En ny Friedemodin: Feu Follet

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Har ganska nyligen upptäckt och förälskat mig i det svensk/tyska parfymhuset Friedemodin (Nina Friede och Elisabeth Modin) som är baserat i London och deras härliga nischdofter. Envar av deras dofter har en egen karaktär utvecklad av den franske grassebaserade Francois Robert som även gjort Rose d Éte Les Parfumes för Rosin (den kom 1998 och jag har den på hedersplats i kylskåpet fortfarande). Min personliga favorit hos Friedemodins trilogi som kom förra året är Vertine, en grön, träig, myskig sak med rosor och mynta i botten. Mums. Varar länge.

Friedemodin släpper nytt. Feu follet (djävulsstrimma)
Friedemodin släpper nytt. Feu follet (djävulsflamma eller irrsken enligt gammal folktro)

Jag ser nu fram emot deras nya parfym Feu Follet som kommer i maj. Jag har försniffat på den och det är en råbarkad, läderklädd kryddig sak som känns mer sex än uni. Roger & Gallet kom 1931 med en parfym Feu Follet (djävulsflamma) i en skön art-decoflaska. 30-talet var stora rök-åldern inom parfymindustrin, så namnet är väl förankrat både i flacon och doftspråk.

Roger & Gallets Feu Follet från 30-talet. Förlagan?
Roger & Gallets Feu Follet från 30-talet. Förlagan?

Jag har fått en exklusiv intervju med Elisabeth Modin inför släppet av Feu Follet i maj.

Hur doftar Feu Follet? Varför blev det just de kombinationerna?

”Den kompletterar de tre dofterna i vår kollektion Jardin Mystique och representerar midnatt i skogen, den dansande elden, och ger doftmässigt intryck av rökelse, trä, läder och skog. Det är en doft med stark personlighet, helt underbar, och vi ser fram emot att lansera den.”

Hur gör ni när ni skapar en ny doft?

”En parfym är baserad på känslor, minnen och äventyr. Utmaningen är att berätta det i doft. Tillsammans med vår parfymör Francois Robert, beskriver vi i ord, bilder, känslor vad vi vill uppnå, och vi hittar sedan rätt uttryck i doften. Det tar oss lång tid att hitta exakt rätt komposition och vi kan gå igenom upp till tjugo iterationer av en doft innan den är fulländad. Det är nästan omöjligt att ha en strikt deadline för en ny lansering då vi vill ge den tid som behövs för skapandet.”

bildtext

Vilka vänder ni er till med era dofter?

”Intresset för nischparfymer växer, och våra kunder älskar att upptäcka nya dofter, de vill ha en mer personlig doft och är inte rädda för att experimentera. De söker sig bort från massmarknaden till något mer genuint. Vi får ofta e-post från kunder som har läst eller hört om oss och vill prova parfymerna för att de tycker det är roligt att vi som skapare finns bakom märket med en äkta passion”.

Hur kom ni på idén att starta ett parfymhus?

”Idén till Friedemodin uppstod på vårt lokala café i London för ca två år sedan. Jag och min partner Nina är vänner sedan många år i London, förenade av vår fascination och passion för doft. Vi ville erbjuda ett nytt koncept inom parfym, och inte bara ännu en doft på marknaden. Då föddes idén att skapa dofter som hör ihop inom en kollektion, och som fångar en historia tillsammans. Vi ville skapa parfymer som doftar unikt och underbart var för sig, men som även kan kombineras sinsemellan för ett unikt och personligt doftintryck.”

Vilka doftförebilder har ni?

”Då vi startade Friedemodin hade vi chansen att träffa Simon Brooke som äger parfym huset Grossmith. Han höll ett tal på Harrods om sitt företag som daterar tillbaka till den viktorianska tidens England. Parfymerna hade fallit i glömska men av en slump återupptäckte han formlerna och återstartade företaget. Han gav oss rådet att skapa något vi älskar och inte kompromissa. Hans engagemang och känsla var en inspiration för oss.”


Kategorier Dofter, Intervju, Nyheter
Taggar Friedemodin

Nars Orgasm – snart på allas kinder

av Petra Weiss

orgasm blush1NARS Summer 2013 Color Collection Paris Follies Larger Than Life Lip Gloss - hi resDet är säkert fler än jag som blir glada över att ett av världens mest kända skönhetsmärken äntligen kommer till en svensk butik: NARS Cosmetics. Det är franska butiken Sephora som nu tar in märket till sin nya butik på Biblioteksgatan i Stockholm som öppnar snart på 310 kvadrat. Tack, tack säger vi som gillar NARS härliga makeup med fantastiska färger och sköna kvalitet. Tidigare har märket bara funnits att köpa via webben för oss svenskar.

Nars är skapat av franska makeupartisten och fotografen Francois Nars och lanserades 1994. Mer info om Nars kommer – håll utkik!

Armband mot hiv/aids

av Petra Weiss

130132_46664_bangles_silverSom första svenska butik säljer Wakakuu de fina armbanden från 46664 Bangle där 71% av intäkterna går direkt till Nelson Mandela Foundation och kampen mot hiv/aids. Armbanden är handgjorda och finns i silver, koppar och svart koppar och kostar mellan 369-2199 kronor. Namnet 46664 kommer från Nelson Mandelas fängelsenummer på Robben Island där han var fånge nummer 466 och spärrades in år 1964.
Genom att använda varje armbands unika serienummer kan du registrera ditt armband och få ett certifikat på www.46664.com/bangle Smart och snyggt på samma gång! Kan inte bli bättre.


April är Earth Month hos Origins

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Funderar du på att köpa en ny mask?Amerikanska Origins satsar under hela april månad på en plantera- ett- träd-kampanj  i samarbete med American Forest Global ReLeaf.

Köper du märkets populära ansktsmask så hjälper du till att återlöva platser på jorden där det i dagsläget är akut brist på träd. En såld mask ger ett planterat träd. Vill du bli fin och samtidigt göra gott? Spring och köp deras specialdesignade mask!

Origins ger tillbaka till naturen
Origins ger tillbaka till naturen

Välj mellan Clear Improvement, aktiv kolmask mot pormaskar (75ml/220 kr), Drink Up intensive- Nattmask för torr hy (75ml/220 kr) eller Modern Friction Collection- som är en milt exfolierande mask (75 ml/285kr).

Hittills har Earth Month-kampanjen bidragit med 265 000 träd.

Hjälp till att äterlöva  jorden.     Foto: Agneta Elmegård
Hjälp till att återlöva jorden.                                      Foto: Agneta Elmegård
Kategorier Hud, Smart val
Taggar Origins

Salma Hayeks ögonskuggsblomma

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Skådespelerskan Salma Hayeks egen hår- och kosmetikaserie har bivit en stor succé i USA. Går du in på vilken drogeria som helst i USA så finns de där – hyllvis.

Salma samlar grejjor
Salma samlar grejjor. Hennes hudvårdsserie Nuance innehåller 400 olika produkter.

400 produkter totalt innehåller hela skönhetsparken med allt från ögonskuggor till nagel,  hud- och hårvård.  I intervjuer förklarar hon hur hennes mormor som var kosmetolog har påverkat henne i hennes val av skönhetsprodukter. Att det mycket är en nostalgigrej för henne med dofterna hon väljer och att hon ville släppa en egen serie eftersom hon saknade vissa saker på marknaden

”Jag ville ge alla möjligheten och tillgång till bra grejer med kvalitet”, säger hon i amerikanska Nuance-hud.

Salma Hayeks fina ögonskuggsblomma  vissnar aldrig. Räcker i evighet
Salma Hayeks fina ögonskuggsblomma vissnar aldrig. Räcker i evighet

Många av hennes formler baserade på indiankunskaper och maya-lösningar som hon lärt sig av sin kosmetologmormor, men det är nog snyggHayeks passion för linjen, som gör den så populär. Själv blev jag helt såld på hennes ögonskuggeblomma som ser ut som en knopp när den är ihopfälld. Och i mitten sitter en skumgummiapplikator. Kommer i en varm och i en kall nyans. Hittade den i Alamoana Center i Honolulu. Testade också hennes foundation, men blev inte lika övertygad! Men överlag; snygga förpackningar.

Salmas foundation. Sådär
Salmas foundation. Sådär
Kategorier Hollywood, Makeup

Ekologiska Nonique: prisvärd och uppfriskande

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Nonifrukten blir allt mer uppmärksammad i hudvårdsammanhang. Den taggiga lite fula och ibland illaluktande frukten från Polynesien och Karibien har brukats i evigheter av naturfolk som har tillgång till trädet i sin flora. Flera studier har visat att ren noni har en blekande effekt på huden, men frukten har också visat sig inneha smärtstillande egenskaper vid exempelvis artrit.
Nonique, ny på Svenska marknaden
Nonique, ny på Svenska marknaden
Nu kan alla njuta av fruktens mångfacetterade verksamhetsområden tack vare Nonique.  Prisvärd stor serie med allt från läppbalsam, till rengöring, hud och duschvård. Priserna startar på 39 kronor. Gillar speciellt Noniques duschkräm som innehåller noni och kiwi. Den luktar supergott. Andra ingredienser att gotta sig i är banan, ananas, acai, babassuolja och avocado.
Serien är indelad i fem olika serier; Anti Aging, Energi, Intensiv, Tropisk samt Vital.
Nonique har en lång ”inte lista”:
100 % Veganvänlig och inte testad på djur
100 % Kontrollerad och certifierad naturkosmetik
100 % Fri från syntetiska och konstgjorda doftämnen
100 % Fri från mineraloljor (paraffiner/ petroleum)
100 % Fri från syntetiska och konstgjorda färgämnen
100 % Fri från polyetylenglykol, parabener och silikon
100 % Fri från palmolja med hänsyn till natur- och artskydd
Noni växer det massor av på Hawaii. Den här bilden har jag tagit på Big Island, Hawaii.
Noni växer det massor av på Hawaii. Den här bilden har jag tagit på Big Island, Hawaii.
Nonifrukten innehåller 150 hälsofrämjande näringsämnen. Nonibladen innehåller fler polyfenoler än i exempelvis grönt te. Frukten anses läkande vid hud- och munsår.
Kategorier Ekologiskt, Hud
Taggar Noni, Nonique

Simon Baker – Givenchys nya lockbete

av Petra Weiss

Gentlemen-OnlyCamilla Läckbergs (förra) frikort Simon Baker är mannen som ska få oss att köpa franska modehuset Givenchys första herrdoft på fyra år.

Och givetvis kommer vi göra det när australiensaren från The Mentalist dyker upp dyblöt i annonsen och ger bort sitt paraply till en kvinna i rött. Precis som en äkta gentleman.

Kategorier Dofter

Shoppa Beckham på nätet

av Petra Weiss

Skärmavbild 2013-03-30 kl. 21.29.10Om du bara längtar efter att lägga en sisådär runt 14000 kronor på en klänning kan du nu klicka hem en äkta Victoria Beckham. I dagarna öppnade hon sin nätbutik där du kan köpa allt från exklusiva klänningar och väskor till solglasögon och jeans.

Kategorier Mode

Sofie Vergara har förvandlats till ”krigisk” blondin

av Petra Weiss

sofie vergara1sofie vergaraSofie Vergara tror tydligen att blondiner har mycket roligare. Så mycket roligare att hon har bytt sitt mörka svall mot ett honungsfärgat dito. Enligt säkra källor är skådespelerskan faktiskt egentligen naturligt blond men färgade håret mörkt för att få fler roller när hon kom till Hollywood. Men nu när hon gjort succé i Modern Family och fått kassaklirr genom en deal med Pepsi, så vågade hon fixa tillbaka sina blonda lockar.

Kanske har hon läst den nya studien från University of California som hävdar att blonda kvinnor är mer aggressiva och målmedvetna när de vill ha något jämfört med brunetter och blondiner. Enligt studien beror det på att blondiner får mer uppmärksamhet och generellt sett anses som mer åtråvärda bland män. (Just det här kan jag visserligen inte koppla ihop med det förstnämnda, eftersom de i så fall lugnt borde kunna luta sig tillbaka och håva in istället för att gå runt och bitcha.)

– Många blondiner lever i nån slags bubbla där de har blivit bättre bemötta än andra så länge att de inte ens inser att de behandlas som prinsessor. Det vi inte visste innan, är att de är mycket mer krigiska jämfört med andra, säger Aaron Sell som ledde studien som nu publicerats i Proceedings of the National Academy of Science.Och jag förstår att han känner att han verkligen har på fötterna eftersom hela 156 personer deltog i den mycket, mycket, mycket seriösa studien som nu kommer ändra hela vår världsbild och kanske till och med bota svälten i tredje världen om det blir några pengar över.85 procent av världens befolkning har mörkt hår och bruna ögon men forskarna upptäckte att även de som blekte sina hår och förvandlade sig till blondiner på konstgjord väg anammade den blonda mentaliteten och blev både krigiska och, tja, snobbiga och allmänt skitjobbiga.

Skrattrynkor avslöjar risk för benbrott

av Petra Weiss

Skrattrynkor i all ära – men är de för djupa kan det vara tecken på att du snart bryter benet, enligt en undersökning vid Yale School of Medicine i New Haven, USA.
Det låter som ett skämt, men kvinnor i 40-50-års åldern vars rynkor är ovanligt djupa och många har ofta sämre bentäthet – och ju rynkigare de är, desto sämre är också bentätheten, menar forskarna.
– Upptäckten kan göra det möjligt att på ett tidigt stadium identifiera de kvinnor som löper risk att drabbas av frakturer, säger doktor Lubna Pal vid universitetet i Yale.

Kategorier Må bra
Sida 233 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda