Svenska L300 satsar grönt 2013

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Nybakade på apotekens hyllor ligger nu en helt ny hudvårdsserie från L300, nämligen Bioenergy. Jag har länge gillat deras återfuktande krämer baserade på mjölksyra, men backat lite för övriga innehållet.
Bioenergy från L300 innehåller 97 procent naturlia ingredienser
Bioenergy från L300 innehåller 97 procent naturlia ingredienser
Därför blir jag extra glad när företaget bestämt sig för en grönare inriktning. Bioenergy innehåller ingredienser med minst 97 procents naturligt ursprung. Det är välkommet!
Speciellt intressant är det naturligtvis att Bioenergys Perfect Lift -kräm är baserad på bokträd. Detta fantastiska trädslag som växer i massor i Skåne där jag är uppväxt. (Tänk vad lättflörtad man är, men jag är ett äkta bokfan, ogillar granar…).
Bokskogen vid min stuga i Östra Spång. Har L300 varit här?
Bokskogen vid min stuga i Östra Spång. Har L300 varit här?
Bokträdets knoppar innehåller extra mycket enzymer som sägs öka hudcellens syreupptagningsförmåga så att huden stimuleras och ökar sin förmåga att behålla vatten. Produkterna har behaglig doft och skön konsistens. Gillar speciellt  Perfect Lift nattkrämen.
Boktrödet kan bli 200 – 250 år gammalt och  kallas för ”den eviga ungdomens träd”.
Bioenergy Hydrate and Repair innehåller ulltistel, mimosa, sheasmör och solros. samt Aquaxyl som är ett ämne baserat på sockerarter som ökar vattenhalten i hudens översta lager.
Ulltistel gillas inte av hästar. Den sticks!
Ulltistel gillas inte av hästar. Den sticks!
Ulltistel är traditionellt använt som medicinalväxt och i matlagning.
Kategorier Resor

Dagens påskägg: guldägg från Oro Gold Cosmetics

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Dagen till ära tar jag fram påskharens familj som får kalasa på ett riktigt guldägg. Orogold cosmetics är ett svindyrt lyxmärke som har rötter i Italien och Japan, men marknadsförs från USA. Det är Sharon Stones favorithudvårdsmärke, om man ska tro märkets grundare, Oren Reich som jag sprang på av en ren händelse i Honolulu, när jag jobbade där.
Orogoldcosmetics, för lyxliraren. Kostar skjortan. Innehåller guuuld!
Orogoldcosmetics, för lyxliraren. Kostar skjortan. Innehåller guuuld! Foto: Agneta Elmegård
Produkterna innehåller medicinskt guld som sägs regenerera hudcellerna så att de kan fungera optimalt och tillochmed kanske förlänga telomererna i vårt DNA. Jag återkommer med min intervju med guldmannen ifråga. Intressant snubbe.
Produkten jag fastnade för i Orocosmetic är märkets ansiktsmask; 24 karat DMAE Instant Stretching Mask med massor med A-, E-vitamnier, sjögräs och kolodialt guld. Man blandar masken med ett serum så att det hettar till på huden. Hyn blir ordentligt återfuktad efter en halvtimmes mask. Men blunda när du kollar på priset, orogoldcosmetics.com.
snyggt, effektivt? Dyrt. Ja
snyggt, effektivt? Dyrt. Ja                             Foto: Agneta Elmegård

Vinn lyxresa till Dubai!

av Petra Weiss

Atlantis, The Palm (2)

Atlantis, The Palm

Missa inte veckans Aftonbladet Klick! som finns i butik från idag! I det här numret har du chansen att vinna en resa till ett av mina favoritresmål: Dubai! Här har jag packats in i alla möjliga och omöjliga kryddblandningar och lermasker och fascinerats av det droppande regnet inne i en rasul.

20130328kl5x001,kli_1Höga, blanka hus och glittrande fasader varvas med trånga souker, små vindlande gator och spännande dofter.
Och tröttnar du på att hänga på de långa, gyllengula stränderna kan du ju alltid åka skidor i inomhusbacken i köpcentret Mall of Emirates, eller åka upp i världens högsta skyskrapa, Burj Khalifa, shoppa dig pank i världens största köpcenter, Dubai Mall, spela golf eller möta solnedgången i öknen.

Resan du kan vinna i Klick! är till lyxhotellet Atlantis, The Palm, som är byggt på den konstgjorda ön Palm Jumeirah. Hotellet är som hämtat ur tusen och en natt och lockar kändisar som Justin Timberlake, Kylie Minogue, Charlize Theron och Antonio Banderas. Så missa inte veckans Klick! Kanske resan blir din?

Fergie firar påsken med färglatt

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Eftersom det är skärtorsdag måste jag dela med mig av det här härliga rödamattanfotot på sångerskan Fergie som kom i ett pressmeddelande från Swarovski. Gissar att hon stal hela showen på Annual Kids’ Choice Awards i Los Angeles härom dagen.

Fergie med sin glittriga Swarovski -väska “Tropical Paradise”
Fergie med sin glittriga Swarovski -väska “Tropical Paradise”
Kategorier Hollywood

”Manliga” bryn – hetare än måsvingar

av Petra Weiss

Demi_products2

Demi Moore i samerbetet med Oriflame under namnet More by Demi.

Glöm små, smala ögonbryn formade som måsvingar.
Nu ska ögonbrynen vara kraftiga och maskulina – och gärna halka ner ett hack närmare ögonen.
Den nya trenden har till och med fått kvinnor att gå till plastikkirurgen för att uppnå looken.
Enligt en undersökning vid University of Southern California som tittat på modet på ögonbryn från 1946 och framåt, ska brynen inte längre vara lika välvda utan mer ha samma raka form som är vanligast hos män.
Förutom det rent estetiska tros trenden vara ett undermedvetet val för att möta konkurrensen med män på arbetsmarknaden.

Kategorier Mode
Taggar Ögonbryn

4 snabba om jasmin

av Petra Weiss

JASMINE1. Doften av den vita blomman frigör må-bra kemikalier som ger mer energi och minskar oro. Den hjälper också till att öka fokus.
2. Jasmin är rikt på katechiner och kan öka metabolismen och få kroppen att bränna fler kalorier.
3. Blomman lindrar muskelsmärtor, stelhet och stukningar. Förr användes jasmin för att lindra smärtorna vid förlossningar.
4. Essentiella oljor av jasmin har antiseptiska och antibakteriella egenskaper och kan boosta hudens immunförsvar. Oljan har också fuktgivande egenskaper.
Källa: Smell and Taste Treatment and Research Foundation i Chicago, USA

Kategorier Dofter, Må bra
Taggar jasmin

Kräma dig mager som en vinthund

av Petra Weiss

rby-bliss-fat-girl-six-packSmal av en kräm? Skrubbad till perfektion? Fram-smörjd tvättbräda?Moaha ha ha ha! Om det funkade hade jag redan varit smal som en vinthund och slät som en nyplockad persika. Men märkligt nog finns det ändå något fantastiskt lockande hos Bliss serie FatGirl. Och då menar jag inte att de är hyllvänliga, för vem vill ha produkter i badrummet som skriker ut ”Ja! Jag erkänner! Jag är fet! Och desperat! Och jag orkar inte träna bort ett enda kilo så jag köper dyra krämer istället!” Nej, det är alltså inte det. Kanske är det dofterna, den krämiga konsistensen eller så är det de makalöst bra produktnamnen. (man kan ju stänga badrumsskåpet). Oavsett vilket så tänker jag smörja in mig med dem precis lagom till sommaren och om de, mot all vett och sans, funkar, lipar jag åt min vanvettigt fula crosstrainer som tar upp halva vardagsrummet. Och krämar lite till.

FatGirl serien får sällskap av nya Sixpack lagom till våren. Pris: 375 kronor.

Kategorier Hud
Taggar Bliss, FatGirl

Solsäkra huden

av Petra Weiss

Sun_AloeGelSun_SunProtectionSPF30Det här låter visserligen som ett hån med tanke på de senaste prognoserna, men blunda ett tag och tänk att det kanske blir vår i maj. Eller juni. Eller juli. Eller 2016?

Oavsett vilket så är det dags att förbereda huden för vår! Jag tar för givet att ni är lika grönbleka som jag är efter vintern, men testa mina fem smarta tips så fixar det sig:

1. Peela försiktigt bort döda hudceller med en mild peeling utan korn. 2. Ge huden en rejäl fuktboost i flera steg. Sov med en fuktmask och grunda med ett serum innan din vanliga dagkräm. Avsluta med en primer.
3. Smörj in huden med en gradual tan, det är betydligt enklare än en vanlig BUS eftersom den bara ger svagt med färg varje gång och kan användas som ett komplement till dagkrämen.
4. Blanda upp din foundation med en lysterkräm, ett par droppar räcker.
5. Ha en solkräm med minst 15 spf trots att solen inte känns särskilt stark. Ha gärna 25 på särskilt utsatta ställen som panna, kinder, näsa och urringning. Ska du åka skidor eller åka utomlands på solsemester – ha alltid minst spf 30 eller 50 men smörj inte in det så att det absorberas helt – en solkräm ska smörjas på tjockt om den ska ha någon effekt.

Kerstin Florian kommer med två nya solprodukter till våren – Sun Protection spf 30 och en Aloe gel som lindrar och återfuktar vid solsveda. Pris 399 kr/177 ml.

 

 

Kategorier Sol

Katie Holmes köper in sig i Alterna Haircare

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Vad gör man om man har mycket pengar, gillar ett hårvårdsmärke och vill påverka? Köper loss andelar förstås! Så att man blir delägare. Det har den amerikanska skådespelerskan Katie Holmes kommit på. Så här beskriver hon uppvaknandet efter att ha testat det amerikanska lyxhårmärket, Alterna:

  ”När jag först använde Alterna, visste jag att det var något speciellt med deras produkter tack vare av hur mycket friskare, glansigare och mjukare mitt hår såg ut och kändes efter bara en användning”, säger Katie. ”Om jag var tvungen att välja ett ord som beskriver vad som händer med mitt hår när jag använder Alterna, skulle det vara förvandling, skriver hon i ett pressmeddelande” 

Katie Holmes behöver inte köpa Alterna hos frisören längre.
Katie Holmes behöver inte köpa Alterna hos frisören längre.

Jag kan hålla med Katie till viss del. Deras produkter är överlag. Skitbra. De innehåller inga sulfater, vilket snart inga amerikanska salongsschampo som vill överleva gör. Jag använder deras violetta schampo för blondiner och deras pret-a-porterserie Bamboo. Min absoluta favorit där är Bamboo Smooth Dry Oil Mist med kendiolja. Som medicin mot friss. Etiskt tillverkat och med ekocertifierade råvaror. 279 kronor på eleven.se

BAMBOO Smooth Dry Oil Mist är en av mina hårvänner.
BAMBOO Smooth Dry Oil Mist är en av mina hårvänner. Kanske Katies också?
Bra råvaror kännetecknar Alternas produkter vilket Katie verkar uppskatta
Bra råvaror kännetecknar Alternas produkter vilket Katie verkar uppskatta. Hon är numera deras taleskvinna.
Kategorier Hår

Köp en parfym – ge ett barn rent vatten

av Petra Weiss

elle-giorgio-armani-unicef-2-7qgChY-deFör tredje året i rad samarbetar Giorgio Armani med UNICEF i projektet Acqua For Life. Tanken med samarbetet är att samla ihop pengar och öka kunskapen om reningsprogram för vatten i utsatta områden. Hittills har nästan 9 miljoner kronor samlats in.
För att hedra ”World water Month” som är nu i mars, kommer 35 kronor från varje såld flaska av Giorgio Armanis doft Acqua di Giò och Acqua Di Gioia gå till UNICEF Tap Project. De 35 kronorna räcker till rent vatten till ett barn under 200 dagar så skynda skynda det är fortfarande några dagar kvar!

Vill du donera men inte köpa dofterna så kan du gå in och ”gilla” facebooksidan Mer info: www.uniceftapproject.org

Sida 234 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda