Ekologisk hudvårdsfabrik öppnad i Malmö

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

I en tid när vi konsumenter sneglar mot närproducerat, etiskt och giftreducerat blir det allt mer tydligt att producenterna följer efter. Så det är med glädje jag kan meddela att det svenska konceptet The Organic Oil Co. startat tillverkning i Malmö (hemmaplan för mig!). I den lilla mikrofabriken ska de tillverka och utveckla en helt naturlig, ekologisk och etisk hudvård.

Köp svensktillverkat! The Organic Oil Companies produkter görs i Sverige

Köp svensktillverkat! The Organic Oil Companies produkter görs i Sverige med exotiska oljor från baobab-, macadamia- marula- och arganträden.

Bakom oljorna står paret Josefin Kvist och Daniel Carlsson som grundade The Organic Oil Co. 2012. Grundtanken var att få kontroll över processen och vad det egentligen är vi smörjer in huden med och konsumenters utsatthet;

” Det förvånade oss också att samtidigt som vi blir mer och mer medvetna om vår konsumtion, fortsätter hudvårdsbranchens öppenhet att vara i princip noll, och användningen av kemikalier verkar inte minska, säger Daniel Carlsson. Detta trots att man inom EU är tvungen att lista alla ingredienser i produkten. Det är väl helt enkelt så att konsumenten inte kan tyda vad alla de där ämnena i innehållsförteckningen egentligen betyder. Hade vi sett lika många syntetiska ämnen på förpackningen till vår mat hade vi nog reagerat”, säger duon.

Paret köper in oljor som är noggrant kontrollerade både när det gäller råvaror, certifierat ursprung och etiskt/rättvisa. Duon har börjat i liten skala med 8 olika oljor.

Jag har inte provat oljorna ännu, så jag kan inte rescensera dem. Men jag stödjer helt fullt idén. Kör på!
På deras blogg kan man följa hela tillverkningen

Berry och Kors bekämpar hunger

av Petra Weiss

404939_533226906707813_1517181599_nSkådespelerskan Halle Berry och designern Michael Kors ska slå sina påsar ihop och bekämpa hungern tillsammans med United Nations World Food Programme (WFP), som är en organisation som hjälper till med mat till de behövande. Tillsammans har de designat två klockor i projektet Watch Hunger Stop campaign, där varje såld klocka ger 100 måltider till hungriga barn genom WFP. De ska också resa med organisationen för att se hur de jobbar på plats. Du kan köpa klockorna här.

Franska kvinnor blir snygga av vatten

av Petra Weiss

Style: "vichy"

Franska hudvårdsmärket Vichy innehåller thermalvatten.

Det är bara några dagar sedan jag skrev om att de franska kvinnorna över 40 i snitt ser nio år yngre ut än sina brittiska ditos eftersom de börjar använda rynk-krämer när de är 15 år gamla.Men vet du vad hemligheten egentligen är, enligt en (fransk) studie? Vatten. Givetvis inte vilket vatten som helst, utan deras thermalvatten som tydligen bubblar upp lite här och var i små källor i Frankrike. Thermalvatten sägs vara sprängfyllt med mineraler och har under flera århundraden ansetts göra underverk för både kropp och själ. (Jag läste någonstans att människor som förr ansågs vara ”idioter” blev mindre ”idiotiska” när de badade i thermalvattnet, men det har ju givetvis inte någonting att göra med de franska kvinnornas jakt på skönhet och evig ungdom utan är bara en parentes som helt saknar relevans.) Men de franska kvinnorna smörjer hellre in sig med det och dricker det till maten, vilket ska vara anledningen till att de är släta som persikor lite längre än vi andra. Det kan också vara så att all iskall champagne gör  synen en smula dimmig, vilket i sig har en positiv (bi)effekt på huden. Men det är helt min egen, fria tolkning.

Kategorier Hud
Taggar Thermalvatten

Ekologiskt lyxmärke till Sverige

av Petra Weiss

organicskincareDu som är noga med vad du knådar in i ansiktet – du kommer gilla det 100% ekologiska hudvårdsmärket The Organic Pharmacy. Nu är inte jag typen som brukar investera i extrema trädkramarmärken, men lyxiga The Organic Pharmacys hudkrämer får mer än gärna stå på min badrumshylla. Krämerna innehåller enbart rena råvaror, inga artificiella konserveringsmedel, inga artificiella färgämnen, inga artificiella dofter, inga mineraloljor, paraffinvax eller petrokemikalier, de är producerade utan djurförsök, är rättvisemärkta och innehåller ingenting med djurursprung.

Nu lanseras det för första gången i Sverige på sköna nätbutiken Skincity som just nu har 15 procent rabatt på samtliga produkter från TOP.

Dagens sulfatfria: Marc Anthonys Repairing Macadamia oil

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Marc Anthony (nej inte smörsångaren. Frisören…) har väldigt bra sulfatfria schampo om du frågar mig. Blev väldigt förtjust i hans ”be ageless”-serie som kom häromåret. Det livade upp mitt blekta och ganska frissiga hår ordentligt! Nu har jag testat hans senaste schamposerie Repairing Macadamia Oil, i ca två månader och den är i samma liga. Dämpar frisset, luktar supergott och sedan påminner den mig förstås om Hawaii. Lite nostalgi får man hänge sig åt. Var på en macadamiaodling på Hawaii…suck.

Macadamia är en stort exotiskt träd med en stenhård nöt vars olja tas bra emot av den mänskliga kroppen.
Macadamia är en stort exotiskt träd med en stenhård nöt vars olja tas bra emot av den mänskliga kroppen.

Repairing Macadamia Oil-serien innehåller macadamiaolja, som är en en extra lätt olja som i konsistens liknar naturliga kroppsoljor. Oljan tränger lätt genom hårets skyddande barriär och återfuktar på djupet. Bambuextraktet stärkande proteiner som hjälper till att bevara fukten i hårstrået och sägs kunna fylla ut och släta till den skadade skyddsbarriären på slitet hår. Produkterna innehåller kiseldioxid som ska stärka håret på djupet.

Macadamianöten är grunden i Marc Anthonys senaste sulfatfria hårserie, samt reparerande bambu.
Macadamianöten är grunden i Marc Anthonys senaste sulfatfria hårserie, samt reparerande bambu.

Repairing Macadamia Oil Shampoo och Conditioner
Ett skönt schampo som luktar härligt av nöten. Det rengör bra och återfuktar märkbart. Håret känns luftigt trots allt snack om oljor. En 4:a.
Pris per produkt: 139kr för 250ml hos välsorterade hårsalonger.

Macadamia är en stenhård nöt som är svår att forcera. Växer företrädesvis i Polynesien.
Macadamia  är en stenhård nöt som är svår att forcera. Kommer ursprungligen från Australien. Här besökte jag en macadamiaodling på Hawaii.         Foto: Agneta Elmegård

Vad är Macadamia (Macadamia integrifolia)?

Nöten är uppkallad efter botanikern John Macadam. Den första kommersiella odlingen startades på 1880-talet i Australien. På 1920-talet började man odla på Hawaii och därefter spreds kommersiell odling till Kalifornien, Mexiko och andra områden med liknande suntropiskt klimat. Nu finns de största producenterna i Australien, Hawaii och Malawi.

Kategorier Hår, Smart val

Förändra världen med Lush: Välj Charitypot

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Om man nu ska köpa en ny hudvårdsprodukt till sig själv eller annan så kan den ju lika bra gå till något som hjälper andra. Vem vill inte göra gott? Och rätt? Det måste vara världens bästa försäljningsknep. Dessutom känns grejen med att fluffa, plötsligt lite mindre egoistisk.

Från och med den här veckan kommer Lush – Fresh Handmade Cosmetics att stödja Tinnerökliniken, Forska utan Djurförsök och Urbergsgruppen via försäljningen av Charity Pot.

Gör smarta val när du handlar så kan du faktiskt påverka.
Gör smarta val när du handlar så kan du faktiskt påverka.

Charity Pot är en bodylotion med rättvisemärkt kakaosmör och mandelolja. Den passar alla hudtyper och är särskilt bra på känslig hy. Och det bästa av allt; All försäljning (utom momsen) går oavkortat till välgörande ändamål. Katjing!

Varje år väljs olika hjälporganisationer ut som får ta emot pengar.
Varje år väljs olika hjälporganisationer ut som får ta emot pengar.

Varje år väljs upp till 5 organisationer ut inom områdena Miljöskydd, Djurskydd och Mänskliga Rättigheter. Gemensamt för dessa organisationer är att de alla strävar efter att komma åt grundproblemet inom den fråga de jobbar med. Att skapa positiv, varaktig förändring.

Nadine Bergquist, ansvarig för Charity Pot på Lush Sverige beskriver ett av företagets val, Urberget.

”Urbergsgruppen verkar för naturens och lokalbefolkningens rätt att behålla och skydda sina långsiktiga livsförutsättningar (mark, vatten, natur och kultur) nu och för framtiden. Föreningen har ett särskilt fokus på Urskog, Urvatten, Urfolk och Ursprung kopplat till ett aktivt bevarande av själva marken – urberget. ”, berättar hon.

Tonade läppar med Dior

av Petra Weiss

 

BACK_2528354aDior tycks inte kunna bestämma sig för om höstens hetaste läppar är knallröda eller naturligt nude. Så de kör en spännande kombo istället.På visningarna för hösten gick de emot strömmen av mörka, dramatiska läppar och lät modellerna ha läppar som ”stänkts ner” eller tonats med knalligt rosa-rött i mitten för att därefter blekna för att vara helt färglösa vid konturerna. Ovanligt? Absolut. Snyggt? Nja.

Kategorier Makeup
Taggar Dior

Marnis första parfym – bingo för ”Marni”

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Det italienska lyxmodehuset Marni som startades 1994 har släppt sin första doft. Klang och jubel.

Bergamott, kardemumma, svartpeppar, patchouli, cedar och kanelbark. Och sedan en härlig krispighet efter någon timme som nog är ros, men förvillande lik smultron. En wowdoft!

Marnis första parfym är elegant, snygg och luktar förförisk försommar
Marnis första parfym är elegant, snygg och luktar förförisk försommar

Tack fragantian och kollegan Anna Strömberg för att jag fick sniffa på den!

Flaconen är också en finfin skapelse. Med runda spottar. Diskret med finess. Precis som märket själv. Näsan bakom doften är Daniela Andrier som låg bakom Guccis succédoft 2002. Hon har även gjort Kenzos Le Monde est beau och framför allt Maison Martin Margiela (Untitled) och alla Pradas Infusion-dofter. Där satt den. Bra näsa alltså. Katjing.

Modellen Raquel Zimmerman företräder doften. 6m ml kostar 850 kr på marni.com. Varning för högt porto (typ 300 bagis).

Skärmavbild 2013-04-05 kl. 17.50.38

Kategorier Dofter, Mode, Nyheter

Glossyboxen – The black box

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Varje gång det dimper ner en Glossybox så känns det som julafton. Vad ska den innehålla den här gången? Jag älskar dessutom det smarta prenumerationskonceptet (tyskt från början) att man får testa lite av varje för att sedan kanske unna sig en fullsize förpackning. Det är liksom ett förebyggande arbete mot grisen- i -säcken-köp. Smart.
The black box innehåller den här månaden bland annat Modelcos produkter
The black box innehåller den här månaden bland annat Modelcos produkter och presentkort på zalando.se
Den här månaden innehåller ”The black box” Sweidish terapi oil från Maria Nila. (Den är bra, har testat den tidigare och funkar bra mot friss)
Beautyful skin cleansing lotion från brittiska Boots No 7, företaget som sällan släpper något dåligt ifrån sig.
Redkens Colour Extend Radiant 10 spray är också en gammal favorit
Modelcos Lip enchancer Illusion lip liner är inte lika övertygande som deras paradprodukt ”cheek +Lip tint” rosy red. 10 ml/155 kr. Helt enkelt därför jag är lost på tintprodukter. Sedan jag köpte min första tint/stainprodukt från Ben-efit på 80-talet så har jag varit såld. Hittade nu senast en tint-produkt från koreanska Natures Face som jag inte lämnar hemmet utan en applicering. Återkommer om det märket!
Kategorier Nyheter
Taggar Glossybox, Modelco
Sida 231 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda