Maria Montazami: Ni kommer aldrig att få se mig i rött läppstift

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Läppstiftet ”Maria Montazami” som Hollywoodfrun har tagit fram tillsammans med Make Up Store, säljer som smör. Egen väsk- och smyckeslinje, Lets-dance aktuell. Svenskarna älskar Maria Montazami med den släpiga örebrodialekten. Hemma för Maria är numer Skåne, där hennes mamma bor. Perstorp. Ett stenkast från Örkelljunga. Där håller hon till när hon inte kör cabriolet i Los Angeles eller tränar med danspartnern Kristjan Lootus. När jag träffade Maria senast passade jag på att ställa några frågor.

Varför tror du att du är så populär Maria?

”Det är nog för att jag lever det livet jag lever. Jag är en vanlig människa som bryr mig om min familj, det är nog lätt att identifiera sig med mig. Sedan tycker folk så klart att det är spännande att jag bor i Hollywood”.

Maria Montazami och jag i en intervju för Aftonbladet Söndag förra året.
Maria Montazami och jag. Rött läppstift, bara under tvång!

Men det finns många Hollywoodfruar, men du är ju klart populärast. Hur är stämningen emellan er?

”De andra hollywoodfruarna känner jag knappt och jag är inte inriktad på konflikter. Jag har satt en ära i att vara hemmafru och uppfostra mina barn. Det är prio ett för mig. Och att vara snäll, positiv och glad. Vad andra tycker och tänker om det bryr jag mig inte om”.

Omslagsplåtning i studion.
Omslagsplåtning för Aftonbladet Söndag i studion.

Vad är ditt ultimata skönhetstips?

”Var glad. Var tacksam för det som du har att glädjas över så syns det i ditt ansikte också”. 

Vilken skönhetsprodukt lämnar du inte ditt hus utan att ta med dig?

”Mitt beiga läppstift förståss. Du kommer aldrig att få se mig i röda läppar privet. Då ser jag ut som en transvestit, ha ha!”

Maria Montazamis läppstift för Make Up Store
Maria Montazamis läppstift ”beige” för Make Up Store

Helena Christensen: Bra hudvård håller min hy i trim

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Hon ligger inte på latsidan direkt. I maj kommer vi att få se henne som omslagsmodell för spanska Elle. I Sverige syns hon i Specsavers senaste glasögonkampanj. Hon frontar också danska klinik-märket Beauté Pacifique. 44-åriga danska supermodellen Helena Christensen är hetare än någonsin.

Helena Christiansen frontar spanska Elle i maj. Plåtat av Xavi Gordo. Privat använder hon danska Beauté Pacifiques produkter, säger hon.
Helena Christiansen frontar spanska Elle i maj. Plåtat av Xavi Gordo. Privat använder hon danska Beauté Pacifiques produkter, säger hon.

Genom danska hudvårdsmärket Beauté Pacifique fick jag reda på Helenas hemligheter när det gäller hudvård:

Ett ögonblick Helena Christensen, ikonisk dansk fotomodell…

När känner du dig som vackrast?

”Efter 9 timmars sömn. Helst vill jag vakna upp en blåsig sommardag, nära stranden, så jag bara kan kasta mig i havet, få saltvatten i håret och glödande kinder av solen.

Hur har din syn på skönhet förändrats genom åren?

”Jag älskar hudvårdande produkter, det försöker jag alltid att använda. Men jag har också perioder där jag inte använder något alls. Vid andra tillfällen gör jag en hel procedur varje morgon. Min erfarenhet har lärt mig fördelarna med att ta väl hand om huden med icke-aggressiva produkter och genom att hålla min hud återfuktad hela dagen”.

Helena Christensen har tålig hy som lätt får fräknar
Helena Christensen har tålig hy som lätt får fräknar

Du är danska och företräder det danska märket Beauté Pacifique. Varför valde du att fronta deras produkter?

”Jag har varit ett fan av deras produkter en lång tid, efter att en väninna introducerade deras hudvårdsprodukter för mig. När de kontaktade mig om ett samarbete, kändes det ganska naturligt att hoppa på. Jag vet vad deras produkter står för eftersom jag har använt dem på min egen hud. Dessutom, att vara en ambassadör för ett stort danskt företag gör mig stolt.”

Hur länge har du använt produkterna?

”Jag har använt Beauté Pacifique i flera år och likaså min familj. Även min 95-åriga mormor, som har underbar hy. Produkterna passar alla åldrar”

Vilka är dina favoritprodukter?

”I ansiktet använder jag Super3 Booster Creme, den gör underverk med min hud. Jag gillar också ögonkrämen Crème Metamorphique , eftersom det har en bra effekt på små linjer, men är ändå skonsam nog att använda runt det känsliga ögonområdet. Puffy Eye Gel är ett måste och den nya deodorant Pit Stop som är en sval och effektiv nyhet.”

Super 3 Booster innehåller tre olika vitamin A sorter samt propolis som har antibakteriella egenskaper
Super 3 Booster innehåller tre olika vitamin A sorter samt propolis som har antibakteriella egenskaper

Vad är din svaga punkt när det kommer till din hud?

”På grund av min mörka hy som bokstavligen suger upp solen, oavsett hur väl jag än skyddar den med solkräm, så får jag fräknar och solfläckar då och då.  Då använder jag pigmentdämpande produkter för att jämna ut hudtonen. Jag ser till att skydda min hud både från ut- och insidan. Genom att använda bra hudvård, solskydd och vitaminer håller jag huden i trim”.

Helena är noga med solskydd och att äta nyttigt och vitaminrikt.
Helena är noga med solskydd och att äta nyttigt och vitaminrikt.

Prada söker blivande författare

av Petra Weiss

pradaLyxiga modehuset Prada lanserar nu en skrivartävling med glasögon som en metafor. Skribenterna ska, enligt Prada, ”utforska och förbättra den individuella tolkningen av verkligheten” och vinnaren ska kunna ”se världen med en unik, sällsynt blick”.

– Vad är den verklighet som våra ögon visar oss och hur är dessa realiteter filtrerade genom linser? undrar modehuset i tävlingsbeskrivning.
Är du sugen på att tävla kan du ladda upp ditt altster här fram till den 18 juni och det måste vara mellan 4000-8000 tecken.

Italienska tidningsmogulen Giangiacomo Feltrinelli Editore kommer gå igenom samtliga bidrag så vill du glänsa lite extra kan du skruva den på italienska i stället för engelska (sorry svenska tror jag inte funkar…). Vinnaren avslöjas i september och i potten ligger cirka 45000 kronor.

Kategorier Mode, Nyheter

Män gillar kvinnliga parfymer – och tvärtom

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Unisexarfymer är mest populära. Det visar en undersökning som Stockholms Universitet har gjort. Dofter är alltså inte så könsbestämda som vi tror.

Är du tjej och gillar läder, oud och kanel som jag? Helt okej alltså. Och är du kille så ska du således inte skämmas över dina vanilj- och Ylang-ylangdrömmar. Lev ut.

Jag råkar nämligen veta att Peter Stormares favoritparfym är Guerlaines anrika damdoft liljekonvaljbomben Muget som kom första gången 2009 och bara säljs en enda dag om året, den 1 maj. På amerikanska Bergdorf Goodman-varuhuset kan du inhandla årets oneshot, (men räkna med att få stå på väntelista!) Har du tur, finns det många i deras webbshop så att du kan känna dig som en Hollywoodskådis när du lyckas kamma hem en flaska på 60 ml för 600 USD. Lite otippat att en råbarkad norrläning som gillar att jaga har näpna liljekonvaljer som favoriter. Men hey, vem är jag att döma?

Peter Stormares favoritparfym Muguet. Liljekonvalj, jasmin och ros.
Peter Stormares favoritparfym Muguet. Liljekonvalj, jasmin och ros.

I undersökningen vid Psykologiska institutionen på Stockholms universitet fick heterosexuella personer mellan 20 och 30 välja parfym enbart baserat på deras doft, utan att veta om parfymen var klassad som kvinnlig eller manlig.

Resultatet? De tenderade att välja samma doft till sig själva som till sin potentiella partner, enligt en ny avhandling i psykologi där forskaren Anna Lindqvist har undersökt hur parfymer upplevs när könskategoriseringen inte är känd.

– Eftersom det finns en uppfattning om att parfymer kan förstärka det kvinnliga eller det manliga, och på så sätt attrahera en partner av det motsatta könet, så är det här resultatet väldigt spännande, säger hon.

Visuellt väljer vi alltså dofter efter hur de marknadsförs i reklamen men i blindtester litar vi istället på vårt doftsinne. Det är det jag alltid sagt. Skit i fluffet. Bär det du gillar.

– De parfymer som deltagarna föredrog var de som inte upplevdes som varken särskilt kvinnliga eller manliga. Och när deltagarna själva fick könskategorisera parfymerna, så ville de sätta en unisex-etikett på dessa dofter, berättar Anna Lindqvist.

Kanske kan den mystiska doften Escentric Molecules vara något? Den är inte könsbestämd. Uppbygd på en enda molekyl. Antingen älskar man eller hatar den. Myskig, pudrig, animalisk och träig på en och samma gång. I like.

Min favorit- unisex parfym. Molecule 01 Escentric Molecules Utan doftnoter. Isobaserad. Uppbyggd på en enda molekyl.
Min favorit- unisex parfym. Molecule 01 Escentric Molecules Utan doftnoter. Isobaserad. Uppbyggd på en enda molekyl.

Ber om ursäkt för ordet ”fashionista”

av Petra Weiss

Gia_Carangi_April 1979 Cosmo CoverStephen Fried, upphovsmannen till ordet ”fashionista”, har drabbats av ångest.
För att han hittade på ordet.
– Jag ber om ursäkt för att jag släppte lös ett så skrämmande kontroversiellt och kraftfullt ord på den intet ont anande allmänheten, säger Fried i en intervju i The Atlantic.
Han kom på ordet 1993 när han skrev en bok om supermodellen Gia Carangi som dog 26 år gammal 1986 av HIV som hon fått på grund av sitt heroinberoende.

Han behövde en fras som omfattade alla de många yrken som utgör modeindustrin – modeller, fotografer, designers, journalister, redaktörer, stylist med flera. Efter att ha läst om 80-talets Sandinister, eller sandinistas      som det heter på engelska (medlemmar i FSLN, spansk förkortning för Frente Sandinista de Liberación Nacional) så föddes så ordet ”fashionista”.

Foto: Gia Carangi på omslaget 1979.

Kategorier Mode

Doves nya kampanj – en tragisk fullträff

av Petra Weiss

dove-sketchHudvårdsmärket Doves nya kampanj Dove Real Beauty Sketches, är en sorglig påminnelse om hur kritiska vi kvinnor är mot oss själva, och hur vi själva faktiskt är vår egen största fiende.

Dove har hyrt in Gil Zamora, en av FBI:s tecknare som, baserat på olika kvinnors beskrivningar av sig själva skissar ansiktsporträtt. Bredvid kvinnornas egna uppfattningar om sig själva hänger sedan skisser på samma kvinnor – men där en främling fått beskriva kvinnornas utseenden.
Gissa vilken som är vackrast.
Samtliga kvinnors ”självporträtt” visar kraftigare, fulare och till synes mer nedstämda kvinnor, där deras drag har markerats på ett överdrivet sätt. Främlingarnas porträtt däremot visar mjukare, vackrare och mer öppna kvinnoansikten.

Tidigare kampanjer från Dove har mer fokuserat på kroppen, på vikt och åldrande, men årets kampanj är ännu lite mer av en tankeställare. Hur väljer du att se på dig själv? Har du verkligen rätt bild av dig själv och varför ser andra dig som en annan kvinna? Och kanske det viktigaste: skönhet handlar inte om fylliga läppar, stora ögon och höga kindkotor. Skönhet finns hos oss alla – oavsett hur vi ser ut. Trots det anser bara fyra procent av alla kvinnor att de faktiskt är vackra, enligt Doves undersökning.
Du kan se filmen här. Gör det!

 

theBalm – från experiment till världssuccé

av Petra Weiss

balmbine face palette (favourites of thebalm)Du har väl inte missat det fantastiskt sköna kosmetikmärket theBalm? Med produkter som ”What’s your type – the Bodybuilder mascara”, ”Sexy mama”, ”Hot mama” och ”The sexpot series” och ”Bahama mama bronzer” är den inte bara underhållande på grund av sina namn, utan också för sina retroförpackningar med färgglada pinuppor och gammaldags apoteks-känsla. Allt är dessutom fritt från parabener och talk och inte testade på djur.

Märket grundades av amerikanskan Marissa Shipman, som tröttnade på sitt jobb på TV och började mixtra ihop egna skönhetsprodukter hemma i badrummet med hjälp av sheasmör, bivax och ricinolja.
Hon beställde 11 böcker om hur man gör sin egen makeup på Amazon.com och resultatet blev ett lip balm.
Marissa hittade ett labb som gick med på att producera hennes recept och så skickade hon smakprov på lip balmet till CBS där hon tidigare jobbat.
Eftersom det lönar sig med kontakter, så tipsade kollegorna om hennes lip balm i programmet ”The Early Show,” och succén var ett faktum. Cher köpte några stycken och magasin som InStyle prisade läppbalsamet.
Och vips så var theBalm fött – ett företag som idag, 10 år senare, omsätter ca 14 miljoner kronor.

Men riktigt ensam om att skapa theBalm var inte Marissa. Hennes mops, Wheezie, eller Eloise ”Wheezie” Shipman, som är hundens fulla namn, var med henne hela vägen och har därför fått en nyckelposition i företaget med titeln Chief Pet Officer. Oklart vilken produkt som Wheezie gillar mest.

Men nu finns givetvis betydligt fler produkter att köpa, bland annat den nya paletten Balmbini, (349 kr) som du hittar här, som är fullkomligt ljuvlig om än inte helt praktisk i handväskan. Men här finns lite smakprov på godbitarna ut theBalms kollektion och ungefär allt man behöver för en färdig partylook. Minus mascaran då. Men då kanske du kan investera i en ”Tall, dark and handsome”?

Kategorier Makeup

En dag i fotostudion

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

I dag har min lilla assistent Elin fått lära sig allt om ljus, bländare, kamerainställningar och dämpande skärmar. Studion är fullriggad!

Elin håller koll på exponeringen i studion.
Elin håller koll på exponeringen i studion.
Kategorier Resor

Somrigt solkyssta ben med honung

av Petra Weiss

Honey Bronze Shimmering Dry Oil 01 Honey Kissed(2)

NEW Honey Bronze Shimmer Lip Balm (open)Fixa finaste skimret på benen med The Body Shops klassiska kollektion Honey Bronze som innehåller Community Fair Trade-producerad honung från Etiopiens regnskogar. I år får serien tillökning med Honey Bronze Shimmering Dry Oil Golden Honey (245 kr/100 ml) som kan fuska fram lite färg och lyster på vårbleka ben, och Honey Bronze Shimmer Lip Balm, 95 kronor som ger både skimmer och fukt. Finns i butik 8 maj.

Kategorier Hud, Nyheter

Färgade läppar med knubbiga Miracle Lip Sorbet

av Petra Weiss

 

Lumene Rasberry Miracle Lip Sorbet 10-17 open_12085_12145_3Finska Lumene hakar på trenden med knubbiga läppglanspennor och lanserar nu Miracle Lip Sorbet med vårdande nordisk hallonfröolja. Pennan är lika härligt användarvänlig som Cliniques Chubby Sticks (min favorit och en klar 5-plusare) och Isadoras Twist-up Gloss Stick och känns mjuk och krämig på läpparna. Ger precis lagom med färg och den är lätt att dosera om man vill fläska på med mer. Perfekt att ha i handväskan eller i bakfickan! (om korken är på…) Finns i åtta nyanser och kostar 119 kronor.

Kategorier Makeup
Sida 228 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda