist_CP_R_with_Pink_Ribbon_Keychain_ELC_2012_BCA_Campaign4. Estée Lauder, Perfectionist [CP+R+] Wrinkle-Lifting Serum, 790 kr/30 ml
Det var hudvårdsjättens grundare Evelyn Lauder som var med och startade Pink Ribbon-rörelsen år 1991 och än i dag är företaget djupt engagerade i kampen med flera olika rosa produkter. För varje såld flaska doneras 20 kronor till Bröstcancerföreningens Riksorganisation BRO.

JKF:s signaturdoft lanseras igen – 50 år efter mordet

av Petra Weiss

Eight_2647371aHur doftade president John F Kennedy?
Det får du snart veta.
50 år efter mordet på JFK släpps parfymen som var hans signaturdoft – ”Eight & Bob”.
Doften skapades av fransmannen Albert Fouquet, son till en aristokrat och medlem av den franska eliten under tidigt 1900-tal.

Albert var besatt av goda dofter och mixtrade ihop sin egen blandning i ett rum på övre våningen i familjens slott där han växte upp. Till hjälp hade han familjens butler, Philippe.

Parfymen innehöll aromatiska växter som Fouquet hittat på en resa till Chile tre år tidigare, men det exakta innehållet var och är än i dag en väl bevarad hemlighet.

Doften var för eget personligt bruk, och trots att många bad om att få köpa hans blandningar vägrade Albert dela med sig av sin doftsensation.

Tills en het sommar 1937 på franska rivieran.
Albert var på semester och träffade en ung amerikansk collegestudent som turnerade frankrike runt i en öppen sportbil.
Studenten var John F Kennedy.
Männen blev goda vänner och precis som alla andra blev John förtjust i Alberts speciella parfym.
Tydligen var den blivande presidenten charmig nog för att Albert skulle gå med på att dela med sig av sin doft för första gången, för dagen efter parets möte stod en flaska i receptionen till Johns hotell och väntade på honom. Med flaskan låg en lapp:
– I den här flaskan kommer du hitta en skvätt av den franska glamouren som din amerikanska personlighet saknar.

När Albert kom tillbaka till Paris efter semestern hade han ett brev som väntade på honom från USA, där John tackade honom för parfymen och berättade att den hade gjort succé bland hans vänner- Han bad samtidigt Albert att skicka honom åtta nya flaskor.
– Och om din produktion tillåter det, en flaska till Bob också, skrev Kennedy.
Flaskan var avsedd för hans bror, Bob Kennedy.
Men Albert gjorde mer än bara skickade doften.
Han skickade ut Philippe att leta efter vackra franska glasflaskorna som Albert ansåg passade hans doft och beställde kartonger med samma mönster som skjortan Kennedy bar när de hade träffats första gången. Därefter döpte han doften till Johns lustiga beställning: ”Eight & Bob”.

Några månader senare började brev från olika Hollywoodkändisar dyka upp hos den franska parfymören, bland annat brev från Cary Grant och James Stewart som undrade om de också kunde beställa doften?
De hade upptäckt den genom Johns pappa som hade nära kontakter med filmens stjärnor och regissörer.
Flaskorna skickades och doften blev en succé.

Men bara en kort tid efteråt, på våren 1939, dog Albert i en tragisk bilolycka nära Biarritz i Frankrike.
Den enda som kände till det hemliga receptet bakom ”Eight & Bob” var nu butlern Philippe, som fortsatte tillverkningen en kort tid fram till andra världskrigets utbrott.
Philippe tvingades lämna sitt jobb hos familjen Fouquet men innan han gjorde det gömde han doften inuti böcker som han skar ut för att flaskorna lätt skulle kunna passera obemärkta så att inte nazisterna skulle upptäcka dem.

Det hade kunnat vara slutet för ”Eight & Bob” om inte Philippes familj årtionden senare hittade den exakta formulan till doften och bestämde sig för att återigen lansera John F Kennedys favoritdoft.
Som ett hedrande minne till både presidenten och hans gode vän parfymören Albert Fouquet.

Du kan läsa mer om den här och beställa din egen flaska för ca 1200 kronor i en bok eller 1050 kronor i den klassiska randiga boxen.

Svenska Oriflame öppnar ny webbshop

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Svenska Oriflame öppnar ny webbshop
Svenska Oriflame öppnar ny webbshop; oriflame.se.

Visste ni att en av världens största skönhetsfabriker ligger ute på Ekerö? Och att från fabriken kör det, varje dygn, 8 fullastade långtradare till destinationer runt om i Europa. Märket är svenska Oriflame. Ett av världens största direktförsäljningsföretag. Oriflame är gigantiskt stora i Ryssland, Sydamerika och – Kenya. Där Oriflame satsat extra på eget företagande bland ensamstående kvinnor.

Jag återkommer med reportage från fabriken som jag besökt! Spännande!

Nu finns Oriflames produkter tillgängliga i en helt ny webshop på oriflame.se.

Norge och Sverige är pilotländer för den nya webbshoppen och fokus kommer at ligga på inspiration, tips och ideér, typ hur man sotar ögonen, hur man bäst hittar sin foundation och hur man hittar sin favoritdoft. Som vanligt inspirerar duktige makeupartisten Jonas Wramell.

Min favoritprodukt från Oriflame har svenske toppdesignern och guldknappsvinnaren Marcel Marongiu gjort. Dagligdags designar han kläder för franska Guy Laroche och har också gett ut en parfym hos Oriflame ” by Marcel”, heter den. Den är en kaskad av rosor i sig och flaskan är inspirerad av hans favoritvin Chateau Minuty.

by Marcel, en riktigt fin doft
by Marcel, en riktigt fin doft

Oriflame grundades i Sverige 1967. Idag är Oriflame ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder och en omsättning på omkring 1.5 miljarder euro om året. Demi Moore, Malin Åkerman och Bollywoodstjärnan Malaika Arora Khan är bara några av företagets profiler genom åren.

Läs allt om stjärnornas lyxigaste skönhetsprodukter!

av Petra Weiss

klickfavvosarHar du alltid undra vilka lyxiga krämer som stjärnorna smörjer in sina ansikten och kroppar med? Nu har du chansen att få veta det! I senaste numret av Aftonbladet Klick, som ligger ute nu, avslöjar jag vilka de svindyra produkterna är – plus vilka (betydligt mer plånboksvänliga) produkter du kan köpa istället! Missa inte det!

Kategorier Tips!
Sida 204 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda