Victoria på omslaget till ryska Harpers Bazaar 2008 och på franska Elle 2012.
Victoria Beckham tänker aldrig mer använda fejkbränna. Nu vill hon ha sin naturliga, bleka hud.
– Att se översolad ut är väldigt åldrande. Att se orange ut är lite ”fotbollsfru”. Det är bättre att ha sin egna hudton! säger stjärnan i en intervju med Hello!
Det är alltså ”posh” att vara blek, äntligen.
Men Victoria har ingen koll på att det faktiskt finns BUS som man inte blir morotsorange av. Här är tre som funkar fint (när de inte överdoseras):
Dove Summer glow, St Tropez Gradual Tan, Shiseido Daily Bronzer är så kallade gradual tans som funkar som en bodylotion som ger lite färg varje dag. Det är lättare att få en jämn, snygg och naturlig bränna än med en traditionell BUS.
Italienska frisörmärket Nashi Argan har fått ett uppsving sedan de bytte förpackningar för snart ett år sedan. Det var ett bra schampo innan också, men doft och formula med fuktboostande arganolja är mer tilltalande nu tycker jag. Som de flesta sulfatfria schampon så löddrar inte schampot nämnvärt, men tvätteffekten är fullgod ändå. Helt klart ett av mina favoritschampo. 4 pluppar!
Anrika frisörsmärket Nashi startade 1966. Hydrating schampo 200 ml kostar 189 kronor.
2005 kom Akademiklinikens första medicinskt inriktad hudvård. Nu är det dags för en uppdatering av företagets hudvårdsprodukter. Mer aktiva, effektivare och bättre anpassade till konsumenternas efterfrågan. Och snyggare/mer praktiska förpackningar, om ni frågar mig! ”The plastic surgery brand” kallar de sin uppdaterade hudvårdsserie som de delat upp i olika tre kategorier Pure, Cure och Sun. Fram till september kommer företaget att släppa sju produkter, från serum till ögon- och hudvårdsprodukter.
”The plastic surgery brand”. Hudvårdsprodukterna från Akademikliniken har fått ett rejält ansiktslyft. Inte bara på ytan. Innehållet är mer potent enligt företagets plastikkirurger. Priser från 795 kr.
– Idag vet vi mer vad rätt hudvård kan göra för en patient. Man ska inte underskatta värdet av att känna sig snygg och få en fin hudton. Man kan göra mycket med plastikkirurgi, men hudtonen och hudens kvalité kan man bara påverka med rätt produkter och då måste man få låta det ta tid, säger företagets grundare Per Hedén, och fortsätter:
– Förr i tiden tänkte man som kirurg bara på var någonstans man skulle sätta skalpellen. I dag har de icke inversiva metoderna nästan tagit över. Ett bra ansiktslyft ska inte synas. Ingen vill gå omkring med två korvar till läppar längre, säger han appropå vilka trender som råder.
Hollywoodskådisen Lena Olin, tillsammans med modellen Elsa Sylvan och Christer Lindarw är ambassadörer för Akademiklinikens hudvård. (Foto: Martin Adolfsson för Akademikliniken)
Min första tanke är: kommer jag kräkas om jag trycker ut ALLT innehåll i tuben och äter upp till kaffet? (sjukt sötsugen uppenbarligen) Kommer fram till att jag kanske inte kommer göra det – men att det är synd på så rara ärtor. Jane Iredals nya PureGloss kommer nämligen utan tvekan att bli sommarens absoluta favorit.
Om man bortser från den delikata doften (Obs! Jag smakade inte så jag vet inte om den är ätbar. Än.) så är den precis lagom glittrig, ger lagom mycket färg och har en förpackning som är både snygg och smidig. Det är också skönt med ett gloss som inte klibbar ihop läpparna och ger läbbiga kladdsträngar när man försöker öppna munnen.
Extra plus för att den också innehåller vårdande och skyddande ingredienser som vitamin E, apelsinvax, moringafröolja, lotusblomma, avokado. och solrosolja och granatäpple. Lanseras i maj och kostar 285 kronor.
Det började med sängkläder och hemtextilier, fortsatte med kläder – och nu har svenska Lexington Company gett sig in i parfymbranschen. Tillsammans med Romella som länge jobbat med dofter och hudvård, har Lexington nu skapat en riktigt söt, somrig EdT för henne med grön mandarin, bergamott, mint, persika, melon, fresia, lilja, muskatellsalvia, mysk och torrt trä.
Herrparfymen är en ljusblå skapelse med rosa grapefrukt, stjärnanis, fänkål, verbena, viol, svartpeppar, patchouli, vanilj och sandelträ. Den är extremt maskulin, kraftig men ändå frisk.
Båda dofterna förhandssläpps på Åhléns den här veckan och kostar 445 kr/40 ml, 565 kr/75 ml. För damdoften finns också en bodylotion för 235 kronor och för honom ett deostick för 235 kronor.
Det första en kvinna gör när hon kommer till ett hotellrum är inte att titta på utsikten. Hon kollar givetvis in badrummet. Män å andra sidan kollar in sängen först, allt enligt en undersökning av Scandic tillsammans med YouGov.
Och det är nog också främst kvinnorna som hotellkedjan tänkt på när de nu lanserar sitt samarbete med hudvårdsföretaget Face Stockholm.
Tillsammans har de skapat en speciell hår- och hudvårdsserie som ska finnas på samtliga Scandic-hotell.
Samtliga rum får schampo, duschtvål och handtvål men endast sviterna och Superior Extra rummen erbjuds även balsam och kroppslotion.
Stjärnorna må lansera sina egna parfymer och hudvårdsprodukter – Beyoncé går ett steg längre (förutom sina parfymer..) och gör något betydligt viktigare på sin fritid.
Tillsammans med sin mamma Tina Knowles har hon öppnat en skönhetsskola i Phoenix House Career Academy i Brooklyn, New York.
Phoenix House är främst inriktat på att hjälpa människor som haft problem i livet och som behöver hjälp att komma på fötter. The Beyonce Cosmetology Center ger en sju månader lång utbildning inom kosmetik och en chans till arbete.
Alla vet hur svårt det kan vara att verkligen veta om man passar i det röda läppstiftet eller det persikofärgade rouget. Att prova makeupen i affären är sällan särskilt populärt, så hur ska man veta? Ta en tripp till Tokyo för en titt i den magiska spegeln.
På varuhuset Takashimaya finns Shiseidos Digital Cosmetic Mirror, en ”spegel” där du kan kolla hud just du ser ut i olika makeupnyanser – utan att testa dem.
Ditt ansikte scannas in och därefter kan du välja vilka produkter du vill testa och därefter visas en bild på hur du skulle se ut i, tja, till exempel det lila läppstiftet.
Om du inte kan åka till Tokyo kan du alltid ”trösta” dig med att vänta in Mattels nya Barbie Digital Makeover Mirror som kopplas till en vanlig iPad. Och då kan du ju alltid skylla på barnen.
Nicki Minaj har inte direkt gjort sig känd för att spara på pastellerna. More is more tycks vara hennes motto – gärna med ytterligare lite extra. Det är alltså inte konstigt om många höjde på ögonbrynet när omslaget till aprilnumret av Elle avslöjades. Istället för neonrosa läppstift och knallig peruk är sångerskan sparsamt sminkad och har håret i en mer normal blond nyans. Men fotograferingen var tuff för sångerskan.
– Jag är så fäst vid mitt rosa läppstift. Det känns som om det är en del av mig. Att stå framför en kamera utan rosa läppar eller stora galna ögonfransar… jag kände mig naken. Det var otäckt! säger Nicki till Elle.
Nu är det väntans tider. Den 11 april är det stor gala för hår- och kosmetikbranschen ute i vackra Winterviken, Stockholm. Då ska det avgöras vilka produkter som skiljer sig från mängden och vilka som kommer att ta hem Swedish Beauty & Cosmetics Awards 2013.
Jag vet förstås lite mer än alla andra eftersom jag sitter i KTF:s jury. I ett halvår har jag tillsammans med de andra jurymedlemmarna har jag testat en massa produkter. Kletat och mixtrat. Kul är det och en en stor drös med testprotokoll som ska gås igenom.
Swedish Beauty & Cosmetics Awards är Sveriges största och mest prestigefyllda gala för skönhet och kosmetik. Det är Sveriges enda oberoende branschtävling för skönhet och hårvårdsprodukter, som uppmärksammar och belönar de produkter som utmärkte sig mest under året som gått. Juryn består av branschkunniga jurymedlemmar som samtliga arbetar inom skönhetsbranschen. Prisutdelningen arrangeras av KTF, Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet.
Journalisten Agneta Elmegård är skönhetsredaktör på Aftonbladet och vurmar särskilt för hållbarhet och grön kemi. 2019 och 2022 listades Agneta av den brittiska organisationen, Diversified Communication UK, som en av de mest inflytelserika personerna i Skandinavien inom ”Green Beauty”. Agneta är utbildad i hållbarhetsstrategier vid Cambridge University i England.
Hannah Sjöström är journalist och författare till två böcker om hudhälsa och hållbar skönhet. Hon har testat naturliga och ekologiska skönhetsprodukter i 15 år. Nu gästbloggar hon på Skönhetsredaktörerna, och har sin bas i Göteborg.