Den glamorösa spanska filmstjärnan Penélope Cruz kommer att svepa in sig i svenska kläder i vår. I varje fall på reklamaffischerna, men förhoppningsvis också privat! Hon är nämligen klädföretaget Lindex ansikte utåt i deras tre vårkampanjer. Tidigare har skådiskollegorna Reese Witherspoon och Gwyneth Paltrow frontat Lindex.
Cruz i svenska klädesplagg från Lindex
Kampanjerna som är i tre delar ska knytas samman av en story där vi får följa med Penélope under en helg. Fredag kväll på den perfekta festen med glamour, röda mattan och fotografer. På lördagen kommer vi att se Penélope slappa i Lindexplagg i sin hemmamiljö, iklädd sina favoritplagg. I sista kampanjen utseplats scenerna på en festlig söndagsbrunch vid en Medelhavsvilla där Penélope är klädd i sommarens måsteplagg.
Penélope Cruz gillar svenska kläder berättar hon
”Det har varit väldigt roligt att vara modell för Lindex som är ett stort internationellt modeföretag. Jag gillar kläderna, de passar verkligen min stil” säger Penélope Cruz i ett pressmeddelande till oss.
I slutet av april kan du hitta kläderna som Cruz bär i en Lindexbutik nära dig!
Jag kände direkt att jag ville följa med när jag såg anmälan till tidningen Daisys skönhetskryssning i förra numret av tidningen. Sveriges enda riktiga skönhetsmagasin. Vad kan vara bättre än att åka med ett gäng skönhetsnördar och få grotta ner sig i en massa skönhetssnack med andra beautynistor, tänkte jag? Inget.
Det gjorde ju dessutom föga att kryssningen till Åbo var på den nya designhajpade Vikinglinebåten ”Grace”. Världens största miljöanpassade kryssningsfartyg som går på naturgas och har noll koldioxidutsläpp. Passade mig som fisken i vattnet. Fräscht och coolt.
Tidningen Daisys läsarresa på Vikinglinebåten ”Grace”.
I spa-avdelningen fick vi en ansiktsbehandling av Comfortzone som ingick i priset + tre generösa goodiebags. Med innehåll från Oriflame, Glossybox och nylanserade italienska märktet Skin Regimen. Vi var en nätt liten skara på 13 personer som satt som gökungar med vidöppna munnar i konferensavdelningen och sög in informationen om olika hudtyper av hudterapeuten Lucia Hermansson från Comfort Zone i Malmö. Karolina Strand berättade om Svenska Oriflames nya satsningar och Daisy-chefredaktören Kicki Norman berättade om sin karriärsresa med bak- och framsidor från magasinsvärlden. Intressant!
Vi hade gått om tid att sondera terrängen i Tax free-shopen där de hade en hel del bra märken som är svåra att komma över på fastlandet, så som; Tom Fords parfymlinje (tog en dusch i hans senaste Neroli Portofino-parfym), Beauty So Clean, Oscar de la Rentas couture- parfymlinje, Philosophy och grekiska Korres. Bra priser var det också på ovannämnda märken. Kan rekommenderas.
Bra utbud av nischmärken på Taxfree-shopen på nya Grace – Tom Fords parfyme hade en stor hylla.
På det ingick det en exklusiv trerättersmiddag i priset som var på knappt tre nystrukna tusenlappar. Det låter kanske mycket, men jag tycker att resan var värd pengarna. Innan vi stupade i säng såg vi en fransk show i aktern, i den påkostade nattklubben Vogue. Tack för en cool dag – alla nyfunna skönhetsväninnor. Daisy rocks.
Nattklubben Vogue hade franskt tema med smörsång innan röjjet satte fart.
Ibland önskar man att ett märkes grundare gör en Jil Sander och köper tillbaka sitt eget namn och återupptar hedern i ett designermärke. I ren självbevarelsedrift. Ordningen återställd. En gång för alla. Bra Jil.
Jag tänker på skogurun Jimmy Choo och ja; Johan Lindeberg du kan läsa det här också. Det är liksom inte ment-to-be-, att dessa vildhjärnor ska lämna sina kreativa blodådror att tolkas – av andras hjärnor. Vind för våg. Jag blir rädd. Som att dofta på Jimmy Choos nya doft. ”Flash”. En Flashback, enligt näsan Christine Nagel som har gjort en stor del av Jo Malones dofter, såhär beskriver hon nämligen tanken hon haft med doften:
”Jag föreställde mig ljudet av klackar som klickar på asfalten i Paris eller New York”
Jimmy Choos ”Flash” i påkostad flacon. 40 ml edp kostar 395 kr. Foto: Agneta Elmegård
Jag ser den malaysiske Jimmy Choos pillemariska ögon framför mig och frågar mig själv. Hur tänker han?
Den här petimetern. Spillevinken. Två äpple hög, – utköpt av tidigare polaren Tamara Mellon. Han har förvisso kontrollen över haute couture-skotillverkningen fortfarande, men sedan är banden kapade. Någon annan styr hans namn. Hur det ska se ut. Tolkas. Doftas. Allt i hans namn. Vad hände?
Hade han varit nöjd med den nya doften? En jordgubbesöt doft i en fejkad diskoboll som ska gnistra likt kristallkulan på studio 54. Det doftar inte diskots förfall 1981. Men inte heller den stjärngnistrande premiären 1977. Då Andy Warhol och Bianca Jagger dansade på borden. Om det varit så bra. Jag som längtat så efter den starka debuten ”Jimmy Choo” 2011. Dur blev till moll. ”Flash” beskrivs i reklamen som djärv och farlig. Vardå?
Studio 54 när det begav sig…
Jag har haft chansen att träffa den londonbaserade designern Jimmy Choo och fråga honom hur det känns att inte längre ha kontrollen över sitt eget namn.
Jimmy Choo himself. Foto: Agneta Elmegård
Hur känns det att inte äga sitt eget namn längre?
”Det är inget jag funderar över längre. Jag gör ju fortfarande haute coutourskor i mitt eget namn. Och vem vet. En dag kan jag får råd att köpa tillbaka rätten till mitt namn, vi får se säger han och ler kryptiskt när jag träffar honom backstage efter en modevisning”.
Vad inspirerar dig i ditt arbete?
”Mina föräldrar. Min pappa är också skodesigner och han har lärt mig allt jag kan om skor. Utan honom hade jag inte varit där jag är i dag. Uppskatta dina föräldrar och se upp till dem”.
Det är något speciellt över Björk&Berries. Något väldigt svenskt. Jag tror att det är dofterna. Lite nostalgi och hemtamt på en och samma gång. Dessutom anlitar de en världsberömd näsa i företaget för att utveckla dofterna, nämligen skåningen Pierre Wulff som numera bor i New York (han är också näsan bakom Byredos Green). 1945 börjande hans far, Knut, tillverka skönhetsprodukter och grundade Pierre Robert och Fleur de Santé. Resten är historia.
Björk&Berries nya torrolja innehåller ekologisk rapsolja, fläderbärsfrö- och olivolja som bärande oljorna, samtliga fulla av antioxidanter. De kan användas över hela kroppen och även i håret. Praktiskt.
Nu får vi glädja oss åt Björk&Berries nyföddda exklusiva serie med kroppsoljor som har 100 procents naturligt ursprung och fria från parabener.
Snart spricker björkträden ut i knoppar. (Får vi hoppas) så därför tipsar jag om björklövsoljan. Den innehåller också gurka! Har deras tvål i samma serie som badrumstvål och den fyller hela badrummet med vår. Mmmm.
Lansering i Sverige sker nästa vecka, v 16.
Green&Clean Body Oil
Green&Clean har en frisk doft av grönska och björklöv. De vårdande ekologiska björk- och gurkextrakten är rika på vitaminer, mineraler och essentiella oljor. Björk skyddar huden, är anti-inflammatoriskt och innehåller viktiga antioxidanter samt essentiella oljor. Gurka verkar återfuktande och mjukgörande för torr hud.
Kostar 349 kr.
Råvarorna handplockas från trakterna runt Högbo i Gästrikland och vattnet kommer från Stanna Källa. Produkterna är fria från parabener och mineraloljor och innehåller inga syntetiska doftämnen
Så var det klart! Ett halvårs smetande, kletande, sprayande och testande är till ända. Årets skönhetsgala var större än någonsin med 450 sittande gäster i Winterviken. Stockholm. Bliss, L’Oréal Paris, Unite, Sensai by Kanebo och Toni&Guy var de stora vinnarna med två kategorier var.
Marie Serneholt fixade galan galant. Hon kommer att bli super på Bingolotto! Jag hade sett fram emot den här galan extra eftersom vi i juryn hade spelat in små filmsnuttar i förväg. Det var bara det att jag missade mig själv på storbildskärmen eftersom jag var på toa. Jag vet. Dålig tajming. Och Hollywood har inte ringt men du kan se juryfilmen här! …
Fullt hus på årets skönhetsgala i Winterviken som branschorganisationen KTF ordnade för sjätte gången.
I år var 383 produkter med och tävlade i 34 kategorier och några av vinnarna var copycat på gårdagens gala som Elle anordnade, bland andra Chanels doft, Coco Noir.
Hårdast konkurrens var det i kategorin Årets damdoft, där 40 parfymer slogs om att vinna.
Här delar jag åt pris i kategorin bästa schampo, Hair Expertise EverPure Color care & volume från LOréal Paris
Vinnarna i Swedish Beauty&Cosmetic Awards 2013:
Motiveringarna är författade av mig, Linnea Öst, Hedvig von Mentzer och Jessica Blockström.
Årets Ekologiska eller naturliga produkt
Estelle & Thild, Lily Micro Scrub
Motivering: ”Effektiv och skonsam hudförbättrare, en genomtänkt kombination av ekologi och glamour som är snäll mot ansikte, miljö och plånbok.”
Årets Mascara över 180 kr
Lancôme, Hypnose Star
Motivering: ”En ny nivå av fransförhärligande mascara ger allt man kan önska i form av volym och böj. Sitter dessutom pålitligt tills den lätt tvättas bort.”
Årets Mascara under 180 kr
Max Factor, Clump Defy Volumising Mascara
Motivering: ”Sveps på snabbt och snyggt utan smul och klumpar. Den böjda borsten fångar upp även de minsta fransarna och bygger upp volym i några enkla drag.”
Årets Läpprodukt över 150 kr
Yves Saint Laurent, Vernis à Lèvres
Motivering: ”Läpplack i cool hylsa imponerar genom att vara både lätt att applicera och sitta kvar till läggdags.”
Årets Läpprodukt under 150 kr
L’Oréal Paris, Shine Caresse
Motivering: ”Elegant, glitterfritt glans i lyxig förpackning till ett pris som förvånar. En tre-i-en-produkt: färgrik, återfuktande och hållbar.”
Årets Damdoft under 500 kr
Lady Gaga, Lady Gaga FAME
Motivering: ”Årets coolaste juice är giftigt svart och den spännande mixen slår snabbt klorna i både mini-monster och de lite mognare fansen.”
Årets Damdoft över 500 kr
CHANEL, COCO NOIR
Motivering: ”Här har ni den ultimata lilla svarta där det fantastiska hantverket går igen från den elegant slipade ytan till det finstämda och förföriska innehållet.”
Årets Hygienprodukt
SACHAJUAN, Body Wash Ginger Flower
Motivering: ”Den här snyggingen tar vi gärna med oss i duschen, en perfekt partner på morgonen med sitt lena lödder och sin peppande doft.”
Årets Ögonmakeup
Lancôme, Ombre Hypnose
Motivering: ”Högsta kvalitet bjuder den här skuggan på där formulan är lätt att jobba med för både amatörer och proffs. Dessutom kan du lita på att den sitter snyggt från gryning till skymning.”
Årets Herrdoft över 500 kr
Prada, Prada Luna Rossa
Motivering: ”Italienarna sticker ut bland alla sportiga herrdofter med sin magiska mix i årets absolut elegantaste flaska – vi kan bara inte sluta att sniffa…”
Årets Herrdoft under 500 kr
James Bond 007, James Bond 007
Motivering: ”En coolt designad flaska värdig en agent ihop med en klassiskt maskulin doft får både män och kvinnor att falla.”
Årets Nagelprodukt
Vitry, Vitry Nailpolish Remover Magic Touch!
Motivering: ”Utan kladd eller luddiga tussar befriar den naglarna från de mest ihärdiga lackrester med en enkel fingervridning.”
En av vinnarna: Vitrys nagellackborttagningmedel
Årets Ansiktshudvård under 275 kr
Bliss, Fabulous foaming face wash
Motivering: ”Ren, len och fräsch blir huden med den här härligt bubbliga och lätt peelande rengöringen som dessutom är en riktig färgkick i vardagen.”
Årets Ansiktshudvård 275-500 kr
Decléor, Life Radiance Flash Radiance Mask
Motivering: ”En modern askungemask som passar lika bra innan festen som dagen efter. I raketfart tar den fram rosigheten i huden igen med sin kombination av fruktsyror, växtextrakt och en ljuvligt kylande känsla.”
Årets Ansiktshudvård 500-900 kr
Sisley, Eau Efficace
Motivering: ”Effektiv men mild och svalkande produkt som utför sitt jobb med noga precision. Dessutom praktiskt förpackad i hygienisk flaska som underlättar dagens rutiner snabbt och lätt.”
Tittut från jurybordet
Årets Ansiktshudvård över 900 kr
SENSAI by Kanebo, SENSAI Prime Solution
Motivering: ”En produkt som skapar habegär eftersom den är effektiv och lever upp till vad den lovar. Lyxig och retro på samma gång. Origamikänsla – på flaska…”
Årets Ansiktsmakeup under 250 kr
MAC, Mineralize Concealer
Motivering: ”Med sin krämiga konsistens, svalkande mineralformula, smart designade flaska och fantastiska färgutbud är den här lilla snyggingen första hjälpen när vi snabbt vill få bort små skönhetsfläckar eller längtar efter en piggare spegelbild.”
Årets Ansiktsmakeup över 250 kr
Giorgio Armani, Maestro Fusion make up
Motivering: ”En spännande och förlåtande formula ihop med årets smartaste och stiligaste flaska. Det här är makeup-magi som ger dig din hy – fast så mycket bättre.”
Årets Herrprodukt
Biotherm Homme, Force Supreme Youth Architect Serum
Motivering: ”Återfuktande och stärkande kvalitetsprodukt som ger en skön känsla som håller i sig länge. Väl anpassad till sin manliga målgrupp.”
Årets Kroppsvård under 100 kr
Yves Rocher, Botanical Expertise Body Sheasmör Reparerande Kroppslotion
Motivering: ”En silkeslen formula som är ett riktigt kap och ger huden både fukt och fin lyster – en verklig lyx speciellt för en torris.”
Årets Kroppsvård 100-200 kr
The Body Shop, Shea Beautifying Oil
Motivering: ”Multiprodukt i smart flaska som för tankarna till ett exotiskt land. Perfekt på resan och omtänksam mot huden – och hela världen.”
Årets Kroppsvård över 200 kr
Bliss, Body butter maximum moisture cream
Motivering: ”Med en lyckligt fluffig formula och en pigg doft ger den här generösa och ändå resevänliga tuben huden en ordentlig fuktkick.”
Årets Solprodukt
Vichy, Capital Soleil solcreme ansikte SPF 30/UVA Dry Touch
Motivering: ”Behaglig konsistens, hög solskyddsfaktor och en finish som får oss att se snygga och svala ut även i de svettigaste stunder gör den här till en favorit i semestertider.”
Årets Svenska kosmetikprodukt
Oliva by CCS, Oliva age well day
Motivering: ”Produkt där tradition möter nytänkande i en osedvanligt lyckad kombination. Gedigen svensk kunskap förenat med innovativa ingredienser ger den här produkten ett försprång i sin kategori.”
Årets Conditioner – Frisör
Unite, Unite 7 seconds conditioner
Motivering: Likt en super-recond av håret framkallar den här produkten ett habegär från första stund. Smart, resultatinriktad och kompromisslös. Allt i ett – för dig med en aktiv livsstil.
Årets Conditioner – Konsument
SENSAI by Kanebo, SENSAI Intensive Hair Mask
Motivering: ”Den här lyxigt krämiga hårmasken är fylld av orientaliska örtextrakt och förvandlar de torraste testar till lättkammat, glansigt hår som blir lent som silke.”
Kvällens bild tog Jenny Guerrero när hon fångade Sachajuans representant, som skjuten ur en kanon, snubblade upp på scen efter att fel bild lagts upp som vinnare i kategorin; konsument balsam.
Årets Hårschampo – Frisör
Kérastase, Elixir Ultime Huile Lavante Bain
Motivering: ”Ett honungslent lödder tar nu sin givna plats bland hårbaden tack vare en kvartett lyxiga oljor som gör innehållet i den här den gyllene flaskan till hårets ultimata elixir.”
Årets Hårschampo – Konsument
L’Oréal Paris, Hair Expertise EverPure color care & volume, shampoo
Motivering: ”Väldoftande goding som kombinerar känslan av lyxig proffsprodukt med en högst konsumentvänlig prislapp. En produkt i tiden, laddad med vårdande och färgbevarande egenskaper – och helt utan sulfater.”
Årets Hårstyling – Frisör
Maria Nila Stockholm, Kolorit Ocean Spray
Motivering: ”Kompromisslös unisexprodukt där resultatet för tankarna till surfarnas paradis snarare än den svenska myllan där den har sitt ursprung. En produkt som får dig att känna dig cool, smart och saltstänkt – på ett kick.”
Delar av Juryn. Foto: KTF
Årets Hårstyling – Konsument
Toni&Guy, Curl Defining Oil
Motivering: ”Vass produkt som ger ett professionellt resultat utan tveksamhet. Frisset är som bortblåst, håret känns mjukt och följsamt men får ändå struktur. En multiprodukt som alla kan glädjas åt”
Motivering: ”Hårstärkande serie som håller i hop och levererar. Komplett, genomtänkt och visuell. En frisörs dröm eftersom den faktiskt gör skillnad.”
Årets Hårstylingserie – Konsument
Toni&Guy, T&G Hair meet wardrobe styling
Motivering: ”Catwalkresultat i badrummet som alla kan hantera. Lekfullt, proffsig, kul och med en twist från glamourvärlden gör den här produkten till en värdig vinnare.”
Årets Stylingverktyg
L’Oréal Professionnel, STEAMPOD
Motivering: ”Rykande färsk slår den knockout på användaren. Nydanande, oemotstridig och utan konkurrens ger den användaren ett lyckorus – med en pust.”
Årets Svenska Hårprodukt
Lernberger Stafsing, Gloss spray
Motivering: ”En ytterst prisvärd, närproducerad och glossig sprej som smickrar med viktlös megaglans. Skapare: En proffsig duo som härmed bygger vidare på sin framgångssaga.”
Skönhetsjuryn
Juryn som bedömer skönhetsprodukterna (kosmetik, hudvård och dofter) består av Eva Hedlund, inköpare för semiselektiv kosmetik på Åhléns, Jessica Blockström Hember, skönhetsredaktör på Femina, Ewa Silfverin, inköpare för selektiv kosmetik och hudvård på Kicks, Linda Dahnberg, inköpare på NK kosmetik och manlig depå, Agneta Elmegård, skönhetsexpert på Aftonbladet, Hedvig von Mentzer, skönhetsjournalist, Ewa Törnqvist, kategoriansvarig för Hälsa & Skönhet på ICA, Johanna Post, försäljningschef på Parfymeri L och Madelaine Edholm, projektansvarig på KTF.
Hårvårdsjuryn
Juryn som bedömer hårvårdsprodukterna består av Göran Adlén, trendanalytiker och författare, Linnea Öst, skönhetsredaktör på Tara och skönhetsreporter på Amelia, Jörgen Edström, frisör och chefredaktör för tidningen Mirror, Jenny Guerrero, hårstylist och makeupartist, Staffan Westman, Frisörföretagarna, Agneta Elmegård, skönhetsexpert på Aftonbladet och Madelaine Edholm, projektansvarig på KTF.
Måste dela med mig av Louis Vuittons senaste pressmeddelande ”Chic on the bridge”. Gillar deras solgula, nytolkning av artdeco-väskan ”Alma” som skapades av Gaston-Louis Vuitton själv för flera decennier sedan och som, givetvis kostar multum. Men drömma får man göra!
Kampanjen är plåtad av fotografen Steven Klein i städer som Paris, New York och Shanghai.
Steve Klein har fotograferat Vuittons senaste väskkampanj
Det var kändistätt på tidningen Elle Beauty Awards på Grand i Stockholm när årets bästa skönhetsprodukter skulle koras. Filippa Reinfeldt med dotter, Maria Montazami med dottern Sara och danspartnern Kristjan Lootus från Let’s Dance, Susanne Ljung (min stilistiska förebild, gillar hennes vassa penna), Sofi Fahrman, Gry Forsell och en massa långa och glamorösa fotomodeller.
Jag på röda mattan på Elle Beauty Awards 2013
Flera av produkterna som presenterades i går är också nominerade i Swedish Beauty&Cosmetics Awards som avgörs i kväll i Winterviken med 500 sittande gäster och med Marie Serneholt som konferencier. Jag är medlem i den juryn och har testat produkterna i ett halvår. Måste erkänna att jag är lite nervös för att gå upp på scenen. I år har vi även gjort små filmsnuttar som kommer att visas på storskärmen. Skämskudde…?
Här kommer listan på vinnarna i Elle:s olika kategorier.
Årets förebild makeup: Linda Sundblad.
Hon förstår makeupens magi, är öppen för trender och förändrar sig ständigt – alltid lika träffsäkert.
Vinnarna i Elle Beauty Awards 2013, på scenen med Hermine Coyet Ohlén, chefredaktör för svenska Elle
Årets förebild hår: Loreen Talhaoui. Hennes look, och lugg, gjorde oss euforiska. Vi älskar hennes konstfulla svall.
Årets mascara: Clump defy, Max Factor. Med fantastisk förmåga att förlänga fransar snabbt, snyggt och som namnet antyder, klumpfritt, är det här en favorit för både stressiga morgnar och för festen.
Årets ögonmakeup: Shimmer wash eye shadow, Bobbi Brown. Från skimrande slöjor till perfekt finish, det här är skuggan som sitter hela dagen. Den är lika lättapplicerad som färgskalan är vacker.
Årets läpprodukt: Lacquer rouge, Shiseido. En utmärkt hybrid som levererar läppstiftets pigmenttäthet tillsammans med lättheten hos ett glans. Lättapplicerad och smickrande, i snygg hylsa dessutom.
Årets foundation: Maestro, Giorgio Armani. Det räcker med några droppar av den här mästerliga, lätta formulan som försvinner in i huden och jämnar till utan att synas.
Årets concealer: Concealer trio, Kicks. En smart trio, särskilt framtagen för ögonområdet, som smidigt döljer skavanker och suddar ut mörka ringar och ojämnheter.
Årets nagelprodukt: Dry fast top coat, Seche vite. Det snabbtorkande överlacket har satt en ny nagelstandard. Proffsens favorit och ett måste för snygg och hållbar manikyr.
Årets doft dag: Ivoire de Balmain, Balmain. En grönskande klassiker som moderniserats, men inte förlorat ett uns elegans på vägen. Den är oumbärlig i doftgarderoben.
Årets doft kväll: Coco noir, Chanel. Den lilla svarta i doftform: dyrbar, stilsäker och sinnlig. Sällan har ett så begärligt inre förpackats i ett så lyxigt, stramt yttre.
Årets serum: är Resveratrol serum with vitamin C, Transderma R. Ett antioxidantspäckat, silkigt serum som lyser upp huden. De många aktiva ingredienserna absorberas snabbt av huden.
Årets dagcrème: Moisture surge intense, Clinique. Stramande hy blir smidig och stärkt med den behagliga gelcrèmen. En rejäl dos fukt för alla hudtyper.
Årets nattcrème: Prodigy night, Helena Rubinstein. Nattarbetande hightech-innehåll hjälper huden att förnya sig – allt vi behöver tänka på är att smörja in den här väldoftande crèmen före sängdags.
Årets kroppsprodukt: Lemon + sage body butter, Bliss. En citrusstinn kroppscrème på tub, med tyngd nog att tackla även riktigt torr hud.
Årets schampo: Cleansing oil shampoo, Shu Uemura. Resultatet är bevis nog. Vi är sålda på oljeschampot som kommer i praktisk pumpflaska i generös storlek.
Årets balsam: Voluminous conditioner, Rahua. Ett ekolyxigt balsam som gör underverk för trött och platt hår med hjälp av regnskogens rahuanöt. Minimalt med ingredienser, maximal effekt.
Årets hårstylingprodukt: Dryclean, LernbergerStafsing. Den lysande stjärnan på torrschampohimlen. Flottigheten försvinner och volymen höjs på några sekunder med denna oumbärliga quickfix.
Årets innovation: Prodigy powercell eye urgency patches, Helena Rubinstein. En räddare i nöden eller en lyxig kur för att pigga upp, det här är en innovativ stamcellsformula vi gärna lägger under ögonen.
Årets svenska produkt: Dryclean, LernbergerStafsing. Stylistduon har tagit hemlandet med storm med sina produkter som är effektiva och dessutom tillverkas i Sverige.
Årets klassiker: Elnett, L’Oréal Paris. Den gyllene flaskan ses hos var och varannan hårstylist. Ultrafin spray och en hållbarhet som imponerar gör att den år efter år är en favorit bland både proffs och hemmafixare.
I kväll håller svenska modetidningen Elle sin första skönhetsgala på Grand Hotel i Stockholm. Elle- beauty awards 2013. Helt fräckt har de lagt denna skönhetsgala dagen innan den RIKTIGA galan Swedish Beauty&Cosmetic Awards som Kemisk tekniska leverantörsförbundet håller på Winterviken i morgon. Men som en sann beautynista så bryr jag mig ganska lite om det just nu. Mer beauty åt folket…
Elle Beauty Awards 2013 ikväll på Grand
Just nu står jag och lurar på om jag ska ha min nyinköpta flower-power poncho från Säby på Elle-galan i kväll.
Skönhetsredaktörerna.se kommer naturligtvis med en rapport från galan i morgon.
Jag skulle kunna säga att jag bryr mig om hur hudvårdsföretaget LdB:s nya serie LdB Emotions doftar eller känns. Men det gör jag inte. Herregud – kolla designen! Sällan har humöret lyfts upp ett snäpp så mycket som av de här somriga gobitarna som mer än gärna får stå på min hylla nu i vår. Men okej, lite mer information kan ni få. serien består av tre doftfamiljer; Fun and Fabulous, (kakao och smultron) Give Me Strength (mango, söt citrus och mint) och Touch of Sensation (bomullsfröolja och extrakt av körsbärsblommor) med lotions, duschkräm och handkräm. Pris: Lotion 39 kr/250 ml, handkräm 27 kr/100 ml, Shower 24 kr/250 ml.
Det är alltid spännande när det dyker upp pressmeddelanden som berättar om en kräm som hyllas av Hollywoodstjärnorna. Är det just DEN som är hemligheten bakom deras fläckfria glow och inte bra gener och plastikkirurgi?
Den här gången är det Eucerin som lanseras sin kultcreme Aquaphor Soothing Skin Balm för det facila priset av 89 kronor för 40 ml.Den här rejält kladdiga nästan genomskinliga gel-kräm fungerar ungefär som Elizabeth Ardens Eight Hour Cream och är lugnande och mjukgörande på extremt torr och sprucken hud, vilket kan behövas när vinter går över till vår och huden är knastertorr.
Dermatologer, barnläkare och hollywoodstjärnor i USA har utsett den till en favoritprodukt – kanske för att den rekommenderas efter skönhetsbehandlingar som laser, peeling och dermabrasion.
Krämen innehåller bara sju ingredienser, med Panthenol och Bisabolol som huvudingredienser, och den passar för alla, från bebisar till vuxna eftersom den är fri från parfym, färg, alkohol och konserveringsmedel.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.