Sköna grejor på Formex 2013
avDet var premiärdag för Formex 2013 ute på Stockholmsmässan i Älvsjö idag! Som vanligt var det mycket spännande där för en Beautynista. Mycket av allt är bara förnamnet.











Det var premiärdag för Formex 2013 ute på Stockholmsmässan i Älvsjö idag! Som vanligt var det mycket spännande där för en Beautynista. Mycket av allt är bara förnamnet.
Franska 35 -åriga toppmodellen Laetitia Casta, som vi svenskar kanske mest känner igen från L’Orealreklamerna och som Dolce Gabbanas ansikte utåt är inte den skönhetsjunkien som vi kanske tror. Less is more…
Jag fick förmånen att träffa henne i Cannes tack vare Lorealteamet. Hon är en lågmäld 3 barnsmor som inte alls är glad för uppmärksamhet. Ganska kort (165) och inte superbenig, snarare kurvig! Men det hindrar inte Laetitia Casta att vara en leading lady i alla stora mode- och skönhetskampanjer med stil. Hon är också en ängel som man kallas när man gått Victoria Secrets Visningar.
Laetitia, hur skulle du beskriva din egen privata stil?
”Parischic! Jag gillar enkla kläder med snyggt snitt. Eleganta utan att vara för mycket. Jag bär mycket svart vilket jag egentligen kan tycka är tråkigt, men det bara blir så!”
Hur sminkar du dig helst?
– Faktiskt inte alls om du skulle träffa mig privat! Det är bara när det krävs för en kampanj eller visning som jag tillåter mig att blir sminkad. Själv mejkar jag mig i princip inte alls. Lite mascara och ett snyggt rött läppstift på sin höjd. Jag gillar den naturliga stilen.
Du upptäcktes som 15-åring på stranden på Corsica och har varit på 80 olika magasinomslag. Hur ser du på din modellkarriär?
”Just nu är jag mer inne på att göra film. Jag gillar att uttrycka mig och det får man utlopp för i film. Det är inte så statiskt. Men det är fantastiskt att få se så många olika platser i världen. En ynnest.”
I filmen ”The Island” spelar du mot danske skådespelaren Thure Lindhardt. Vad vet du om Skandinavien och Sverige?
”Ha ha, inte så mycket. Men jag skulle gärna vilja åka dit. Ni är ganska långa och ståtliga har jag hört. Och sedan har jag fått för mig att ni är ett naturälskande folk. Att ni lever nära naturen. Den tanken gillar jag!”
Vi närmar oss oktober – årets rosa månad och den månad då vi ska tänka lite extra på kampen mot bröstcancer.
Med ghd:s Pink Diamond limited edition stylerset kan du både slippa en bad hairday och ge ett bidrag till forskningen eftersom 10 euro per sålt set går direkt till Rosa bandet.
Världsomfattande har ghd donerat mer än 72 miljoner kronor i kampen mot bröstcancer genom försäljningen av sina ghd pink stylers och årets karamellrosa stylerset är framtaget i samarbete med författaren, konstnären och journalisten Anna Benson. I kitet ingår en plattång och en paddle brush. Pris: 1899 kronor.
Är du sugen på att träffa någon – och köpa ny parfym?
Då har du chansen att göra det samtidigt när Åhléns City i Stockholm inviger Nordens största skönhetsavdelning.
Nästa fredag, den 23 augusti, kan du vara med i ett doftdejting-event som varuhuset arrangerar tillsammans med Match.com mellan 17.30-19.00.
Vi vet ju alla att dofter påverkar oss på flera olika sätt och att vissa människors dofter är mer attraherande än andras, och enligt en ny studie som Max Planck-institutet i Tyskland gjort tillsammans med forskare från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet så kan doften faktiskt kan vara avgörande vid valet av partner.
Men på Åhléns doftdejting är kanske inte tanken att alla ska gå runt och sniffa på varandra, i stället ska parfymälskande singlar mingla runt och hitta en favoritdoft samtidigt som de också hittar någon som de kan lukta på. Senare.
– Vi hoppas att några näsor finner varandra och att alla som kommer på vår doftdejting lär sig mer om dofter och hur man bygger upp en doftgarderob, säger Anne Högberg, skönhets- och doftexpert på Åhléns.
Doftdejtingen lanseras genom ett Facebookevent där intresserade får mer information om hur man anmäler sig. För mer info om eventet gå hit.
Åhléns nya skönhetsavdelning blir hisnande 2500 kvadrat stor med 350 kvadrat doftyta, 65 makeupartister, 50 hudterapeuter och ett flertal manikyrister och 20 doftexperter.
Vill du få din bild och text publicerad på New York Times? Då ska du titta in på New York Times resesida som uppmanar alla läsare och resenärer att ladda upp bilder från 46 heta platser runt om i världen (för nästa år kommer typ alla att resa dit.
Exotiska platser som New York Times spår en lysande turistframgång kommande år är bland annat Filippinerna, Big Island, Hawaii, Porto/Portugal, Singapore, men även Litauen, Oslo/Norge och Amsterdam i Holland.
Hawaii och Big Island är också ett ställe so de vill ha in bilder och text ifrån!
Vi har tidigare berättat att Cate Blanchett frontar doften som släpps i Sverige i september. Jag har haft med mig doften på min sommarsemester och det är en mysig finstämd doft med mycket värme och patchouli i. Den påminner mig om Laura Biagottis ”Roma” som lanserades 1988. Även den en italiensk storslam på sin tid med mycket framgång på taxfreehyllorna. Giorgio Armanis Sí har svarta vinbär i toppnoten. Mellannoten; fresia och ros och i basen ligger patchouli, vanilj, trä och ambroxan. Sí är komponerad av Christine Nagel som jobbat åt bland andra Jimmy Choo, Karl Lagerfeld och Kenzo i sina produktioner.
30 ml kostar 610 kronor.
Se Cate Blenchett i kampanjen:
Fullt ös i nya studion när stylisten Ehva Löpp, fotografen Emma Mattsson och makeupartisten Anna Fridh förbereder höstens modereportage för Aftonbladet
Jag gillar inte bruna fläckar i huden. Jag gillar sol. Inte att steka mig i solen, Men jag gillar att vara i solen när den väl är framme här i den norra hemisfären. Därför har jag i sommar kört stenhårt med två pigmentreducerade serum.
L’Oreals DreamTone är en trestegsraket med en skräddarsydd teknik som inriktar sig på tre pigmentförändringar. Mörka fläckar, ojämnheter och färgskillnader i huden. Dels så har Dream Tone en omedelbar korrigering med hjälp av pärlpartiklar som ger lyster direkt, men sedan jobbar den även på djupet. Jag har använt den som en primer faktiskt och den jämnar faktiskt ut hudtonen. Har använt den i 4 veckor men efter 12 veckor utlovar Lancome en mer bestående pigmentreducering. Jag har använt nr 1 som inriktar sig på en ljus hudton med tendens till rödhet. Morgon ock kväll har jag använt den och jag gillar konsistens, doft och resultat. 40 ml kostar 825 kr. Lanseras i september.
På dagarna har jag använt Cliniques Even Better Skin Tone Correcting Lotion med spf 20, som är en oljefri formula som är lätt exfolierande. Jag tycker att den här duon har hållit min hy i schack den här sommaren. Mina tre bruna fläckar på kinden har i alla fall inte blivit värre. 30 ml kostar 449 kronor.
Stockholm Fashion Week 2013 invigdes ikväll på Café Opera i Stockholm. Mes Dames vann årets Rookies-pris och många ministrar och kändisar ville glänsa på röda mattan när Bindefeld bjöd in. Eva Röse, Danny Saucedo, Ewa Björling, Valerie Aflalo och Annie Lööf var och kollade visningen. Opi nagellacker och Toni & Guy sponsrade.
Snart kan den amerikanska presidentfrun Michelle Obama fixa såväl aftonklänningarna som makeupen hos sin favoritdesigner Jason Wu.
Den unga Taiwanes-Kanadensiska modedesignern går ihop med Lancôme och släpper en limiterad makeupserie lagom till New Yorks modevecka i september.
Makeupserien med förpackningar i sobert grått och transparent spets, innehåller läppstift, paletter med ögonskuggor och nagellack som han själv tror kommer ”skilja sig från mängden”, skriver Telegraph.
Dessvärre kommer kollektionen enbart att finnas i USA, och då på varuhuset Nordstrom.